Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Aamumuna nautittu. Koska olen kaatislainen, niin kyseessä ei ole miesmuna. Valitettavasti.

Näin eidiettaajasunnuntaitreenaaja ihmettelee, mikä aiemmissa kommenteissa mainitussa dieeteissä turvottaa vatsaa?

Maidon juonti mulla, ei mene sitä enää kuin kahvin kanssa. Muutenkin runsas maitotuotteiden käyttö(hera ei turvota). Sääli koska rahkasta saa niin kätevästi protskua ilman rasvaa ja on helvetin halpa lähde, onneksi sitä voin nauttia jonkin verran päivässä. Ei se ole niin just, paitsi kesällä kun on biitsikelit, silloin nähdään nälkää:ruoska:

Sen kun tietäiski mikä mahaa turvottaa, se on viime vuosina ruvennut ihan mahdottomaks näiden turvotustensa kanssa ajoittain. Gluteeni, hormonitoiminta, stressi on ainaki vahvoja ehdokkaita. Seuraavaks mä aattelin kokeilla hetken laktoosittomasti, vaikka iso tötsä jätskiä on vaan aina litistänyt mahaa... Onneks vaatteet on joustavaa sorttia.

Ja miehellä preggofetissi. Tosin oma maha alkanut turpoilemaan mysteerisesti myös, laktoosia ei tule pahemmin käytettyä kuin aamukahvissa. Ruis tuota turvotteli pahemman kerran mutta ei nyt suostu menee ohi. Ehkä olen raskaana.

Laktoosi helvettiin oikeesti, tulee ilmaa mahaan vaikkei olisi intoleranssiakaan, mä pistän siitä vaikka pääni pantiksi. Liikaa tai liian vähän kuituja on paha tikki, tuore ruisleipä myös turvottaa mua. kaikki missä on hiivaa, leipä/maito combo on aika hazardi mun masulle. Alkoholi pitkässä juoksussa ja tietty jos paljon vaikka olutta tai siideriä kittaa niin on kupu pinkeä, sehän on selvä(nyt yli 3kk tipatonta jes:)).Aika itsestään selvyyksiähän nämä ovat. Purkan kohtuuttomosta jauhamisesta tulee ilmaa mahaan ja sen xylitoli/mannitoli on laksatiivi. Sitten kärsin stressimahasta, pää mulla ei ole ikinä kipeä mutta reakoin mahalla. Onhan noita syitä mutta mulla juuri toi maitotuotteiden(laktoosittomienkin)karsiminen oli avain litteämpää settiin.

Joo, makeutusaineet on mulla pahimmasta päästä, maustetun palkkarin litkiminen alunperin tän mahan sekoittikin. Bulkkaillessa tuli myös ylipäätäänsä syötyä koko ajan niin paljon, ettei mahalle tullut oikein lepoa missään vaiheessa, nyt se pääsee vähän helpommalla.

Jee, puol kiloa turvotus laskenut eilisestä!

Kyllä saa pilattua pihvin kuin pihvin, jos ei paista sitä ruhon osan vaatimalla tavalla. Entrecoten kohdalla tosiaan hiili/briketti/puugrilli tai valu/hiiliteräspannu ja perkeleen kuumana, jotta rasva sulaa kunnolla ja kuitenkin kypsyy samala.
Juu, toki liha valmistetaan sen vaatimalla tavalla. En minä kanojakaan mediumiksi paistele. Oon vähän eri mieltä tuosta "pilaamisesta", kun tosiaan yhden lihan palan paistaminen pannulla niin, että se on syötävää, ei ole minusta kovin haastavaa, mutta tosiaan jos tuota logiikkaa seuraa, niin en näe järkeä ostaa kaksi kertaa kalliimpaa lihaa (naudan entrecote vs. kassler), jos se häviää jo maultaan porsaalle ja voi olla ehkä aavistuksen haastavampaa saada kunnolliseksi. Minusta entrecote on lähinnä huono kompromissi, jos haluaa ns. parempaa lihaa, ja kuten totesin, niin ostan jatkossa sisukkaa tai ulkofilettä, kun haluan naudan pihvit kotona paistaa.

En meinannut illalla, että oon mikään universumin kovin pihvin paistaja, mutta tiesin kyllä mitä toi liha oli ja miten se kannattaisi valmistaa.

Sen mitä oon vähän vuoronperään ostellut possun ulkofile- ja kasslerpihvejä, niin ei niissä suurta eroa ole ollut, kun molemmat pihvit on ajettu mureutuskoneen läpi ja olleet marinadissa yön yli. Tuo mureutus voi olla tässä se olennainen asia, kun jotkut kertoo saavansa possun ulkofileestä kuivaa. Itsellä nuo molemmat on olleet käytännössä aina oikein meheviä ja maukkaita.

Valtaosalla taitaa ongelma olla vain paska grilli, jos siis grillaamisrsta puhutaan.

Ainakin mitä kavereiden ja sukulaisten grillaamista seurannut, niin lihan pintaan halutaan kiva väri. Hiiligrilleissä jos käyttää lehtipuuhiiltä, saa hetken tulikuumaa ja se sitten siinä, eli mennään halvoilla hiilillä taas pilaan sekin touhu. Ja kun kaasu tai parhaassa tapauksessa sähkögrilli on romu, josta ei yksinkertaisesti irtoa tehua. Liha kiehuu kypsäksi saavuttamatta sitä kivaa väriä. Kivaa väriä pintaan haettiin, niin se kiva väri siihen haetaan ja venaillaan niin pitkään, että pinta on mukavan ruskea ja viimeisetkin nesteet karannut lihasta. Sisse o hyvvee, sano.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hähä, alakerrassa naapurin vauva huutaa ko hyeena. Onneks ei oo oma, voi hihitellä itseksiin ko siel varmasti huokaillaan.

Sunnuntaiaamun rattoja soppaa keitellessä :)

Juu, toki liha valmistetaan sen vaatimalla tavalla. En minä kanojakaan mediumiksi paistele. Oon vähän eri mieltä tuosta "pilaamisesta", kun tosiaan yhden lihan palan paistaminen pannulla niin, että se on syötävää, ei ole minusta kovin haastavaa, mutta tosiaan jos tuota logiikkaa seuraa, niin en näe järkeä ostaa kaksi kertaa kalliimpaa lihaa (naudan entrecote vs. kassler), jos se häviää jo maultaan porsaalle ja voi olla ehkä aavistuksen haastavampaa saada kunnolliseksi. Minusta entrecote on lähinnä huono kompromissi, jos haluaa ns. parempaa lihaa, ja kuten totesin, niin ostan jatkossa sisukkaa tai ulkofilettä, kun haluan naudan pihvit kotona paistaa.

En meinannut illalla, että oon mikään universumin kovin pihvin paistaja, mutta tiesin kyllä mitä toi liha oli ja miten se kannattaisi valmistaa.

Sen mitä oon vähän vuoronperään ostellut possun ulkofile- ja kasslerpihvejä, niin ei niissä suurta eroa ole ollut, kun molemmat pihvit on ajettu mureutuskoneen läpi ja olleet marinadissa yön yli. Tuo mureutus voi olla tässä se olennainen asia, kun jotkut kertoo saavansa possun ulkofileestä kuivaa. Itsellä nuo molemmat on olleet käytännössä aina oikein meheviä ja maukkaita.
Nooh, makuasioitahan nämä. Itse ostan eritoten grilliin paremmaksi lihaksi aina entrecotea tai kuvetta (flank steak), sisukka on tuhannesti mauttomampaa. Omassa suussa entrecote hakkaa kyllä possun niskan mennen tullen, mutta ovat varsin erilaisia, joten vaihtelun vuoksi tulee kassleriakin toisinaan rillailtua. Makuasioitahan nämä silti loppujen lopuksi ovat ja siksi niistä onkin niin mukava kiistellä, kun kaikki on oikeessa.

Valtaosalla taitaa ongelma olla vain paska grilli, jos siis grillaamisrsta puhutaan.

Ainakin mitä kavereiden ja sukulaisten grillaamista seurannut, niin lihan pintaan halutaan kiva väri. Hiiligrilleissä jos käyttää lehtipuuhiiltä, saa hetken tulikuumaa ja se sitten siinä, eli mennään halvoilla hiilillä taas pilaan sekin touhu. Ja kun kaasu tai parhaassa tapauksessa sähkögrilli on romu, josta ei yksinkertaisesti irtoa tehua. Liha kiehuu kypsäksi saavuttamatta sitä kivaa väriä. Kivaa väriä pintaan haettiin, niin se kiva väri siihen haetaan ja venaillaan niin pitkään, että pinta on mukavan ruskea ja viimeisetkin nesteet karannut lihasta. Sisse o hyvvee, sano.
Näin, siis jos tuikkaa ne kamat sinne grilliin kuumimman hiilloksen keskelle. Kyllä lehtipuuhiilillä saa hyvää aikaan ja niillekin on usein paikkansa riippuen mitä rillataan. Brikettejä toki mukaan jos vähänkään pitempään tarttee kypsentää ja jos oikeasti pitkään, voi hiilet jätää pois. Tärkeämpää on silti se, milloin ja mihin paikkaan siellä grillissä mitäkin sijoittelee. Tähän vois tehdä jonkun grilliympyrän; piffit keskelle ja kanat reunoille :)

Well Done.
tumblr_ocov84Z7AF1t00tcmo1_400.gif

Back
Ylös Bottom