Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Vois ostaa 500e ritsan johon vaihtas vaan öljyt ja suodattimet silloin tällöin, itse.
Kun tulisi iso vika myisi 200e eteenpäin ja ostaisi taas ehjän leimatun 500e kotteron tilalle.
Tai sitten voi ostaa vaikka 15k€ auton, huoltaa huolto-ohjelman mukaan itse tai korjaamolla ~50-150€/vuosi (ketjukone).
Toki tähän päälle harvemmin kuluvat osat: alusta, jarrut, jäähdytinnesteet yms. ja mahdolliset riks-poks korjaukset.

e. En tiedä, mitä ihmeitä siellä merkkihuollossa oletetaan siihen autoon tehtävän ? Saranoiden rasvaus, akun navan puhdistus jne.

Mulla on ollut halvin öljynvaihto (öljyt, suodatin,työ) 39€. Merkkiliikkeessä vieläpä. Tuosta aikaa jo tosin ehkä kuutisen vuotta. Viimeksi maksoi 65 euroa Mobil-liikkeessä.

Raitisilmasuodatin+moottorin ilmansuodatin yht. 30€. Itse vaihdan muutamassa minuutissa. Jotain iloa vanhasta autosta :)
Ite maksoin joskus jakopään remmin, vesipumpun, termarin ja nesteiden vaihdosta osineen töineen 199€. Merkkikorjaamolla. Kai niillä oli jotain varastoylijäämää tuolloiseen autoon.

Viime viikolla vein auton pajalle jossa tehtiin huolto ja samalla käyttivät katsastuksessa.
Hintaa tuli koko paskalle 600e mutta sinne piti vaihtaa alustaan osaakin tuohon rahaan ja sisälsi katsastusmaksut sekä siellä köytön niin ei oikeastaan tuntunut edes pahalta vaikka onhan tuo vitusti rahaa, niin ja tuossa hinnassa oli vielä sijaisautokin.
Jos olisi harrasteauto mallia -65 niin vaihtaisin itse litkut harrastuksena mutta ei tulisi pieneen mieleenkään vaihdella näihin käyttöautoihin vaikka ei edes ulkona tarvitse niitä tehdä.
Renkaat tosin vaihdan itse mutta sekin on vain sen takia että on nopeampi vaihtaa itse kuin varailla aikaa siihen ja ajella vaihtoon.

No kyllä kai jos jotain hajoaa ja joutuu ostaa vaikka kompuran, se maksaa. No paljonko tossa 500€:n huollossa on osien ja paljonko työn osuss. Arvotaan sitten mikä kannattaa :)

Katotaas kun saan auton parin tunnin päästä pois täältä. On kyllä perseessä tää korjaamo tai sit asun ite vaa nii perseessä :sneaky: Julkisilla jos meen duuniin täältä ni ees takanen matka on 2h ja sama homma jos käväsisin kotona. Nyt pari tuntia venattu tääl jo.

Niinhän se on, jos osat maksaa jotain satkun ja ehkä tunti töitä, niin ei oo paha maksaa siitä jotain 150-180 €. Jos tuosta taas joutuis maksaa 333€, niin repeis kyllä perna...

Täytyy seuraavaan huoltoon tehdä pieni vertailu paljonko säästää omat osat versus huollon osat.

Toiset tykkää, toiset ei. Ite oon aina ollut semmonen askartelija ja tykkään kyllä roplata ihan tekemisen ilosta.
Nuorna poikana merkkikorjaamolla työskennelleenä voin sanoa, että kyllähän se surullinen tosiasia on, että jos varmasti haluaa asiat tehdyksi ja eritoten kunnolla, on tehtävä itse :)

Ite käytän tosin joissain jutuissa tuttua monimerkkikorjaamoa, jos ei ite kerkeä tai ole tarvittavia kaluja. Tosin asevelihintaan ja hänen tekemisiinsä luotan.
Kai useilta merkki- ja monimerkkikorjaamoilta silti toivottavasti saa hyvää palvelua tai ainakin työn laatua (?) Tosin rahalle ei omasta mielestä kyllä saa vastinetta, jos siitä merkkikorjaamon leimasta maksaa 50% preemion.

Itellä kun on se tilanne, että kun ei ole paikkoja missä tehdä / lämmintä hallia eikä ole tarvittavia työkaluja / ynm laitteita niin helpommalla pääsee, kun antaa ammattilaisille.

Mulla on ollut halvin öljynvaihto (öljyt, suodatin,työ) 39€. Merkkiliikkeessä vieläpä. Tuosta aikaa jo tosin ehkä kuutisen vuotta. Viimeksi maksoi 65 euroa Mobil-liikkeessä.

Raitisilmasuodatin+moottorin ilmansuodatin yht. 30€. Itse vaihdan muutamassa minuutissa. Jotain iloa vanhasta autosta :)

Uusissa autoissa kun jokaisesta liikkeestä jää jokin data johonkin tietokantaan :whistle:

Nää on näitä. Jokainen priorisoi oman elämänsä vapaa-aikansa, halujensa ja kykyjensä mukaan.
Mun mielestä on hienoa, että palveluja käytetään, vaikka ite teenkin pääasiassa kaiken aina itte. Hinnoittelu vaan hieman hirvittää, mutta toisaalta, minun työpanokseni maksaa asiakkaalle sen vajaa 1000€/päivä, mutta ne ei kyllä ookaan yksityishenkilöitä.

e. Jos joku haluaa varaosien hintoja vertailla, itse ostelen tuolta, jos ei ole kiirettä:
https://www.autonvaraosat24.fi/ Mukava, kun saa itse valita merkin, niin ei tartte paskasta maksaa :)

Nää on näitä. Jokainen priorisoi oman elämänsä vapaa-aikansa, halujensa ja kykyjensä mukaan.
Mun mielestä on hienoa, että palveluja käytetään, vaikka ite teenkin pääasiassa kaiken aina itte. Hinnoittelu vaan hieman hirvittää, mutta toisaalta, minun työpanokseni maksaa asiakkaalle sen vajaa 1000€/päivä, mutta ne ei kyllä ookaan yksityishenkilöitä.

Mä tekisin kaiken itse jos osaisin/ voisin.

Tai no, kai youtubesta ohjeet löytyisi. Mutta auto- putki- ja sähkötyöt vaan pitää vaan suosiolla jättää niille ketkä ne osaa.

Joskus nekin on ne silti opetellut (y)
En uskaltaisi ottaa lapsia auton kyytiin jonka olen itse korjannut.

Kyllä mä lamput asennan ja teen pieniä virityksiä.

Ja jos putki vähän vuotaa, on tukossa tms niin hätäaputöitä voin tehdä.

Mutta niinhän me kaikki.

Mulla meni ilmastoinnista paineensäädin ja tässä autossa sitä ei saanut erillisenä (yritin etsiä), vaan osana isompaa kokonaisuutta. Osan hinta 300€, reilut pari tuntia töitä ja ilmastoinnin uudelleen täyttö = 450€

Pari pikakyssäriä:

-Mihin on kadonneet kaikki projektikuntoiset Sisu A-45 maastokuorma-autot?
-Kyseisessä laitteessa on ilmeisesti jonkunlainen vinssi? Onko se hydraulinen vai mikä?
-Onko noissa jonkunlainen snorkkeli kahlaamista varten?

Pari pikakyssäriä:

-Mihin on kadonneet kaikki projektikuntoiset Sisu A-45 maastokuorma-autot?
-Kyseisessä laitteessa on ilmeisesti jonkunlainen vinssi? Onko se hydraulinen vai mikä?
-Onko noissa jonkunlainen snorkkeli kahlaamista varten?

Olette hieno mies (y)

En osaa (enää) vastata noihin kysymyksiin, mutta Masin renkaat pitäis mahtua aika ongelmitta ja Jyry-Sisuissa on sama pata ahdettuna (Leylandit erikseen toki) :)

Liitteenä lasku. Tommosta ne sai huollossa aikaseks

Liitteet

• 15107515092201262753894.webp
    15107515092201262753894.webp
    780,8 KB · Katsottu: 203
Liitteenä lasku. Tommosta ne sai huollossa aikaseks
Kannattaa kattella vaikka tuolta huvikseen https://www.autonvaraosat24.fi/ osien hinnat, niin saa osviittaa, onko järkeä ostella ite.
Työaikaa ei ole näemmä hinnoiteltu tunteina, mutta aika kovalta tuntuu nuo vaihtotyön hinnat ja tietty tuo zekkaus.

Huolestuttavimpana, ei ne kertonut, mihin helvettiin melkein 0,5 litraa jäähdytinnestettä on karannut tai mihin ne sitä tartti ?
Jos tuota jäähdyttimestä kuluu, jossain on vuoto!

e. Tai eihän tossa mainita yksikköä, joten voi olla 0,4 tl, jolloin asialla ei väliä.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom