Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

@Kyrde tuli vielä siitä eilisestä mieleen, että jos joku 25-30hz alarajataajuus riittää, niin joku käytetty Gradient Evidence mk II:kin vois toimia varsin mukavasti. Samalla tulis suosittua suomalaista.

Mut jos ei tarvii olla tosiaan pääkaiuttimien varassa bassotoisto, niin siihen kolmeen ja puoleen kiloonhan sää ostat jo jotkut varsin laadukkaat pääkaiuttimet (joiden kanssa voi mennä ihan äänenlaatu edellä) ja jos tekee mieli rakennella, niin joku DIY subi niille kylkeen (sitä passoa varten). Taitaisit saada tuolla budjetilla nuo Gradientitkin, kun seuraavan kerran joku myy käytettyjä ja niille ihan kaupallisenkin asiallisen subin.

Pitäs kyllä ite lopettaa koko hifi, menee kaikki rahat. Alkuviikosta on varmaan noudettavissa kotitestiin yks verkkosoitin ja taas olis 3 kiloa maksettavaa, jos siihen keksii tykästyä..

Ja ens kuussa joulu.

Taidan tänään asentaa mönkkäriin aurausvarustuksen, muutaman kuukauden päästä saattaa olla jo lunta.

"Ohi syyskuun
Läpi repaleisen lokakuun
Kaipuun kaljakori kilisee"

En oo jotenkin koskaan tajunnu, mitä tossa Miljoonasateen veisussa oikeasti lauletaan. Hauska ilmaisu.

@Kyrde
Pitäs kyllä ite lopettaa koko hifi, menee kaikki rahat. Alkuviikosta on varmaan noudettavissa kotitestiin yks verkkosoitin ja taas olis 3 kiloa maksettavaa, jos siihen keksii tykästyä..
Itse (nimi muutettu) lopetin kuin seinään joitain vuosia sitten ja tyydyin silloisiin setteihin. Into ikään kuin loppui. Välillä meinaa kyllä innostua, kun on jotain kajarinvaihtoa tai joku kysyy suosituksia, mutta tietoisesti tulee toppuuteltua itseään.

Noista jutuistasi päätellen saatat tosin olla asteen pari "pahemmassa" koukussa kuin itse olin 😀

En oo jotenkin koskaan tajunnu, mitä tossa Miljoonasateen veisussa oikeasti lauletaan. Hauska ilmaisu.

eikö siinä lauleta hyvin pitkälti samaa asiaa minkä TaiteilijaAnnala ilmaisee toisin sanoin laulussaa en elä talven yli

kuulin nimittäis tuon laulun eilen henkilöautossa, kuvausreissulla
ensimmäistä kertaa myös Minä ymmärsin mitä tuossa sanotaan, ei ole aiemmin tullut sillälailla edes kuunneltua, oli toinen havainto
esimerkki: syys ja lokakuu meni, ettei näin jälkeenpäin ole oikeen mitään muistikuvia

yleisestikkään kun en kuuntele sanoja, mitä sanotaa, vaan kuuntelet sanat osana melodiaa, niin suomeksikaan laulettujen kappaleiden tarkoitusta ei jostain syystä ymmärrä

Mä sain hihamerkin!

Liitteet

• 20201101_103558.webp
    20201101_103558.webp
    98,5 KB · Katsottu: 86
Mä olen sen aina ajatellut muodossa ”Läpi repaleisen lokakuun kaipuun, kaljakori kilisee”.
Joo, tuollaihan se on rytmitetty.. ja jotenkin tuollai kai sen on ymmärtänyt. Mutta en oo vaan koskaan jotenkin tullut ajatelleeksi, että kaljakori kilisee :D
Itse (nimi muutettu) lopetin kuin seinään joitain vuosia sitten ja tyydyin silloisiin setteihin. Into ikään kuin loppui. Välillä meinaa kyllä innostua, kun on jotain kajarinvaihtoa tai joku kysyy suosituksia, mutta tietoisesti tulee toppuuteltua itseään.

Noista jutuistasi päätellen saatat tosin olla asteen pari "pahemmassa" koukussa kuin itse olin 😀
Jeh, kokeneemmat tietää sanoa, että näissä hommissa on monella alkuun semmonen maniavaihe. Mää oon varmaan siinä :D On mulla kyllä joku idea, mitä pitää vielä saada ja sitten voi vähän rauhoittua, mutta kai tää on luonteeltaan vähän semmoista hommaa, että loppuu sit luonnostaan, kun on loppuakseen.

Ja jos puhtaasti soundia haluais parantaa, niin minäkin voisin täällä vaan koittaa kikkailla sijoituksella ja akustiikalla, niin takuulla paranis soundi enemmän kuin esim. tommoisella 3 kilon verkkosoittimella (Goldnote DS-10). Tuo linkin vekotin kiinnostaa kyllä aika paljon kuulokevahvistimenakin, etten sinällään pidä ihan aivottomana ostoksena, kun vasta tuli hommattua uudet luuritkin, jotka internetsin mukaan tykkää tehosta.
eikö siinä lauleta hyvin pitkälti samaa asiaa minkä TaiteilijaAnnala ilmaisee toisin sanoin laulussaa en elä talven yli

kuulin nimittäis tuon laulun eilen henkilöautossa, kuvausreissulla
ensimmäistä kertaa myös Minä ymmärsin mitä tuossa sanotaan, ei ole aiemmin tullut sillälailla edes kuunneltua, oli toinen havainto
esimerkki: syys ja lokakuu meni, ettei näin jälkeenpäin ole oikeen mitään muistikuvia

yleisestikkään kun en kuuntele sanoja, mitä sanotaa, vaan kuuntelet sanat osana melodiaa, niin suomeksikaan laulettujen kappaleiden tarkoitusta ei jostain syystä ymmärrä
Joo, mulla menee ihan samalla tavalla tuon tummennetun kanssa. En tiedä miksi oon aina ollu pirun huono kuuntelemaan sanoja. Rytmi ja melodia on se, mihin keskittyy. Ja kun ite soittaa, niin aika monesti sitä jotenkin visualisoi ja miettii kuuntelemaansa soiton kannalta jne.

Mut voi olla, että hyvää matskua menee ohikin tällai. On niitä biisejä, jotka on kolahtanut paremmin vasta sen jälkeen, kun on tajunnut, mistä biisissä oikein lauletaan.

"Ohi syyskuun
Läpi repaleisen lokakuun
Kaipuun kaljakori kilisee"

Jotenkin ajattelen tämän sinä suomalaisena melankolina, ihana kesä takana jota jää kaipaamaan ja juodaan siihen paskaan oloon kaljaa kuten tyypillisesti tehdään.

^ oon (paitti tuossa laulussa). Nuorena poikana mökille mennessä oli monasti toverin auton takakontissa kori tai pari olusta. Niissä oli fiilistä. Pahviset salkut tölkkeineen ovat ehkä luontoystävällisiä, mutta kovin tylsiä.

Aivan juniorina taas oli monasti repussa litran karhupulloja. Niitä sit vedettiin pakkasessa. Tavoittaispa vielä sen perjantai-illan riemun, mikä oli, kun pääsi kaveriporukalla ryypiskelemään.

Back
Ylös Bottom