Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Tänään kävelylenkkeilyä suoritettu. Sen jälkeen penkkiurheilua. Naisten hiihdossa kyllä hyvää vaihtelua kärjen suhteen.
Loppupäivän voisi vaikka syöpötellä ja laiskotella.
Aika lailla sama + lumenluonti tuosta meidän etupihalta / parkkikselta. Päivätirsatkin kerkes vetään, kun tuppaa olemaan näemmä tätä univelkaa jatkuvasti viikolta.

Suunnitelmat oli suuret tehdäkin jotain tänään, mutta taitaa mennä vaan hupihommissa ja huilatessa.

Kauanko muuten menee, siitä kun pamahtaa ensimmäisenä aamuna fuksipallerona yliopiston paraatiovesta sisälle, että pystyy olemaan vaativimman pään sydänoperaation johtavana sieluna. Montako käsiparia siihen ohitusleikkaukseen tarvii edes. Thorax- ja verisuonikirurgin? Ja puolijoukkueellisen muuta apuvoimaa.
Mitähän siinä menisi, joku 15 vuotta? Koulu 6v, erikoistuminen 6v (vai onko thx kirurkia 5? entiiä) ja vähän kokemusta että "johtavana sieluna".

Käsipareja...luulen että jäsen invis osaa vastata paremmin noihin pumppuhommiin, jos olen tulkinnut oikein niin ollut niissä mukana paljon enemmän kuin minä(*).

Mutta ymmärtääkseni veri-aivoesteen aivopuolella on nukkumatti ja invis, veripuolella ymmärtääkseni noissa letkutushommissa on yleensä pari thx kirurkia (toinen ottaa siirteitä kun toinen avaa konepeltiä, letkujen veto sitten yhdessä?) plus 1(-2) hoitajaa ja yksi hoitaja joka hakee sitä mitä tarvitaan.

(*) oma kokemukseni on siis kerta kun istuin oyssin sydänsalissa päivystysaikana kattomassa kun aloteltiin päivystysohitusta. En ymmärtäny yhtään mitään mitä tapahtu kun sydän-keuhkokoneen letkuja viriteltiin..

Minun hommissa on siis pääosin kädet veressä kaksi ihmistä jos ihan minimillä mennään + passari + anehoitaja + nukkumatti (joka voi vaeltaa salista toiseen). Eli 5 ihmistä osallistuu tavalla tai toisella. Sikäli tosiaan kun olen ymmärtänyt niin pumppupuolella on vähän enemmän tuota väkeä yleensä paikalla.

Booooooooring...

Niinku vaikka "ostin 40 vuotta vanhan nelivetoisen tojotan #koskamävoin".
32v vanha yota ei lähtenyt tänään ensi yrittämällä käyntiin. Oli seissyt jotain kolme viikkoa kun piti odotella osia Japanista ja ollu muutenkin kaiken helevetin näköstä.

Pyörittää hyvin mutta ei etes lupaa. Tästä päätelmä ettei saa polttoainetta. Oiskohan linjat tyhjentyneet. Suodattimelta letku irti ja suuhun, imemällä tulee vain ilmaa. Asia selvä.
Homma korjaantui normi ilmaustoimenpiteillä, mutta piti selvittää myös se mistä järjestelmä on saanut sen verran ilmaa että linjat tyhjenee...se lappoilmiö vaatii kuitenkin korvausilmaa.
Tuijotin moottoria ja syöttöpumppua kuin vokot tatuoitua juomanlaskijaa, ja sitten kirkastui. Syöttöpumpun päältä lähtee sellainen ohut alipaineletku, joka vaan tökätään metalliseen lähtöön, siinä ei siis ole mitään lemmaria tms kiristintä. Ko. letku oli sitten vanhuuttaan käynyt niin väljäksi että siitä välistä pääsi ilma kulkemaan järjestelmään. Tämä oli helppo todeta imemällä paluulinjasta syöttypumppuun alipaine, sitä alipainetta kun ei juurikaan syntynyt ennenkuin tuohon edellä mainittuun letkuun laittoi kiristimen.

Ilmausproseduurin jälkeen 2L-T moottori kävi taas kuin sveitsiläinen kello.

Varovasti kannattaa laueta, että ei tule isoa vahonkoa.

IMG_7561.webp

Nyt ommuute tilanne se että istu @Lonewolf alas ennenkuin avaat linkin ja katsot missä hinta menee.

Hieman epäilyttää onko kyseessä lpl-tarjous.

e: Taitaa olla juuri se. Sama henkilö on ensin tarjonnut 11k ja sitten korottanut 17k. Tai sitten on vaan ylimääräistä rahaa.

Kauanko muuten menee, siitä kun pamahtaa ensimmäisenä aamuna fuksipallerona yliopiston paraatiovesta sisälle, että pystyy olemaan vaativimman pään sydänoperaation johtavana sieluna. Montako käsiparia siihen ohitusleikkaukseen tarvii edes. Thorax- ja verisuonikirurgin? Ja puolijoukkueellisen muuta apuvoimaa.

Mitähän siinä menisi, joku 15 vuotta? Koulu 6v, erikoistuminen 6v (vai onko thx kirurkia 5? entiiä) ja vähän kokemusta että "johtavana sieluna".

Käsipareja...luulen että jäsen invis osaa vastata paremmin noihin pumppuhommiin, jos olen tulkinnut oikein niin ollut niissä mukana paljon enemmän kuin minä(*).

Mutta ymmärtääkseni veri-aivoesteen aivopuolella on nukkumatti ja invis, veripuolella ymmärtääkseni noissa letkutushommissa on yleensä pari thx kirurkia (toinen ottaa siirteitä kun toinen avaa konepeltiä, letkujen veto sitten yhdessä?) plus 1(-2) hoitajaa ja yksi hoitaja joka hakee sitä mitä tarvitaan.

(*) oma kokemukseni on siis kerta kun istuin oyssin sydänsalissa päivystysaikana kattomassa kun aloteltiin päivystysohitusta. En ymmärtäny yhtään mitään mitä tapahtu kun sydän-keuhkokoneen letkuja viriteltiin..

Minun hommissa on siis pääosin kädet veressä kaksi ihmistä jos ihan minimillä mennään + passari + anehoitaja + nukkumatti (joka voi vaeltaa salista toiseen). Eli 5 ihmistä osallistuu tavalla tai toisella. Sikäli tosiaan kun olen ymmärtänyt niin pumppupuolella on vähän enemmän tuota väkeä yleensä paikalla.
Pumpuissa on pääasiassa kaksi kirurgia aina, toinen preparoi sekä on jeesinä, ja toinen on pääoperatööri. Lisäksi salissa on 1-2 anestesialääkäriä ja aina kaksi anestesiahoitajaa (anestesia- ja perfuusiohoitaja) pitämässä ihmisen hengissä että kestää leikkauksen. Ne on oikeasti aika saakelin hurjan näköisiä avoimena. Siihen päälle vielä operatöörin tukena toimivat instrumentoiva hoitaja sekä valvova hoitaja. Eli itse leikkaustuvan puolella hommaan osallistuu 7-9 ihmistä.

Aina tulee heräteostoksia kun käy lekassa. Sentäs sai uuden salikassin, mitä lähdin hakemaan.

20231217_163151.webp

Minun hommissa on siis pääosin kädet veressä kaksi ihmistä jos ihan minimillä mennään + passari + anehoitaja + nukkumatti (joka voi vaeltaa salista toiseen). Eli 5 ihmistä osallistuu tavalla tai toisella.
Älkäämme unohtako myöskään toimenpiteen toteuttamiseen liittyvää tukipalveluporukkaa eli välinehuoltajia ja laitoshuoltajia.

Jos operaatio epäonnistuu perusteellisesti, mukaan tulee vielä ammattitaitoinen potilaskuljettaja, joka toimittaa asiakkaan kylmäsäilytystiloihin!

Back
Ylös Bottom