Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

On ne hevoset huvittavan sekoja otuksia. Pelkäävät kaikkea ja saavat hepulit. Yhden kerran olin katsomassa harjoituksia, oli kenttäkierroksella kottikärryt väärässä paikassa ja hepo säikähti ja veti pukkilaukat. Seuraavalla kierroksella kottikärryt oli viety pois ja säikähti kun kottarit puuttuivat ja sama ralli uudestaan. Säikkyvät omia pierujaankin.

Jos ihan vakavissaan puhuu, niin enemmän se meikäläisen todennäköinen hevosen kanssa meneminen ois jotain hyvin rauhallista köpöttelyä metsässä, mikä vois olla varsin mukavaa.

Tääkin voi tuottaa pettymyksen.

Mun maneesitreenin tavoite oli ratsastaa Mongolian arolla kaikessa rauhassa.

Heti kun saavuin ger campiin, vastaan ontui turisti. Hän oli pudonnut satulasta ja nilkka vääntynyt, kun raahautui jalustimessa. Seuraavana päivänä perheen teinityttö hyppeli jalka paketissa. Oma hevonen potkaisi sääreen. Mulla oli perheen renkipoika oppaana ja me ratsasteltiin kimpassa pari päivää. Yks päivä pojalla jalka kääreessä. Oma hevonen oli purrut reiteen eikä poika ei pystynyt enää opastamaan.
Isäntä ehdotti diiliä: Olin maksanu oppaasta, mut se oli nyt saikulla, joten voisin mennä yksin. Kompensaatioksi saisin tyttären hevosen, joka oli paljon isompi kuin mun käyttämä turistiponi. Sama hepo potkaisi siis tytöltä jalan paskaksi.
Kiinni veti!
Isäntä satuloi hevosen ja meikä lähti rauhallista käyntiä arolle. Paitsi että hevonen halus kotiin. Se nosti väkisin laukan, jolloin mulla loppu taidot, enkä pystyny pitämään suitsia kireällä. Sit heppa veti täydestä laukasta uukkarin ja meikä lensi tangentin suuntaan. Kerkesin ajatella, että nyt kävi todella pahasti, mut ihmeenkaupalla kurotin satulanupista kiinni ja sain kiskottua itseni satulaan. Hevonen pysähtyi lopulta isännän eteen, joka ihmetteli, että miksi sä tänne ratsastat? Aro on tuollapäin! Selitin et jalustimet on liian lyhyet, joten tulin sãätãmäãn niitä. Tämä oli tottakin, koska säädöt tehtiin solmuilla, joita en hallinnut.
Sit mentiin taas. Mulla sykkeet tapissa ja suitset, ku viulunkielet. Polle kiemurteli kuin käärme ja koitti aina vaan kääntyä kotiin. Lopulta hylkäsin viimeisetkin maneesiopit. Heittäydyin epätoivoisesti hevosen kaulaan ja otin sen pään tiukkaan haliin. Tällä tavalla sain pidettyä pään kohti aroa ja loppuruho seurasi perästä.

Jo vartin ratsastuksen jälkeen olin lopenuupunut adrenaliinista ja painista. Ja myönnettäköön, että myös krapulasta. Aro oli järkyttävän kuuma ja aurinko porotti täysillä. Korppikotkat leijaili korkeuksissa. Silmäilin niitä hattuni lierin alta ja pelkäsin aidosti, että päädyn ateriaksi.
Ilmassa oli aitoa cowboy romantiikkaa. 🤠

On ne hevoset huvittavan sekoja otuksia. Pelkäävät kaikkea ja saavat hepulit. Yhden kerran olin katsomassa harjoituksia, oli kenttäkierroksella kottikärryt väärässä paikassa ja hepo säikähti ja veti pukkilaukat. Seuraavalla kierroksella kottikärryt oli viety pois ja säikähti kun kottarit puuttuivat ja sama ralli uudestaan. Säikkyvät omia pierujaankin.

Justhan joltain suomalaiselta meni tuolla olympialaisissa kilpailu pilalle, kun oli vissiin sateen uhkaa ja tv-kamera oli laitettu pressun alle, niin hevonen pelästy sitä.
Jonkun sortin aroeläinhän tuo on, tottunut etäältä havainnoimaan ja pitämään distanssia.

Jonkun sortin aroeläinhän tuo on, tottunut etäältä havainnoimaan ja pitämään distanssia.

Paljo on vissiin kiinni siitä mihin ne on tottunu. Tuolla Mongoliassa tuli lähietäisyydeltä vastaan kaikenlaista itselle outoa: lehmiä, kameleita, poroja, vapaana räksyttäviä koiria jne... Aluksi aina säikähdin, et hepo vetää pultit niistä, mutta ei mitään. Sit ku ratsastaja heilautti huolimattomasti repun selästään niin instant berserk mode.

Aki osti kokonaispinta-alaltaan 42 neliömetrin mökin kotinsa läheltä syksyllä 100 000 eurolla. Tontilla on kokoa 3,6 hehtaaria ja rantaan paistaa ilta-aurinko.
Aki laittoi mökin myyntiin 150 000 eurolla kesän alussa. Kysyntää ei kuitenkaan vasta kunnostetulle ja 1999 valmistuneelle mökille ole juuri ollut.
 Yllätyin kyllä, kun myyntiin laitoin, ettei ole vieläkään mennyt. Kyllä pelkään sitä, että onko mökkibuumi jo mennyttä. Nyt on kuulemma hiljaista.

:unsure:

Tääkin voi tuottaa pettymyksen.

Mun maneesitreenin tavoite oli ratsastaa Mongolian arolla kaikessa rauhassa.

Heti kun saavuin ger campiin, vastaan ontui turisti. Hän oli pudonnut satulasta ja nilkka vääntynyt, kun raahautui jalustimessa. Seuraavana päivänä perheen teinityttö hyppeli jalka paketissa. Oma hevonen potkaisi sääreen. Mulla oli perheen renkipoika oppaana ja me ratsasteltiin kimpassa pari päivää. Yks päivä pojalla jalka kääreessä. Oma hevonen oli purrut reiteen eikä poika ei pystynyt enää opastamaan.
Isäntä ehdotti diiliä: Olin maksanu oppaasta, mut se oli nyt saikulla, joten voisin mennä yksin. Kompensaatioksi saisin tyttären hevosen, joka oli paljon isompi kuin mun käyttämä turistiponi. Sama hepo potkaisi siis tytöltä jalan paskaksi.
Kiinni veti!
Isäntä satuloi hevosen ja meikä lähti rauhallista käyntiä arolle. Paitsi että hevonen halus kotiin. Se nosti väkisin laukan, jolloin mulla loppu taidot, enkä pystyny pitämään suitsia kireällä. Sit heppa veti täydestä laukasta uukkarin ja meikä lensi tangentin suuntaan. Kerkesin ajatella, että nyt kävi todella pahasti, mut ihmeenkaupalla kurotin satulanupista kiinni ja sain kiskottua itseni satulaan. Hevonen pysähtyi lopulta isännän eteen, joka ihmetteli, että miksi sä tänne ratsastat? Aro on tuollapäin! Selitin et jalustimet on liian lyhyet, joten tulin sãätãmäãn niitä. Tämä oli tottakin, koska säädöt tehtiin solmuilla, joita en hallinnut.
Sit mentiin taas. Mulla sykkeet tapissa ja suitset, ku viulunkielet. Polle kiemurteli kuin käärme ja koitti aina vaan kääntyä kotiin. Lopulta hylkäsin viimeisetkin maneesiopit. Heittäydyin epätoivoisesti hevosen kaulaan ja otin sen pään tiukkaan haliin. Tällä tavalla sain pidettyä pään kohti aroa ja loppuruho seurasi perästä.

Jo vartin ratsastuksen jälkeen olin lopenuupunut adrenaliinista ja painista. Ja myönnettäköön, että myös krapulasta. Aro oli järkyttävän kuuma ja aurinko porotti täysillä. Korppikotkat leijaili korkeuksissa. Silmäilin niitä hattuni lierin alta ja pelkäsin aidosti, että päädyn ateriaksi.
Ilmassa oli aitoa cowboy romantiikkaa. 🤠
Eikös tuosta reissusta tehty sittemmin elokuva, Brokeback Mountain tjsp.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä moottorisahaongelmaan @Heatseeker @Xtreme @Lonewolf ja @J.S.P ! Arvasin, että täältä jos jostain saa apuja.

Uusi kaasari on ollut tehdassäädöissään ja näytti olevan melkoisen rikkaalla yläkierrosten säätö. Sain sahan taas kylmänä käyntiin ja lähdin hakemaan säätöjä perusasetusten pohjalta. Ainoa vaan, että saha pääsi välissä sammumaan, eikä lähde edelleenkään kuumana käyntiin niin jäi homma kesken. Kipinää tulee myös kuumalla koneella, joten bensapuolen ongelma vaikuttaa olevan kyseessä. Saha on tosiaan vanha, mutta todella vähällä käytöllä ollut ja käytetty toisinaan huollossakin, joten en oikein usko että on vielä väljäksi ajettu. Sain sahan tällaisenaan, joten ei ole tietoa milloin tuo on viimeksi toiminut kunnolla.

IMG_20210805_122324920_HDR.webp

Eikös tuosta reissusta tehty sittemmin elokuva, Brokeback Mountain tjsp.
Ai saakeli! 🤣

Vanhojen muistelusta tuli mieleeni, että Mongoliassa oli todella kiinnostavia jokia joita tekisi kovasti mieli päästä kalastamaan. Kavereiden kanssa luonnollisesti. Sit äijä iskee ässän pöytään. What happen's in Mongolia stays in Mongolia. 🤫

Se olisi tänään jalkapäivä ja huomenna pitäisi viedä auto huoltoon aamusta, mikä tarkoittaa kävelyä takaisin himaan ennen duunin alkua kun täällä mikään julkinen kulje.

Voi tulla tuskaa.

Jos jossain vaiheessa haluaisi viedä asiaa eteenpäin, niin mitä siellä torin laidalla työaikana asioidessa pitäisi sanoa? Että siis ei vaan lähetetä koronatestin kautta kotiin?

"lättäjalaka ja vaivasen luu ja koko jalaka vaivaa, jalkateräortopedille, pliis"
Ei.

Lähete työfyssarille ja kipulääkekuuri.
Jatkoin valittamista jonka jälkeen sain lähetteen kipeän jalan kuvantamiseen.
Ohje palata takaisin jos fyssarilta ei löydy apua.

Turisteille ja amatööreille kun annetaan hevonen revittäväksi, niin tulee ikävää jälkeä, kun ihan harrastajienkin käsissä hevosten suuvammat on surullisen yleisiä.

Ai saakeli! 🤣

Vanhojen muistelusta tuli mieleeni, että Mongoliassa oli todella kiinnostavia jokia joita tekisi kovasti mieli päästä kalastamaan. Kavereiden kanssa luonnollisesti. Sit äijä iskee ässän pöytään. What happen's in Mongolia stays in Mongolia. 🤫
Long Way Round sarjan perusteella Mongoliassa hyvä meininki.
Komeet maisemat ja paljon soratietä.

Ai saakeli! 🤣

Jos olisi ylimääräistä lähtisin itsekkin.

.

Jatkoin valittamista jonka jälkeen sain lähetteen kipeän jalan kuvantamiseen.
Ohje palata takaisin jos fyssarilta ei löydy apua.
Käy siellä kuvassa, ota kuvat ja käy soveliaalla ortospedellä kuvien kanssa privaatisti (laita privalla viestiä jos haluat että koitan kaivaa sopivaa)?

Tai menet fyssarille, ja palaat ttl:n vo:lle vaikka 3kk kuluttua sanomaan, että ei auttanut.

Vaihtoehto 3, varaat tk:seen ajan, kerrot samat jutut ja sanot että tth:n kautta kuvattu, ft kokeiltu ilman apuja, voitaisiinko siirtyä seuraavaan vaiheeseen tätä kautta, kun tth:sta ei pääse?

(en tajua miksi noissa pitää pihdata jotain lähetteitä, toki kaikkien tth sopimuksiin ei kuulu ainakaan yksityiset el konsultaatiot, mutta paikalliseen sairaalaan kyllä yleensä lähetteitä lähtee hyvinkin)

Back
Ylös Bottom