Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Luenko mää tota mittausrapsaa nyt oikein, mutta näyttäis, että lujaa soitettaessa tuonkin alabassot lähtee vaimenemaan 40 hz:n jälkeen nopsaan. Ja 25hz jälkeen tosi jyrkkään, vaikka alarajataajuudeksi on ilmoitettu 22hz. Vrt. vaikka nyt tää mun S360 Gene, jonka pitäs soida sen 118db metrin päästä mitattuna koko kaistaltaan.

Ja joo, onhan äärispeksien tuijottaminen turhaa, mutta itessäkin on tiettyjä hifiautismin piirteitä ja alkais häiritteen, jos speksit ei oo kondiksessa, kun jotain (kallista) ostaa :D Varmaan tuollakin soittelee matalat ihan maukkaasti järkevillä äänenpaineilla. Ehkä sitten enemmän väliä, jos haluaiskin soitella jossain isommassa ja dempatussa tilassa jotain paljon matalia sisältävää hophipmusaa tai vaikka nyt urkumusaa ja haluais soitella kovaa, niin tuosta varmaan loppuis bassopäästä hönkä.
Veikkaan että luet ihan oikein, mutta...Alapään testit on tehty CEA-2010 mukaan ja oletan että Genejen mittaukset on ehkä jotain muuta? Tai en minä tiedä, kunhan arvailen. Mittaustapojen yhtenäisyys on kuitenkin aika oleellista 😀

Esimerkkinä samalla standardilla mitattuna subbarin (perus SVS:n 3000) tuottaa seuraavanlaiset desibelit:

image

Vaikkei nyt ihan niihin päästä Polkilla, ovat silti kunnioitettavia moisille torneille IMO.

E. SVS mittausten lähde: https://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/svs-3000/conclusion

Viimeksi muokattu:
Veikkaan että luet ihan oikein, mutta...Alapään testit on tehty CEA-2010 mukaan ja oletan että Genejen mittaukset on ehkä jotain muuta? Tai en minä tiedä, kunhan arvailen. Mittaustapojen yhtenäisyys on kuitenkin aika oleellista 😀

...

Vaikkei nyt ihan niihin päästä Polkilla, ovat silti kunnioitettavia moisille torneille IMO.
Genen nykyisten mallien julkiset mittaukset löytyy aika hyvin niiden sivuilta. Genen ilmoittama vaste on vapaakenttävaste, ts. tuon munkin mallin basson pitäs mennä sekä huoneessa että jalkapallokentällä sinne ilmoitettuun 36-39 hz saakka siinä missä ilm. monet valmistajat ilmoittavat huonevasteita. Ja Gene ilmoittaa erikseen -6db vasteet sekä +-2db vasteet siinä missä muiden valmistajien ilmoittamat arvot saattavat olla valmistajasta riippuen vähän mitä sattuu. Kyllähän tuo mittaus avasi uudella tavalla noita Polk Audionkin speksejä. Sitä en osaa suoraan sanoa, miten Genen mittaukset vertautuu tuohon standardiin ja on ihan liian raskas aihe ruveta selvittämään tähän aikaan päivästä :D

Mutta siis ihan kelpo ämyrit nuo varmasti ovat, ei siinä mitään. En ehkä laskisi ihan oikeiksi koko kaistan kajareiksi, mutta tavallisen pulliaisen käytössä ja tavallisessa kämpässä ajavat varmasti asiansa mainiosti.

@Kyrde tai jos riittää, että kajari menee jonnekin 30-40 hz nurkille, niin sit on runsaammin valinnanvaraa kaupallisissa kuin todnäk rakentelussakin. Ne kunnolla 20hz saakka menevät lattiakajarit on vaan aika harvassa.
Juu sen takia just meinasin jotain jotain DIY meininkenkejä, Seas Excel sarjan elementit oli mielessä. Subeiksi W26FX001 2kpl, midi muutama vaihtoehto mut joku W22EX001, ja diskantit T29CF001.

@Kyrde et sää kyllä varmaan kolmeen ja puoleen kiloon mitään full range -kajariparia osta. Tokko rakennatkaan, ainakaan laadukasta sellaista. Noi aikaisemmat Seasin elementit ovat käsittääkseni kyllä kovia, mutta myös sit hinnoissaan.

Minä kun en nikkaroi, kun siitä ei seurais kuin pirun monta vittusaatanaa, niin ostaisin varmaan vaikka sit jotkut fiksut käytetyt Dalit ja niille sopivan subin. Siinä ois sit full range -setti. Vois jäädä vähän rahaa laittaa vaikka vähän vaimennustakin kuunteluhuoneeseen, niin on paremmat mahikset, että kuulostaa hyvältä.
Joo aika samat fiilikset että valmiina sais ihan tarpeeks pätevät vehkeet.

Piirtämään oppii piirtämällä. Kajsna varmaan tykkää piirtää joten on siinä hyvä.

Maltsu on hyvä tietään Trumpista, koska tykkää Trumpista.

Helistö on hyvä jalkapallomutsi, koska tykkää lapsistaan.

Hyvä. Itse olen hyvä nukkumaan, siksi maan pano.

Piirtämään oppii piirtämällä. Kajsna varmaan tykkää piirtää joten on siinä hyvä.

Maltsu on hyvä tietään Trumpista, koska tykkää Trumpista.

Helistö on hyvä jalkapallomutsi, koska tykkää lapsistaan.

Hyvä. Itse olen hyvä nukkumaan, siksi maan pano.

Näinhän se on, pitää kiinnostua/tykätä asiasta, niin silloin asian oppii. Vastakarvaan ja ylämäkeen ei asiat tartu. Selvyyden vuoksi että Trumppi yksi monien asioiden joukossa jotka kiinnostavat. Ja puolustaminen koska kaikki ovat vastaan. Joukolla kiusaaminen on vastenmielistä, kiusatun luonteen vioista riippumatta.
Esim. tänään ylen otsikot: "Trumpin vaalitapahtumat johtaneet yli 30 000 tartuntaan" ja "Biden puhuttelee kansaa vaali-iltana kotikaupungistaan Wilmingtonista käsin". On siinä "pieni" ero kuinka uutisoidaan. Ja toiminta on järjestelmällistä ja päivittäistä. Mutta ei siitä sen enempää tähän ketjuun.

Back
Ylös Bottom