Nyt Helvetisti Apuja - Kiitos!

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Anteeksi kiroiluni, mutta tyt tarviisin apuja. Eli ongelmani ydin on kutakuinkin seuraava:

Harrastan judoa noin 3 x viikossa, mutta en kilpaile, joten siinä sivussa haluaisin aloittaa punttaamaan oikein kunnolla - tavoitteena lihasmassan hankinta. Olen treenannut koko ikäni, mutta näissä punttihommissa olen vielä aika aloittelija. Rekisteröidyin tänne pakkotoistoon vasta tänä kesänä ja uutta tietoa on tullut aivan helvetisti. Punttiohjelmia oon tässä itelle väsäilly, mutta pää alkaa olla pyörällä, kun ei tiedä mitä systeemiä alkais noudattaan. Olen noin 168cm pitkä ja painoa 75kg (ja suht tiukassa kunnossa, vaikka itse sanonkin), ja tavoitteena olisi hilata paino pitkällä tähtäimellä tuonne 85kg hujakoille.

Judoa en aio lopettaa, joten välillä käy varmasti niin, että jos treenaan sekä punttia että judoa noin 3 kertaa viikkossa, niin silloin on joka toinen päivä joko judo tai puntti, jolloin palautumisaika on ongelma! Tämän vuoksi ohjelman olisi oltava järkevä. Tosin aion kokeilla systeemiä, jossa treenaan maanantaina ja keskiviikkona sekä judon että puntin (aamu ja iltatreeni), jolloin lepopäiviä jäisi viikolla aina kolme:

Ma: puntti + judo
Ti: lepo
Ke: puntti + judo
To: lepo
Pe: puntti
La: lepo
Su: judo

1) HST -menetelmästä olen kuullut paljon hyvää, ja käsittääkseni se sopii hyvin yhdessä kamppailulajien kanssa, mutta olisiko se hyvä menetelmä, koska ongelmana lienee se, että se vaatii kuitenkin paljon kaloreita ja palautumisaikaa, jota siis judotreenit myös kuluttaa!

2) Olisiko hyvä treenata 3-jakoisella ohjelmalla, esim.
1. päivä: jalat + vatsa
2. päivä: rinta + kädet
3. päivä: selkä + olkapäät

3) Hulkki kirjoitti positiiviseen sävyyn 2-jakoisesta perustreenistä, joten olisikohan se ok? Käsittääkseni siinä siis treenataan koko kroppa läpi kahdesti/viikko.

Toivottavasti jaksoitte lukee tämän. Kiitän vastauksista jo etukäteen!!

Jos kireessä kunnossa oot, niin melko hyvä lihasmassa on jo olemassa, tuolla indeksillä. Judoharrastuksen yhteydessä en kyllä ymmärrä miksi sitä massaa pitäisi enemmän saada. Päätöksensä kullakin, mutta kiinnostaa vaan tietää motiivit.

Siksipä se kiinnostaakin. Kaikilla muillakaan punttaajilla ei ole yhtä yhtenäistä syytä hankkia massaa

Siksipä se kiinnostaakin. Kaikilla muillakaan punttaajilla ei ole yhtä yhtenäistä syytä hankkia massaa
Jos mies vain haluaa olla hieman harteikkaampi niin piruako sitä tenttaamaan. Kaksi harrastusta ei ole mikään uusi asia. Niiden yhteensovittaminen onkin haasteellisempaa.

Itse aikanani harrastin kamppailua ja samalla bodasin. Olin silloin vahvempi kuin koskaan joten kyllä niiden yhdistäminen onnistuu.

Judotreeneissä ei kannata tehdä mitään lihasharjoituksia, ainakaan tosissaan. Säästä ne bodypäivälle. Vedä tärkein lihastreeni jaon aluksi ja jätä lopuille mahdollista vaihteluvaraa, riippuen mitä lihasta judotreeni on vienyt milloinkin.

Selitä jopa opettajalle asia: Jätät turhan kulutustreenin judossa vähemmälle ja hoidat lihasharjoittelun salilla. Luulisi ymmärtävän.

Vaihtoehto: treenaa "koko kroppa kerralla" lähinnä moninivel-liikkeitä käyttäen. Muutama kerta viikossa, vaikka sopivasti aiemmin päivällä ennen judo-treenejä tai eri päivinä.

Judo treeneissä turha vöyhötys pois (kuten XXL sanoi), syö enemmän (laadukkaita ruoka-aineita, proteiinia tarpeeksi jne..),palautusjuoma aina treenin päätyttyä (myös judo-treenin).

Hyviä liikkeitä treeniin: Jalkakyykky, maastaveto, penkkipunnerrus tangolla/käsipainoilla, pystypunnerrus, leuanvedot, dippi, kulmasoudut tangolla jne., eli perukamaa. ns. hiluvitkutin liikkeet vittuun.
Tee eri liikkeet eri treeneissä, esim. jos teet penkkiä tangolla alkuviikosta, tee sitä kässäreillä loppuviikon treeneissä jne.

Hyviä ohjelmia on tällä palstalla pilvin pimein, mutta ihan perusjutuilla pitäisi tulla tulosta.
Voisit tehdä vaikka vain 2 sarjaa / liike. Lämmittelyiden jälkeen tee yksi kova suht lyhyt sarja (esim. 5 toistoa, yritä kasvattaa rautamäärää/tai/ja toistomäärää pikkuhiljaa), pidä pieni tauko, vähennä painoa ja tee yksi pidempi sarja niin että tuntuu. Sitten seuraavaan liikkeeseen jne.

Tää nyt on vain yksi ehdotus miljonasta. Syömällä enemmn, saat painoa enemmän;)

Meinasin vain että miten tuo judo mihinkään liittyy, kun siinä ei kerran kilpaile.

Saahan sitä harrastaa vaikka hevospooloa ja silti haluta hiukan lisää massaa.

Itse harrastan myös judoa, yleensä 3 kertaa viikossa. Olen puntin sovittanut reeniin niin että teen HST 3 kertaa viikossa. Hyvin on toiminut nuo kaksi yhdistettynä.

ma: judo

ti: puntti

ke: judo

to: puntti

pe: judo

la: puntti

su: lepo

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ihan hyvä motiivi suorituskyvyn parantaqmiseen, mutta itsetarkoituksellinen massan kasvatus on lähinnä haitaksi
Esimerkkejä kyllä löytyy, mutta ensimmäiseksi tuli mieleen Nykäsen Kimmo joka ensin kilpaili jonkin aikaa raskaassa sarjassa bodylavoilla ihan vaikuttavilla massoilla ja siirtyi sittemmin judon pariin aivan kohtuullisella menestyksellä. Eli en näe syytä miksi lihasmassa (voima) olisi judossa välttämättä haitaksi, päinvastoin.

Itse kysymykseen... omasta puolestani antaisin yleisneuvon ettei punttitreeneissä kannattaisi liian usein vetää sarjoja aivan loppuun vaan etenkin aluksi treenata etenkin räjähtävää voimaa lyhyemmillä sarjoilla. Olet jo varmaankin hankkinut judotreeneissä hyvän kestävyysvoimapohjan ja tulet edelleen sitä puolta harjoittamaan siellä joten keskittyisin sinuna siis kehittämään voimapuolta niin ettei herkkyys kärsi. Jumi ei välttämättä ole voimaa. Joudut tasapainottelemaan kahden eri lajin välillä, mutta ne eivät välttämättä tosiaankaan sulje toisiaan pois vaan saattavat jopa tukea toisiaan. Mutta järkeä tällainen kombinaatio vaatii aina hieman enemmän, et voi siis kolistella painoja ihan samoin kuin joku pelkästään niillä treenaava.
Tee maltilla pohjaa painoharjoitteluun, kiirehtimättä, ja voit myöhemmin sitten päättää kumpaan suuntaan vaaka enemmän kallistuu. Uskon että näin pääset lopulta kuitenkin parhaaseen tulokseen, minkä päälajin sitten itsellesi mahdollisesti valitsetkaan.

Mä olen nyt pari vuotta treenannut punttia ja kamppailua samanaikaisesti. Viime kevääseen asti saliohjelmana oli perus 3-jakoinen, ja kieltämättä palautumisen kanssa oli välillä ongelmia. Kesän alussa vaihdoin treeniohjelmaksi HST:n, jolla on tarkoitus jatkaa myös nyt kun kamppailutreenit jatkuu syyskuun alussa.

Kokemusta HST+kamppailulaji -yhdistelmästä mulla ei siis vielä ole, mutta olettaisin että HST:n kanssa palautumisongelmat vähenee, kun sarjoja ei vedetä ihan tappiin asti eikä niitä tule yhtä paljon lihasryhmää kohti per treeni.

Jos mies vain haluaa olla hieman harteikkaampi niin piruako sitä tenttaamaan.

Kun massan hankkimisen syy ei aina ole halu olla harteikkaampi. Jos taas haluaa olla harteikkaampi niin mikäs siinä. Mutta kun tietää syyn massan hankintaan, on helpompi neuvoa sen hankinnassa. Jos taas ei tiedä sitä motiivia, tulee neuvottua lähinnä omine lähtökohtien mukaan, mikä ei välttämättä taas ole toiselle edullisin

Judotreeneissä teette varmaankin punnerruksia, alaselkää ja vatsaa joka kerta? Ainakin punnerruksissa kannattaa tehdä tosi kevyesti jos meinaa 3krt (ainakin silloin jos käytät 1-jakoista ohjelmaa, jota ainakin itse suosittelen) viikossa puntata, ei mitään happohelvettiä niissä. Kevyinä sarjoina niistä punnerruksista on todnäk vain hyötyä palautumiselle.

Judon ja puntin yhdistämisellä saa kyllä todella suorituskykyisen kropan! On aivan saatanan rankkaa vetää randoria täysillä lyhyenkin aikaa :)

Nimim. 7 vuotta judoa joskus aikanaan.

Täällä tehdään myöskin kolme judotreeniä viikkoon ja samalla 1-jakosella voimatreeniä (bill starr: single factor). Tein muinoin (jotain kolmisen vuotta) noin kuten joku kertoikin, eli
ma: judo
ti: puntti
ke: judo
to: puntti
pe: judo
la: puntti

Mutta mulla harrastukset kyllä söivät toisiaan tuolla lailla jaettuina kun ikää alkoi olla enemmän kuin se 17v. Lopputuloksena puntti jäi pois ja judotreenit jatkuivat. Pari vuotta sitten tuli taas havahduttua, ja siispä noin kaksi vuotta on tullut vedettyä samana päivänä molemmat, eli
ma: aamulla puntti, illalla judo
ti: lepo
ke: aamulla puntti, illalla judo
to: lepo
pe: aamulla puntti, illalla judo
la: lepo

Palaudun vanhaan joka päivä jompi kumpi -jakoon verrattuna selvästi paremmin. Välissä olevina lepopäivinä voi rauhassa olla paskana kovan judotreenin tai punttitreenin seurauksena, vanhalla tavalla jos vedit loppuun judon tai puntin niin seuraavan päivän treenit oli auttamatta "pilalla". Pitäis vaan osata vetää kovaa joko judo tai puntti eikä molempia. :)

Oon nyt tehny noin vuoden koko kroppa kerralla 3 kertaa viikkoon - ja tää voimaohjelma sopii oivallisesti, siinä kun ei vedetä kroppaa ihan piippuun vaan latinkia riittää sitten illan judotreeneihinkin. Ennen tuli tehtyä 3-jakoisella mutta se ei oikein sopinut kuvioihin.

Sulla tietty lähtökohdat on hiukan erit kuin mulla, kun olet massahakuisesti liikkeellä. Meikäläinen taas yrittää sinnikkäästi pysytellä M-73 painoluokassa. :)

Meinasin vain että miten tuo judo mihinkään liittyy, kun siinä ei kerran kilpaile.

Saahan sitä harrastaa vaikka hevospooloa ja silti haluta hiukan lisää massaa.

No kuuluu tietysti siten, että tiukka judon treenaaminen rasittaa kehoa melko paljon ja nostaa kulutusta, jolloin salitreenien yhdistäminen on haasteellista!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom