Nuorille treenikoulu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Omna
  • Aloitettu Aloitettu
Salilla monet nuoret sällit ovat viimeaikoina tulleet kyselemään neuvoja minulta treenaamisesta, ruokavaliosta yms. harrastukseen liittyvistä asioista.

Olen huomannut, että motivaatio ja tiedon jano on näillä kavereilla kova, mutta ihmeen vähän he tietävät ihan perusjutuista, kuten treenin pääperiaatteista, ravinnon koostumuksesta jne..

Itse olen tietenkin ollut otettu, että minulta näitä tullaan kyselemään ja olen yrittänyt antaa neuvoja parhaani mukaan. Itse hukkasin pari ensimmäistä treenivuotta vääränlaiseen treenaamiseen, vääränlaiseen syömiseen ja levon vähyyteen.

On kuitenkin tullut mieleen, että miksi ei ainakaan täällä Keski-Suomessa päin järjestetä treenikouluja aloittelijoille? Kysyntää olisi selvästi ja jos siitä perisi jonkun nimellisen osallistumismaksun niin jäisi itsellekin vähän vaivanpalkkaa....

Kouluhan voisi olla kaksi osainen, toinen tapahtuisi salilla ja käsittelisi treenaamista ja toinen voisi olla jossain luokkatilassa ja käsittelisi ravintoa ja treenauksen pääperiaatteita.

Mitä olette mieltä, olisko tässä ideaa ja onko näitä mahdollisesti jo järjestetty jossain?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuossa on ideaa. Samalla oppilaille voitaisiin laatia henkilökohtainen treeniohjelma, riippuen heidän tavotteistaan. Kuntosalien kanssa voisi tehdä jotain yhteistyötä niin he varmasti voisivat sponsoroida jotain kuluja (esim. luokkahuoneen vuokra tai mahdollisesti kuntosalin oma kokoushuone).

Tätä opetustapahtumaa varten saa salilta konsultaatiota personal trainereilta. Internet on myös pullollaan jos jonkinnäköistä treenipalstaa ja miljoonia artikkeleita oikeasta treenaamisesta.

Kyllähän se on niin, että jos tietoa haluaa niin sitä on helppo kaivaa esiin. Jos joku minulta treeneistä jotain kysyy, niin tällaiset tyypit on helppo ohjata jollekin hyvälle saitille opettelemaan perusasioita esim (FAQ) osiosta. Seuraavalla kerralla salilla jo kiitelläänkin hyvästä linkistä.

Salilla myös kokeneemmat nostajat varmaan ihan mielellään auttaa tekniikan kanssa jos joku kysyy.

Jos joku haluaa kyseistä koulua alkaa pitämään niin hieno homma, joutuu varmaan vaan ihan hyvästä hyvyydestä kiitospalkalla pitämään. Asiakkaiden määräkin voisi olla niin ja näin.

Toi Omnan systeemi voisi vallan hyvin toimia.

Nuoriso on kuiteskin niin epävarmaa porukkaa, että vaikka se sali kiinnostaisi ni ei sitä sinne kaikki uskalla mennä. Tällaisissa tapauksissa treenikoulu oli oiva paikka löytää samanhenkisiä kavereita ja mennä tosiaan sinne salille yhdessä ja kaiken lisäksi on vielä joku ope, joka neuvoo miten liikkeitä tehdään oikein.

Kyllä mä uskon, että tollaiselle koululle olisi kysyntää, mutta ei sillä rikastu :)

Juu, rikastuminen ei ole pointti, vaan se, että harmittaa kun nuoret treenaavat päin mäntyjä ja syövät mitä sattuu. Sitten ihmetellään kun ei tule tulosta ja turvaudutaan lääketieteeseen aivan liian heppoisin perustein.

On totta, että tietoa saa tässä maailmassa kun vaan viitsii etsiä, mutta on eri asia selata nettiä kuin olla jonkun kokeneen, pitkään treenanneen ja asiat käytännön kautta oppineen opastuksessa.

Serkku ja velipoika aloitti treenaamaan viime heinäkuussa. Opastin heitä alussa niin hyvin kuin osasin ja kävimme yhdessä treenaamassa kuukauden päivät.

Velipoika painoi viime heinäkuussa 70kg nyt 90kg. Rasvat oli silloin ja on nyt todella alhaalla. Eli 8 kuukaudessa yli 10 kiloa lihasta, ehkä jopa 15kg. En ennnen olisi uskonut että tollainen on mahdollista.

Serkku painoi 74kg nyt 95kg. Hänellä on ehkä hieman myös rasvat lisääntyneet mutta todella upeaa kehitystä hänelläkin.

Eli mitään ihmeellistä ei ole tuon takana, ainoastaan se, että heillä oli oikeat metodit alusta alkaen, eikä näin aikaa hukattu päivääkään.

Itselläni meni vuosia moisen kehityksen aikaansaamiseen...

On noita esimerkkejä enemmänkin, kuten ainakin VIP:it on kuva-osiota selaillessaan jo ehkä huomanneet..

Hyvä pointti!:)

perustiedot juuri meijän lajiosaltamme tulisi hyvin esille. kuntosalien personal trainerit ei välttämättä ihan koko paketia pysty antamaan, koska yleisimmin aika on rajoitettu tuntiin.tämä nyt tietysti taas riippuu organisaatiosta, millä kaavalla saliohjaukset hoidetaan.

tietysti saliohjaajissakin on eroja.kaikki ei edes välttämättä hallitse juuri esim.kehonrakennus ja voimannoston suuntaa ja alkeita.ja voi olla että aloittelija saisi tällaisesta kokouksesta paljon hyviä suuntaa antavia ja valaisevia näkökulmia.

-r :)

Jokin vuosi sitten eräällä pikkupaikkakunnalla järjestettiinkin tuollainen kuntosalikurssi, kaikenikäisille. Käväisin siellä miekin, mutta en saanut sieltä mitään uutta. Sen verran kokenut olin jo. Kurssi taisi olla kaksipäiväinen enkä toisena päivänä mennytkään. Pieni hinta siitä perittiin, mutta miulta se opettaja ei tainnut ottaa mitään. Osanottajia siellä tosiaan oli kaikenikäisiä: nuorista koululaisista (yläasteikäisiä) keski-ikäisiin.

Ajatus on loistava. Omallakin paikkakunnalla tiedän jokusen yläasteikäisen tytön (pojista en tiedä, mutta voisi niitäkin ilmestyä), jotka olisivat kiinnostuneita punttisalitreenistä. Liikuntatunneilla olen joskus vienytkin tyttöjä salille, mutta nyt ei käy, koska siellä on tuntien aikana joku eläkeläispiiri. Grrr! Jonkun verran siellä ehtii opastaa, mutta iso osa vain seisoksii eikä ole kiinnostunut/ei näe selkien takaa eikä kässää jujua. Tällaisella kurssilla ainakin olisi motivoitunutta porukkaa. Voisin kentiesi itse vetää jonkinlaisen alkeiskurssin nimelliskorvauksella. Kiitos ideasta, ehkäpä otan paikalliseen seuraan yhteyttä ja kyselen vielä tyttöjä/kiinnostuneita.

Originally posted by Omna

Velipoika painoi viime heinäkuussa 70kg nyt 90kg. Rasvat oli silloin ja on nyt todella alhaalla. Eli 8 kuukaudessa yli 10 kiloa lihasta, ehkä jopa 15kg. En ennnen olisi uskonut että tollainen on mahdollista.

Serkku painoi 74kg nyt 95kg. Hänellä on ehkä hieman myös rasvat lisääntyneet mutta todella upeaa kehitystä hänelläkin.

Aika tosi kovalta tuntuu, varsinkin jos naturaali tulokset. Rasvat alhaalla ja alle vuodessa yli 10kg lihasta.. Oletko aivan varma, että ei ole käytetty pientä terästettä aamupuurossa?
Aika kovalta kehitys tuntuu, mutta jos hän onkin tuleva mr. Olympia ja löytyy valtavaa potentiaalia, niin tottakaihan se voi olla mahdollista. Kuulostaa vaan hurjalta.

Originally posted by Raven
Aika tosi kovalta tuntuu, varsinkin jos naturaali tulokset. Rasvat alhaalla ja alle vuodessa yli 10kg lihasta.. Oletko aivan varma, että ei ole käytetty pientä terästettä aamupuurossa?
Aika kovalta kehitys tuntuu, mutta jos hän onkin tuleva mr. Olympia ja löytyy valtavaa potentiaalia, niin tottakaihan se voi olla mahdollista. Kuulostaa vaan hurjalta.

vaikka tietysti kateeliinen olisinkin:) niin ei varmasti ole kasvanut 15 kg lihaa lisää, 10:kin on vaikea uskoa, paitsi jos eka treeni vuosi ja treenannut kunnolisessa valmennuksessa.

Sanoppa muuta, kovia tuloksia...Veli on kyllä nuorempana nyrkkeilyt ja siinä ohessa vähän puntillakin käynyt, joten osaltaan saattoi olla kyse lihasmuistista, mutta eihän ikinä ole yli 80kg painanut...

Voimatkin kasvoi ihan kivasti, ei tosin niin dramaattisesti kuin massan lisäys antoi ymmärtää...Eli tais pojilla esim. penkki olla siinä 55-60kg aloittaessa, nyt 105-115kg.

Takuuseenhan en voi mennä, ettei mitään kiellettyä ole käytetty, mutta lähes varma siitä olen. Kuitenkin viikoittain ollaan nähty ja paljon treenaus asioista keskusteltu ja kyllä luulen tunnistavani merkit roinan käytöstä..;) Eli voinen sanoa, että mitään kiellettyjä aineita ei ole käytetty.

Lisäravinnepuolella on käytetty proteiinilisiä ( soijaa, kaseiinia, heraa) , päivittäin 2-3 proteiinishottia, riippuen miten muuten on ehditty syömään.Palautusjuoma on tietenkin mukana, siinä kreatiinia, maltoa ja heraa. Lisäksi C-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä ja tribulusta suht isoina annoksina. Bulkkivaiheessa hurjat määrät rasvatonta jugurttia, joka on näköjään todella hyvä aine bulkkaamiseen...

Kreatiinia on käytetty koko ajan, n. 5g pv.

Nyt tuntuu että poikien suurin kasvuvauhti on hidastunut, aloinkin olla huolissani, tätä menoa olisivat vuoden päästä jo paahtaneet varmaan ohitseni, mitenkäs sitten mun katu-uskottavuuteni olisi käynyt..;)

Sanoppa muuta, kovia tuloksia...Veli on kyllä nuorempana nyrkkeilyt ja siinä ohessa vähän puntillakin käynyt, joten osaltaan saattoi olla kyse lihasmuistista, mutta eihän ikinä ole yli 80kg painanut...

Voimatkin kasvoi ihan kivasti, ei tosin niin dramaattisesti kuin massan lisäys antoi ymmärtää...Eli tais pojilla esim. penkki olla siinä 55-60kg aloittaessa, nyt 105-115kg.

Takuuseenhan en voi mennä, ettei mitään kiellettyä ole käytetty, mutta lähes varma siitä olen. Kuitenkin viikoittain ollaan nähty ja paljon treenaus asioista keskusteltu ja kyllä luulen tunnistavani merkit roinan käytöstä..;) Eli voinen sanoa, että mitään kiellettyjä aineita ei ole käytetty.

Lisäravinnepuolella on käytetty proteiinilisiä ( soijaa, kaseiinia, heraa) , päivittäin 2-3 proteiinishottia, riippuen miten muuten on ehditty syömään.Palautusjuoma on tietenkin mukana, siinä kreatiinia, maltoa ja heraa. Lisäksi C-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä ja tribulusta suht isoina annoksina. Bulkkivaiheessa hurjat määrät rasvatonta jugurttia, joka on näköjään todella hyvä aine bulkkaamiseen...

Kreatiinia on käytetty koko ajan, n. 5g pv.

Nyt tuntuu että poikien suurin kasvuvauhti on hidastunut, aloinkin olla huolissani, tätä menoa olisivat vuoden päästä jo paahtaneet varmaan ohitseni, mitenkäs sitten mun katu-uskottavuuteni olisi käynyt..;)

ka kuinka vanha tää kaveri on?

Kumpainenkin ovat vuosimallia -77. Eli jokusen vuoden mua nuorempia.

En nyt ala juupas / eipäs väittelyyn siitä onko tuo mahdollista vai ei, koska itse väittäisin ettei ole mahdollista, mutta kun olen tuon kehityksen livenä nähnyt niin uskottavahan se on.

Sanotaan nyt vielä, että olen ollut myös todistamassa erään naispuolisen henkilön yhtä uskomatonta kehitystä ja tältä pohjalta vakuuttunut siitä, että kun on oikeat metodit, asenne kohdallaan ja vielä jos sattuu olemaan geneettisesti lahjakas niin natunakin pystyy saamaan aikaan ihmeitä.

Oma kehitykseni on taas ollut työn ja tuskan takana, joten kyllä tuo kehitystahti itseänikin vähän välillä ihmetyttää..;)

edit:

niin nämä kaverit on aika pitkiä, 184cm ja 189cm....

Kunhan ny selviin maisteriksi ja opettajaksi, niin aion ajaa koululla läpi (oli koulu mikä tahansa) jotain kuntoilu/punttireeniklubin perustamista. Sitten voisin vetää koululaisille esim. lukukauden mittaisia valinnaisen liikunnan kursseja nimellä "Painoharjoittelun alkeet" ja ehkä "Painoharjoittelun jatko" olisi sitten toisen lukukauden mittaisen (ehkä kerran tai pari kertaa viikossa 90min) kurssin aiheena. Ihan perusjutut opettaisin reenistä ja ruoasta sekä hyvistä inettisaiteista ;) Katellaan ny, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Kun kerta nykyään eikä tulavaisuudessakaan tuommoisia kursseja ole kovin monella koululla eikä paikkakunnalla, niin pitää vaan koettaa junnuille jakaa hyviä linkkivinkkejä, kuten pakkis, www.exrx.net, deepsquatter, davedraper, stumptuous, dolfzine yms. sekä patistella menemään kirjastoon lainaamaan kaikki mahdollinen matsku aiheesta ja sitten tietty ite kokeilemaan pikku hiljaa, mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi voi koettaa neuvoa salilla (kohteliaasti, ja jos ei kiinnosta, niin särkeköön ittensä sitten), jos näkee jonkun junnun tekevän jotain teknisesti aivan päin honkia.

Oikotietä ei mun nähdäkseni ole, vaikka tietysti neuvonta ja opetus alussa olisi kaikille tarpeen ja nopeuttaisi kehitystä (niinkuin noissa Omnan esimerkeissä). Toisaalta, jos kantapään kautta, itsenäisesti ja pikkuhiljaa oppii, niin oppii tod.näk. kans kunnolla (tai sitten aivan pieleen:().

Originally posted by Iivili
Kunhan ny selviin maisteriksi ja opettajaksi, niin aion ajaa koululla läpi (oli koulu mikä tahansa) jotain kuntoilu/punttireeniklubin perustamista. Sitten voisin vetää koululaisille esim. lukukauden mittaisia valinnaisen liikunnan kursseja nimellä "Painoharjoittelun alkeet" ja ehkä "Painoharjoittelun jatko" olisi sitten toisen lukukauden mittaisen (ehkä kerran tai pari kertaa viikossa 90min) kurssin aiheena. Ihan perusjutut opettaisin reenistä ja ruoasta sekä hyvistä inettisaiteista ;) Katellaan ny, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ala-asteikäsiille tuskin kannattaa ruveta opettamaan kuntosalin alkeita. Siinä iässä kannattaa harrastaa kevyitä ja aerobisia suorituksia. Punttihommissa tuollaiset 10v vesselit ei oikeen sopeudui, ja vaikka heille kertoisi mitä kuuluu tehdä jotta pituuskasvu ei häiriinny, saattaa ohjeiden noudattaminen olla vaikeata sisäänlukutaidon kehittymisvaiheessa. Yläasteeseenkin suhtaudun itse hieman varauksella. Toki moni aloittaa punttihommat silloin mutta harvoin se reeni pysyy ns. kevyissä liikkeissä vaan yleensä kehiin tulee myös ainakin penkki, ehkä mave/kyykky.

Lukiolla tuollainen kurssi painoharjoittelusta voisi olla jees, onhan siellä uintikursseja yms. Ehkä kuntosalin alkeet voisi olla vetävä. Lukiossa on Terveystieto-kurssi mutta siinä käydään ruokavalio ja kuntosaliharjoittelu suhteellisen pinnallisesti läpi.

Kumpainenkin ovat vuosimallia -77. Eli jokusen vuoden mua nuorempia.

En nyt ala juupas / eipäs väittelyyn siitä onko tuo mahdollista vai ei, koska itse väittäisin ettei ole mahdollista, mutta kun olen tuon kehityksen livenä nähnyt niin uskottavahan se on.

Sanotaan nyt vielä, että olen ollut myös todistamassa erään naispuolisen henkilön yhtä uskomatonta kehitystä ja tältä pohjalta vakuuttunut siitä, että kun on oikeat metodit, asenne kohdallaan ja vielä jos sattuu olemaan geneettisesti lahjakas niin natunakin pystyy saamaan aikaan ihmeitä.

Oma kehitykseni on taas ollut työn ja tuskan takana, joten kyllä tuo kehitystahti itseänikin vähän välillä ihmetyttää..;)

edit:

niin nämä kaverit on aika pitkiä, 184cm ja 189cm....

Omasta mielestäni ei todellakaan tarvi mitään tohon. Ikää kuitenkin kavereilla jo aika paljon ja jonkinlaista treeni taustaa.

Muistan itsekkin, kun alotin treenaamiseen noin. 15 vuotiaana ei mitään hajua ollut ja vuoden päästä penkkasin salilla( 105kg. Siitä onkin ollut tuskasta tää penkin ylöspäin saaminen ,mutta reeniä ei ollu kun vuos ja paino nous 48kg-63kg ja penkki ennen salia oli omapaino. Tosin jalkoja rupesin reenaa vasta vuoden päästä, että kyykky oli ihan pohja lukemissa ollu. Vetoa kyllä reenasin.

Nyt vasta alkanu päästä kyykyssä "vähän" jyväll tekniikasta ja lantion tärkeydestä. ysiltä päästyäni sainkin salilla penkistä 110kg ja vedin maasta 170kg. Enkä syönyt ees lisäravinteita. Komiasti on pojilla paino noussu itellä teettää vähän hankaluuksia toi painonsaaminen, mutta jospa sitä joskus painas ees ton 90kg vaikka välillä vähän motivaatio ongelmia on koko treeni suhteen. Tsemii.

Originally posted by Raven

Kyllä se ihan mahdollista on naturaalinakin. Itselläni oli elokuussa paino 78kg, nyt paino 96-97kg. Rasvat ovat nousseet 3-4% luokkaa. Täytyy olla ravintopuoli, treenaus, ja motivaatio kohdallaan. Pitää myös tietää miten harjoitella oikein, varsinkin siten miten keho haluaa.

juuh

Niin ja muistaa että iso osa siitä painosta on vettä. Mun mielestä 20 kiloa on täysin mahdollista eikä vaadi mitään supergeenejäkään.

Re: juuh

Originally posted by Pave
Niin ja muistaa että iso osa siitä painosta on vettä. Mun mielestä 20 kiloa on täysin mahdollista eikä vaadi mitään supergeenejäkään.

voisivatko fullpower ja rock laittaa näistä ihmeistänsä kuvia? Varsinkin rock, ku sulla nousi alle vuodessa (10 kk?) paino melkee 20 kiloo ja siitä vaan pari prossaa rasvaa. enkä nyt väitä, että tämä olisi mahdotonta, mutta välillä olisi kiva nähdä todisteita näistä ihmeistä:confused:

Re: Re: juuh

Originally posted by ZeiZei
voisivatko fullpower ja rock laittaa näistä ihmeistänsä kuvia? Varsinkin rock, ku sulla nousi alle vuodessa (10 kk?) paino melkee 20 kiloo ja siitä vaan pari prossaa rasvaa. enkä nyt väitä, että tämä olisi mahdotonta, mutta välillä olisi kiva nähdä todisteita näistä ihmeistä:confused:

ZeiZei, löytyy elokuun kunnosta kuvat, mutta tän hetkisestä ei vielä ole. Voin ottaa tämänhetkisestä kunnostani huomenna/ylihuomenna kuvan ja lähettää ne sinulle. Anna vaikka sähköpostiosoitteesi tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom