Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ja ennen kun kukaan tosta provosoituu niin en väitä tai lähde edes spekuloimaan mitä jos -leikillä. Niin kauhealta kuin se kuullostaa kun asiaa mutustelee niin tuo surullinen kausi on myös jälkiseuraamuksineen luonut tämän Suomen jonka itsenäisyyttä nyt juhlistamme, maan jossa pääosin on ihan huikean hienosti asiat. Voitte jutella mun puolesta taas traktoreista tai mitä vehkeitä täällä nyt kuntit virittelikään!

Oikea luku oli 230000 saksalaista. Oulusta ylöspäin koko Suomi oli saksalaisten miehityksessä. Saksa lupasi auttaa niin pitkään Suomea sodassa, kun se ei antaudu. Neuvostoliiton rauhanehtojen painostamana suomalaiset sitten joutuivat sotatoimiin saksalaisia vastaan ja tuo Lapin sodan käynnistänyt maihinnousu Tornioon tuli saksalaisille täytenä yllätyksenä. Joten eipä ihme, että Lappi paloi. Tuo tuntuu historiaan perehtymättömiltä aina unohtuvan, että Saksalta tuli 1944 PST-aseistus kriittisillä hetkillä ratkaisutaisteluihin, hieman jalkaväkeäkin ja saksalaiset puolustivat koko Pohjois-Suomea, joka on rajakilometreinä about puolet koko Suomen pituudesta. Tämän lisäksi Luftwaffen syöksy- ja hävittäjäpommittajat suorittivat yli 60% ratkaisevien torjuntataistelujen ilmapommituksista. Ja ne löysivät maalit, koska syöksypommittajat osuivat tarkasti. Joten ei liene Lapin kohtalo hirveä pahe, kun totuus on se, että ilman Saksan apua Suomi ei olisi säilyttänyt todennäköisesti itsenäisyyttään. Ilman asianmukaista PST-aseistusta ja ilmavoimia hyökkäystä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta pysäyttää tai hidastaa siihen asti, että Baltian rintama/hyökkäys Berliiniin ehti ottaa Stalinin silmissä merkittävämmän roolin sodan lopputuloksen kannalta. Toki natsi-ideologia ja muu nyt ei liity tähän viestiin/tapaukseen mitenkään. Sitä en hyväksy itsekään. Mutta saksalaisilla on oma roolinsa itsenäisen Suomen historiassa. Itse asiassa jo sisällisodassa saksalaiset kävivät vapauttamassa mm. Helsingin punakaartilaisilta.
EI varmaan kerralla noin isoa määrää?
Tosiasiahan on että lappi olisi annettu suosiolla neukuille ilman sakuja, taitaa olla edelleen sama suunnitelma tositilanteessa.
Samat historiat minäkin olen näköjään lukenut kuin sinäkin noista kahinoista.
Tähän voisi olla hyvä lisätä mummon kertomus sodan ajalta lapista kun myivät variksia metsäkanalintuina sakuille, itse kertoi minulle :LOL: ja ukki ajoi kuorma-autoa Petsamoon samaan aikaan.

Jahas, tänää päästäänki sitten urakoimaan vähän haastavampia hommia. Hyvä vaan, vaikka kieltämättä vähän jänskityttää.

Mutta nyt: sumppi. :coffee:

En katsonut eilen linnan juhlia, kun keskityin ennemmin nyppimään varpaankynsiä, mutta voisiko joku antaa briifin aiheesta: Linnan komeimmat kannut

P.s. kuva ois kiva.

tonttunäyttely
20188214.gif

moikka moi vaan kaikille ittepäisyyspäivästä henkisä selvinneille! ja hyvvee huomenta ja päivää ja lässyn lää...

Sanojen käytön taito on minusta hyvin kiehtovaa erityisesti kirjallisessa ilmaisussa. Siksi minä myös herkästi "ylitulkitsen" valittuja sanoja ja muita ilmaisuja, koska minun mielessäni valittuihin sanoihin liittyy aina tunnelataus ja/tai peilaus kirjoittajan arvomaailmasta.
Sanojen taitavalla käytöllä voi viestiä tehokkaasti, käynnistää toimintaa, herättää tunteita... tai esimerkiksi herättää joissakin lukijoissa negatiivisia tunteita käyttämällä sanamuunnoksia aiheista, jotka itsessään herättävät näissä lukijoissa kunnioitusta ja ovat muuten tärkeitä ja läheisiä.
Esim. Itsenäisyyspäivä: Ittepäisyyspäivä. Hautajaiset: Kuoppajaiset.

Tällaisia lukiessa/kuullessa irvistän joka kerta, en aina edes vain sisäisesti.

Viimeksi muokattu:
mie toivottelin eilen sekä ittepäissyyspäevvee että itsenäisyyspäivää. kukaan ei irvistellyt, päinvastoin. se on aina vähän sekin miten sitä ilmaisee.
ei vain yksittäinen sana vaan ne muut siinä ympätillä.... mutta juu, kyähän se kirpasoo itteekin osa noista ittepäisyyspäivän käytöistä.
jatkakaamme harjoittelua. nih.

Back
Ylös Bottom