Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mä kyllä kierrätän mahdollisimman paljon. Tiedän että sillä en minä maailmaa pelasta, mutta koitan opettaa myös lastani tähän ja niin se homma etenee. Nyt on eriteltynä Bio, pahvi, lehdet, muovi, metalli, lasi ja sekajäte. Erikseen kerään myös paristot ja vanhentuneet lääkkeet ja toimitan oikeille paikoille. Käytän myös kaatopaikkaa muuttoromujen tuhoamiseen enkä käy dumppaamassa pururadan metsään kuten jotkut... En tästä meuhkaa, enkä kaipaa mitallia, mutta se on jo tässä usean vuoden aikana itselleni tullut ihan normaaliksi toiminnaksi. TOKI toimiakseen se vaatii sen että taloyhtiö esim tukee kierrätystä niille tarkoitetuilla pömpeleillä. Jos asuisin huisin helvetissä jossa vain tasan 1 roskis niin varmaan ihan noin montaa sorttia ei tulis laitettua. Ehkä BIO omaan kompostiin, lasit ja metallit menis sekajätteeseen. Poltettavat lehdet uuniin ja ehkä sit pahvit tulis dumpattua oikeeseen paikkaan kauemmas eikä täytä niillä omaa roskista.

Ei minun mandariinin kuorella tarvitsekaan olla globaalia vaikutusta.
Minä en ole ikinä ajatellut kierrättämistä mitenkään ilmaston kautta yleisesti. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää yrittää omalta osaltani pitää huolta elinympäristöstä ja luonnosta, siispä en roskaa ja kierrätän parhaani mukaan.
-Aivan sama onko sillä mitään globaalia merkitystä. Ihmetyttääkin ihmiset, jotka muistavat aina siitä globaalista näkökulmasta muistuttaa ja yrittävät siten kertoa esim. kierrättämistä tekevälle, että se on turhaa. Ei se ole, kun se on itselle, yksilölle tärkeää ja se yksilö elää arvojensa mukaan valitessaan kierrättää.

Ja se, että "kun ei kukaan muukaan niin en minäkään" - sellainen yksoikoinen asenne (asiaan kuin asiaan) tuntuu lähinnä henkiseltä laiskuudelta.

Viimeksi muokattu:
Ei ole oikein vahva tunne harrastaa kulmasoutua tänään, tuntuu melkoista painetta putkistossa. Siihen kun vetää vyön ja reilun etukenon niin jälki voi olla rumaa.

Minä en ole ikinä ajatellut kierrättämistä mitenkään ilmaston kautta yleisesti. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää yrittää omalta osaltani pitää huolta elinympäristöstä ja luonnosta, siispä en roskaa ja kierrätän parhaani mukaan.
-Aivan sama onko sillä mitään globaalia merkitystä. Ihmetyttääkin ihmiset, jotka muistavat aina siitä globaalista näkökulmasta muistuttaa ja yrittävät siten kertoa esim. kierrättämistä tekevälle, että se on turhaa. Ei se ole, kun se on itselle, yksilölle tärkeää ja se yksilö elää arvojensa mukaan valitessaan kierrättää.

Ja se, että "kun ei kukaan muukaan niin en minäkään" - sellainen yksoikoinen asenne (asiaan kuin asiaan) tuntuu lähinnä henkiseltä laiskuudelta.

On kyllä juurikin näin. Ihmeellinen järkeily jos on itselle ok dumppaa muovit maahan syystä että intiassa on kokonainen vuori muoviroskaa. Tai pakokaasu on jees koska kiinassakin on tehtaita.

Vokotin runeberoimia mainoksia alalaidassa. En tiedä kenenkä juttujen perusteella oikea laita tullut.

Mainos.webp

yrittävät siten kertoa esim.

:rolleyes: ☝️🙄

😄

No joo paljon hyvää kierrätyksessä ja nämä asiat sivistysvaltion mittareita ettei ihmiset heittele jätteitä ja roskia ympäriinsä ja jätehuolto toimii. Mun mielestä vähän yli vaan alkaa menemään, ideologisesti oikein kierrättää, niin uusia roskiksia tulee katokseen kovaa tahtia ennen kuin tutkittu onko järkeä, pitää vaan kierrättää koska se on niin kovin hyveellistä toimintaa.
Ja noin yleisesti menee vähän sekasin roskat ja siisteys, saasteet ja päästöt ja resurssit. Kyllähän planeetta kuormitetaan meidän tavaroiden ja ruokien ym tuotannolla, ei ne loppujätteet se suurin ongelma ole. Ja paljon resursseja kuluu kierrättämiseen myös.

Back
Ylös Bottom