Nyrkkeilijäksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
l

Ensinnäkään en ole missään kuntonyrkkeilyssä, vaan olen nyrkkeillyt ja potkunyrkkeillyt, taustalla on myös muita lajeja. Enkä missään vaiheessa ole ali-arvioinut nyrkkeilyä. Se että, nyrkkeilyssä on vain nuo tekniikat on sen vahvuus. Tiedän toki että niiden yhdisteleminen ja torjunnat, väistöt, etäisyys, ja ajoitus ratkaisevat. En ole siitä asiasta edes puhunut.

Ja taisit sitten itsekin päätyä siihen 3 tekniikka per käsi sanontaani , joka sinusta osoitti etten mitään tiennyt.

Äläkä sinä ali-arvioi minua kun et minusta mitään tiedä.

Minä kamppailin hyvässä valmennuksessa jo silloin kun sinä taputit hiekkalaatikolla "#¤kaa

Utelua

Pakko viel kysellä et minkälaiset kehitys edellytykset mullakin on. Kun tuota ikää on jo "hurjasti" 19v. Kun kummiskin nyrkkeilyyn lajina sen takia olisin päätymäs et polvivamma tällähetkellä rajottaa potkunyrkkeilyn treenausta täys painosesti.

Ensinnäkään en ole missään kuntonyrkkeilyssä, vaan olen nyrkkeillyt ja potkunyrkkeillyt, taustalla on myös muita lajeja.
Ja silti piti minulta kysyä, miten potkunyrkkeily eroaa nyrkkeilystä.

Minä kamppailin hyvässä valmennuksessa jo silloin kun sinä taputit hiekkalaatikolla "#¤kaa
Onneksi olkoon. Ei ihan itsestäänselvyys suomenmaalla. Menestyskin on ollut varmaan sitten sen mukaista. Onneksi itsekin oman aktiiviuran pystyi tekemään ehkä suomen parhaassa valmennuksessa.
Ja taisit sitten itsekin päätyä siihen 3 tekniikka per käsi sanontaani , joka sinusta osoitti etten mitään tiennyt.
Ja jos oikein saivarrellaan niin tuostakin puuttuu esim. Upari kokonaan. Niin ja alakoukunkin voi lyödä joko käsien välistä tai sivulta kylkeen. Täysin eri lyöntejä. Suorat voi lyödä käsien välistä tai käden yli puolikkaana koukkuna, erilainen suoritustekniikka. Suorat voi lyödä myös alas, taas uusi mullistava lyöti. jne. Mutta tämä menee jo lapselliseksi. Kaikki oppikirjalyöminen on kuitenkin vain perusta sille lyömiselle, jota sovelletaan niin paljon kun kykyjä ja mielikuvitusta riittää.
Pakko viel kysellä et minkälaiset kehitys edellytykset mullakin on. Kun tuota ikää on jo "hurjasti" 19v. Kun kummiskin nyrkkeilyyn lajina sen takia olisin päätymäs et polvivamma tällähetkellä rajottaa potkunyrkkeilyn treenausta täys painosesti.
Ei tuohon voi kukaan oikeaa vastausta antaa. Sinne reeneihin mukaan vaan touhuamaan. Kyllä ne edellytykset sieltä pikuhiljaa selviää.

:) Sehän siinä naurattikin, kun mielestäsi nyrkkeilyn ja potkunyrkkeilyn lyönnit ovat erilaisia, itse tiedän kyllä tarpeeksi, kysyn edelleen huvittuneena, että MIKÄ SE ERO ON POTKUNYRKKEILYN JA NYRKKEILYN LYÖNNEILLÄ? Vastaa nyt ihmeessä.

Ja tiedoksi , että uppari = uppercut ja alakoukku ovat yksi ja sama lyönti, minullakin on monta nimeä, mutta minua yhtä niillä tarkoitetaan:) Samaa mieltä olen siitä , että naurettavaksi alkaa mennä, meinasin taas kysyä tyyliin että mitä eroa on upparilla ja alakoukulla, mutta et olisi taaskaan edes hymiöitä:) ymmärtänyt.

Ja sama lyötihän se on riippumatta minne sen laittaa, toki on eri variaatioita tekniikoista.

Ihan suotta kimmastuit, "ei se niin helppoa ole" tyyliin, en ole niin väittänytkään, vaikka niitä tekniikoita on edelleen perusmuodossaan ne 3 molemmille käsille. Mikä on hyvä asia, koska ne tulevat sitten ytimestä.

Mä oon aina miettinyt, että nyrkkeilyssä on kaksi tekniikkaa: suora ja koukku. Koukkuja voi toki huitoa aika monella tavalla. Just tämä tekee lajista niin hienon. Perusfilosofialtaan erittäin yksinkertainen laji, joka on kuitenkin todella kovaa ja vaativaa puuhaa.

Onhan golfissakin periaatteessa vain kolme lyöntiä; swingi, chippi ja putti. Tämän sanominen ei todellakaan ole lajin aliarvioimista. Se on ihan järkyttävän vaikea laji, jossa ei tule ikinä valmiiksi, niinkuin ei nyrkkeilyssäkään.

Otteluasennot eroavat, koska potkunyrkkeilyssä yllättäen ne potkut on olennainen osa lajia, ja tämä vaikuttaa paljon lyömiseen. Toki jotkut maailmallakin pärjäävät kaverit käyvät kyllä ihan nyrkkeilytreeneissäkin. Tosin nämäkään MM-tason potkunyrkkeilijät eivät usein edes SM-tason kehissä titteleitä ota (poikkeus on lähivuosilta, Matias Klockars 57kg vuonna 2000), tämä kertoo jotain lajin eroavaisuudesta. Thai boxing puolelta mielessä on hyvin nyrkkeilymatsi Jomhodin ja Jari Fyhrin välillä aikoinaan kissiksellä. Jomhodilla ei ollut sanan sijaa siinä matsissa, osoitti tosin, että iskuja kestää hyvin.

Tota noin. Lajien eroista olen samaa mieltä kanssasi. Lisäksi potkujen käyttö rajoittaa aika paljon U-väistöjä ja muutakin pään laskemista alas ja siksi potkunyrkkeilijöiden otteleminen on semmoista pökkelömäistä. Ja liikkuminenkin on kömpelömpää, kun pitää olla hyvä tasapaino potkujen vastaanottamiseen.

Siitä huolimatta tälläkin hetkellä kaksi kaksi potkunyrkkeilyn arvokisamitalistia - Jukka Saarinen ja Teppo Laine - on myös hallitsevia nyrkkeilyn suomenmestareita. Lisäksi thainyrkkeilijä Jesse Palanto on myös pärjännyt ihan kivasti nyrkkeilyssä.

Siitä huolimatta tälläkin hetkellä kaksi kaksi potkunyrkkeilyn arvokisamitalistia - Jukka Saarinen ja Teppo Laine - on myös hallitsevia nyrkkeilyn suomenmestareita. Lisäksi thainyrkkeilijä Jesse Palanto on myös pärjännyt ihan kivasti nyrkkeilyssä.
Olet oikeassa, unohdin nuo vaikka Laineen Teppo kävi samoissa reeneissäkin aikoinaan ja taitaa käydä edelleen, eli reenaa nyrkkeilyä säännöllisesti. Saarinen ottelee raskaassa sarjassa, jossa mitalin saa usein jo osallistumalla kisoihin, Heleniusta vastaan ei koskaan jakoa ole ollut. Palanto ottelee ihan hienosti, mutta kun vastaan tulee oikeasti kv. tason kaveri, kuten Koivula SM-kisoissa niin ei siinä ollu kahta sanaa. Eikä tarvikaan olla, todella hienoa, että kyvyt riittävät näillä kavereilla jopa kakkoslajissa pärjäämään hyvin kehässä, mutta osittain tämä on osoitus todella lahjakkaista yksilöistä, ja toisaalta nyrkkeilyn melko heikosta tasosta suomessa tällä hetkellä. Tarkoitus ei ole siis todellakaan väheksyä mitään lajia tai sen harrastajia, mutta näilläkin hyvin lähellä toisiaan olevilla lajeilla on selkeästi omat vaatimuksensa.

MIKÄ SE ERO ON POTKUNYRKKEILYN JA NYRKKEILYN LYÖNNEILLÄ?
Jos et ymmärrä tuota otteluasennon eroavaisuuden merkitystä lyömisessä, mistä AndyS:kin tuossa mainitsi, niin asiasta on turha enää jatkaa.

Periaatteessahan Hoganen on oikeilla jäljillä, eihän poksauksen ja kikpoksauksen lyönneissä varsinaisesti eroa olekaan, vaan se ero lyömisessä tulee juurikin tuosta otteluasennosta, liikkumisesta ja väistöistä, kuten AndyS jo selvittikin.

Periaatteessahan Hoganen on oikeilla jäljillä, eihän poksauksen ja kikpoksauksen lyönneissä varsinaisesti eroa olekaan, vaan se ero lyömisessä tulee juurikin tuosta otteluasennosta, liikkumisesta ja väistöistä, kuten AndyS jo selvittikin.
Mutta kun se lyöminen on nimenomaan se kokonaisuus, mitä sillä kropalla tehdään. Ei vain se käden liike.

On on, tokihan sen tiedän. Tarkoitin vainen, että jos treeneissä poksaaja lyö suoria pisteisiin ja kikipoksaaja tekee vieressä samoin, ei ne lyönnit nyt kovin paljoa toisistaan eroa, ainakaan pitäisi erota. Mutta se miten niitä lyöntejä heitellään ottelussa, onkin jo eri asia.

Eli onko ero silloin yksittäisessä lyönnissä vai ottelutekniikassa? Mutta turhaa jaaritteluahan tällainen väittely vainen on...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitin vainen, että jos treeneissä poksaaja lyö suoria pisteisiin ja kikipoksaaja tekee vieressä samoin, ei ne lyönnit nyt kovin paljoa toisistaan eroa, ainakaan pitäisi erota.
Tottakai jokainen lajista huolimatta pyrkii tekemään asiat mahdollisimman tehokkaasti, sen lyömisenkin ja se ohjaa sitä tekniikkaa tiettyyn suuntaan. Eroavaisuudet tulee sitten sen lajin vaatimuksista ja siinä sallituista tekniikoista, jotka omalta osaltaa tekevät kokonaisuudesta sellaisen kun se on. Mutta tosiaan aivan turhaa vääntöä ja lopetan sen omalta osaltani tähän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom