Nyrkkeily & aivovaurio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukkas
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen ajatellut aloittaa thainyrkkeilyn, mutta vähän pelottaa, että ne jatkuvat tällit päähän saa aikaan aivovaurion. Tämähän on todella yleistä nyrkkeilijöillä.

Onko tyhmää harrastaa thainyrkkeilyä sillä lailla turvallisesti, että hakkaa säkkejä + sparraa ilman ottelemista? Otteleminenhan on koko homman idea varmaan? Ja ehkä salikavereiden kanssa voisi ottaa kevyttä matsia ilman päälyöntejä?

Ylireagoinko kenties? Tuskin thainyrkkeilyssä päähän tulee niin paljon iskuja kuin tavallisessa nyrkkeilyssä. Ja itse tipun kategoriaan 70kg niin ei ne mitään Tyson-iskuja kuitenkaan ole. Auttaakohan sellanen pääsuojus miten paljon?

Jos ennakkoluulot on tuolla tietotasolla tuota luokkaa niin suosittelen valkkaamaan jonkun toisen harrastuksen heti kättelyssä, pääset helpommalla. En nyt sano, ettei jatkuva osumien ottaminen päähän olisi pidemmän päälle haitallista. Mutta laji on kuitenkin niin paljon muutakin kuin sitä "kopittamista", tarkoitus kun ei ole torjua niitä iskuja sillä päällä, kädet saa pitää välissä eikä väistäminenkään ole kiellettyä.

alle 10% thainyrkkeilyn harrastajista ottelee/on joskus otellut eli niitä harrastajia on paljon. ei siellä pahempia tällejä tule päähän ja monella seuralla on sparritreenit ihan erikseen niille jotka on siitä kiinostuneita eli tekniikkaa ja muuta voi harrastaa melkein kuka vaan ja suosittelen kokeilemista

Järkevässä sparrissa ei yleensä käy mitään. Kisaajat on asia erikseen. Varsinkin jos tuppaa imuroimaan päällään iskuja jatkuvasti. Aivan huoletta voit mennä ainakin kokeilemaan lajia.

Mukaan vaan rohkeasti. Kyllä minäkin hieman mietin miten aivoille käy mutta kypärän käytöllä ja varovaisuudessa pääsee aika pitkälle. Kyllä pää kertoo jos sille tulee liikaa iskukuormaa.

Sparrien kovuus on seurasta kiinni, yleensä sparrissa lyödään melko rauhallisesti. Jalkapalloilijat ottavat puskiessa kovempia iskuja päällä kuin normaali treenaaja.

jukkas sanoi:
Olen ajatellut aloittaa thainyrkkeilyn, mutta vähän pelottaa, että ne jatkuvat tällit päähän saa aikaan aivovaurion. Tämähän on todella yleistä nyrkkeilijöillä.

Onko tyhmää harrastaa thainyrkkeilyä sillä lailla turvallisesti, että hakkaa säkkejä + sparraa ilman ottelemista? Otteleminenhan on koko homman idea varmaan? Ja ehkä salikavereiden kanssa voisi ottaa kevyttä matsia ilman päälyöntejä?

Ylireagoinko kenties? Tuskin thainyrkkeilyssä päähän tulee niin paljon iskuja kuin tavallisessa nyrkkeilyssä. Ja itse tipun kategoriaan 70kg niin ei ne mitään Tyson-iskuja kuitenkaan ole. Auttaakohan sellanen pääsuojus miten paljon?

Huolestu vasta sitten kun olet otellut/sparranut työksesi 15vuotta.

Ihmisen pääkoppa kyllä kestää, aiheeton huolestuminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom