Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

...mutta tosiasioita :puntti:
E. Mulla on edelleen rajallinen valikoima hymiöitä käytössä :kakka:
Paitsi että eihän tuo oo totta. Kyllähän lapsiakin saaneet välillä vaan ns. painuu vittuun kun elämä on vähä raskasta. On varmaan muutamastaki perheestä lähteny äiti tai isä laputtaan, kun arki on alkanu ahdistaa ja stressi käyny sietämättömäksi.

Paitsi että eihän tuo oo totta. Kyllähän lapsiakin saaneet välillä vaan ns. painuu vittuun kun elämä on vähä raskasta. On varmaan muutamastaki perheestä lähteny äiti tai isä laputtaan, kun arki on alkanu ahdistaa ja stressi käyny sietämättömäksi.
Toki, mutta se on tuomittavaa vastuuttomuutta!

Vakavasti puhuen viittasin ihan siihen, että lapseton ei ole vastuussa kuin itsestään mikä vaikuttaa kaikkeen.

Lapsetonkin voi olla vastuussa esim. vakavasti sairaasta lähiomaisesta tai ainakin tuntea suurta huolta vaikka ei varsinainen omaisen huoltaja olis. Näin nyt esimerkiksi.

Päästänpä taas ilmoille sellaisen aivopaukun että: lapsettomilla ei voi koskaan olla hirveä stressi, koska silloin jos mikä/kuka tahansa stressaa, voi niin sanotusti painua vittuun. Lapsellinen voi korkeintaan ottaa yhden kaljan jotta vähän helpottaa.

E. Valitsin siis oluen, en siideriä enkä lonkeroa.
Kaikki tällainen ja vastaava äitiyden ja vanhemmuuden glorifiointi saa aikaan välittömän :yäk:-reaktion ja herättää lähinnä ajatuksia siitä, että jostain on kyllä jäänyt katkeria fiiliksiä puhujalle.

Jos kovasti itse tekemät valinnat vituttaa, aina voi lähteä käymään kaupassa ja jättää palaamatta. Niinhän ne kuuluu jotkut tekevän, oli juridinen huoltovastuu tai ei.

Kaikki tällainen ja vastaava äitiyden ja vanhemmuuden glorifiointi saa aikaan välittömän :yäk:-reaktion ja herättää lähinnä ajatuksia siitä, että jostain on kyllä jäänyt katkeria fiiliksiä puhujalle.

Jos kovasti itse tekemät valinnat vituttaa, aina voi lähteä käymään kaupassa ja jättää palaamatta. Niinhän ne kuuluu jotkut tekevän, oli juridinen huoltovastuu tai ei.
Ei ollut tarkoitus glorifioida, vaan muistuttaa faktasta, jota kaikki ehkä eivät tajua tai muista. Ihan vain valistusmielessä!

Toki, mutta ei ole juridisesti huoltovaatuussa.
Kyllä omaishoitajat ovat juridisessa vastuussa ja samalla tavalla holhouksen alla olevista heidän holhoojansa. Yhtä lailla maatilallinen on vastuussa lypsykarjastaan, lampaistaan ja minä koiristani. Sinulle ne on vaan eläimiä, minulle tärkeämpiä kuin sinun lapsesi. Yhtä lailla poliisit ovat juridisesti vastuussa kiinniotetuista jne. yms. etc. Ja kaikki tämä ilman lapsia. Tämä suunnaton katkeruus näissä sun kirjoituksissa alkaa olemaan sillä tasolla, että suosittelen kääntymään ammattiauttajan puoleen.

Toki, mutta ei ole juridisesti huoltovaatuussa.

Tuskin kuitenkaan sullakaan ainut syy, että pidät sun lapsista huolta on juridinen huoltovastuu? Samalla lailla voi kokea tarvetta huolehtia/stressata muistakin kuin lapsistaan ja esim. sellaisessa tilanteessa harva täyspäinen ihminen voi vaan jättää kaiken taakseen nollaustarkoituksessa.

Vakavasti puhuen viittasin ihan siihen, että lapseton ei ole vastuussa kuin itsestään mikä vaikuttaa kaikkeen.

Niin, aivan. Lentäjä ei ole vastuussa kuin itsestään ja lääkäriäkään ei vastuu muista paina.

Ai niin mutta ammattihan on vapaa valinta mistä voi poistua koska vain. No niin ne lapsetkin on (useimmilla) oma valinta. No voi niidenkin stressistä häipyä ihan yhtälailla.

Joo joo. Koko ajatus taas tuli vain mieleen siitä, kun tuntuu siltä ettei lapsellisten stressiä ymmärretä tarpeeksi. Tai siis ne joilla ei sitä ole, eivät ymmärrä. Toiset lapselliset toki ymmärtävät.

Ei ollut tarkoitus ilmaista mitään katkeruutta, en edes ole katkeralla tuulella.

E. Velat muuten tuntuvat olevan suunnilleen provosoitumisherkin ihmisryhmä.

Ei ollut tarkoitus glorifioida, vaan muistuttaa faktasta, jota kaikki ehkä eivät tajua tai muista. Ihan vain valistusmielessä!

Kyllä minä olen aina tiennyt että vanhemmuus sekoittaa ihmisen pään, sekä miesten että naisten. En vain koskaan ymmärtänyt kuinka pahasti. Taas oppii jotain uutta.

Voi kyllä lapsettomat tietävät, lapselliset pitävät siitä kyllä huolen. Muuallakin, mutta kiitos tästäkin.

Oma valinta. Aivan kuten stressaava työ, kilpaurheilu tms.
Miksi sitä muiden edes pitäisi ymmärtää?

Voi kyllä lapsettomat tietävät, lapselliset pitävät siitä kyllä huolen. Muuallakin, mutta kiitos tästäkin.

Oma valinta. Aivan kuten stressaava työ, kilpaurheilu tms.
Miksi sitä muiden edes pitäisi ymmärtää?
Toki - samalla tavalla voi sitten vastata kenelle tahansa joka yhtään mistään valittaa: oma valinta, miksi pitäisi edes yrittää ymmärtää ;)

E. Pointti oli siis osoittaa, että lapsiperhe-elämän rasittavuudesta ei saa valittaa kuten muista asioista, vaikka lähes kaikkea valittamisen aihetta voi pitää omana valintana. Tai toki saa, mutta siitä ei seuraa yhtään ymmärrystä, vaan tuomitsemista. Mistä muusta asiasta valittamisesta seuraa samaa? Ja lisäksi kokonaisen ihmisryhmän suutahtaminen.

Viimeksi muokattu:
Toki - samalla tavalla voi sitten vastata kenelle tahansa joka yhtään mistään valittaa: oma valinta, miksi pitäisi edes yrittää ymmärtää ;)
Niin. En minäkään oleta, että kukaan ei-koiraihminen ymmärtää minun juttujani mutta tiedän koiraihmisten ymmärtävän. En ymmärrä miksi minun pitäisi saada ei-koiraihmiset ymmärtämään. Ei tarvitse.
Sama koskee kaikkea, ne joita asiat eivät kosketa eivät voi samalla tavalla ymmärtää.
Jostain syystä erityisesti vanhemmille tai ei, erityisesti äiti-ihmisille on tärkeää, että kaikki, varsinkin lapsettomat, ymmärtävät mitä he käyvät läpi. En ole vielä tähän ikään mennessä käsittänyt miksi se on niin tärkeää. Ei tule mieleen mitään muuta kuin jonkinlainen pinnan alla kytevä katkeruus/kateus.
Miksi äiti-ihmiset eivät pysty olemaan niin kuin useimmat isät, ylpeitä valinnastaan ilman tarvetta marttyyriviitalle?

Back
Ylös Bottom