- Liittynyt
- 12.3.2006
- Viestejä
- 19 275
Konkreettiset käytännöt riippuvat todennäköisesti melkoisesti tieteenalasta, opinahjosta ja monesta muustakin seikasta, mutta kyllä yliopistomaailmassa ollaan käsittääkseni menossa enemmän ja enemmän joustavampaan suuntaan, monimuoto-opiskeluun, sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen ja sen sellaiseen. Ei lähiopetus ole minusta aina mikään välttämättömyys tai edes paras tapa järjestää opetusta....joka alalla ja tasolla nipistetään lähiopetustunteja, niin mitäpä opettajat sille mahtaa.
Meikäläiselle parhaat kurssit on olleet sellaisia, että luennot kyllä luennoidaan, mutta ne menee samalla nauhalle ja ne voi katsella milloin itselle parhaiten sopii. Kaikki muukin materiaali laitetaan nettiin jakoon. Luentojen ja materiaalin pohjalta tehdään demot ja/tai harjoitustyö + mahdollisesti tentti, jos kurssin suoritus sen vaatii. Tällainen järjestely on ihan täysi kymppi ainakin työssä käyvän kannalta, kun ei tarvitse lähteä kesken päivän laukkaamaan luennoille, saa tehdä työnsä rauhassa ja kaikki materiaali on kuitenkin saatavilla silloin, kun kerkeää asiaan paneutumaan. Ja uskoisin, että ihan turhaa on täysipäiväistä opiskelijaakaan juoksuttaa tiettyyn aikaan koululla, jos luennot voi katsella silloin, kun muuhun elämään parhaiten sopii. Helpottaa senkin suhteen, että kaikki peruskurssit ja demot tuppaavat olemaan aina toistensa päällä, niin opiskelijat saavat suunniteltua opintojaankin tehokkaammin.