Nyrkkeilijäksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lähinnä tuo nyt oli vaan yleistä avautumista Halmeelle (Ja bodaajalle, joka asiasta ei mitään tiedä. Ei kyllä tunnu tietävän paljon muustakaan.), joka tosiaan on tehnyt varmaan enemmän hallaa nyrkkeilyn maineelle kun on ollut edistämässä. Luojan kiitos siellä ammattilaiskehissä on nykyään Suomessakin ihan oikeita nyrkkeilijöitä.

Kyllä mä sanon että Halme oli se joka veti hallit täyteen katsojia, ei Markkanen Eloranta jne.

Miten määrittelet tämän hallan?

Kyllä mä sanon että Halme oli se joka veti hallit täyteen katsojia, ei Markkanen Eloranta jne.
Ja kuka ne hallit täyttää nyt? Asikainen. Hieman toisenlaisilla taidoilla ja meriiteillä, ei kehän ulkopuolisellä showlla ja suunsoittamisella.
Miten määrittelet tämän hallan?
Sillä, että Halmeen yleinen imago ja otteet kehässä on todella huonoa mainosta koko lajille. Tukivat juuri sitä väärää ennakkokäsitystä, mikä monella taviksella lajista on. Lajin pariin halutaan urheilijoita, ei tappelijoita.

Ja kuka ne hallit täyttää nyt? Asikainen. Hieman toisenlaisilla taidoilla ja meriiteillä, ei kehän ulkopuolisellä showlla ja suunsoittamisella.

Sillä, että Halmeen yleinen imago ja otteet kehässä on todella huonoa mainosta koko lajille. Tukivat juuri sitä väärää ennakkokäsitystä, mikä monella taviksella lajista on. Lajin pariin halutaan urheilijoita, ei tappelijoita.

Tuon viimeisen lauseen voin myöntää. Mutta silti en väheksyisi Halmeen saavutuksia nyrkkeilyn saralla. Asikainen taas on ihan eri sarjassa, ja eipä heitä voi edes verrata keskenään, tai ei Tonya voi enää verratta ollenkaan koska ei taoda plajon muuta tehdä kuin kupitella nykyään.

:piis:

Lähinnä tuo nyt oli vaan yleistä avautumista Halmeelle (Ja bodaajalle, joka asiasta ei mitään tiedä. Ei kyllä tunnu tietävän paljon muustakaan.), joka tosiaan on tehnyt varmaan enemmän hallaa nyrkkeilyn maineelle kun on ollut edistämässä. Luojan kiitos siellä ammattilaiskehissä on nykyään Suomessakin ihan oikeita nyrkkeilijöitä.

Kyllähän mä sen tajusin ;) Oli vaan aika rohkee heitto sulta :lol2:

Mikä on muuten kehitettävä ominaisuus, kun nyrkkeilijät pomputtelee tennispalloa liikkessä?

joo...mäki oon aina innostunu vaan nyrkkeilystä...ei muut lajit oikeen innosta...itekki haavuillu nyrkkeilemisestä mutta nyt kun oon salilla käyny niin aatellu et jatkan vaan bodaamista...kun oon niin hemmetin iso kokonen ja silleen ettei siitä mitään tulis (niin hidas meinaan) ja nyt oon rakastanu bodaamiseen :)

Thjonder: -Rytmitystä, silmä-käsi koordinaatiota, liikkumista ym.

ok, en löytäny searchilla mitää, eikä mistään muualtakaan löydy oikeen mitää kunnon tietoa asioista. joten jos joku voisi vähän selventää. ajattelin alkaa ammattilais nyrkkeilijäksi, niin ajattelin kysyä että miten tää systeemi oikeen pelaa, ekana varmaan pitää liittyä johonkin seuraan? siellä treenata jonkun aikaa? sieltä amatööri kisoihin? siellä voittaa? montako amatööri kisaa pitää voittaa että pääsee ammattilais sarjaan? ja sitten siitä että miten etenee ammattilais sarjassa.

Perusta oma liitto ja nyrkkeile siellä. Voit olla maailmanmestarikin tod. nopeasti kunhan järjestät itseäsi huomattavasti heikomman vastustajan titteliotteluusi.

joo...mäki oon aina innostunu vaan nyrkkeilystä...ei muut lajit oikeen innosta...itekki haavuillu nyrkkeilemisestä mutta nyt kun oon salilla käyny niin aatellu et jatkan vaan bodaamista...kun oon niin hemmetin iso kokonen ja silleen ettei siitä mitään tulis (niin hidas meinaan) ja nyt oon rakastanu bodaamiseen :)

Kyllä se nopeus kehittyy ku rupee nyrkkeilemään. Mä tiedän muutaman helvetin ison (siis patti, ei läski) kaverin jotka vetää potkunyrkkeilyä. Ja ne korvaa sen puuttuvan nopeuden kyllä massalla. Sitä voi nyrkkeillä monella eri tavalla ;)

Miks sä menisit kuntonyrkkeilypuolelle? En ymmärtäny logiikkaas :) Tottakai samantien alkeiskurssille ja sieltä sitte jatkat!

Lähinnä tuntuu aika karkeelta toi jako mitä seurat näyttää harjoittavan. Mitä käytännön treenaus eroja näil kuntonyrkkeilyl ja kilpanyrkkeilyl on? Jos sen nyt jotenki karkeesti voi kiteyttää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähinnä tuntuu aika karkeelta toi jako mitä seurat näyttää harjoittavan. Mitä käytännön treenaus eroja näil kuntonyrkkeilyl ja kilpanyrkkeilyl on? Jos sen nyt jotenki karkeesti voi kiteyttää.

Kuntonyrkkeily ja mitä se tarkoittaa riippuu tasan seurasta. Se voi olla täysin nyrkkeilystä mitään tietämättömän liikunnanohjaajan aerobinen jumppatunti, tai sitten lähempänä normaalia nyrkkeilytreenausta, poislukien sparri.

Monessa seurassa ei vaan oikeasti valmennusta kiinnosta satsata johonkin 18+ ikäisiin alotteleviin kavereihin, varsinkin jos sitä pohjaa ei ennestään ole yhtään. Monesti heistä on harjoituksissa enemmän rasitetta kun hyötyä. Erikoishuomiolle ei ole aikaa. Mielummin panostetaan juniori-ikäisiin ja jo kilpaileviin. Kilpailevan ryhmän ehdoilla kuitenkin useimmiten seuroissa reenataan. Kuulostaa vähän kylmältä, mutta laji nyt on vaan luonteeltaan sellainen, että ihmeitä ei kannata enää odottaa jos homman aikuisiällä aloittaa.

Jepp, niinkun Sepsis sano niin seuroittain on eroja. Ite en ole käynyt kuntonyrkkeilyssä tjms, mutta tunnen aika monta tyttöä jotka on käyny jossaan combat fitnesissä ja kuntonyrkkeilyssä... Ja aika kauheeta se on ku kattoo heidän tekniikkaa. Tekis mieli mennä sanomaan jotaan niillä kurssin vetäjille. Se ois eri asia jos se tehtäisiin selväksi että se on vaan aeroobista harjottelua eikä todellakaan mitään NYRKKEILYÄ. Nojoo, mutta ei kai kukaan niistä ole menossa kisaamaan, mua nyt vaan aina ärsyttää kaikki turhanpäiväset asiat :)

Aina halunnu nyrkkeillä, jotenkin vaan hirveän vaikea aloittaa. Milloinkahan tällaiset peruskurssit yleensä alkavat? Jos armeijan jälkeen aloittaisi.

Peruskurssit (aikuisille) eivät ala toivottavasti ikinä. Ainakin perinteisesti nyrkkeily on aloitettu siten, että otetaan verkkarit ja jotkut jalkineet mukaan ja mennään lyömään. Jalkineet ei ole välttämättömät, mutta ne lämmittävät jalkoja.

Ja olen melko varma siitä, että juuri millään nyrkkeilyseuralla ainakaan Suomessa ei ole varaa/syytä olla kiinnostumatta myös (aika paljonkin) yli kahdeksantoistavuotiaana aloittavista kavereista, jos vain treeni näyttää maistuvan.

Ja tällä tarkoitan nyt siis amatöörinyrkkeilyä, niin kuin ilmeisesti trollarikin.

Ja olen melko varma siitä, että juuri millään nyrkkeilyseuralla ainakaan Suomessa ei ole varaa/syytä olla kiinnostumatta myös (aika paljonkin) yli kahdeksantoistavuotiaana aloittavista kavereista, jos vain treeni näyttää maistuvan.
Itse ainakin tiedän kaksikin. Mukana saa toki olla, mutta mitään panostusta ja henkilökohtaista valmennusta tällaiset kaverit eivät suuremmin saa. Resurssit ei riitä. Kuntonyrkkeily on mukana rahaa tuomassa, kilpailijat eivät harrastuksestaan/välineistään juuri mitään maksa.

Termeistä voisi varmaan kinastella koko matkan täältä Ulan Batoriin, mutta mielestäni kuntonyrkkeily ei ole amatöörinyrkkeilyä, ja tiedän, että kahdeksantoista vuotta ei ole niin vanha, etteikö sen jälkeenkin voi aloittaa amatöörinyrkkeilyä ja kilpailla kaikennäköisissä kyläkisoissa. Itse aloitin yhdeksän vuotta sen jälkeen kun olin täyttänyt kahdeksantoista. Mitään olympia- tai ammattilaisuusprojekteja tällaisen kaverin ympärille ei ihan helposti lähdetä rakentamaan, mutta jos jotakuta nyrkkeily aidosti kiinnostaa, niin en lähtisi ainakaan sen nojalla lannistamaan, että susta ei voi enää tulla olympiavoittajaa. Onhan niitä kaikenlaisia pienempiä kansallisia kilpailuita, ja niitäkin on jonkun aina jaksettava kiertää, jotta niitä olisi jatkossakin. Ja sehän on jo nyrkkeilyä.

En osaa sanoa, miten älyttömän kunnianhimoisia hankkeita näissä sinun tuntemissasi (varmaankin suurissa) nyrkkeilyseuroissa on, mutta Suomessa on sellaisiakin seuroja, joilla ei jonakin tiettynä hetkenä ole kuin yksi tai ei välttämättä yhtäkään aktiivista kilpanyrkkeilijää. Kun tällaiseen seuraan sitten tupsahtaa kaveri, jota kilpaileminen ja treenaaminen tosissaan kiinnostaa, niin kyllä ainakin minun kokemukseni mukaan saa iästä ja prospektien vähäisyydestä huolimatta sen tuen ja panostuksen mitä tarvitseekin, eli heitetään kisapaikalle ja tullaan matsin aikana kulmaan, ehkä jopa pidetään joskus pistareita. =D Yleensähän matsi-illoissa, jos kyseessä ei ole turnaus, yritetään katsoa suunnilleen tasavahvat parit.

Sitten taas jos treeni-intoa ja halua käydä kilpailuissa ei löydy, niin ei tietysti saa samalla tavalla huomiotakaan.

Tarkoitin sitä, että monesti nuo vanhemmat kaverit ohjataan sinne kuntonyrkkeilyn puolelle. Se on siis tottakai ihan erillinen osa, osa jolla sitä rahaaki on mahdollista kerätä.

Ite ymmärrän tuon valmennuksen vaan näköjään eri tavalla, koska sen olen kokonaisvaltaisesti kokenut. Se valmennus on henkilökohtaista ja jatkuvaa. Se ei todellakaan ole vain siellä salilla ohjeiden antamista ja kisoissa kulmassa olemista. Toisaalta oma käsitys voi olla hieman vääristynytkin, koska oman aktiiviuran aikana sen valmentajan kanssa tuli oltua joskus tekemisissä enemmän kun omien vanhempien.

Ja kokemus on nimenomaan kohtuu pienistä seuroista, joissa se kilpaileva porukka on pieni. Mukaan mahtuu aina reenaamaan, mutta tarkoitin, ettei kannata odottaa siltä valmennukselta kovin suurta panostusta niihin vanhoihin kavereihin. Varsinkin jos ryhmässä on kavereita jotka kilpailevat maajoukkuetasolla. Pienillä seuroilla ei juuri ole resursseja jakaa harjoitoittelijoita useaan eri ryhmään. Kyse ei ole nyt siis siitä, että väittäisin, että vanhempia ja lahjattomampia syrjitään saleilla, mutta jokaisen täytyy ymmärtää se seikka, että jostain sen valmentajankin on se motivaationsa etsittävä. Ja harrastajan on itse paikkansa porukassa lunastettava, iästä huolimatta.

Mutta turha tästä on sen enempää vängätä, sinne vaan rohkeasti reeneihin mukaan, ei siinä ainakaan mitään häviä.

On muuten kumma, kun kaikennäköisiin budo lajeihin , joissa voi olla satoja (jopa tuhansia) tekniikoita, kelpuutetaan kuinka ikämiehiä vaan, mutta nyrkkeilyssä(jossa molemmille käsille 3 tekniikkaa) jos haluat sparrata
niin 20v-on liian vanha. Tulee muuten yks Marciano mieleen...

Se on aikuisen vaikea peruskursseille mennä, kun niitä ei paljon ole.
Kuntonyrkkeily toimii alkeiskurssin asemassa. Täten on saavutettu myös se jengi joka haluaa kivaa vaan, kun se säkki ei vieläkään lyö takas.
Pitäisi tehdä nyt vaan selkeä reitti aikuiselle kuntonyrkkeilijälle, (jolla homma alkaa olla hansakassa)joka haluais vähän matsata alkaa kevyt sparraus.
Eipä siellä thaibox alkeiskurssillakaan sparrata
Mutta kyllähän nyrkkeilijätkin voivat sparrata iisimmin, samoin kuin kaikki muutkin
pystykamppailijat.

Suomalainen kun haluaa sen kurssin.
Vaikka pääsee sinne, kun menee vaan. Ainakin useimpiin.

Eli naurettavaa kyllä toi nyrkkeilyn kaikki tai ei mitään, jos et alota 6v, niin et voi sparrata, potkunyrkkeilyn sparriin vaan taas toivotetaan vaikka olisit 70, ja pitäis taipuakin ja ottaa potkuja vastaan.

Kun kilpaurheilu ja harrastus ovat lajista riippumatta 2 eri asiaa.

Budolajit eroavat luonteeltaan todella paljon nyrkkeilystä. Ja potkunykkeily ja thaikkukaan eivät kovin lähellä nyrkkeilyä oikeasti ole. Ja tuo molemmille käsille 3 tekniikkaa on toivottavasti vitsi, tai ymmärrys lajista on todella vajavainen. Budolajit yms. mahdollistavat paljon helpommin ns. pehmeämmän ja kevyemmän harjoittelun kun nyrkkeily. Useimmiten se porukka vähintään puolittuu siinä vaiheessa kun sparraamaan päästään. Vielä suurempi osa karsiutuu kun ehdotetaan kilpailua. Hyvällä säkällä siitä 15 kaverin joukosta 1-2 on mukana vielä vuoden päästä.

Suomessa ne nyrkkeilyseurat on usein pieniä ja siellä halutaan aktiivisesti viedä sitä kilpanyrkkeilyä pienillä resursseilla eteenpäin. Samoissa reeneissä käy niin maajoukkuetason kaverit, kun aivan aloittelijatkin. Sinänsä siinä on hyvätkin puolensa, kun uudet kaverit näkevät oikeasti osaavia kavereita ja heidän treenamistaan, mutta harjoitusten suunnitteleminen porukan tasoerot huomioiden on vaikeaa. Valmentajat panostavat niihin kilpaileviin ja potentiaalisiin kavereihin, tämä ei tunnu kivalta kuntoilijasta, mutta ei siinä muutakaan voi tehdä.

Ja kannattaa myös huomioida missä tämä ero muihin lajeihin näkyy. Hinnassa. Nyrkkeily on usein lähes ilmaista, toisin kuin monta sataa euroa alkeiskurssista veloittavat useat kamppailulajit. Tottakai tähän vaikuttaa salivuokrat yms, mutta ero on silti selkeä. Homma pyörii usein täysin talkoomeiningillä, ja resursseja monen eri tasoisen ryhmän vetämiseen ei ole.

Mutta varmasti lähes jokaiseen seuraan voi reenaamaan mennä. Joissain on tosin pieniä ennakkoluuloja naisnyrkkeilyä kohtaan..., mutta en voi käsittää miksi aina pitäisi järjestää joku perhanan kurssi. Jos laji kiinnostaa niin puhelimella yhteyttä tai suoraan vaan marssii reeneihin mukaan. Oli se ikä tai tavoitteet mitä tahansa, kyllä siellä paikkansa jokainen löytää.

Budolajit eroavat luonteeltaan todella paljon nyrkkeilystä. Ja potkunykkeily ja thaikkukaan eivät kovin lähellä nyrkkeilyä oikeasti ole. Ja tuo molemmille käsille 3 tekniikkaa on toivottavasti vitsi, tai ymmärrys lajista on todella vajavainen. .

.

No opeta mua:) ,etu-ja taka suora, koukut ja alakoukut. mitäs muita itse heittelet nyrkkeillessäsi?:) Vai tunnustatko tekniikkasi niin huonoksi, ettei sinun lyönneissäsi ole näistä jälkeäkään?

Vai lasketko esim. väistön ja siitä lyönnin taas omaksi tekniikaksi? Ja kaikki combot omiksi tekniikoiksi?
No, toki niin laskien nyrkkeilyssä on sitten aikas monta tekniikkaa , esim.säkkiä hakatessa

väistö,vasen,oikea,vasenyläkoukku,oikeauppari,vasenyläkoukkuväistöoikeavasen..................................

Lopuksi haluaisin ilmaista mielenkiintoni selvitykseesi esim.potkunyrkkeilyn lyöntien eroavaisuudesta nyrkkeilyn lyönteihin.

No opeta mua:) ,etu-ja taka suora, koukut ja alakoukut. mitäs muita itse heittelet nyrkkeillessäsi?:)

Niin ja sinusta asia on juuri noin yksinkertainen? Mutta lähdeppä yhdistelemään noita erilaisissa tilanteissa, erilaisissa asennoissa, eri etäisyyksiltä ja valitulla ottelutaktiikalla, kun siellä vastassa joku joka tekee samaa. Tähän voi sitten lisätä vielä ämpärillisen kaikkia kikkoja, blokkeja, ohjauksia ja sääntöjen rajamailla olevia juttuja, joita ei varmasti siellä kuntonyrkkeilyssä tule vastaan. Jokainen napsii nätisti niitä koulunykkeilylyöntejä säkkiin tai pistareihin, mutta nyrkkeily on ihan jotain muuta. Lähes 100 amatöörimatsin kokemuksella väittäisin, että homma ei ole ihan noin yksinkertaista kun sanot. Ja sen kyllä huomaakin kun osaavan kaverin kanssa kehään hippasille lähtee.

Lopuksi haluaisin ilmaista mielenkiintoni selvitykseesi esim.potkunyrkkeilyn lyöntien eroavaisuudesta nyrkkeilyn lyönteihin.

Otteluasennot eroavat, koska potkunyrkkeilyssä yllättäen ne potkut on olennainen osa lajia, ja tämä vaikuttaa paljon lyömiseen. Toki jotkut maailmallakin pärjäävät kaverit käyvät kyllä ihan nyrkkeilytreeneissäkin. Tosin nämäkään MM-tason potkunyrkkeilijät eivät usein edes SM-tason kehissä titteleitä ota (poikkeus on lähivuosilta, Matias Klockars 57kg vuonna 2000), tämä kertoo jotain lajin eroavaisuudesta. Thai boxing puolelta mielessä on hyvin nyrkkeilymatsi Jomhodin ja Jari Fyhrin välillä aikoinaan kissiksellä. Jomhodilla ei ollut sanan sijaa siinä matsissa, osoitti tosin, että iskuja kestää hyvin.

Eri lajit eri vaatimukset.

Mielipiteitä saa esittää, mutta älä ala-arvioi lajia, jos et siitä mitään tiedä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom