Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

ympäristötekniikka
Ok, ko. alasta ei ole itsellä mitään suoraa tietoa/kokemusta, mutta eritoten omalla alallani (IT), mutta miksei myös muilla aloilla, työkokemuksen puutetta voi kompensoida omilla tai avoimilla projekteilla (tässä tapauksessa ehkä vapaanehtois- tai järjestötyö), josta saisi referenssejä haastatteluihin. Kun itse olen ollut mukana palkkauspäätöksiä tehtäessä, näille annetaan usein enemmän painoarvoa kuin itse työkokemukselle. IT-alalla tämä toki on huomattavasti helpompaa ja ala on muutenkin hieman erilainen, mutta jossain määrin tätä ajattelua on ehkä sovellettavissa myös muille aloille.

Joka tapauksessa, tsemppiä miellekkään työn löytämiselle!

Arvatkaa mitä! Minä olin joskus lukiolaisena niin tyhmä, että jotenkin kuvittelin että luonnontieteiden tutkijoille yliopistossa maksettaisiin hyvin palkkaa. :hyper: Usein sanon, että jos voisin aikakoneella matkustaa lukiominäni luo, antaisin mokomalle idiootille kunnon napakan avarin naamalle ja käskisin ottaa asioista selvää. Ja googlettaa mitä tarkoittaa "apuraha" ja kiinnittää huomiota erityisesti sen määrään. Muistan kun olin ekaa kertaa alan kesätöissä ja totuus valkeni. Silloin oli tapana antaa apurahaa kesätyöntekijöille 950 euroa kuussa. Olihan se parempi, kuin se 400 euron opintotuki mitä sai, mutta ei helvetti, 950 euroa kuussa :hyper:

@hobbitess Tunnistat paikan?
Hahah kyllä :LOL:(y)
Loistava kuva. Minua ei kylläkään oo vielä hyväksytty noin vastuullisiin tehtäviin, saan kantaa vain ruokakasseja. En tosin ole vaimokaan, joten ehkä joskus naimisiin mennessä vastuutkin kasvaa.
Arvatkaa mitä! Minä olin joskus lukiolaisena niin tyhmä, että jotenkin kuvittelin että luonnontieteiden tutkijoille yliopistossa maksettaisiin hyvin palkkaa. :hyper: Usein sanon, että jos voisin aikakoneella matkustaa lukiominäni luo, antaisin mokomalle idiootille kunnon napakan avarin naamalle ja käskisin ottaa asioista selvää. Ja googlettaa mitä tarkoittaa "apuraha" ja kiinnittää huomiota erityisesti sen määrään. Muistan kun olin ekaa kertaa alan kesätöissä ja totuus valkeni. Silloin oli tapana antaa apurahaa kesätyöntekijöille 950 euroa kuussa. Olihan se parempi, kuin se 400 euron opintotuki mitä sai, mutta ei helvetti, 950 euroa kuussa :hyper:
Mä en alunperin suunnitellut tutkijan uraa, joten en myöskään alalle päätyessäni kuvitellut koskaan saavani isoja tuloja, kun tilanne oli jo tiedossa... Mutta onhan se kiusallista selitellä muille, että korkeasta koulutuksesta huolimatta palkka on aivan umpisurkea.

^Olisikin palkka mitä saisi, mutta kun usein joutuu sähläämään apurahojen kanssa ja ne ovat kyllä tosi matalia. Sitten vielä kun niistäkin menee vajaa 15% kaikenmaailman maksuihin niin ei oikein voi edes leijua sillä, että ovat verottomia, koska niitä maksuja joutuu pulittamaan yhtä paljon kuin veroja, jos olisi sama tulo palkkana. Ja kaupan päälle se, että ihmisten on todella vaikea ymmärtää, että apuraha ei ole mitään tutkijan humputtelurahaa jonka se saa palkkansa päälle kannustamaan, vaan mitään palkkaa ei ole ja apuraha on tarkoitettu elämiseen.:rolleyes:

Tässä vaiheessa nyt sentään silloin, kun palkkaa sattuu saamaan, se on ihan siedettävä, toki jos alkaa miettimään koulutuksen määrää mittarina niin siihenhän se ei ole missään suhteessa.

Joo, mä olin kesätöissä paperitehtaalla. Vieläkään en meinaa tienata samalla lailla maisterina ja jonkinlaisella tittelilläkin varustettuna kuin niinä kesinä. Olisi vielä ollut mahdollisuus jäädä sinne duunariksi :confused:
No toisaalta pumppu ei kyllä tykännyt yhtään siitä yövalvomisesta ja ylitöiden määrästä...

Joo, mä olin kesätöissä paperitehtaalla. Vieläkään en meinaa tienata samalla lailla maisterina ja jonkinlaisella tittelilläkin varustettuna kuin niinä kesinä. Olisi vielä ollut mahdollisuus jäädä sinne duunariksi :confused:
No toisaalta pumppu ei kyllä tykännyt yhtään siitä yövalvomisesta ja ylitöiden määrästä...
Toisaalta, siellä ei varmaankaan myöskään joutunut perseraiskatuksi kaikenlaisilla kirjoitushommilla, väikkäreillä, graduilla ym ym paskan vääntämisillä!

^Olisikin palkka mitä saisi, mutta kun usein joutuu sähläämään apurahojen kanssa ja ne ovat kyllä tosi matalia. Sitten vielä kun niistäkin menee vajaa 15% kaikenmaailman maksuihin niin ei oikein voi edes leijua sillä, että ovat verottomia, koska niitä maksuja joutuu pulittamaan yhtä paljon kuin veroja, jos olisi sama tulo palkkana. Ja kaupan päälle se, että ihmisten on todella vaikea ymmärtää, että apuraha ei ole mitään tutkijan humputtelurahaa jonka se saa palkkansa päälle kannustamaan, vaan mitään palkkaa ei ole ja apuraha on tarkoitettu elämiseen.:rolleyes:

Tässä vaiheessa nyt sentään silloin, kun palkkaa sattuu saamaan, se on ihan siedettävä, toki jos alkaa miettimään koulutuksen määrää mittarina niin siihenhän se ei ole missään suhteessa.
En mäkään koko aikaa palkalla oo ollut, vaan sekalaisilla apurahoilla myös. Ja välillä ei oo ollut rahoitusta ollenkaan. Mutta nyt on taas jonkin aikaa ihan jopa palkallista työtä.

Sen apurahan pienuuden lisäksi kyllä vituttaa sekin, että ihan helvetisti menee aikaa siihen, kun murehtii, mistä sitä rahaa sitten seuraavan pätkän jälkeen taas sais.

Todella mahtavaa naistenpäivää, arvon leidit. Ootte te melkosia. :) Rapia 2h unta riittää, eikö? Keitin just kuution verran sumppia, kohta sirkkeli tulille ja listottamaan.

Oma palkka tässä tulee toivon mukaan nousemaan mukavasti lähiaikoina, toki postdocille on tyypillistä että välillä ollaan apurahoituksella, mutta palkkakehitykselle itselläni ei mitään seinään pysähtymistä ole odotettavissa.

Nää vaikuttaa vähän ristiriitaisilta keskenään, vai onko ne vaan tulkintakysymyksiä? Pankille varmaan kerrotaan tuo jälkimmäinen puoli kolikosta? :cool:

Mä en tule ikinä edes haaveilemaan niin suurista summista mitä tienasin ammattikoulupohjalta silloin kun töitä oli kunnolla tarjolla. Reppuhommat, kilsakorvaukset, urakat, viikkolepokorvaukset, ylityöt. Hetken kun jaksoi paahtaa niin parhaimmillaan oli 3,5 kiloo nettona kahden viikon töistä. Nykyisissä hommissa en tule todennäköisesti koskaan edes bruttona näkemään tuollaisia lukuja kuukaudessa. :LOL:

Mä en tule ikinä edes haaveilemaan niin suurista summista mitä tienasin ammattikoulupohjalta silloin kun töitä oli kunnolla tarjolla. Reppuhommat, kilsakorvaukset, urakat, viikkolepokorvaukset, ylityöt. Hetken kun jaksoi paahtaa niin parhaimmillaan oli 3,5 kiloo nettona kahden viikon töistä. Nykyisissä hommissa en tule todennäköisesti koskaan edes bruttona näkemään tuollaisia lukuja kuukaudessa. :LOL:
Ja vielä ihmetellään miksi työt valuu baltiaan...
No ihan sama oli itsellä kun joskus olin asfalttihommissa ja aivan alimman portaan tikkari/yleismies niin silti oli yli 4ke liksa kun tuli jos jonkinlaista lisää.

Ja vielä ihmetellään miksi työt valuu baltiaan...
No ihan sama oli itsellä kun joskus olin asfalttihommissa ja aivan alimman portaan tikkari/yleismies niin silti oli yli 4ke liksa kun tuli jos jonkinlaista lisää.
Onhan näissä aina kaksipiippuisia juttuja. Omat työt tosiaan lähti Puolaan, mutta mitä sen jälkeen seurannut tilannetta niin vituiksi se meni sitten sielä vaikka työvoiman piti olla halvempaa. :coffee:

Nää vaikuttaa vähän ristiriitaisilta keskenään, vai onko ne vaan tulkintakysymyksiä? Pankille varmaan kerrotaan tuo jälkimmäinen puoli kolikosta? :cool:
Et paljastanut nyt mitään suurta kusetusta; kummassakin tekstissä tuodaan esiin, että välillä tulee palkkaa ja välillä apurahaa ja kummastakin tulee ilmi, että palkka on ihan siedettävä tässä vaiheessa uraani, mutta apurahalla ollessa saa vähemmän. Ja jos palkan suhteuttaisi näihin kouluvuosiin niin silloin se kyllä olisi huono, mutta noin peruselämiseen kelvollinen kuitenkin. Palkkakehitys sinällään tutkijankoulutuksen saaneelle ei tyssää samalla tavoin seinään kuin osalla aloista, koska hierarkiassa on kohoamismahdollisuuksia aika pitkälle. Tänä keväänä teen hyppäyksen hierarkiassa ja odotan sen näkyvän kyllä palkassa, apurahoissa sitten huomattavasti vähemmän. Täällä meillä apurahat piinaavat tutkijaa ensimmäiset 20 vuotta uralla ja itse olen lusinut niistä onneksi jo reilusti yli puolet.

E. Korjaus, apurahoja joutuu hakemaan koko uran. Mutta jossain vaiheessa ne muuttuvat henkilökohtaisista apurahoista projektiapurahoiksi jolloin ei kyseessä ole enää sama asia.

Viimeksi muokattu:
Pomo toi naistenpäiväpullat, ja mulla meni ruokahalut tuon myötä täysin. Selvästi vähän flunssa päällä vieläkin, kun ei mua juurikaan nälätä.
Ja hassua on sekin, että klo on jo 12, enkä ole vieläkään hakenut ilmaista suklaalevyä r-kioskilta. Sain siihen koodin puhelimeeni jo aamulla klo 8.

No tänään yritän salille, jos sitä alkaisi vihdoin tuntea asuvansa omassa kropassaan. Huomenna nyrkkeily, johon toivon mukaan saan oman miehen pariksi. Kivaa kun ei ole nähty pariin-kolmeen viikkoon, niin voi viettää ekan tunnin toisiaan hakaten. :X3:

Nyt kyllä. Jossain mielenhäiriössä hyppäsin taksin sijasta konttorin oven edestä suoraan lentokentälle menevään bussiin. Tältä se sitten tuntuu bussilla matkustaminen. Mieluummin olisin mersun takapenkillä. Joku naisten keksimä juttu tää bussi varmaan.
Asiakas saa muistaa mua tuntuvalla bonarilla tämän takia.

Nyt kyllä. Jossain mielenhäiriössä hyppäsin taksin sijasta konttorin oven edestä suoraan lentokentälle menevään bussiin. Tältä se sitten tuntuu bussilla matkustaminen. Mieluummin olisin mersun takapenkillä. Joku naisten keksimä juttu tää bussi varmaan.
Asiakas saa muistaa mua tuntuvalla bonarilla tämän takia.
Ajattelit käydä välillä katsomassa miltä rahvas näyttää?

Back
Ylös Bottom