Nyrkeilyssä pää (pehmentyy)?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En jaksanut selata aiheesta ja ajattelin tehdä uuden thredin aiheesta.Kysyn nyt teiltä omakohtaisia kokemuksia,näkökulmia,mielipiteitä ja kommentteja (pehmentääkö) nyrkkeily todella päätä ja kuinka pahasti? Kiitos Ja Anteeksi :worship:

eiköhän sen järki jo sano että jos tarpeeks paljon hakataan tai potkitaan päähän niin kyllä se siitä damagea ottaa, jollakin enemmän ja jollakin vähemmän.

Kyllähä noilla monilla ammattilaisnyrkkeilijöillä on mukava 'tyhjä katse' josta sen voi päätellä :D

Eipä nyt ole kokemusta asiasta, mutta tuota on minun mielestä aika vaikea lähteä miettimään. Harrastatko vai kilpailetko, amatööritasolla vai ammattilaisena? Siinä on niin monta eri asiaa vaikuttamassa, että sitä on vaikea sanoa. Tottakai kilpailutasolla pidemmän päälle osumien ottamisella voi olla jotai vaikutuksia, mutta mitä sillä pään "pehmentymisellä" tarkoitetaan? Haetaanko sillä sitä, että älykkyysosamäärä laskee 135 --> 110 :hyper: vai muuten vaan ihmisestä tulee vähän "hajamielinen". Sitten vielä se on ihan ihmisestä kiinni mikä asia vaikuttavaa mihinkin.

oma mielipide, mitä joitakin entisiä treenikavereita katsellut, että niillä on pää oikeasti pehmentynyt ja liikkeet hidastuneet. Eli väitän että jo amatööritasolla tuota joillakin näkee.

En nyt sitten puhu mistään kuntonyrkkeilijöistä vaan pitkän linjan kilpanyrkkeilijöistä.

Niin. Lainaan tässä threadia joka löytyy boxing.fi sivustolta.

"KODIN SUURI LÄÄKÄRIKIRJA, Valitut Palat, 1996. 3. painos:

"Dementia Pugilistica

on toistuvien aivovammojen aiheuttama tylsistyminen. Tila esiintyy erityisesti vanhoilla nyrkkeilijöillä, ja termi tarkoittaakin nyrkkeilijän tylsistymistä. Yksittäiset aivovammat voivat olla lieviä ja aivotärähdyksiksi luokiteltuja. Oirekuvaan kuuluvat henkisten toimintojen hidastuminen, keskittymis- ja puhevaikeus."

Eräs alan lääkäri sanoi minulle muutama vuosi sitten, että on aivan yksilöllistä ja tapauskohtaista, minkälaisia oireet ovat ja miten tila kehittyy. Kaikki riippuu siis yksilöstä sekä otettujen iskujen sattuma- ja voimatiedoista. Eräs toinen lääkäri sanoi, että suurimmalle osalle harrastajistaan nyrkkeily ei aiheuta pysyviä elämää haittaavia haittoja, selvälle enemmistölle ei koidu yhtään mitään terveydellisiä seuraamuksia ja tässäkin on tehtävä ero amatööri- ja ammattilaisnyrkkeilyn välille (nykyaikana).

Itse olen huomannut, että joistakuista nyrkkeilijöistä on todella tullut vanhemmiten vähän hitaahkoja, joistakuista taas rauhattomia. Suurimman osan persoonallisuus ei ole muuttunut miksikään.

Toisaalta taas, nyrkkeily on kova laji, ja suurin osa harrastajista / työmiehistä hyväksyy sen, että lähtemättömät jäljet saattavat syntyä.
Se on sitä nyrkkeilyn mytologiaa."

Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä. :)

Kysyn vain yleisiä mielipiteitä asiasta,ja tottakai minä tiedän että kun tarpeeksi on mätötty niin jonkinnäköisiä muutoksia on tapahtunut.Minulla on kyllä aikeissa ruveta harrastamaan kilpanyrkkeilyä seurassa.Kysymys on kyllä osittain letka mutta ajattelin myös saada kysymykselläni kokemuksia ja näkökulmia kuinka pahasti se voi vaurioitua ja kuinka paljon nyrkkeilijät on kokenut muutoksia pää kopassa ym. Älkää missään nimessä ottako liian vakavasti:kippis1:.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tunnen kaksi amatöörinä kilpaillutta ja en ole heissä havainnut vielä mitään poikkeavutta ja on näistä asioista toisen kanssa keskusteltukin. Hänkin ajatteli, että vaarat olisivat lähinnä ammattilaispuolella. Nämä hieman hitaammat vanhemmat herrat, joita moni on varmaan lapsena/nuorena ravintoloiden ovella tavannut, ovat harrastaneet kuitenkin ennen aikalailla erilaisilla välineillä ja säännöillä. He kumminkin ovat monesti nykyisissä tutkimuksissa aineistona ikänsä puolesta joten tutkimuksista saatava data parkinsonista ja alzheimerista ym. ei ehkä oikein vastaa totuutta niistä jotka ottelevat nykysin amatööreinä.

Toisaalta olen kyllä nähnyt kavereissa, jotka harrastavat lähinnä sipsin syöntiä sohvalla jo aikamoisia muutoksia.

Jos haluat pelotella itseäsi vielä lisää niin lue nuo:
http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=7408
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1362290.stm

Sitten jos muistat, että mikään laji missä tapahtuu kontaktia ei ole vaaratonta. esim. jalkapallossa sattuu myös paljon päätraumoja,
hevosurheilussa kuolee tai vammautuu vaikeasti vuosittain monia.

Päin vastoin, pää kovenee kun sitä oikeen moukaroidaan:dance:

Voisi pikemminkin olla että pään pinta eli nahka kovenee ja sisäosat hieman pehmenee. ;) :kuola:

Joo... joka iskulla kuolee aivosoluja, ikävä kyllä. Mutta, kyllä niitä aivosoluja voi tuhota muillakin tavoilla. Esimerkiksi jos maalaa taulua(tai jotain muuta) niin siinä maalia hengittäessäkin menetät aivosoluja. Itse voin todeta, että jos on maalaillu parituntia niin pää on paljon enempi sekasin kun sparri-reenien jälkeen.Tästä voimme päätellä että taiteilijatkin ovat nyrkkeilijöitä alttiimpia pään pehmenemiselle...

Joo... joka iskulla kuolee aivosoluja, ikävä kyllä. Mutta, kyllä niitä aivosoluja voi tuhota muillakin tavoilla. Esimerkiksi jos maalaa taulua(tai jotain muuta) niin siinä maalia hengittäessäkin menetät aivosoluja. Itse voin todeta, että jos on maalaillu parituntia niin pää on paljon enempi sekasin kun sparri-reenien jälkeen.Tästä voimme päätellä että taiteilijatkin ovat nyrkkeilijöitä alttiimpia pään pehmenemiselle...

Tästä emme kyllä voi päätellä juurikaan mitään.

Klitschon veljekset ovat käsittääkseni tohtoreita kumpikin?:D Vai onko niin, etteivät he ole koskaan saaneet turpaansa?:jahas: Mut onhan se riski aina nyrkkeilyssä olemassa, herää esim. kysymys mistä se Alin Parkinsonin tauti johtuu.

Juu kyllä se viina tuhoaa aivosoluja myös melko tehokkaasti :kuola:. Ja sen näkee melko selvästi vanhoista juopoista senkummemmin tutkimatta. Mites sitte nämä vanhat nyrkkeilijät, eivätkös he monesti ole sortuneet viinan tielle kilpauransa jälkeen, kun on olo tuntunut tyhjältä. Saattanut sekin tylsistyttää osan heistä. Kylläpä niitä aivosoluja kuolee vähän jokaharrastuksessa, ei siitä pääse mihinkään :D.Myös kotona lukkojentakana istuminen pehmentää pään takuuvarvasti melko nopeaa.

Juu kyllä ne iskut päähän voi aiheuttaa kaikenlaista. Tosin olen lukenut, että jotkut on alttiimpia niiden iskujen aiheuttamille vaurioille, että siinä olisi geeneilläkin jotain osaa.

Ei varmasti hyvää tee kun ottaa kunnon iskuja päähän,mutta missä se raja sitten menee??
Mutta eipä tuo kehonrakennuskaan ammattipuolella kovin terveellistä ole joten eiköhän ne varjopuolet löydy lajista kuin lajista...

Joka lajista löydät jotakin vaarallista, jääkiekos varmasti tulee viel "osumii" päähän vaikka perkele golffissa kaveris voi suuttuu ja motasta mailalla ottaan. (Käyny tässä kylässä) joten kyl noita riskei on kussakin lajis :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom