Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Jos runner's high olisi edes lähellä pähkinäsuklaalevyn ahmimisesta tulevaa mielihyvää, niin saattaisin innostua asiasta. Mutta täytyy siis kokeilla - varovasti. Nyt on (onneksi) hiukka flunssainen olo, joten ihan lähipäivinä ei onnistu.

Se on kyllä hyvä fiilis minkä tahansa kunnon aerobisen treenin jälkeen, kun hiki tippuu, ja pää punaisena hörppii vettä. Eikä sillä itelle suurta väliä sinällään ole, millä tuo on saavutettu.

Fillaroinnissa ehdottomasti se hyvä puoli, että sykkeet pysyy helpommin alempana, ja jaksaa helpommin vetää pitkäkestoisempaa.

Juokseminen kiinnostavuus on sykemittarissa ja kellossa ja sitten siinä jos se tuntuu kehossa hyvältä. Älä Sylvi usko näitä jotka eivät tykkää juoksemisesta. Ne on itse tylsiä ihmisiä.

Runner's high on kyllä mun mielestä todella huumaava kokemus :D Harmi vaan, että ei nyt todellakaan ole läheskään jokaisen lenkin juttuja se.

Mä olen juoksutekniikkanatsi. Jumalauta et tekee pahaa katsoa, kun lenkkeilijöistä moni ei todellakaan osaa juosta. Juoksukouluun, mars mars! Ei ihme, että tulee polvi/lonkka/selkävaivoja sellaisilla tekniikoilla eikä ole kivaa laisinkaan

En ole kyllä vielä keksinyt, mitä itseisarvoisesti hauskaa juoksemisessa olisi, mutta se tuntuu meikäläisellä pitävän aineenvaihduntaa yllä ja kuluttavan energiaa paremmin kuin mikään muu niin että pystyy pysymään ihmismäisessä painossa ilman Auschwitz-mallin ruokavaliota. Vajaan parin viikon kuluttua pitäisi kyllä yrittää selvitä puolikas hengissä läpi, ihan vain että voisi sanoa senkin kerran elämässä tehneensä.

Juokseminen kiinnostavuus on sykemittarissa ja kellossa ja sitten siinä jos se tuntuu kehossa hyvältä. Älä Sylvi usko näitä jotka eivät tykkää juoksemisesta. Ne on itse tylsiä ihmisiä.
Taitaa olla niin päin, että juoksemisesta (kestävyys) nauttii juuri "tylsät" ja turvallisuushakuiset ja muut harrastaa vauhdikkaampia ja nopeatempoisempia aerobisia :)

Tuo "runners high" nyt itsessään ei liity mitenkään juoksemiseen, vaan on saavutettavissa missä tahansa lajissa, jossa keho ajetaan äärimmilleen. Tuolloin käsittääkseni endorfiinin ohella tuon "highn" varsinaisena vaikutinmekanismina on kehon itse syntetisoimat kannabinoidit, eli kyseessä on ihan oikeasti samankaltainen aine kuin marihuanassa (THC).
@sylvikki lle, jos haluat aluksi parantaa nopeasti peruskuntoa/hapenottokykyä ja pidät itserääkistä, suosittelen aluksi vaikka mäkijuoksu-intervalleja. Tai voi ihan tasaisellakin vetää. Nuo eivät ole tylsiä, kun saa painaa täysiä :rock:

Jossain hienolla maisemareitillä metsässä - ei siis missään tapauksessa asfaltilla (koska tärähtely sattuu päähän) ja pakokaasujen keskellä - olisi ihan on hölkätä. Sitten pitäisi vain olla varma että sää on optimaalinen, kengät hyvät eikä reitille osu hulluja tai muita potentiaalisia päällekarkaajia.
E. Mä ainakin laiskana ihmisenä tykkään salitreenistä koska siinä pysytään melko paikallaan ja tehdään vain x kertaa tiettyä liikerataa. Onnistuu ongelmitta hitaalta ja kömpelöltäkin :D
E.e niin ja juoksussa tehdään ihan samaa liikettä ties miten pitkään ja tuntuu kauhealta, joten päättelen että juoksivat eivät välttämättä ole tylsiä, mutta masokisteja aivan saletisti.

Viimeksi muokattu:
Jossain hienolla maisemareitillä metsässä - ei siis missään tapauksessa asfaltilla (koska tärähtely sattuu päähän) ja pakokaasujen keskellä - olisi ihan on hölkätä. Sitten pitäisi vain olla varma että sää on optimaalinen, kengät hyvät eikä reitille osu hulluja tai muita potentiaalisia päällekarkaajia.
E. Mä ainakin laiskana ihmisenä tykkään salitreenistä koska siinä pysytään melko paikallaan ja tehdään vain x kertaa tiettyä liikerataa. Onnistuu ongelmitta hitaalta ja kömpelöltäkin :D
Mettässä on kyllä kiva käyskennellä. Ihan ilman reittiäkin. Itse tyydyn siellä yleensä talsimaan ja jätän juoksemisen koirille. Ei silti, kallioisessa umpimettässä tarpominen menee liikunnasta ihan ittessäänkin, vaikka räpsis vähän valokuviakin välillä.

Älä ny, eihän särkkiksellekään oo kun kilsa-pari ja Plevna on ihan nurkilla.
Kotona 100" ja särkkä vain kerran vuoteen.

No okei, on siinä nyt jotain hyvää. Mutta kyllä on vierailut kessskustassa vähentynyt vuoden kahden sisään. Enään ei tule ajankuluksi.

Minä en puhu nyt siitä olosta kun keho ajetaan äärimmilleen. Puhun siitä olosta kun tasaisen suorituksen aikana tulee hyvä ja energinen fiilis. Se pää punaisena repiminen on eri tavalla endorfiineja nostattavaa.

Minä en käy edes kävelyllä ilman sportstrackeria. Haluan tietää mikä on vauhti min/km ja kokonaismatka. Kilometrejä on hauska seurata viikkotasolla. Mitä enemmän niitä on kertynyt, sitä hienompi ihminen on.

Minä en saa kiertyneistä kilomeetreistä mitään iloa. Enemmänkin luonto ja vaihtuva sellainen. Juosten se vaihtuu niin hiljaa, että ei kiitos.

Tosin, en ees kävele kauppaan 150 m matkaa, vaan pyörällä tai lonkkarilla :D

Minä en puhu nyt siitä olosta kun keho ajetaan äärimmilleen. Puhun siitä olosta kun tasaisen suorituksen aikana tulee hyvä ja energinen fiilis. Se pää punaisena repiminen on eri tavalla endorfiineja nostattavaa.
Minä en käy edes kävelyllä ilman sportstrackeria. Haluan tietää mikä on vauhti min/km ja kokonaismatka. Kilometrejä on hauska seurata viikkotasolla. Mitä enemmän niitä on kertynyt, sitä hienompi ihminen on.
Jaa, sitten puhutaan varmaan tuollaisesta fokusoitumisesta ja stressinlievityksestä enemmänkin kuin fyysisestä olosta ? Tämä zen-olotila on helppo saavuttaa vauhtilajeissa hegästymättä, vaikka moottoripyöräillessä :)

Itse joskus käytin rullislenkeillä sportstrackeria, mutta en saanut siitä mitään kiksejä. Yleensä päätän pari vaihtoehtoreittiä etukäteen ja mennään fiiliksen mukaan.
Laskin nyt pikaisesti, että pelkästään koirien kanssa (l. vuoksi) tulee käveltyä/juostua (60/40) 2000-3000 kilometriä vuodessa. Kesällä ei pahemmin tuu juostua, kun mennään juoksulenkit rullilla.

Minä en saa kiertyneistä kilomeetreistä mitään iloa. Enemmänkin luonto ja vaihtuva sellainen. Juosten se vaihtuu niin hiljaa, että ei kiitos.
Great minds think alike.

Jaa, sitten puhutaan varmaan tuollaisesta fokusoitumisesta ja stressinlievityksestä enemmänkin kuin fyysisestä olosta ? Tämä zen-olotila on helppo saavuttaa vauhtilajeissa hegästymättä, vaikka moottoripyöräillessä

Ei vaan nimenomaan fyysisesti hyvä olo kun koneisto toimii ja happi kulkee.

Rääkkitreeni tuntuu hyvältä ennemmin jälkikäteen, mutta juokseminen sillä sykealueella kun ei mene vielä hapoille, tuntuu hyvältä. Tekee mieli ottaa spurtteja. Eikö muka muille tule sellaista fiilistä että askel on kevyt ja tuntuu kuin olisi lähes maailmanmestari?

Viimeksi muokattu:
Ja 2CV. Tuli vähän yllätyksenä talviliikenteessä, että käsijarru vaikuttaa etu- eikä takapyöriin.

Varmasti kyllä vähän yllättää. :D
Ja lisäksi "käsijarrukahva" on huomattavasti vaikeampi käyttää nopeassa ajossa kuin "normaalissa" henkilöautossa. Oli se kuitenkin hieno yksilö. 602 cc moottorilla eli ns. isolohkolla. Huippunopeus noin 115 km/h. Oli siinä moni toyota-kuski ihmeissään, kun 2CV meni moottoritiellä ohi.

Juoksusta. Hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti, kun juoksee yksin metsäpolulla/tunturissa/vuorilla. Maastoyöräily (esim. 26x4.8) lähes sama vastaavassa ympäristössä, pyöräilyssä lisäksi adrenaliinin erittyminen, kun väistelee esim. puita tai poroja vauhdissa, missä törmäys ei ole terveydelle suositeltavaa.

Back
Ylös Bottom