Nuorten treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Atrox
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen itse 13v, ja kiinnostunut lihas kunnosta siinä määrin että treenaan lähes joka päivä. Minulla on käsipaino (jotain päälle 8 Kg) omassa kämpässä jolla teen hauiskääntöjä, ynm etunoja punnerruksiakin väännä kolmenkymmenen sarjoja ja vatsalihaksiakin tulee tehtyä. Kun on vähän lämpimempää menen nostamaan penkistä (penkki on ulkona puoliks palaneessa aitassa) jotain about 40Kg sarjoja.
Pari kertaa oon käyny salilla jossa teen pec-deckiä (50Kg menee) 35 kilon sarjoja

Mutta nyt itse asiaan. Auttaako tämä oikeen mitään näin nuorena?
Olen kyllä huomannut muutoksia, mutta tuskin niitä enempää tulee...

Ehkä noita omalla kropalla tehtäviä liikkeitä kannattaa tehdä enimmäkseen?! Elikkä ootko just yläasteen alottanu? Ei oikein muista miten nämä iät menee, vois vähän verrata siihen mitä itse tuli sillon tehtyä..

muutoksia rupeaa näkymään enemmän ja enemmän.
kannattaa myös tehdä jotain peruskuntotreeniä muulla liikunnalla.
pelkkien rintaliikkeiden ja työntävien liikkeiden tekeminen voi huonontaa ryhtiä, pitäisi tehdä vetoja myös esim. leuanveto ainakin.

Itse aloitin kun täytin 14 vuotta ja samantien menin salille ja varmasti auttoi. Nyt vaan alat pistämään muistiin omalla kropalla tehtävistä liikkeistä lapulle jos salille et mene/pysty mennä. Tasapuolisesti koko kroppaa ettei tule pahoja heikkouksia. Näin alkuun jaloille kyykkyä reppu selässä ja painoa sopivasti. :) Ite oon kyllä sitä mieltä että salille ainakin voit mennä, mutta joillain saleilla vaaditaan vanhempien suostumus joten sen ainakin tarvitset! Tsemppiä jatkolle!

pelkkien rintaliikkeiden ja työntävien liikkeiden tekeminen voi huonontaa ryhtiä, pitäisi tehdä vetoja myös esim. leuanveto ainakin.
[Nusnus alku]Itseasiassa leuanvetokin, vaikka veto onkin, voi myös huonontaa ryhtiä. Latsit kiinnittyvät sillä viisiin "sisäkautta" olkavarren luuhun että kiertävät sitä samalla tavoin sisäänpäin kuin rintalihakset. Eli jotain vaakasuunnassa tapahtuvia vetoja, jotka kuormittavat enemmän trapsien keskiosaa (leuatkin ottavat tänne myös, mutta kovin vähän) tulisi harrastaa. Tämä ei tarkoita etteikö leukoja kannattaisi vetää. Yksi parhaista liikkeistä latseille & hauiksille. [Nusnus loppu]

[Nusnus alku]Itseasiassa leuanvetokin, vaikka veto onkin, voi myös huonontaa ryhtiä. Latsit kiinnittyvät sillä viisiin "sisäkautta" olkavarren luuhun että kiertävät sitä samalla tavoin sisäänpäin kuin rintalihakset. Eli jotain vaakasuunnassa tapahtuvia vetoja, jotka kuormittavat enemmän trapsien keskiosaa (leuatkin ottavat tänne myös, mutta kovin vähän) tulisi harrastaa. Tämä ei tarkoita etteikö leukoja kannattaisi vetää. Yksi parhaista liikkeistä latseille & hauiksille. [Nusnus loppu]

Ja jos leukoja ei halua vetää (mutta kannattaa kyllä), niin voihan nuilla sinun käsipainoilla tehdä vaikka minkälaisia soutuja selälle, ja tottakai tavan selkäliikettä kandee tehä. (Siis se jossa ollaan mahallaan ja nylkytetään kuin norppa :D )

Tuossa iässä ei ainakaan kovin yksipuolisesti kannata puurtaa. Reilusti monipuolista liikuntaa (pallopelejä, lenkkiä, voimaharjotteita ja tietenkin venyttelyjä kehiin.) Hirveen raskailla painoilla ei välttämättä kannata tehdä vielä, sarjat on siis hyvä pitää suhteellisen pitkinä kun ei sitä tiedä mitä se vaikuttaa esim pituuskasvuun ja muuhun kehitykseen. Pahin moka on, jos tekee jo nuorena vaan penkkiä ja hauista. Hyviä liikkeitä junnulle ovat esimerkiksi:
dipit penkillä jalat lattiassa, selän ojennukset ja hyvää huomenta-liike kepillä, vatsaliikkeet napa sisään vedettynä, etunojapunnerrukset, alataljasoudut (tai "leuanvedot" vaakatasossa jalat tuettuna lattiaan), hauiskäännöt, pystysoudut ja kyykyt tai askelkyykyt, kunhan polvi ei mene jalkaterän yli. Kaikissa liikkeissä on hirveen tärkeetä opetella oikea tekniikka ja keskivartalon hallinta, jotka luo pohjaa myöhemmälle kovalle treenille. Kun oot jo nuorena opetellu kaiken hyvin, ei myöhemminkään tule tehtyä virheitä ja kun estyt loukkaantumisilta, kehitys on tietenkin parempaa. Voimatreeniä kannattaa kuitenkin tehdä vain pari kolme kertaa viikossa ja harrastaa muuta liikuntaa monipuolisesti ja reilusti. Onnea valitsemallesi tielle! :thumbs:

Joo, kiitoksia noistakin. Unohdin mainita että harrastan miekkailua kolme kertaa viikossa (kahden tunnin treenit) ja siinä ainakin kehittyvät jalat jonkin verran...
Leukojen teko voi olla vähän hankalaa koska meillä ei oikeen ole mitään tankoa missä voisi niitä tehdä... Tai on oikeastaan mutta se on vinossa ja on siksi huono... :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Atrox: -Tuossa iässä on hyvä panostaa erilaisiin omankehon painolla tehtäviin liikkeisiin jotka kehittävät lihasvoiman ohella myös koordinaatiota, tasapainoa ym. ominaisuuksia. Erilaiset yhden jalan kyykyt, yhden käden punnerrukset, käsinseisonnat ja siitä punnertelut, erilaiset vaakat keskivartalolle, kuperkeikat/voltit ym. toiminnallinen harjoittelu on erittäin hyvästä tuossa iässä.

Käsipainon kanssa voi tehdä tempauksia, heilautuksia, erilaisia ylös nousuja ym. samalla tavoin kuin kahvakuulan kanssa.

Itse olen käynyt salilla 3 kuukautta, harrastan painia joten käyn salilla 1-2 kertaa viikoon (kotona sitten 2-3 kertaa viikkoon käsipainoilla) , yksjakosella treenaan. Mitat 175/79. Joten kysymys on, voinko treenata esim kuukauden 5*5 ja sitten toisen kuukauden 3*10 ja takas 5*5, vai pitääkö tehä vielä esim 3*15 ja 3*6 about vuosi että lihakset pystyy kasvamaan, kiitos.

EDIT: Ja ikä siis 16

Juu olen miettinyt sellaistakin... Mutta lähimmälle Hong kongille on varmaan jotai yli 40Km joten sinne en taida päästä... Löytyisiköhän Robin hoodista? Sinne ainakin pääsisin, joten täytyy käydä katsomassa.

Oho, sori... Ton jutun ei pitäny tulla tohon vaan edelliselle sivulle. :S
Kämmäsin taas... Noita Risumiehen neuvoja voiski kokeilla :)

Joo, kiitoksia noistakin. Unohdin mainita että harrastan miekkailua kolme kertaa viikossa (kahden tunnin treenit) ja siinä ainakin kehittyvät jalat jonkin verran...

Miekkailua isommin tuntematta uskaltaisin sanoa, ettei kannata jättää niiden jalkojen reenaamista vähemmälle sen perusteella. Ainakin jos voimaa haluaa, niin miekkailusta en uskoisi olevan paljoakaan hyötyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom