Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Eivät tietenkään, osa saattaa punnita siksikin että söisivät tarpeeksi. IMO se on silti neuroottista käytöstä, paitsi jos on kisaamassa niin siinä tilanteessa varmaankin pakollista. Sanon näin entisenä pakonomaisena kalorien laskijana. Ihme että onneksi parannuin siitä.
Mulla ei ole pakonomaista tarvetta punnnita ruokaa. Syön myös ruokaa myös punnitsematta.
Voin itse paremmin kun syön näin kuin nyt syön eikä se ole keneltään pois.

Kyllä määkin punnaan mun riisit ja puurot, kivahan se on tietää, että tulee vedettyä tarpeeksi kuhunkin tilanteeseen, muttei ihan överipaljon, kun esim. kolmeks päiväks keittelee riisit samalla. Ei se millään lailla hankalaa oo.

Riippuu varmaan persoonasta. Mulle se olisi aivan helvetillisen ahdistavaa, niin peilaan siihen. Mutta olenkin sellainen joka ei pysty noudattamaan mitään saliohjelmaa edes viikkoa kauempaa :confused:

Minä punnitsen ison osan ihan jo siksi, että aineksia tulee oikeassa suhteessa toisiinsa eikä mene mitään roskiin. Olen esim. nähnyt kun ihminen keittää silmämääräisesti makaronia laatikkoon ja laittaa biojätteeseen sen mitä ei mahtunutkaan vuokaa jauheliha yms. kanssa. Järkyttävää.

Riippuu varmaan persoonasta. Mulle se olisi aivan helvetillisen ahdistavaa, niin peilaan siihen.

Sehän on kiinni siitä, pystyykö tietoon syömisten määrästä ja kaloreista suhtautumaan pelkkänä hyödyllisenä datana päätöksenteon ja valintojen tueksi vai rupeaako mittaamisen myötä ruokavaa'an tahdottomaksi orjaksi niin, että esim. "joutuu" illalla menemään nälkäisenä nukkumaan jos kalorit uhkaavat mennä yli "kiintiöstä" vaikka tekisi vielä mieli purtavaa. Neuroottiseksi menoa voi kutsua vain jälkimmäisen vaihtoehdon tapauksessa.

Sehän on kiinni siitä, pystyykö tietoon syömisten määrästä ja kaloreista suhtautumaan pelkkänä hyödyllisenä datana päätöksenteon ja valintojen tueksi vai rupeaako mittaamisen myötä ruokavaa'an tahdottomaksi orjaksi niin, että esim. "joutuu" illalla menemään nälkäisenä nukkumaan jos kalorit uhkaavat mennä yli "kiintiöstä" vaikka tekisi vielä mieli purtavaa. Neuroottiseksi menoa voi kutsua vain jälkimmäisen vaihtoehdon tapauksessa.
Sekin on neuroottista jos jotakin asiaa ajattelee jatkuvasti / liikaa pakonomaisesti siinä määrin että elämänlaatu heikkenee ahdistuneisuuden takia.

Minä punnitsen ison osan ihan jo siksi, että aineksia tulee oikeassa suhteessa toisiinsa eikä mene mitään roskiin. Olen esim. nähnyt kun ihminen keittää silmämääräisesti makaronia laatikkoon ja laittaa biojätteeseen sen mitä ei mahtunutkaan vuokaa jauheliha yms. kanssa. Järkyttävää.
Aina vähän laitettava roskiin, eikä mihinkään kompostoriin tai biojätteeseen. Kuka muuten maksaa roskakuskien palkat ? Yhteiskuntavastuuta ja solidaarisuutta peräänkuulutan!

Sekin on neuroottista jos jotakin asiaa ajattelee jatkuvasti / liikaa pakonomaisesti siinä määrin että elämänlaatu heikkenee ahdistuneisuuden takia.
Se riippuu, puhutko nyt lääketieteellisestä ahdistuneisuushäiriöstä/pakkoneuroosista ja kutsut sitä neuroottiseksi vai puhekielen sanasta neuroottisuus, mikä nyt tarkoittaa kullekin mitä tarkoittaa.
Omasta mielestäni ja sinun määritelmäsi mukaan esim. feminismi on pakkoneuroosi.

Aina vähän laitettava roskiin, eikä mihinkään kompostoriin tai biojätteeseen. Kuka muuten maksaa roskakuskien palkat ? Yhteiskuntavastuuta ja solidaarisuutta peräänkuulutan!

Sinäkö se olet joka käy aina sotkemassa meidän roskakatoksen? Pysyy nimittäin kaverit leivän syrjässä.

Se riippuu, puhutko nyt lääketieteellisestä ahdistuneisuushäiriöstä/pakkoneuroosista ja kutsut sitä neuroottiseksi vai puhekielen sanasta neuroottisuus, mikä nyt tarkoittaa kullekin mitä tarkoittaa.
Omasta mielestäni ja sinun määritelmäsi mukaan esim. feminismi on pakkoneuroosi.
Viittasin ensiksi mainittuun. Miten feminismi on pakkoneuroosi? Onko sovinismikin sitten samalla logiikalla?

Pitää paikkansa, mutta se vaihtelee kovasti, mistä itse kukin stressaa niin että tuo ehto täyttyy. Itse punnitsen pääpiirteissään kaikki ruoat ja kirjaan syömiset ylös, mutta se on vain työkalu jolla on helppo pysyä pidemmällä aikavälillä tietyssä haarukassa ja seurata ruoan laadun ja määrien korrelointia oloon ja painoon pidemmällä tähtäimellä. Jos minulle tulee vaikka lauantai-iltana vastustamaton halu kaljaa, perunalastuja ja pizzaa, niin pystyn vetämään ne ihan ilman omantunnontuskia, vaikka se yhden päivän kaloritaso sanoisi mitä. Punnitsen muuten myös itseni päivittäin sekä aamuin että illoin, mikä sekin voisi varmaan olla monelle stressaavaa. Minua tämä tapa taas on auttanut kovasti huomaamaan esim. mitkä ruoat tai asiat saavat aikaan äkkiturvotuksia niin että niitä osaa välttää tai jo syödessään tietää, että tämän jälkeen on paino koholla pari päivää. Ajattelen kuitenkin painon kehitystä enemmän viikko- tai kuukausitilastona enkä stressaa niistä päivittäisistä lukemista. Ylipäätänsä minusta on helpompi seurata asioita ja tehdä päätöksiä datan perusteella kuin arvailemalla eikä se millään lailla stressaa tai vaikeuta elämää vaan päinvastoin helpottaa.

Osaan minäkin sitten stressata monen ulkopuolisen mielistä turhista asioista, mutta ne ovat sitten täysin eri suunnalla - en leiki yli-ihmistä vaan halusin vain sanoa, että esim. sinut neuroosiin ajavat asiat eivät välttämättä ole sellaisia kaikille muille ja toisinpäin.

Päivässä hyvää:
1. Paljon uutta
2. Firma tarjos lounaan jälkiruokineen kahveineen

Päivässä huonoa:
1. 8 tuntia lyijyt niskassa
2. Ei ihan kaikki päässeet salista omin jaloin

Nyt bussiin kotimatkalle tirsailemaan.

Viittasin ensiksi mainittuun. Miten feminismi on pakkoneuroosi? Onko sovinismikin sitten samalla logiikalla?
Edellä mainitun viestisi perusteella:

Jos sovinismi ohjaa ihmisen jokapäiväistä elämää ja aiheuttaa jatkuvaa ahdistusta, kyllä se varmasti voidaan lukea pakkoneuroosiksi. En tosin usko, että näin on.

Pöh, ei feminismi aiheuta mulle ahdistusta yhtään. Miksi aiheuttaisi ja millä perustella?
E. Se aiheuttaa tosin hieman vitutusta, jos kuulen jonkun naisen sanovan ettei ole feministi :D

Mä en saa lahjoja juuri koskaan. Enkö niitä kyllä odotakaan. Itse itselleni ostan lahjoja.
Mutta jos joskus saan lahjan niin olen siitä onnellinen ja tyytyväinen, oli se mitä hyvänsä.
Jo se, että joku antaa minulle lahjan on osoitus siitä, että on miettinyt sitä.

Minä olen lahjaton muulloinkin kuin jouluna.

Kylläpäs tuli hyvä mieli!
Minulta hajosi ulko-ovesta lukko ja vastuunjakotaulukon mukaan ulko-oven lukko kuuluu taloyhtiölle.
Lukko vaihdettiin mutta ovi alkoi falskaamaan lukon vaihdon jälkeen.
Soitin huoltoihmiselle ja kysyin kuin ei vaihtanut niitä tiivisteitä samalla kun kuuluu siihen samaan ulko-oveen: ’joo, en mä niitä ole vaihdellut kun määräykset muuttuu koko ajan.’ Häh? Eikö se niinku ole huoltomiehen tehtävä ottaa selvää niistä. Asia on eri jos kuuluisi asukkaalle.
Ykskantaan ilmoitin, että ei siinä sit mitn: vaihdan ne itse. ’Soittele jos tulee ongelmia.’
Ei tullut. Eikä ovi enää kolise ja falskaa.

E:kieliasu ja fakta korjattu

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom