Mihin kannattaa mennä Italiassa? 7-10 päivää vois olla reissun pituus.
Lentäisin Milanoon, ja ottaisin vuokra-auton alle. Aluksi voi käydä kattomassa itse Milanon, Duomo on tietysti must. Sitten omien preferenssien mukaan vaikka loppureissuksi maja Gardalta. Maisemien puolesta pohjoispääty tai sen välitön lähistö on paras, korkeat kalliot nousevat melkein suoraan merestä. Olen ollut Riva del Gardan kaupungin laitamilla pienellä viini/oliiviöljy farmilla, missä isohkossa kivitalossa oli huoneistoja tarjolla. La Colombera on paikan nimi, voin suositella. Rivaan oli muutama kilometri, meni kivasti majatalossa tarjolla olleilla polkupyörillä. Itse Rivan kaupungissa ei kovin paljon ole nähtävää, enemmänkin se ympyröivä luonto/maisemat on se juttu.
Sieltä on sitten näppärä tehdä autolla päiväreissuja esim. Venetsiaan, Pisaan, Veronaan ja Dolomiiteille. Minä kävin Venetsiassa ja Veronassa, Venetsia kannattaa kyllä käydä katsomassa, jos on nurkilla. Dolomiitit jäi käymättä ajanpuutteen vuoksi. Alpeilla olen paljon reissannut talvella, mutta Dolomiitit on vielä näkemättä. Rivan sijainti on pussin perällä, joten etenkin viikonloppuisin voi olla aika pahat ruuhkat.
Jos tykkää enemmän kierrellä eikä halua vain yhtä tukikohtaa, niin sitten muutaman yön majoitus useammassa paikassa.
Muita hienoja kaupunkeja, missä olen käynyt, ovat Bologna ja Firenze. Bolognassa on hieno vanhakaupunki. Lisäksi lähellä on Maranello, missä Ferrari-museo ja Ferrari-ajelu rahaa vastaan ovat must juttuja. 6 vuotta sitten hinnat alkaen ajelu maksoi 60€ / 10 min. Vaikka tapahtuukin kaupungissa ja maantiellä, niin oli rahansa väärti. Lähistöllä ovat myös Lamborghinin ja Bugattin pajat. Bolognasta kävin myös päiväreissun San Marinossa, sekin oli näkemisen arvoinen. Suunnilleen matkan varrella on Imolan moottorirata, missä voi käydä hiljentymässä Tamburello-mutkassa.
Firenzessä katedraali ja muut pytingit, ponte vecchio jne. Suosittelen vierailua Old Stove pubiin, missä oli muutama ok viski hyllyssä. Pidin baarimikolle pienen tasting koulutuksen oman maistelun lomassa.
Ruoka on helvetin hyvää Bolognassa ja Firenzessä, jos tykkää pastasta ja pitsasta. Ja ainakin Firenzessä myös pihvit ovat kuuluisia. Viinissä ja muissa juomissa löytyy myös, negronit aperitiiviksi ja kahvi & grappa ruoan päälle kuuluu asiaan.
Bologna ja Firenze ovat myös järkevän ajomatkan päässä toisistaan, jos haluaa yhdistää useamman kohteen.
Näitä etelämpänä en ole käynyt, Rooma jne. näkemättä. Itselle uusista Italian kohteista Sisilia kiinnostaa eniten.