Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

No minä sen laatikon sitten kaivoin esiin ja avasin, ja nuuhkin sisällön läpi eli pastat, riisit ym. Ei niistä mikään haissut viskiltä. Sen sijaan ilmeisesti laatikoiden pahvi itsessään vissiin löyhkää.

Banaaneita kai kypsytetään eteenillä, mutta liekö sitä enää laatikoissa jäljellä, kun nämä ovat olleet meillä jo kuukausia. Eteeni muutenkin taitaa olla hajutonta, tai mistäs minä tiedän. En ole mikään eteenin imppaaja.

Eikä ole tämä sohva haissut perunakellarilta, se oli jonkun muun sohva.

E. Netti tietää, että ei eteeni olekaan hajutonta. No, joka tapauksessa, kumma että se nyt olisi alkanut haista.

Piti ihan kjäydä Wikipediassa varmistamassa, etten horise omiani. Ehkä siellä lootassa on mukana etikkaa tms. joka haihtuu ohuen pullonkin läpi, tai sitten sen verran vaan painoa, että pahvin rakenne muuttunut ja sisempää alkaa nyt tuoksua pukkaamaan?
Ei eteeni, vaan hedelmien luontaiset esterit jotka imeytyneet pahviin? Esim Etyylipropionaatti, joka tuoksuu mm. rommille? https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyylipropionaatti

Jokusen sata tai rapiat tuhat kilometriä olen elämäni aikana vaellellut lapin erämaissa jalan, joten hieman on kokemuspohjaa ainakin niistä hommista.
)
Itse siis vaellan Meindl:n vaelluskengillä. Kunnon kalvo ja omaan jalkaan muovautunut tossu. Fakta on se, että kun viikon kävelet 20 km päivässä saat joka tossun märäksi.

Yön aikana on ongelma kuivata kalvokenkä edes autiotuvassa kaminan lämmössä, joten telttaoloissa se on vaan haave. Ja märän kengän ongelma on se, että sukka kastuu ja kun sukka kastuu, niin jalan nahka on todella altis rakoille. Miksi itse käytän vaellusretkillä varrellisia kalvokenkiä on se, että tarvitsen varret. Omat nilkat ei ehdi kehittyä tarpeeksi vahvoiksi sillä tahdilla, että vaellan kerran vuoteen sen rapiat 100 km. Ja vielä naisen kanssa paikassa, jossa puhelin ei kuulu sekä kummallakin on +-20-25kg rinkat, en halua ottaa sitä riskiä, että telon nilkkani jossain hornan tuutissa. Omat nilkat ei arjessa totu kantaan lapin juurakkoisilla tai kivisillä poluilla 20 kg rinkkaa. Varrellisilla kengillä on ainakin kerran päivään sattunut tilanne, että oho, hups. Jolloin huti askelman paikkaa kengän varsi, eli nilkka on säilynyt ehjänä.

Sanoit että lapissa ei vaelleta verkkolenkkareissa. Ei niin, vaan nämä yksin koiransa kanssa sinkoilevat menevät varvastossuilla tai muilla vastaavilla aivan ohutpohjaisilla lenkkariakin heppoisimmilla tossuilla. Sen mitä vuosien saatossa näitä oikeasti pitkiä matkoja päivässä käveleviä haastatellut ja tutustunut, niin paras kenkä paljon vaeltavalle on verkkolenkkari (eli maastojuoksulenkkari) ja joku muu ohut pohjainen lippaskenkä. Niillä ne siellä painaa. Siellä kun saa jokaisen kengän kastumaan aivan läpi jolloin nopeasti kuivuva kenkä vie voiton, jos nilkat kestää. Kalvollisesa lenkkarissa sama kuivumisongelma erämaaoloissa.

Nämä siis havaintoja vuosien varrelta, kun puhunut lepopäivien ratoksi kansallispuistojen vapaaehtoisille ja muille enemmän ja vähemmän vaeltamista harrastaville.
Turha näistä on kiistellä, kokemuksensa ja makunsa kullakin. Käyttötarkoitus toki ratkaisee. Itsellä tulee reilu 2000km vuodessa normilenkkeilyä ja päälle about 1000km vaellusta vaihtelevissa maastoissa. Näin viimisen 10 vuotta. Keskimäärin siis vajaa 10km päivässä/365. Eikä tossut ole märät sisältä. Itellä on monenmoisia kenkiä eri maasto- ja keliolosuhteisiin ja kaikki paitti kesäajan juoksulenkkarit on tosiaan kalvollisia. On korkeevartista, nilkkuria vuorella ja ilman sekä kahdet gore-lenkkarit (maastojuoksupopot), toiset kierrossa ja toiset varalla (näitä kuluu). Ja kalvot siis gorea, ei kopioita. Merkkejä on monia.

Siis jos Lapissa kuljetaan hyvillä poluilla ja hyvässä maastossa ilman kantamuksia, kyllähän sitten voi mennä kevytlenkkareilla tai vaikka terveys- tai varvassandaaleilla ja näin on jotkut tehnykin. Itse kuljen yleensä huonommassa maastossa, niin ei kykene. Sade- ja loskakelillä tietty gorejen ylivoimaisuus korostuu, kun kalvottomilla ollaan koko ajan märkänä joka tapauksessa, niin ei se paljon lohduta, jos ne on yöllä kuivat.

Piti ihan kjäydä Wikipediassa varmistamassa, etten horise omiani. Ehkä siellä lootassa on mukana etikkaa tms. joka haihtuu ohuen pullonkin läpi, tai sitten sen verran vaan painoa, että pahvin rakenne muuttunut ja sisempää alkaa nyt tuoksua pukkaamaan?
Ei eteeni, vaan hedelmien luontaiset esterit jotka imeytyneet pahviin? Esim Etyylipropionaatti, joka tuoksuu mm. rommille? https://fi.wikipedia.org/wiki/Etyylipropionaatti
Siellä on siis ollut puhdasta alkoholia, omenoita ja rautaa tai esim. ammuksia joissa nikkeliä sekä jostain lähteestä hiilidioksidia?

IMG_20190212_192734.webp
Tätä se teettää ku on nälkäsenä kaupassa.

No rommilta ei kyllä täällä haise. Minusta tuntuu nyt, että useampikin noista laatikoista tunkee sitä löyhkää, ja kaikissa on eri sisältö. Taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi tämä asia!

E. Minun muuten pitäisi kirjoittaa sellainen karmaiseva, useamman sivun mittainen hakemus perjantaiksi. Yllättäen mätikuningatar nostaa taas päätään ja suunnittelen jo keinoja riistää hengen itseltäni.

Fakta on se, että kun viikon kävelet 20 km päivässä saat joka tossun märäksi.

Voi olla fakta joillekin ja joissakin olosuhteissa, mutta ei mun mielestä ihan pääsääntöisesti kuitenkaan? Kuulostaa hikoiluongelmalta enemmän, ei tuo ainakaan ulkoisen kosteuden vääjäämätön lopputulos ole. 20km/päivä jättää reilusti yli puolet vuorokaudesta kenkien kuivatteluun. Jos kävelee "kaksi tuvan väliä" eli tuon 20km tai vähän yli, niin toki siellä välituvalla kengät pois hetkeksi aikaa ja mielellään sukkien vaihto. Toinen juttu on puuvillasukat, ei mitään hiostavia keinokuitusukkia. Tietysti on paikkoja ja ilmoja jolloin homma saattaa mennä mahdottomaksi varsinkin jos yövytään vaan teltassa, mutta mun mielestä pääsääntöisesti asian ei pitäisi mennä näin, jos oletetaan ainakin puolet öistä tuvassa ja ei mihinkään järkyttävään matalapaineen silmään joudu 24/7 sateeseen. Oon kävelly 30km päivässä useamman kerran ja en mä oikein muista että kengät olis ollu märän kosteat tämän seurauksena, toki sitä kosteutta jonkin verran tulee, mutta aamulla kostealla kengällä tartti lähteä vaan sillon kun oli ne kalvovialliset....

No rommilta ei kyllä täällä haise. Minusta tuntuu nyt, että useampikin noista laatikoista tunkee sitä löyhkää, ja kaikissa on eri sisältö. Taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi tämä asia!
Ei ole mitään mysteeriä. Tekijät on laatikoissa tiedossa ja pahvikin ( tai väriaineet logoissa tms), voi vaikuttaa sen verran, että tiettyjä muuttujia on. Eri asia jaksaako tutkia, että onko tekijänä homeenestoaineet tms.
Tarkkana possujen kanssa
Heti ne kyllä nappaa kiinni sieltä mistä saa. Ihan oikea fiilis se on ollu kun kerrankin piti olla valmiina hyppäämään maakellarin katolle.

Voi olla fakta joillekin ja joissakin olosuhteissa, mutta ei mun mielestä ihan pääsääntöisesti kuitenkaan?
No eei nyt ehkä aivan aina. Mutta jopa viimekesän helteillä yksi sadepäivä ja kalvolliset kengät aivan läpimärät lopulta. Ne pitää aikansa, mutta kyllä nekin jossain kohtaa luovuttivat ja sen jälkeen on kurja, jos ei ole aikomuksena mennä tuville kuten ei pitänyt itsenikään.

Mut jep, makuasioita sano musti. Kukin tavallaan. Osa jopa kumppareissa.

Mutta, johan nyt on projekti kääntää hakemus ja cv englanniksi, missään luota itseensä vaan aina pakko tarkistella sanakirjasta. :rolleyes:

tarviikohan Minun joskus tehdä cv

mitä,kuntit,tuumaatta

toivoisin,että:negative
vaikea työmaa olisi se

ei sillä ainakaa töihin pääsisi, se on varma

Tähän mennessä ei ole oikein tarvinnut moiseen panostaa. Joku aika sitten sellaisen tuotin ja tais mennä lähemmäs 6 h senkin vaivaisen lapun tekoon.

no tuommoinen 6h menee helposti jo tuskastumiseen ilman että sanaakaan on paperilla

näin koulussa vietetty aika on opettanut

jos työmaata pitäisi vaihtaa, ainoa vaihtoehto olisin varmaan oppisopimuksella

No eei nyt ehkä aivan aina. Mutta jopa viimekesän helteillä yksi sadepäivä ja kalvolliset kengät aivan läpimärät lopulta. Ne pitää aikansa, mutta kyllä nekin jossain kohtaa luovuttivat ja sen jälkeen on kurja, jos ei ole aikomuksena mennä tuville kuten ei pitänyt itsenikään.

Sulla saattaa olla vialliset kalvot noissa kengissä niinku mullakin oli. En sano että tiedän, mutta pieni epäilys heräsi. Kyllä goretex kalvon kuuluu pitää. Mä kun sain uudet kengät viallisten tilalle (meni takuuna), niin pistin ne testiin heti: kiviä kenkiin ja lavuaariin. Vettä nilkan alkuun asti. Vähän hullulta se tuntu että ei kai nyt tämmöistä pidäkään kestää, kun ei kumisaapas ole, mut sitten toisaalta jos eivät kestä niin mikäs pointti siinä goressa olisi..? Puoli tuntia tjsp taisin pitään täysin siis veden alla nilkkaa myöden. Kengät olivat rutikuivat sisältä tuon jälkeen! Ja onhan ne reissuissa olleet tuntikaupalla enempi ja vähempi kosteana pinnalta ja lätkäköihin astuttu ja satanu päälle. Ovat pitäneet. Niin ja lisäksi olen vielä mehiläisvahalla käsitelly aina ennen reissuja, varsinkin kaikkiin saumakohtiin möhnään sitä oikein reilusti.

Back
Ylös Bottom