OEM-versiot, Windows Vista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karuotsa
  • Aloitettu Aloitettu
OEM-versiot myydään vain tietokoneen ostajalle, mutta koskeeko se sitä, jos ostat pelkät komponentit ja kokoat koneen itse. En vielä itse ole saanut tähän selvyyttä.

Osaisko joku sanoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisilla kaupoilla oem-versio voivat koskea kaikkea vahänkin kalliimpaa tavaraa mitä liikkeestä ostat eli esim. hifistelynäyttiksen.

Olikohan toi mun kysymys vähän huonosti aseteltu. Eli kiinnostaisi tietää saanko ostettua Windows Vistan OEM-version, josm ostan pelkät koneen komponentit, vai pitääkö ostaa joku valmis merkkikone?

Toisia kauppiaita ei voisi vähempää kiinnostaa koko OEM-touhu, myyvät ilman kamaakin.

Minä en sitten tietenkään tiedä asiasta varmuudella yhtään mitään... Kunhan arvailen. :rolleyes:

Kun lisää lueskelin, niin joistain paikoista on saanut ostamalla hardwarea, esim. hiiren :).

Kyselin nyt myös vähän eri liikkeistä, että miten hoituu jos ostaa esim. koneen rakentamiseen tarvittavat osat.

Itse ostin Vista home premium OEM ilman mitään hardista. Hintaakin vähän päälle 100 e verkkokaupasta. Vistan normihinnoissahan ei ole mitään järkeä....

Itse ostin Vista home premium OEM ilman mitään hardista. Hintaakin vähän päälle 100 e verkkokaupasta. Vistan normihinnoissahan ei ole mitään järkeä....
Hinnat on tosiaan hiukan alempia noiden OEM-versioiden kohdalla. Nykyään kun on vähän tienestejä niin ei kaikkea viitsisi varastaa, mutta kyllä ne normaaliversoiden hinnat on ihan ryöstöä yhä.

Mitä ilmeisimmin MS on antanut luvan ihan virallisesti, että OEM tuotteita voidaan myydä ilman rautapuolen ostoja. Koska heille taitaa olla ihan sama mitä kautta he saavat rahansa ja vistalle enemmän käyttäjiä.
Kuulemma tuon asennus DVD:nkin pystyy MS:n kotisivuilta tilaamaan tai lataamaan.

Mitä ilmeisimmin MS on antanut luvan ihan virallisesti, että OEM tuotteita voidaan myydä ilman rautapuolen ostoja. Koska heille taitaa olla ihan sama mitä kautta he saavat rahansa ja vistalle enemmän käyttäjiä.
Kuulemma tuon asennus DVD:nkin pystyy MS:n kotisivuilta tilaamaan tai lataamaan.

käsittääkseni kuka tahansa voi nykyään olla se joku OEM - systeemin jäsen. asentamalla tuotteen hyväksyy ehdot yms. oem:llä ei ole niin kattavaa tuotetukea käsittääkseni ja jotain muuta siinä oli heikoilla kantimilla.. vois melkeen kaivaa sen jutun jostain(jos muistan) kun lueskelin noista.

Mielenkiintoista. Pitääpä tutkia.

Pitää ostaa koko kone, jotta virallisesti saa ostaa OEM-lisenssin. Periaattessa ei ole väliä ostatko koneen osina ja kasaat itse, kunhan ostat koko koneen.

Jossain vaiheessa Microsoft muutti lisenssi käytäntöä siten, että sai ostaa esim. kiintolevyn mukana OEM-lisenssin, mutta käsittääkseni tuo ei ole enää sallittua.

Verkkokauppa myi OEM-lisenssiä ilman konetta, mutta käsittääkseni lopetti sen kun Microsoft ilmoitti aloittavansa tekemään valeostoja.

Pitää ostaa koko kone, jotta virallisesti saa ostaa OEM-lisenssin. Periaattessa ei ole väliä ostatko koneen osina ja kasaat itse, kunhan ostat koko koneen.

Jossain vaiheessa Microsoft muutti lisenssi käytäntöä siten, että sai ostaa esim. kiintolevyn mukana OEM-lisenssin, mutta käsittääkseni tuo ei ole enää sallittua.

Verkkokauppa myi OEM-lisenssiä ilman konetta, mutta käsittääkseni lopetti sen kun Microsoft ilmoitti aloittavansa tekemään valeostoja.
Taidat nyt muistella XP:tä, Vistan kanssa asia on toisin.

Verkkokaupan sivuilla mainitaan selvästi, että OEM-version voi ostaa kuka tahansa ilman komponentteja.

Vistan OEM-version ostajan pitäisi olla system builder, jollaiseksi kuka tahansa voi rekisteröityä. OEM-version pakkauksessa lukee, että avaamalla pakkauksen hyväksyy system builder ehdot, joten rekisteröitymisen pakollisuuskin on kyseenalaista.

Ite just hankin Vista x64 OEM version.. Nyt tuli heti ongelma kun ei Vista meinaa ymmärtää HomePNA:ta.. PRKL! Onko kellää tietoo miten HomePNA:n saa Vistassa toiminaan ?

OEM eli Original Equipment Manufacturer lisenssi on mielenkiintoinen. Kävin tästä asiasta mikkisoftan sanansaattajia kuuntelemassa yhden päivän puolikkaan ennen Vistan julkistamista. Ja loppujen lopuksi kukaan tilaisuuteen osallistuneista tuskin tuli yhtään asiasta viisaammaksi...

Jotka haluavat tarkempaa tietoa niin tästä löytyy.

Esim. Officea ei enää saa OEM-paketissa olenkaan, vaan koneita kasaavan on se esiasennettava koneeseen. Tällöin ostetaan vain lisenssi.

Mahdollista on että Microsoft siirtyy OEM-käyttöjärjestelmissä samanlaiseen käytäntöön (tämä ei ole missään tapauksessa vahvistettu info), jolloin OEM-paketissa onkin vain lisenssiehdot ja aktivointikoodi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom