Meinasin tuohon omaani lisätä, että uudelle ihmiselle on helpompi ehkä hypätä mukaan, kun on reilusti porukkaa. Ei ehkä jänskätä niin reilusti.
Olen ennenkin kuullut tuon mutta oikeasti se kyllä riippuu henkilöstä.
Esim. itse koulukiusauksen traumatisoimana en keksi montaa veret seisauttavampaa tilannetta kuin mennä miittiin, jossa on hirveästi ihmisiä, kaikki omien tuttujensa kanssa omissa kuppikunnissaan ja minä en tunne ketään, en kuulu mihinkään, enkä oikein uskalla tunkea keidenkään muiden porukkaan, koska heillä on selvästi hauskaa keskenään eikä kukaan kuitenkaan kaipaa minua paikalle.
Ja tähän on sinänsä turha sanoa, että "oikeasti se ei mene niin", koska tiedän ettei tätä ajatuksenjuoksua ymmärrä, jos ei ole samanlaisia kokemuksia.
Ja jos on samanlaisia kokemuksia, niin ymmärtää varmasti mistä tässä puhun.
Pienessä ryhmässä kaikki huomioivat toisensa eikä ketään edes voi sulkea ulkopuolelle. Lisäksi itse nautin enemmän pienessä ryhmässä keskustelusta ja jutustelusta kuin "yleisestä älämölöstä."
Enkä ole ihan varma siitäkään mitä minua introvertimmat ihmiset ajattelevat noista "suurmiiteistä", että onko niihin helpompi mennä kuin pienempiin.