Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Katoitkohan samaa kuin minä, mietin hetken että pitäskö vaikka ei oo niin mitään taitoa eikä lahjoja.
Uke on mitä mainioin kaljoittelusoitin taidottomille, nakkisormillakin pärjää ja tosi helppo oppia. Mikäs sen mukavampaa ku pienessä pöhnässä hawaiji soundilla vetää omia suosikki riffejä ja soinnutkin tuolla paljon helpommat kuin kitaralla.
Mulla on 2, akustinen ja sähköuke!

Tällasta se taas on kun pikku kaljapäissään pyörii netissä. Saatoin ihan vahingossa ilmoittautua keväälle ukulelen soiton alkeiskurssille 🤭
Eikös @Delgado ollut vanha tekijä tuossa. Soitteli meneen ja naapurit nautti samaan rahaan.

Tosin, tainnut remontti viivästyä, kun ei ole näkynyt. Liekö kaivavat salaojia jo ja saunan väliseinä purettu kolmeen kertaan.

jumalaut

huomasin vasta nyt että lekasta saa kylpypyyhkeitä nollaviis lumikuviolla 😍
Mitäs tuumit kylpytakista?
482545fbfd04e19c32.jpg

Eikös @Delgado ollut vanha tekijä tuossa. Soitteli meneen ja naapurit nautti samaan rahaan.

Tosin, tainnut remontti viivästyä, kun ei ole näkynyt. Liekö kaivavat salaojia jo ja saunan väliseinä purettu kolmeen kertaan.

Se soitin, joilla ilahdutin naapureita, oli okariina. Vaikka kyllä meillä myös ukulele on, tosin se hajosi spontaanisti. En ole edes täällä uudessa kodissa uskaltanut soittaa okariinaa enää, kun naapurit jo suuttuivat miehen kotiteatterin äänistä ja laittoivat meille heippalapun. Olen itse asiassa suunnitellut että menisin soittamaan sitä okariinaa viereisen kirjaston musiikkihuoneeseen, kun siellä sellainen on.

Remonttia meillä muuten ei ole kauheasti enää tehty yli vuoteen. Paitsi nyt vaihdettiin ovia ja karmeja ja asennettiin ne tietysti vinoon jne. Pariin huoneeseen tilattiin liukuovet ja niille sentään otettiin asennus liikkeestä, oltaisiin varmaan nekin saatu vinoon muuten. Nainen liikkeessä sanoi ettei niitä voi saada vinoon mutta minä intin että kuule, kyllä me saadaan, että parempi nyt vain että tulette asentamaan ne.

Jos pistää pystyyn pienen perseenmyyntiyrityksen niin kuinka vaikeaa sen kirjanpitohommat voi olla?
Kato tuolta vähän alkuun noita vaatimuksista:

https://taloushallintoliitto.fi/kirjanpitovelvollisuus

Sulle oletettavasti riittäisi tuo yhdenkertainen kirjanpito, mikä yksinkertaistaa hommaa jonkin matkaa. Toinen vaihtoehto sit ulkoistaa homma tilitoimistolle. Siinä ei tarttis sitten miettiä ite sitä, menikö kaikki verotuksen osalta fiksusti jne. ja jos toiminta on pienimuotoista ja tositemäärät pieniä, niin tokko on laskukaan paljoa puhelinlaskua suurempi per kk.

muoks. en rupeais ite pitämään, jos liikevaihtoa on sen verran, ettei tarvii joka ikistä penniä koittaa säästää. Aika paljon siinä on hommaa ja mietittävää muutaman kympin säästöä vastaan.

Viimeksi muokattu:
Kato tuolta vähän alkuun noita vaatimuksista:

https://taloushallintoliitto.fi/kirjanpitovelvollisuus

Sulle oletettavasti riittäisi tuo yhdenkertainen kirjanpito, mikä yksinkertaistaa hommaa jonkin matkaa. Toinen vaihtoehto sit ulkoistaa homma tilitoimistolle. Siinä ei tarttis sitten miettiä ite sitä, menikö kaikki verotuksen osalta fiksusti jne. ja jos toiminta on pienimuotoista ja tositemäärät pieniä, niin tokko on laskukaan paljoa puhelinlaskua suurempi per kk.
Siinähän se että mikä olisi kannattavaa. Perseenmyyntihommissa moni kulu muuttuu ammatinharjottajalla vs firman kautta tehden. Paljonko pitäisi tienata että oy olisi kannattava? Oy:n kirjanpidon vaativuus/tilitoimiston kustannukset? Entä jos firmalla tekee samalla vähän muuta pisnestä? Tarvitsen tilitoimiston/kirjanpitäjän/jonku muun konsultaation.

Viimeksi muokattu:
Siinähän se että mikä olisi kannattavaa. Perseenmyyntihommissa moni kulu muuttuu ammatinharjottajalla vs firman kautta tehden. Paljonko pitäisi tienata että oy olisi kannattava? Oy:n kirjanpidon vaativuus/tilitoimiston kustannukset? Entä jos firmalla tekee samalla vähän muuta pisnestä? Tarvitsen tilitoimiston/kirjanpitäjän konsultaation.
Jaa niin sää meinasit toiminimi versus osakeyhtiö. Kyllähän siinä muuttuu melkoisen moni asia ja esim. yrityksen varojen käyttö muuttuu merkittävästi. Osakeyhtiö ei vois oikein olla yrittäjän henkilökohtainen lompakko, niin kuin jotkut sitä käyttää.

Varmaan kannattaakin käydä hakemassa konsultaatio ja käydä tuo kuvio tarkemmin läpi.

Max sanoikin tossa jo hyviä asioita mutta älä mieti hetkeekään kirjanpidon itse tekemistä.
Mulla menee puolen miltsin liikevaihdolla muutama satanen kuukaudessa kirjanpitoon ja sitten tilintarkastus/päätös vie 1500e per vuosi mutta tiedän että kaikki on vimpan päälle kunnossa, muutama vuosi sitten napsahti verotarkastus eikä ollut käytännössä mitään, ainoa mistä huomautti niin kuntosali pitäisi tarjota koko henkilökunnalle.
Tilitoimisto voi olla vaikka Kanadassa tänä päivänä niin sen sijainnillakaan ei ole merkitystä, kunhan se on auktorisoitu.

Jaa niin sää meinasit toiminimi versus osakeyhtiö. Kyllähän siinä muuttuu melkoisen moni asia ja esim. yrityksen varojen käyttö muuttuu merkittävästi. Osakeyhtiö ei vois oikein olla yrittäjän henkilökohtainen lompakko, niin kuin jotkut sitä käyttää.

Varmaan kannattaakin käydä hakemassa konsultaatio ja käydä tuo kuvio tarkemmin läpi.
Ammatinharjoittaja vs firma, hyödyt vs haitat, veikkaan että minun perseenmyynnin tuotoilla ei kovin herkästi kannata siirtyä firmankautta tekemään asioita ellei sillä sitten tekisi sitten jotain muuta sivubisnestä (asuntosijoittamista esmes). En tiiä.

Back
Ylös Bottom