Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Lausutaan, K̄ĥāw p̄hạd

Khau phat. Khau laskeva tooni eli aloitetaan suht korkealta ja laskee alas, phat flätti matala tooni. Deetä tai kasoisweetä ei ole tuossa suomalaisessa mielessä, englannin kieli aiheuttaa suuria ongelmia, ei kannata thain kieltä opetella minkään englannoksien kautta, vähemmän menee pää sekaisin kun opettelee thain kirjaimet. Ovat loogisia ja melkein kaikki samat kuin suomen kielessä. Pikkumerkeillä ja "erilaisilla samoilla kirjaimilla" saadaan toonitkin kirjoitukseen mukaan.

Kuhnu on hyvää ja affen ja hauki.

Filetti on suhteellisen terävä, kun sillä leikkaa karvaa käsivarresta. Toki, muutkin keittiöpuukot pitää olla edes samaa tasoa. Fileerausveitsi on silloin terävä, kun sillä leikkaa paperista kiekuraa eikä vaan lastua.

Youtubesta katsoon fileerausvideoita kuhalle, niin onnistuu. @Helistö

Mutta asiaan. Johan oli homma. Pikainen homma vain, mutta ei mennyt kuin 4 h.
Juu, YouTuben ohjeilla mä olen aikaisemminkin fileoinut. Eihän siitä hyvä tullut mutta kun en paremmin osaa niin en voi valittaa.

Siellä ne kuhat jääkaapissa odottaa, että pääsevät pannulle huomenna.

Eihän siitä hyvä tullut mutta kun en paremmin osaa niin en voi valittaa.
Mikä fileoinnissa muutti sen vähemmän hyväksi?

Täytyy myöntää, että tähän ikään en oo kuhaa syöny, ku ei sitä meiän vesissä luontaisesti esiinny, muttei se kuulemma pahaa oo. Samanlaista mautonta pulikkaa ku hauki ja ahven... :censored:

Täytyy myöntää, että tähän ikään en oo kuhaa syöny, ku ei sitä meiän vesissä luontaisesti esiinny, muttei se kuulemma pahaa oo. Samanlaista mautonta pulikkaa ku hauki ja ahven... :censored:

Krokotiiliksi haukkuvat haukea kalastajat joita tunnen täällä etelässä, ei kelpaa. Kuha arvokala heille. On mun mielestä hauki selkeästi pykälän alaspäin maussa affenaan ja kuhaan verrattuna.

Hauki on herkkua kunhan oikein tehty eikä liian vanha mörkö.

Mutta kuha on parhaan makuinen fisu vesissämme (heti muikun jälkeen, mutta sitä ei voi syödä koska kihti vaara).

eikä liian vanha mörkö.

En tiedä tarkoititko vanhaa haukea vai vanhentunutta haukea, mutta tuli mieleen. Japanilaisilla kuulemma sanonta notta "Kalalla on 24 ominaisuutta ja joka tunti pyynnin jälkeen yksi niistä kuolee."
Just potkassu olis kyllä hyvä juttu. Kala kuin kala.

1. Rautu
2. Harri
3. Affen
4. Hauki ja kuha
5. Särki (Lasipurkkisärki tomaattikastikkeessa, esim ruisleivän päälle. Voittaa tonnikalan.)

Kaikki tuorreena, eli itse pyydettynä ja mahdollisimman äkkiä suuhun.

Kuhaa arvostetaan, koska se nyt sattuu olemaan sisävesissämme iso kala ja sitä voi vetouistella. Juppien hommaa.

Haukea ei arvosteta, koska sitä saa joka mutkan takaa. Heitetään maalle ja todetaan että roskakala. Asenne väärä joka peritty jo lapsena ja totuus on kuten muussakin ruuanlaitossa, että sitä ei osata valmistaa. Hyvin valmistettuna maukas pulikka.

Lohi ja kirjolohi on pelletillä syötettyä ja väriaineella värjättyä rasvamössöä. Lohta harvoin kaupasta tästä syystä ja enemmäkseen graaviksi. Lapissa joenvarressa maistuu, koska ei ole pelkkää rasvalastua koko kala.

Harria en ole maistanut. Mitenkä maku ja suutuntuma asettuu vs. muut?
Minä asettelisin ahvenen tuntumaan suutuntuman. Maku sitten hieman omansa, mutta saman tyylinen.

Harjuksessa ja raudussa varmana vaikuttaa se, että enimmäkseen olen syönyt ne aina käytännössä heti. Eli kalastellaan ja vapautetaan aikansa. Kun alkaa nälkä yllättää, niin otetaan muutama ylös ja suoraan pannuun. Eli tuorreus on parhaillaan alle 15 min luokkaa. :ROFLMAO:

Toki samaa satunnaisesti ahvenelle, jos ollut pilkillä ja halunnut heti vähän nuotiossa pyöräyttää ennen suuhun panoa.

eikä nuoruus.

Ja kaikkihan me kuollaan kuitenkin.

Mikä fileoinnissa muutti sen vähemmän hyväksi?

Tarkoitin siis, että fileoinnin tulos ei ollut niin siisti kuin se miltä se YouTubessa näytti. Ihan kivoja fileitä olen kyllä saanut.
Syytän välineitä. Veitsi ei ole ollut niin terävä kuin se siinä hommassa tulisi olla. Veitsi on kaiketi ihan keskinkertainen mutta ei ole ollut tarpeeksi terävä. Timanttipuikkoa en tähän hätään saanut mutta kyllä se tuntui keraamisella ihan kiitettäväksi tulla. No, sen näkee sitten tänään.

Minä asun paikkakunnalla, jossa on iso järvi se on kuulemma täynnä kuhaa. Itse en kalasta. En osaa eikä mulla ole tarvittavaa kärsivällisyyttä siihen hommaan. Siksi syötävät kalat pitää ostaa rahalla.

Back
Ylös Bottom