OC-kaasu

Originally posted by maximillian
Itse ostin samaan käyttöön pippurisumuttimen tallinnasta. Tämä oli juuri ennen lakiuudistusta.

Vanhaksi menee ensi vuoden lopulla.

Nykyrahassa :

8€ Pippurisumutin
14€ Kyynelkaasu
---------------------

Molemmat olivat saksalaissumuttimia joita myös Suomen puolella yleisesti käytetään.

Pahalle astmaatikolle voisin helposti kuvitella tulevan heng.vaaralliset oireet pippuristakin.

Itse suosittelen astmaatikolle Ventolineä :lol2: :lol2: :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by emmmi
Itse suosittelen astmaatikolle Ventolineä :lol2: :lol2: :lol2:

Joo, luulen et sen ekan sumuttelun jälkeen olis ventolinellekin käyttöö...jos nyt adrepiikki+kortisonikaan auttaa :lol2:

Originally posted by nevahood
onkohan lupien hankkiminen millainen prosessi, vai tarvitseeko kaikille aseille lupia? lähinnä vaimokkeelleni ajattelin hankkia itsepuolustukseksi..

Ei sumuttimiin taida luvat tippua ellei siihen ammatillista tarvetta ole.

Eli yksityishenkilöille ei niitä taideta myöntää, paitsi poikkeustapauksissa.

Korjatkaa jos tarvetta.

Itse ostin samaan käyttöön pippurisumuttimen tallinnasta. Tämä oli juuri ennen lakiuudistusta.

Vanhaksi menee ensi vuoden lopulla.

Nykyrahassa :

8€ Pippurisumutin
14€ Kyynelkaasu
---------------------

Molemmat olivat saksalaissumuttimia joita myös Suomen puolella yleisesti käytetään.

Pahalle astmaatikolle voisin helposti kuvitella tulevan heng.vaaralliset oireet pippuristakin.

Poliisi mainitsi myös noista viron sumuttimista, että he olivat laboratoriossa testanneet pitoisuuksia kahdesta sumuttimesta. Toinen 4% ja toinen 26% eli näkö olisi vähintään lähtenyt mutta nämä olivat niitä joita saa tiskin alta parilla eurolla. Sinä ilmeisesti ostit ihan kaupasta käypää tavaraa.

In a Washington
state case, a young black man who mouthed off to police was pepper sprayed
after being handcuffed. The victim, who sued police, charged that he was then left
in a patrol car with the heat on high for half an hour.
Ei saatana, toi on varmaan ollu tuskaa. Lämmitys päällä, autossa puoli tuntia paprikat naamassa.

Luvan saa jos käy esim. tuon voimankäyttökurssin mutta se pitää erikseen anoa poliisiasemalta. Tuo altistus ptäisi mielestäni olla pakollinen jos itse haluaa tuollaista käyttää. Ei sitä tunnetta voi käsittää jos ei ole itse kokeillut eli voi tulla liian herkästi käytettyä sumutetta.

Aika uskomatonta jos noin moni oikeasti kuollut siihen. Täytyy silti käyttää järkeä ettei käytä sitä huonokuntoisen näköiseen kaveriin. Suurin plussa tässä aineessa on se että tehoaa huumehörhöihin toisin kuin esim. kyynelkaasu. Piripäissään olevaa henkilö kun on hieman vaikea taltuttaa ainakaan yksin.

Ei sumuttimiin taida luvat tippua ellei siihen ammatillista tarvetta ole.

Eli yksityishenkilöille ei niitä taideta myöntää, paitsi poikkeustapauksissa.

Korjatkaa jos tarvetta.

Joo näin on, kaasusumutinlupaa ei saa muuhun kuin ammattikäyttöön, muuhun käyttöön ERITTÄIN painavilla perusteilla, jos silloinkaan.

Muistutan niitä, joilla sattuu olemaan kaasu. eli jos ei ole lupaa kaasuun tai vaikka olisi lupakin mutta käyttää muussa yhteydessä kuin työtehtävissä niin siitä rapsahtaa ampuma-aserikos ja hätävarjelun liioittelu, pahimmassa tapauksessa törkeä pahoinpitely. Toki aina voi selittää poliisisedälle, että kaasu jäi taskuun tai kaveri unohti sen mun reppuun, kun lauma somaleita hieroo vuotavia silmiään....

Originally posted by reiz
Poliisipartioilla sentään 1.5l vesipullo mukana jonka kaatavat silmiin ennen autoon tuuppaamista.

Mihinköhän tuo tieto mahtaa perustua? Tuttu sanoi, että "huuhdellaan sit viimeistään putkalla".

Jos joku on käyttäytynyt siten, että kaasua on tarvittu ja kohdehenkilö siihen (kaasuun) myöhemmin kuolee, niin ei siitä mun mielestä kannata kauheesti stressiä ottaa. Kuulostaa ehkä raadolliselta, mutta itseään voi syyttää jos kaasua saa. Ei sitä kannata alkaa epäröimään jos tarvetta käytölle on, mahdollisuus kun on alle 1 o/oo luokkaa.

Originally posted by matrix
Joo näin on, kaasusumutinlupaa ei saa muuhun kuin ammattikäyttöön, muuhun käyttöön ERITTÄIN painavilla perusteilla, jos silloinkaan.

Muistutan niitä, joilla sattuu olemaan kaasu. eli jos ei ole lupaa kaasuun tai vaikka olisi lupakin mutta käyttää muussa yhteydessä kuin työtehtävissä niin siitä rapsahtaa ampuma-aserikos ja hätävarjelun liioittelu, pahimmassa tapauksessa törkeä pahoinpitely. Toki aina voi selittää poliisisedälle, että kaasu jäi taskuun tai kaveri unohti sen mun reppuun, kun lauma somaleita hieroo vuotavia silmiään....

Totta.

Mutta tilanne jossa kaasua tullaan (toivon mukaan ei koskaan) käyttämään on raiskaus, tms..ja siinä tapauksessa luvattomasta käytöstä seuraavat sanktiot ovat mieluisampia kuin se toinen vaihtoehto.

Originally posted by fish
Mihinköhän tuo tieto mahtaa perustua? Tuttu sanoi, että "huuhdellaan sit viimeistään putkalla".

Perustuu kahden poliisin kertomaan ja yhteen näkemääni tapaukseen. Tiedä sitten miten yleinen käytäntö, kyllä sitä varmaan pahansisuisempi kaveri pistetään ilman vesiä transportterin perään ja anetaan huuhdella vasta putkassa. En tiedä onko poliiseilla jotain yleistä toimintaohjetta asian suhteen?. Osaako joku palstan poliiseista kertoa?

Niin, vastatkaa nyt joku muukin että kannatteko tommosta mukana töissä. Ois ainakin kätevä ja tehokas eikä kovin provosoiva kun mahtuu vaikka taskuun piiloon.

Mä pääsin muutama vuosi sitten seuraamaan suhteellisen läheltä kun eräs narkkari sai kaasut aika helvetin tyylikkäästi naamalleen. Tilanne meni suurinpiirtein seuraavalla tavalla:

Ko.henkilö meni erääseen joensuulaiseen ostoskeskukseen sisään sivuovesta. Ilmeisesti vartija heitti kaverin ulos, ja tämä siitä suivaantuneena yritti repäistä vartijan pakusta sivupeilin irti. Vartija näki tilanteen ja tuli salamana ulos ja painithan siinä alko...Jossain välissä vartija pääsi sen verran niskan päälle että pääsi antamaan kaasut päin näköö, ja tästä samantien äijä rautoihin, ja soitti poliisille.
Narkkari ei missään vaiheessa päässyt pyyhkimään kasvojaan ja se huusi ihan virallisesti kuin elukka.
Poliisit tuli kerrankin nopeasti paikalle, ja siinä ei todellakaan pyyhitty saatikka pesty ko.tyypin kasvoja.
Kaveri otettiin ihan kirjaimellisesti niskaperse otteella haltuun, ja siitä tyylikkäästi heittäen autoon ja laitokselle...Kädet edelleen raudoissa selän takana, eikä varmasti VOINUT koskea....

Saatte uskoa että meillä nuorilla pojankoltiaisilla oli hauskaa...:lol2: :lol2:

Porin Karhu...

...mitäpä teet työksesi? Jos olet ravintolassa, varo, ettet tyhjennä koko paikkaa, jonkun onnettoman sumuttamisella. Jos oot esim piiri- / kohdevartija, ilman muuta. Käytössä kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa. Ei kannata ihan pienestä lähteä sumuttelemaan, mutta toisaalta ennemmin sumuttaa, kuin lyö - OC voimankäyttöväline, nyrkki ei. Itsellä OC ollut vyöllä n. 2 1/2 vuotta, ei käyttökokemuksia itsellä. Vierestä oon kuitenkin nähnyt, että tehoaa. Kannattaa muistaa myös ensiapu - ei lähde millään pienellä huuhtaisulla. Testatessamme työkaveri oli 45 min järvessä kesällä. Ensimmäiseen 20 minuuttiin ei nähnyt aurinkoa taivaalta !!! - Tämä siis silloin, kun jatkoi vastaanpanemista niin kauan, kuin pystyi, sai siis pullollisen.

Kannatais varmaan vähän varoa niiden virosta tuotujen kanniskelua, varsinkin, jos ei oo lupaa. Hankit siis ennen minkä lain voimaantuloa ???

Olen saanut kokea miltä OC tuntuu. Poliiisikoulussa olin vapaaehtoisena altistuksessa. Sattui mukavasti ja aika kauan meni ennen kuin silmät pystyi aukaisemaan, vaikkka huuhteluvedestä ei ollut pulaa.

Meillä ei ainakaan ole yhdessäkään poliisiautossa vesipulloa silmien huuhtelemista varten. Putkalla sitten tai jossain tapauksissa poliklinikalla. Olishan se vesipullo ihan hyvä olla, sumutettahan voi saada vaikka itsekin silmilleen jossakin hässäkässä. Ei puolellatoista litralla kyllä ihmeitä tee.

Originally posted by hepaticanobilis
Olen saanut kokea miltä OC tuntuu. Poliiisikoulussa olin vapaaehtoisena altistuksessa. Sattui mukavasti ja aika kauan meni ennen kuin silmät pystyi aukaisemaan, vaikkka huuhteluvedestä ei ollut pulaa.

Meillä ei ainakaan ole yhdessäkään poliisiautossa vesipulloa silmien huuhtelemista varten. Putkalla sitten tai jossain tapauksissa poliklinikalla. Olishan se vesipullo ihan hyvä olla, sumutettahan voi saada vaikka itsekin silmilleen jossakin hässäkässä. Ei puolellatoista litralla kyllä ihmeitä tee.

Joo itsekin olen ottanut OC-kaasut silmille koulutuksessa ja kerran kaverilta pienen vedon lyönnin merkeissä... ei ole kivaa tavaraa. Luomet menee kramppiin, silmiä ei saa auki sitten millään ja iholla polttelee 'mukavasti'. Tuon takia OC-toimii kamoissaan oleviin vaikka ne ei paljon poltteesta iholla välitäkkään niin silmiään eivät saa auki.

Kannattäa kuitenkin muistaa, että ei se kaasukaan mitään taika-ainetta ole. Kohteen toiminta ei välttämättä pysähdy kuin seinään varsinkin, jos suihkaisu menee ohi tai kohde ehtii suojaamaan kasvonsa edes jotenkin. Itse mielummin kyllä suihkautan kaasut kuin alan mäiskimään esimerkiksi pesismailalla, jos tilanne niin vaatii. Ihan jälkiseuraamusten takia ja se ettei aiheuta pysyviä vammoja vahingossa toiselle.

Tuosta vielä sen verran, että aina kun on työtehtävissä kaasua käyttänyt on velvollinen antamaaan kohteelle ensiavun, siis muutama tuopillinen vettä silmille etc. ja aina ilmoittamaan poliiisille.

Joo ja kyllä minä olen antanut yhden kaasuputelin hentoiselle vaimolleni. Minusta on parempi hänen ottaa vaikka syyte, jostain pikkurikoksesta ja suojata itsensä kuin kärsiä koko loppuelämääsä esimerkiksi raiskauksen traumoista.

onkohan lupien hankkiminen millainen prosessi, vai tarvitseeko kaikille aseille lupia? lähinnä vaimokkeelleni ajattelin hankkia itsepuolustukseksi..

OC ei oo mahdollinen, mutta jonkinlainen turvasuihke kyllä... Kaverilla on tällainen kampaamossaan, värjää kasvot punaisiksi 3 pv ajaksi, mutta itse lamaannuttava vaikutus ei ole lähelläkään OCta. Lähinnä greippimehua varmaan...

Originally posted by rafael30

Turvasuihekeet on ihan anaalista, hiuslakka tai spraymaalisuihke on tehokkaampaa.

Kannattaa hankkia jostain pippurikaasu vaimollesi, unohda lupien hakeminen niitä ei saa millään tuollaiseen tarpeeseen.
Joku ampuma-aserikos on aika pieni hinta, jos vaimosi joutuu tilanteeseen missä joutuu käyttämään kaasua, jotta välttyy raiskaukselta tai henkiriepu säilyy. Kyllä oikeudessa tuollaista katsotaan läpi sormien ja annetaan korkeintaan minimi rangaistus näon vuoksi.

:offtopic:
Kannattaa olla varuillaan kylillä liikkuessaan, jos joutuu nujakkaan tai sanaharkkaan. hiphop-juniorit, huumehörhöt, somalit ja mannet omistavat järjestäin noita kaasuputeleita. Käyttävätkin melko herkästi niitä. Sitten kun on saanut kaasut silmille, etkä näe enään mitään niin alkaa jalkapallo-ottelu missä sinä olet pallona... silloin ei mitkään kickboxingkravmagajujutsukaratetemput plus 200kg penkkitulos paljoa auta.

Originally posted by matrix
Turvasuihekeet on ihan anaalista, hiuslakka tai spraymaalisuihke on tehokkaampaa.

Kannattaa hankkia jostain pippurikaasu vaimollesi, unohda lupien hakeminen niitä ei saa millään tuollaiseen tarpeeseen.

Sulle kannattais sumuttaa OC:t naamalle edes kerran...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom