nyrkkeilijän voimareeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaasuma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiedän muutamia tapauksia joissa nyrkkeilyyn ja potkunyrkkeilyyn on siirretty esim. voimannoston parista, jätkät on pärjänny hyvin ja jälki on välistä ollut aika tylyäkin. Lisäksi mm. eräs jo uransa lopettanut nyrkkeilijä oli välillä käsivamman takia syrjässä ja panosti muutaman vuoden voimannostoon ja kehään takaisin palattuaan oli kansallisesti aika päällikkö.

Lisäksi mikä tässä keskustelussa ei ole tullut ilmi, on ottelijan paino. Jos olet kärpässarjalainen puntteiluun ei kannata liiemmin uhrata aikaansa mutta kun puhutaan isommista kavereista ( > 80 kg) alkaa painojen käyttö alkaa oleen lähes pakollista (ok, tiedän muutamia isojakin kavereita jotka on pärjänny ilman minkäänlaista punttia, mutta parempaa jälkeä ois lisävoiman kanssa tullu..).

veijari sanoi:
Kuinka monen täällä luulet neuvovan juuri nyrkkeilyn aloittavaa henkilöä kohti ammattilaiskehiä ja asikaisen lahjakkuutta :rolleyes: (:piis: ). .

Siis WHAT THE FUCK? Luulisi kyllä "über"lahjakkaan asikaisenkin käyttävän punttia (en itse tiedä käyttääkö, mutta tässä kyse siitä ettei käyttäisi), jos siitä olisi iso apu.

Aloittelijan siis kannattaa käydä puntilla, jos tavoitteet eivät ole ammattikehissä :rolleyes: :piis: ? En ymmärrä lausuntoasi.

hekottaja sanoi:
Siis WHAT THE FUCK? Luulisi kyllä "über"lahjakkaan asikaisenkin käyttävän punttia (en itse tiedä käyttääkö, mutta tässä kyse siitä ettei käyttäisi), jos siitä olisi iso apu.

Aloittelijan siis kannattaa käydä puntilla, jos tavoitteet eivät ole ammattikehissä :rolleyes: :piis: ? En ymmärrä lausuntoasi.

Niin että jos ei ole mahdollisuutta treenata täyspäiväisesti nyrkkeilyä niin voihan sitä puntilla käydä saadakseen voimaa. Eli jos/kun nyrkkeilet jossain seurassa jossa treenit on tyyliin 3krt viikossa niin voit hyvin siihen päälle ottaaa sen 3-4 punttia. Toki sitten ei tarttee punttia jos treenaa sen 6-7 päivänä viikossa nyrkkeilyä.

EDIT: Itse en jättisi silti salilla käymättä missään tapauksessa. :piis:

Genabil sanoi:
Lisäksi mm. eräs jo uransa lopettanut nyrkkeilijä oli välillä käsivamman takia syrjässä ja panosti muutaman vuoden voimannostoon ja kehään takaisin palattuaan oli kansallisesti aika päällikkö.QUOTE]

Elovaara vai? No jaa...johtunee laadukkaitten vastustajien puutteesta...:rolleyes:

veijari sanoi:
Niin että jos ei ole mahdollisuutta treenata täyspäiväisesti nyrkkeilyä niin voihan sitä puntilla käydä saadakseen voimaa. Eli jos/kun nyrkkeilet jossain seurassa jossa treenit on tyyliin 3krt viikossa niin voit hyvin siihen päälle ottaaa sen 3-4 punttia. Toki sitten ei tarttee punttia jos treenaa sen 6-7 päivänä viikossa nyrkkeilyä.

Ootko sä veijari itse harrastanut, kilpaillut tai valmentanut kilpanyrkkeilyä? Kysyjä kun halusi tietää nimenomaan nyrkkeilijän voimatreenistä.

Sama kysymys P_etrille.

veijari sanoi:
Niin että jos ei ole mahdollisuutta treenata täyspäiväisesti nyrkkeilyä niin voihan sitä puntilla käydä saadakseen voimaa. Eli jos/kun nyrkkeilet jossain seurassa jossa treenit on tyyliin 3krt viikossa niin voit hyvin siihen päälle ottaaa sen 3-4 punttia.

EDIT: Itse en jättisi silti salilla käymättä missään tapauksessa. :piis:
Oikea meininki, näin se pitää mennä.... :piis:

veijari sanoi:
Niin että jos ei ole mahdollisuutta treenata täyspäiväisesti nyrkkeilyä niin voihan sitä puntilla käydä saadakseen voimaa.

No joo, niin voi, mutta jos (kilpa)nyrkkeilijän punttitreenistä puhutaan niin on syytä tehä sitten sellaista treeniä puntilla joka todella lajitreeniä tukee. Mutta ihan siitähän se on kiinni mitkä on tavoitteet ja mikä on ykköslaji. Jos tosissaa meinaa nyrkkeillä ja vielä kilpaa niin punttitreeni menee sen ehdoilla eikä se silloin voi niin painottua että olisi kolme lajitreeniä ja 3-4 punttitreeniä viikossa. Tai ainakin silloin pitää olla viksusti suunniteltu tuo voimanhankinta.

Itse olen kyllä toki sitä mieltä että oikein suuniteltu punttitreeni on ehottomasti mukana kun nyrkkeilyä treenataan. Painotan tuota oikein suunniteltua... Aidasnin kanssa olen myös kuta kuinkin samoilla llinjoilla, luulen että hää tietää mistä puhuu. Ja toistamiseen vielä alkuperäiselle kysyjälle: ei tässä vaiheessa vielä tarvi hifistellä. Peruskestävyyttä vaan ja syksyllä sitten lajin pariin.

Itse nyrkkeilyä aloitellessa tein itsekseni puntilla mitä tein, ja sitten kun siirryin ohjattuun ja hyvin suunniteltuun punttitreeniin niin muutos oli todella selkeä. Sittemmin aloin soveltaa itse näkemääni ja kuulemaani ja onnistuin saamaan ihan selkeästikin lisää voimaa. Lisäksi oon opetellu kausiluontosta punttitreeniä tekemään. Ex-valkku kielsi multa punttitreenin kesän peruskuntokauden jälkeen. Olin saanut voimaa ja kestävyyttä mutta myös lihaksia selvästi lisää. Valkku väitti että punttisali hidastaa ja käski lopettaa siellä käymisen. Sen jälkeen meni muutama kuukausi ja se myönsi että olen taas nopea ja voimaakin on, jolloin myönsin että oon tehny punttia koko ajan mutta sillä tavalla että se ei kangista eikä hidasta :D . Hähää mikä juoni!

aidan sanoi:
Ootko sä veijari itse harrastanut, kilpaillut tai valmentanut kilpanyrkkeilyä? Kysyjä kun halusi tietää nimenomaan nyrkkeilijän voimatreenistä.

Sama kysymys P_etrille.

Olen pari hassua matsia käynyt ottamassa kunnes seura lopetti toiminnan. Nyt ollaan ehkä aloittelemassa uudestaan syksyllä aktiivi toiminta ja jos jatketaan niin olen myös valmentajan osassa sen lisäksi että aion kilpailla vielä jos mahdollista. Nyt treenaan itsekseni punttia ja sivussa nyrkkeilyä, kuten yleensäkkin ja ei tuosta puntista nyt ainakaan mitään haittaa ole ollut.

Venlalla oikea asenne!

PS: Niin siis treenaan salilla saadakseni voimaa en "bodaa" vaikka lihaakin on parissa vuodessa aika reilusti kertynyt.

Jos meinaa KILPA nyrkkeillä niin mun mielestä toi 3lajiharjoitusta ei riitä mihinkään.
Ainakin mun pitää lajiharjoitella 6-7 kertaa viikossa tai tuntuu että kehitys loppuu heti. eli minä ainakaan en pysty punttia kovin usein vääntämään.

Edit ennenkuin tänne kirjoittelee niin kannattaa lukea tekstit pariin kertaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos meinaa KILPA nyrkkeillä niin mun mielestä toi 3lajiharjoitusta ei riitä mihinkään.
Ainakin mun pitää lajiharjoitella 6-7 kertaa viikossa tai tuntuu että kehitys loppuu heti. eli minä ainakaan en pysty punttia kovin usein vääntämään.

Edit ennenkuin tänne kirjoittelee niin kannattaa lukea tekstit pariin kertaan.

Se vähän riippuu mikä on laljharjoitukseksi laskettava. 3krt viikossa seuran kanssa semmoista tissienläpsyttely"treeniä" että kaikki pysyy mukana ja siihen päälle 1-2 oikeasti omien rajojen rajoissa/niiden yli menevää lajitreeniä + sitten 2-3 kevyttä lähinnä palauttavaa/herkkyyteen tähtäävää treeniä + 3-5krt viikossa puntti on mielestäni hyvä määrä treeniä ja jopa realistinen(+ nyt kesällä pystyy vielä pelailemaan korista/uimaan että saa 3 treeniä päivään jos jaksaa/kykenee).

Ja kehityksestä puhuttaessa, mikä sitten on kehitystä nyrkkeilyssä jonka voit saavuttaa treenaamalla? Kunnon saavuttaminen siihen amatöörien 4x2minuuttiin ei vie kauaa, paremmaksi ottelijaksi tulet vain ottelemalla(ja joskus virheitä poistamalla, joka ei vaadi kuin 1krt viikossa oikeastaan varsinaista treeniä, koska valmentaja kyllä huomaa virheet kun katsoo sivusta) joten puntilla voi hiukan hakea paremmuutta sinne kehään sen voiman kautta ja voit tarkkailla kehitystäsi myös. Ennenkuin sanot(siis kuka tahansa) ettei voimalla tee mitään niin katsoppa kuinka moni täällä karttaa voimatreeniä ja ajattele että treenaamalla voimaa tulet melko todennäköisesti ottelemaan heikompiasi vastaan eli olet aika vahvoilla, nimittäin voima on asenteen jälkein suurin _yksittäinen_ vaikuttava asia kehässä.

EDIT: Ennenkuin kukaan väittää että sanoin pelkän voiman riittävän niin toki muidenkin asioiden pitää olla kunnossa, mutta voima>nopeus>tekniikka.(tätä en perustele ainakaan vielä jotta saataisiin enemmän keskustelua aikaan ja mitä kiivaampi keskustelu, sitä enemmän aitoja omia mielipiteitä)

Pitääpä itsekkin kommentoida tuota kannattaako ylipäänsä punttia treenata, kun välillä tullut seurattua kamppailulajien harrastajien treenejä salilla.

Tosiaan itsellä pitkä punttitausta, ja tullut monen lajin harrastajiin törmättyä salilla, ja en tiedä onko nämä vain sattumia vai onko kyse ihan yleisestä ilmiöstä, että yleensä kamppailulajien harrastajat tekevät punttitreenit suoraan sanoen päin persettä ajatellen sitä kamppailulajiharrastusta. Jos tuo jonkun sydäntä riipaisi ja on sitä mieltä että kyllä kamppailulajien harrastajatkin osaa puntin, niin en väitä vastaan, puhun vain niistä kokemuksista mitä itselle on sattunut. Yleensä on kuitenkin vaikuttanut siltä, että kamppailulajien edustajilla on jostain bodauskirjasta kopioituja lihastenkasvatustreeniohjelma jolla vedetään paikat ihan jumiin ja sitten vähän ajan päästä todetaan että punttitreeni on pahasta, kun pistää paikat niin jumiin. Ja kun jonkun verran tuota kamppailulajitaustaa vuosien takaa löytyy, niin muistan kun meidänkin seurassa osa porukasta oli kovasti sitä mieltä, että puntinnostolla pistää vaan paikat jumiin. Ainakin meidän seurassa kyse taisi olla vaan siitä että punttitreeni oli väärin tehtyä ja siitä jäänyt vääränlainen kuva.

Itse kyllä olen vahvasti sitä mieltä, että punttitreeni oikein jaksotettuna ja oikealla tavalla tehtynä on hyvinkin hyödyllistä nyrkkeilyn ja muiden kamppailulajien kannalta. Tämän mielipiteeni perustan siihen, että tiedän myös monia muiden lajien, joihin nopeusvoima kuuluu oleellisena osana (pikajuoksu, lentopallo, painonnosto, heittolajit) edustajia, joiden treeniohjelmaan kuuluu erottamattomana osana myös punttitreeni. Ja luulisi että kamppailulajeissa saadaan puntista samalla tavalla hyötyä, kun se vaan tehdään oikein. Toinen seikka on se, että punttitreenistä, kuten melkein mistä tahansa, saadaan aluksi todella iso hyöty. Siis tarkoitan sitä, kun aloitaan joku ns. uuden tyyppinen treeni, niin aluksi sen tyyppisessä treenissä kehittyy todella nopeaa ja pienellä panostuksella ja mitä kovempi taso sen vaikeampi enää kehittyä siinä asiassa. Ja väittäisin, että on ehdottoman järkevää ottaa se helposti tuleva voiman kehitys kevyehköllä punttitreenillä.

Se vähän riippuu mikä on laljharjoitukseksi laskettava. 3krt viikossa seuran kanssa semmoista tissienläpsyttely"treeniä" että kaikki pysyy mukana ja siihen päälle 1-2 oikeasti omien rajojen rajoissa/niiden yli menevää lajitreeniä + sitten 2-3 kevyttä lähinnä palauttavaa/herkkyyteen tähtäävää treeniä + 3-5krt viikossa puntti on mielestäni hyvä määrä treeniä ja jopa realistinen(+ nyt kesällä pystyy vielä pelailemaan korista/uimaan että saa 3 treeniä päivään jos jaksaa/kykenee).

Ja kehityksestä puhuttaessa, mikä sitten on kehitystä nyrkkeilyssä jonka voit saavuttaa treenaamalla? Kunnon saavuttaminen siihen amatöörien 4x2minuuttiin ei vie kauaa, paremmaksi ottelijaksi tulet vain ottelemalla(ja joskus virheitä poistamalla, joka ei vaadi kuin 1krt viikossa oikeastaan varsinaista treeniä, koska valmentaja kyllä huomaa virheet kun katsoo sivusta)

:anssi:

5 punttitreeniä ei kukaan amatööri vedä kilpailukaudella. Kovan ottelukunnon saavuttaminen 4x2 minuuttiin ei todellakaan ole helppoa. Tiukkan matsin jälkeen ollaan oikeasti hämärän rajamailla, ja sillä kovemmalla kunnolla voidaan kääntää niitä matseja. Ja tuo 1krt viikossa varsinaista treeniä riittää... :anssi: :anssi: :anssi: Ei se riitä, että valmentaja huomaa virheet. Niistä täytyy oppia pois toistojen ja taas tuhansien toistojen kautta.

Tiedätkö sinä oikeasti asiasta yhtään mitään?

Kuka maajoukkuetason nyrkkeilijä vetää seuran kanssa jotain läpsyttelytreenejä? Ihan ihme höpötystä. Jo B ja A-junnu ikäisenä meidän seurassa vedettiin monasti 9-12 treeniä viikossa. Tähän leiritykset ja kisat päälle.

Voimaharjoittelu on olennainen osa kamppailua, mutta pääosa siitä tehdään mahdollisimman lajinomaisesti.

riita halki poikki ja pinoon tässä teille faktaa käteen jos tahdot KILPA NYRKKEILLÄ niin sinun ei tarvitse välttämättä käydä salilla päinkään jotta pärjäisit koska nyrkkeily on tekniikka ja taito laji käy vaikka uimassa kahdesti viikossa niin saat paljon hyödyllisempää voimaa eikä jäykisty paikat etkä näin ollen hidastu. ja jos joku ihmettelee että miten uskallan näin väittää niin voin kertoa nämä asiat kokemuksen äänellä koska olin vielä superissa enkä paljon punttien kaa pelannut.

NOPEUS ON VOIMAA MUISTAKAA SE JA PANOSTAKAA SIIHEN!!!:thumbs:

täytyy kyllä 13v nyrkkeilyä kilpailleena todeta että kilpailukaudella ei todellakaan käydä punttisalilla...riippuu tietysti kuinka usein/paljon kilpailee..

vastaus alkuperäiseen kyssäriin...nyrkkeilijät yleensä tekevät vain nopeusvoimatreenejä jos salille eksyvät..me tehtiin ainakin TVS:n (tampereen voimailuseura) treeneissä pelkällä tangolla seisten työntöjä eteen mahd nopeasti..samoin kuntopallolla heitettiin kahdella kädellä mahdollisimman nopeasti ja lujaa päin seinää..sit käytettiin kuminauhoja jotka sidottiin seläntaakse seinään ja näin harjoiteltiin varjonyrkkeilyä nopealla temmolla..siinä joitakin esimerkkejä..

Kisiksessä olen bongannut ukkoja paukuttamassa ainakin kuntopalloo seinään aika vauhdilla ja rinnallevetoja....

vastaus alkuperäiseen kyssäriin...nyrkkeilijät yleensä tekevät vain nopeusvoimatreenejä jos salille eksyvät..me tehtiin ainakin TVS:n (tampereen voimailuseura) treeneissä pelkällä tangolla seisten työntöjä eteen mahd nopeasti..samoin kuntopallolla heitettiin kahdella kädellä mahdollisimman nopeasti ja lujaa päin seinää..sit käytettiin kuminauhoja jotka sidottiin seläntaakse seinään ja näin harjoiteltiin varjonyrkkeilyä nopealla temmolla..siinä joitakin esimerkkejä..

juuri näin olen täysin samaa mieltä:rock: vihdoinkin joku on mun kaa samoilla linjoilla.
kärsiikö kysyä ootko minkä sarjan kaveri.

Tangon/kuntopallon heitot, kestovoimakuntopiirit, loikkaharjoitukset, isot koko kropan liikkeet...

Ei se nyt oikeesti ole kovin monimutkaista. Kisakauden ulkopuolella perusvoimaa ja kestovoimaa, kisojen lähestyessä siirrytään maksimi/nopeus/räjähtävyys harjoitteisiin, joista osaa voi tehdä myös kilpailukaudella sopivissa väleissä.

:anssi:

5 punttitreeniä ei kukaan amatööri vedä kilpailukaudella. Kovan ottelukunnon saavuttaminen 4x2 minuuttiin ei todellakaan ole helppoa. Tiukkan matsin jälkeen ollaan oikeasti hämärän rajamailla, ja sillä kovemmalla kunnolla voidaan kääntää niitä matseja. Ja tuo 1krt viikossa varsinaista treeniä riittää... :anssi: :anssi: :anssi: Ei se riitä, että valmentaja huomaa virheet. Niistä täytyy oppia pois toistojen ja taas tuhansien toistojen kautta.

Tiedätkö sinä oikeasti asiasta yhtään mitään?

Kuka maajoukkuetason nyrkkeilijä vetää seuran kanssa jotain läpsyttelytreenejä? Ihan ihme höpötystä. Jo B ja A-junnu ikäisenä meidän seurassa vedettiin monasti 9-12 treeniä viikossa. Tähän leiritykset ja kisat päälle.

Voimaharjoittelu on olennainen osa kamppailua, mutta pääosa siitä tehdään mahdollisimman lajinomaisesti.

No joo, hyvä kun keskustelet asiallisesti etkä lähde vain heittelemään "anssi" hymiöitä. Olen melkovarma ettet b-junnuna ole vetänyt 12 treeniä viikossa kuin korkeintaan kesällä ja mistä ihmeestä laskit että 5+1-2+3+3-5 treeniä = 1treeni??? Mitä sinä tiedät siitä edusta jonka punttisalilta voimaa hakenut saa jos et kerran ole kokeillut?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom