Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Koululla aloitteli kuun vaihteessa uusien opiskelijoiden ryhmät, joutui pari kertaa hahmottelemaan että onko nuo oikeasti jo yli 18-vuotta vai ei. Tuntee itsensä kyllä dinosaurukseksi joskus.

Onko se sun koulus ihan päivätoteutuksena vai onko monimuotona?
Mä tässä suunnittelen opiskelemaan lähtöä ja vähän mietityttää, että jos vaikka vahingossa pääsis kouluun, niin oliskohan se ihan kauheeta taas olla nuorison kanssa opiskelemassa.

Vaikka vielä tässä pitää vähän arpoa mikä musta tulis isona.

Mä tässä suunnittelen opiskelemaan lähtöä ja vähän mietityttää, että jos vaikka vahingossa pääsis kouluun, niin oliskohan se ihan kauheeta taas olla nuorison kanssa opiskelemassa.

Päivätoteutuksena, eli opiskelen täyspäiväisesti. Lomat menee töissä. Kyllähän tässä hommassa ne omat haasteensa on, eritoten kun alan opiskelijoista 93% on naisia.

Kyllä se on aika pienen naksauttelijaporukan puuhastelua, joka on täällä foorumilla vaan saanut jostain syystä kovasti kannatusta. Itse uskon että ne naksahdukset tulee joko lonkasta ja/tai alimmista faseteista. Niissä nyt muutenkin tapahtuu jotain liikettä. Käsivoimin kun SI niveltä en ole saanut liikkumaan milliäkään, kun joskus olen ihmisapinan lantiota käsissäni pidellyt. Kyllä senkin liikkeelle saa, puukolla tai ajamalla lantion yli esim rekalla.
Jaa niin, siis meinaatko, että SI-ongelmat ovat ihan tosia ja melko yleisiä, mutta niitä ei voi hoitaa manipuloimalla vai meinaatko, että koko SI-ongelmaa ei ole olemassa ?
En itse ole asiaan niin kauheasti tutustunut, mutta jotain joskus lueskellut.

Jaa niin, siis meinaatko, että SI-ongelmat ovat ihan tosia ja melko yleisiä, mutta niitä ei voi hoitaa manipuloimalla vai meinaatko, että koko SI-ongelmaa ei ole olemassa ?
En itse ole asiaan niin kauheasti tutustunut, mutta jotain joskus lueskellut.

En usko SI-ongelman olemassa oloon sellaisenaan. Tai ainakaan siinä laajuudessa mitä annetaan ymmärtää, varsinkin tällä foorumilla ja tiettyjen naksauttelijoiden nettisivuilla.

SI-nivel ongelmia on, se on fakta, yleisin ongelma on selkärankareumaatikon si-nivelen tulehdus. Mutta SI-nivelen paikaltaan menoja tai dislokaatioita tai mitä sillä naksauttelulla nyt hoidetaankin, sellaista ei ole (IMO). Se on niin jäykkä nivel, ettei sitä saa liikkumaan, ellei puhuta todella suurista voimista. Kuten juuri autolla yli ajaminen tai korkealta putoaminen. Ja silloinkin yleensä luu hajoaa ympäriltä, mutta SI nivel itsessään pysyy ehjänä.

Eipä tuolla lähiopetuksessakaan tunnu olevan enää niin justiinsa sen iän kanssa. Ehkä viidenkympin paremmalla puolella alkavat pistää jo silmään, mutta kolmekymppiset ei. Ja jos yliopistoa vilkuilee niin ei ole sitäkään vähää väliä useammissa tiedekunnissa.

Mun yli on auto yrittänyt ajaa ja törmännyt just tuohon vasemman puolen jalkaan, niin siinä arvelisin alunperin tulleen häslinkiä sinne alueelle. Ei oo väliä mikä siellä on, kunhan on manipuloitavissa kuntoon.

En usko SI-ongelman olemassa oloon sellaisenaan. Tai ainakaan siinä laajuudessa mitä annetaan ymmärtää, varsinkin tällä foorumilla ja tiettyjen naksauttelijoiden nettisivuilla.

SI-nivel ongelmia on, se on fakta, yleisin ongelma on selkärankareumaatikon si-nivelen tulehdus. Mutta SI-nivelen paikaltaan menoja tai dislokaatioita tai mitä sillä naksauttelulla nyt hoidetaankin, sellaista ei ole (IMO). Se on niin jäykkä nivel, ettei sitä saa liikkumaan, ellei puhuta todella suurista voimista. Kuten juuri autolla yli ajaminen tai korkealta putoaminen. Ja silloinkin yleensä luu hajoaa ympäriltä, mutta SI nivel itsessään pysyy ehjänä.
Aivan, ei varmaankaan noilla perusteilla tosiaan paikalleen niksautella.

Intouduin nyt lukemaan aiheesta vähän. En tiedä kuka tämä hemmo on ja millaisella kompetenssilla kirjoittaa, mutta kirjoitti ainakin kansantajuisesti ja käytti viitteitä, which is nice. Oli myös pitkälti kanssasi samoilla linjoilla: https://thesportsphysio.wordpress.com/2013/05/04/whats-the-best-way-to-treat-the-sij/

Toisaalta sitten, mitä tuohon yleisyyteen tulee, tuon http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253394 mukaan vaikuttaisi varsin yleiseltä osalta kroonisia selkävaivoja. En vaan pääse lukemaan tuota koko tutkimusta, niin hankala arvioida todenperäisyyttä. Eikä sillä, enhän minä aiheesta mitään varsinasesti ymmärrä, mutta tieteellistä tekstiä osaan ehkä arvioida kuitenkin yleisesti.

Minulla oli muutama vuosi sitten tosi ilkeästi pistävä kipu lantion ja pakaran alueella, vaivasi sekä istuessa että kävellessä. Työpaikan fysioterapeutti arveli kipua SI-nivelen aiheuttamaksi ja sai kivun pois, kun jalka oli koukussa vatsan päällä ja sitä painettiin voimakkaasti alas ja vähän sivulle. Mitään pauketta tai naksumista siitä ei kuulunut. Jos kivun aiheuttaja ei voi olla SI-nivel, niin joku muu sen alueen osa (mainitut alemmat fasetit?) sitten, joka tokeni tuolla käsittelyllä.

Onko tämä jo epidemia?

Eipä tuolla lähiopetuksessakaan tunnu olevan enää niin justiinsa sen iän kanssa. Ehkä viidenkympin paremmalla puolella alkavat pistää jo silmään, mutta kolmekymppiset ei. Ja jos yliopistoa vilkuilee niin ei ole sitäkään vähää väliä useammissa tiedekunnissa.

Joo yliopistoon ei minulla ole asiaa.
Eiköhän tuo päivätoteutus oo se mun vaihtoehto, saman opetuksen siellä saa vaikka oliski nuorempaa porukkaa opiskelemassa.

Selkävaivoihin omakohtainen kokemus. Muutaman muun trauman lisäksi mulla tuli kymmenkunta vuotta sitten välilevyn sisäinen repeämä lannerangan L2/L3 nikamien väliin. En jäänyt auton alle, vaan suoritin selkä edellä lasketumisen noin 7 metrin korkeudelta jäiseen lumeen suhteellisen hyvän alkuvauhdin saattelemana. Sen verran liike-energiaa oli mukana, että jotakin muutakin saattoi selässä tapahtua, magneetissa ei kuitenkaan mitään muuta vikaa löytynyt. Lääkärin mukaan aineksia olisi ollut halvaantumiseen / hiippakunnan vaihtoon, ja todennäköisesti hyvä lihaskunto ja selkäpanssari (ja kypärä) pelastivat niiltä.

Selässä oli monta kuukautta kosketusarka, melkein tupakkiaskin kokoinen alue, em. nikamien ympärillä. Selkää hoidettiin kymmeniä kertoja, taisi olla yhteensä jopa sata kertaa, fysioterapiassa, ja tietysti itse piti kovasti jumpata. Aluksi selkä oli koko ajan kipeä ja liikeradat (taivutukset eteen/taakse/sivulle ja sivuttaiskierrot) aivan onnettomat. Siitä se pikku hiljaa kuitenkin kuntoutui, muttei kuitenkaan täysin kivottomaksi / oireettomaksi.

Noin 4 vuotta traumasta aloin kulkemaan osteopaatilla, ja tämän jälkeen selkä on mennyt hitaasti parempaan suuntaan. Yleensä osteopaatti hoitaa ristiluuta (sacrum), S4:n korjaamisesta puhuu. Lantio on aavistuksen vinossa, ja tuolla ristiluun hoidolla se suoristuu. Tai näin hän ainakin sanoo, itsehän sitä ei näe.

Nykyisin selkä ei haittaa normaalielämää, eikä juuri harrastamistakaan. 200 kilon kyykyistä/vedoista ei toki kannata haaveilla. Jokin hermovaurio trauman seurauksena myös tuli, koska toinen jalka ei reagoi vasaralla akillesjänteeseen -testiin. Tästäkään ei mitään varsinaista haittaa kuitenkaan ole, koska jalka toimii muuten normaalisti. Pohje on tosin toista pienempi, jos sitä ei treenaa aktiivisesti.

Oman kokemuksen perusteella apua on ollut kaikista: lääkäreistä, fysioterapiasta, osteopatiasta, ja omasta säännöllisesti kuntoutuksesta. Tärkein on ehkä kuitenkin aika. Mikään yksinään ei olisi riittänyt.

Kierolla tavalla kiinnostais selvittää, paljonko sais hyväksilukuja, jos tekis vielä toisen KTM:n ton IT-tiedekunnan kautta, kun kerran opinto-oikeus on, ja nykyhommatkin tuolla alueella vahvasti on..

Hei nyt jumaleissön, on syyskuu ja mun silmät on kutissut monta päivää. On epäreilua kasveilta pölyttää enää syksyllä, kesän vielä jotenkin hyväksyn.

Back
Ylös Bottom