Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Pitäisiköhön sittenkin poistattaa se kierukka. Mä en nyt pääse yli näistä rauta-arvojutuista. En ole vielä päättänyt edes, mitä rautatabletteja alkaisin syödä.

Pitäisiköhön sittenkin poistattaa se kierukka. Mä en nyt pääse yli näistä rauta-arvojutuista. En ole vielä päättänyt edes, mitä rautatabletteja alkaisin syödä.

Oletko kokeillut traneksaamihappoa? Se kai auttaa joillakin vähentämään vuotoa. Mulla vähän sama ongelma. Hb oli vielä 130, ferritiini 15.6 :censored: ja olo ihan hirveä. En ole vielä itse päässyt takemmin tuosta traneksaamihaposta kyselemään.

Niin oliko sulla jotenkin epätavallisen runsaat kuukautisvuodot? Ymmärsin että oli anemialle tyypillistä väsymysoiretta ja vetämättömyyttä, mutta en nyt huomannut että mitkä arvot sulla oli. Kuten härr doktor tuossa sanoi, niin viitteisiin menevä Hb ja rautalisä pääasiassa ruokkii apteekkarin tilipussia. Ferritiini on raudan varastoarvo joka toki alhaisena indikoi raudan vähyyttä, mutta on karvan verran monitulkintainen.

e. Löysin kun stalkkasin. Viitteissä menee, joten todennäköisesti sulla on munasarjasyöpä, peptinen ulkustauti ja hiiva.

Viimeksi muokattu:
Niin oliko sulla jotenkin epätavallisen runsaat kuukautisvuodot? Ymmärsin että oli anemialle tyypillistä väsymysoiretta ja vetämättömyyttä, mutta en nyt huomannut että mitkä arvot sulla oli. Kuten härr doktor tuossa sanoi, niin viitteisiin menevä Hb ja rautalisä pääasiassa ruokkii apteekkarin tilipussia. Ferritiini on raudan varastoarvo joka toki alhaisena indikoi raudan vähyyttä, mutta on karvan verran monitulkintainen.
No mä luulin että ne ovat normaalit kunnes aloin ynnäillä että kierukan takia ne itse asiassa kestävät noin tuplat siihen verrattuna, mitä ennen sitä ja se tietty tuplaa menetetyn veren määrän, ja mä pumppaan itsestäni verta töissä milloin mistäkin syystä ja parhaimmillaan vielä yksien kuukautisten verran päälle. Ehdin jo kaivaa kaikenlaista niiden viitearvojen tulkinnasta ja muodostin käsityksen siitä, mistä sillä saralla tällä hetkellä väännetään ja mihin todennäköisimmin kannattaa uskoa ja mihin ei.

E. Se tuli erinomaisen selväksi että hemoglobiini yksistään ei juuri kerro, onko puutetta raudasta vai ei.

@Delgado mulla sama homma kuukautisten keston ja kierukan kanssa, päätin juoda aina välillä semmosta apteekin rautamehua. Arvoista ei hajuakaan tällä hetkellä mutta ennen lomaa olin kyllä tosi väsynyt usein.

Väittäisin siis, internetistä huolimatta, että kuolet pian.
Tuskin ainakaan alhaiseen ferritiiniin, koska ostin nyt rautapillereitä!

@Puolukka en ole ehtinyt kamalasti ajatella lääkehoitoa hillitsemään menkkoja, jotenkin tuntuu hölmöltä että yhdellä härvelillä ensin tehdään niistä runsaammat ja pitkät ja sitten vedetään pillereitä, että saadaan sitä hillittyä. No, en mä tiedä onko se hölmöä. En mä oikein vielä ole päättänyt, mitä sille kierukalle tekisi, kun toisaalta alkaa jo itseä ärsyttää välillä se kuukautisten venyminen, mutta ei mulla ole tällä hetkellä sille sellaista vaihtoehtoakaan, joka olisi hyvä. Jotenkin odotin, että miehellä olisi ollut joku hieno mielipide asiaan mutta se lähinnä kohautteli olkiaan ja totesi että sitten harrastamme peppuseksiä, alamme tehdä vauvoja ja käytämme kumia.

erinomaisen selväksi että hemoglobiini yksistään ei juuri kerro, onko puutetta raudasta vai ei.

Se on kyllä erinomaisen totta. Ainakin rautavarastot voi olla helvetin hyvät ja hb 50 ihan helposti. Siihen ei tarvi vuotaa akuutisti kuin ehkä pari-kolme litraa? Ja sama määrä kirkaita nesteitä korvaamaan.. #heh

Sen sijaan voisin väittää että krooninen rautavarastojen todellinen vaje näkyy väistämättä hb:ssa.

Menen vielä pidemmälle ja väitän suht kovalla MuTulla että perusterveellä kaikkiruokaisella suomalaisella ei ole mitään vajeita kuin korkeintaan D-vitamiinista keskellä pimeintä talvea.

Toki jos vuotaa kuukautisten aikana litran ja kuppaa itsestään toisen joka viikko niin voi jossain vaiheessa alkaa vähän huippaamaan.

Kiitos vinkeistä pojille. Molemmat menee katseluun. Lomaa on vielä jäljellä sen verran, että aikaa on.
Ja mikäs tässä kun on tulossa pitkä, synkkä ja yksinäinen talvi. Tosin nautin ensin näistä helteistä niin pitkään kuin tätä iloa vain kestää! :oujee:

Tämän illan pisimmän korren vetää:
http://areena.yle.fi/1-4402752

Back
Ylös Bottom