Niin. Lainaan tässä threadia joka löytyy boxing.fi sivustolta.
"KODIN SUURI LÄÄKÄRIKIRJA, Valitut Palat, 1996. 3. painos:
"Dementia Pugilistica
on toistuvien aivovammojen aiheuttama tylsistyminen. Tila esiintyy erityisesti vanhoilla nyrkkeilijöillä, ja termi tarkoittaakin nyrkkeilijän tylsistymistä. Yksittäiset aivovammat voivat olla lieviä ja aivotärähdyksiksi luokiteltuja. Oirekuvaan kuuluvat henkisten toimintojen hidastuminen, keskittymis- ja puhevaikeus."
Eräs alan lääkäri sanoi minulle muutama vuosi sitten, että on aivan yksilöllistä ja tapauskohtaista, minkälaisia oireet ovat ja miten tila kehittyy. Kaikki riippuu siis yksilöstä sekä otettujen iskujen sattuma- ja voimatiedoista. Eräs toinen lääkäri sanoi, että suurimmalle osalle harrastajistaan nyrkkeily ei aiheuta pysyviä elämää haittaavia haittoja, selvälle enemmistölle ei koidu yhtään mitään terveydellisiä seuraamuksia ja tässäkin on tehtävä ero amatööri- ja ammattilaisnyrkkeilyn välille (nykyaikana).
Itse olen huomannut, että joistakuista nyrkkeilijöistä on todella tullut vanhemmiten vähän hitaahkoja, joistakuista taas rauhattomia. Suurimman osan persoonallisuus ei ole muuttunut miksikään.
Toisaalta taas, nyrkkeily on kova laji, ja suurin osa harrastajista / työmiehistä hyväksyy sen, että lähtemättömät jäljet saattavat syntyä.
Se on sitä nyrkkeilyn mytologiaa."
Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.