Nuorelle lisää lihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Topi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen kohta 14 vuotias poika ja haluaisin lisätä lihas massaani tiedän olevani nuori eikä minulla ole mitään kiirettä mutta kuitenkin haluaisin vinkkejä miten lisätä lihasmassaa käsiin, rintaan ,vatsaan nuo ovat paikat mitä haluaisin treenata ja mikä olisi hyvä välipala tai ruoka mistä saisi paljon proteineja tai muuta lihasmassaa lisäävää ravinnetta?

Kotona 5kg käsipainot ja toiset 15kg asti käsi painot. olen 170cm ja 64kg ja kotona aijon treenata ja sitten parin vuoden päästä siirtyä salille.lihasmassaa minulla on melko paljon ikäisiini nähden.

-Topi- sanoi:
Olen kohta 14 vuotias poika ja haluaisin lisätä lihas massaani tiedän olevani nuori eikä minulla ole mitään kiirettä mutta kuitenkin haluaisin vinkkejä miten lisätä lihasmassaa käsiin, rintaan ,vatsaan nuo ovat paikat mitä haluaisin treenata ja mikä olisi hyvä välipala tai ruoka mistä saisi paljon proteineja tai muuta lihasmassaa lisäävää ravinnetta?

Kotona 5kg käsipainot ja toiset 15kg asti käsi painot. olen 170cm ja 64kg ja kotona aijon treenata ja sitten parin vuoden päästä siirtyä salille.lihasmassaa minulla on melko paljon ikäisiini nähden.

Eikö noissa käsipainoissa ole yhtään säätövaraa? 10 kiloa on tosi iso ero. Kirjoita hakuun "kotitreeni" siis ilman lainausmerkkejä niin löytyy kotona treenavalle tavaraa. Jalat kannattaa yrittää ottaa mukaan heti alussa, koska muuten varmasti vituttaa myöhemmin kun jalat ovat kehityksestä jäljessä.
Proteiineja saa rahkasta, lihasta, kalasta, raejuustosta ym.
www.fineli.fi on loistava paikka tarkistaa ruokien ravintoarvot.

miksi et haluaisi treenata kaikkia lihaksiasi?. olisi paljon järkevämpää treenata kaikkia lihaksia vaikka teetkin kotona ei se mitään haittaa. jos treenaat vaan rinta, kädet ja vatsat niin jos aiot kehittyä et voi tehdä joka päivä, etkä joka toinenkaan, ja vähän tylsää tehdä joka päivä tosi vähän. tee ihan kunnon ohjelma, kotipainoilla pääsee kyllä pitkälle. lisäksi jos treenaat rintaa etkä vastapainoksi selkää niin olkapääsi alkavat valua eteenpäin ja ovat pian leukasi kohdalla, tämä johtuu siitä että rintalihakset kiristävät ja vetävät olkapäitä ja ilman selkätreeniä ei ole selkälihaksia vetämään niitä toiseen suuntaan.
äläkä unohda ruokaa, ilman sitä ei ole toivoakaan kehityksestä.

"Kohta 14-vuotias", tuo tarkoittaa sitä että mitään järjettömiä massanlisäyksiä ei vielä aivan lähiaikoina ole tulossa, sillä varmaan vielä kasvat eikä kannata lähteä leikkimään raskailla liikkeillä kasvuiässä (tästä voit kysellä vaikka koulun liikkaopelta). Ilmeisesti hormonit ovat alkaneet jo jylläämään ja lihakset kasvavat ilman harjoitteluakin. Nyt on otollinen aika pohjustaa tulevaa punttailu uraa. Tähän kun lisätään oikeanlainen ja ikään sopiva harjoittelu niin jossain 16-18v omaat jo 90% ikäisiäsi paremman fysiikan, josta on hyvä lähteä rakentamaan kehoa. Muista että sellainen ruumis mitä olet ehkä nähnyt jossain kuvissa on monen vuoden työn tulos, mikään ei tule heti. Kun kärsivällisesti ja peräänantamattomasti teet työtä saat tuloksia.

Monet aloittavat vasta ylä-asteen jälkeen punttailun, usein tietokoneen ääressä vietetyn alkunuoruuden jälkeen, joka useimmiten on sitä perinteistä hauis-penkki linjaa, joka on yksi tyhmimmistä asioista minkä ihminen voi tehdä. Itse kuuluin juuri näihin ja ai että kun vituttaa :wall: . Jos olisin sinun iässäsi (heh, kuulostaapa että olisin joku vanhus) ymmärtänyt urheilla enemmän ja ottaa selvää asioista niin voi pojat kun olisin nyt isompi. Tosin ei peli kohdallani ole vielä aivan menetetty, nimittäin kyllä alta 20-vuotiaalla on vielä pitkä reeniura edessä. Aina kun luen jotain uutta tietoa reenauksesta ja ruokailusta niin tulee mieleen väistämättä ajatus: "Voi kun olisin tiennyt tämän silloin...". Toisaalta ainahan voi jälkiviisastella. Ehkä pitää vaan keskittyä nykyiseen treenaukseen ja unohtaa vanhat harhaopit :D .

Et tarvitse välttämättä edes mitään lisäravinteita, syöt aina kun mahdollista niin paljon kun jaksat, ja harrastat jotain rankkaa urheilua niin maan perkeleesti. Näin saat hyvän peruskunnon ja lihakset samalla tottuvat käyttöön. Ja valmentajat kyllä opastavat puntille kun sen aika tulee. Tällöinkään ei kannata mennä massan mukana sinne hauis-penkki linjalle, vaan keskittyä koko ruumiiseen. Jos kaverit nauraa käske vaikka pakkotoisto.comiin ja kysymään foorumin isoimmalta bodaajalta mielipide "miksi treenata jalkoja kun voi treenata hauiksia ja penkkiä". Sitten kun aloitat yläasteen jälkeen lukion tai amiksen tai minkä vaan niin kyllä ovat samaan aikaan salia aloittelevat kateellisia kun kehityt heitä nopeammin ja olet jo valmiiksi lihaksikkaampi ja kestävämpi aktiivisen urheilun ansiosta.

Puntilla sitten kannattaa pelkällä tangolla opetella jonkun "mestarin" (siis liikkaopen, tai salin pitäjän) opastuksella oikeanlainen tekniikka esim. kyykyssä, maastavedossa, penkissä, kulmasoudussa ja näiden variaatioissa. Jotain leukoja voit jo nyt vedellä aivan vapaasti ja esim. dippipunnerrukset yms. oman kehon painolla tehtävät liikkeet ovat ihan turvallisia.

Hyvä kun noin nuorena otat asioista selvää, ettei käy niin että yrität nyt tehdä sitä penkkimaksimia hauista mahdollisimman isoksi millä vaan rikot paikkasi ja voit unohtaa tulevaisuuden saliharjoittelut.

Aika vitunmoinen avautuminen. Jos jaksoit lukee niin :rock:

:thumbs:

Joo kyllä luin ja sain paljon tietoa harrastan koripalloa 4 kertaa viikos ja olen hyvässä kunnossa ja syön aina paljon enkä ole ollenkaan lihava enkä laiha tuo teksti oli todella opettava ja kiitos siitä!!!:thumbs: :)

Jos kotona haluaa treenata niin kannattaa ostaa semmonen oviaukkoon asennettava rekkitanko leukoja varten ja voimapyörä. Niillä ja käsipainoilla saa hyvät reenit aikaseks. Myös sellaiset punnerruskahvat ovat hyvät. Niillä pääsee alemmas kuin normaali etunojapunnerruksessa, eli liike muistuttaa enemmän penkkipunnerrusta. Ja kannattaa tosiaan treenata koko kroppaa.

Hyviä liikkeitä:
Leuanveto
Etunojapunnerrus
Kulmasoutu käsipainolla
Hauiskääntö
Ranskalainen punnerrus käsipainolla
Pystypunnerrus
Vipunosto
Askelkyykky käsipainot kädessä

Ja vatsoille ja alaselälle siel korikses varmaan opetetaan hyviä liikkeitä. Tietenki voimapyörä on kova sana!

-Topi- sanoi:
Joo kyllä luin ja sain paljon tietoa harrastan koripalloa 4 kertaa viikos ja olen hyvässä kunnossa ja syön aina paljon enkä ole ollenkaan lihava enkä laiha tuo teksti oli todella opettava ja kiitos siitä!!!:thumbs: :)

Eipä kestä. Mahtavaa että on tuo urheilu jo tuttua puuhaa. Luulis että jos valmentaja on mistään kotoisin niin pistää jossain vaiheessa kyykkäämään yms. että joskus lähtee ne donkitkin. ;) Kun tuo aika koittaa niin jos ei valmentaja esitä mitään ohjelmaa vaan käskee puntille omatoimisesti (näin tuskin käy), niin tänne vaan kysymys ja varmasti joku auttaa suunnittelemaan sen reeniviikon niin että mahtuu tavalliset korisreenit ja puntit sinne sopivasti.

Tere Topi!
Oon ite myös 14 ja täytän kohta 15. Ja sen verran ja vähä yli vuoden bodanneena tohdin ja neuvon että salille vain jos on mahdollista ja sit siltä kaikkein isommalta äijältä kysyy neuvoa. Melko varmasti neuvoo. Mulla kävi niin hyvä säkä että se iso äijjä tuli ite neuvoo mua penkissä ku tein väärin ja on tulos noussu. Ja ne isot äijjät on yllättävän mukavia (vaikka näyttävätkin pelottavilta) ja sit vielä semmonen et tee vaan koko kroppaa alusta asti. Kannattaa.
Ja vielä muistat nämä kolme asiaa niin kyllä onnistuu. TREENAA KOVAA, SYÖ PERKELEESTI JA LEPÄÄ PALJON!!!!!! Ja jos laitat privaa tulee niin voin neuvoa parhaani mukaan lisää...

--Jani--

tomimies sanoi:
Kulmasoutu käsipainolla
Pystypunnerrus
Vipunosto
Askelkyykky käsipainot kädessä
Saisiko noista liikkeista neuvoa että miten ne tehdään oikea-oppisesti. Ja kuinka isot painot olisivat hyvät treenaamisen maksimista(prosentteina).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pirina sanoi:
Saisiko noista liikkeista neuvoa että miten ne tehdään oikea-oppisesti. Ja kuinka isot painot olisivat hyvät treenaamisen maksimista(prosentteina).
Suosittelisin näin aluksi 30-60% maximista, sillä kannattaa opetella ensin kunnolla ne liikkeet ja sitten vasta lisätä painoja. Minulle kävi semmoinen homma, että tein vipunostoja sivuille ja ihmettelin, että olkapäissä ei tunnu missään ja jaksoin tehdä ihan kovillakin raudoilla. Sitten eräänä kauniina päivänä kun olin jo vuoden tehnyt tuota liikettä niin Riitta Koukari (personal treinerini) näytti minulle liikkeen ja kekkonen se tuntui tuon jälkeen olkapäässä!:hyper:

Eli noin vuoden treenit meni olkapään kannalta hukkaan älä ihmeessä tee tätä virhettä! Kysy ja opi, sillä et voi käsittäkään jos teet liikettä monta vuotta ja sitten huomaat, että teet liikkeen päin sensuroitua sanaa! Tosin ei se haitannut sillä olin dietillä suurimaksi osaksi joten ei se olisi kasvanutkaan. Oli alussa mulla niin kekkosesti läskiä, diettasin noin 10 kuukautta.. Ja ihmeitä sain aikaan..:D

kysymyksiä: mikä on voimapyörä?!!?!?! onko se väline? jos on mistä saa paljon maksaa? pystypunnerrus? ja kulmasoutu?!?!? olen vielä tietämätön ja toivon että joku ketä tietää voisi selventää....

-Topi- sanoi:
kysymyksiä: mikä on voimapyörä?!!?!?! onko se väline? jos on mistä saa paljon maksaa? pystypunnerrus? ja kulmasoutu?!?!? olen vielä tietämätön ja toivon että joku ketä tietää voisi selventää....

voimapyörä on semmonen vatsalihasrulla missä on pyörä ja sen akselissa on tapit mistä otetaan kiinni, sillä sitten rullaillaan edes taas ja ollaan punnerrusasenossa ottaa syviin vatsoihin, voi tehdä myös tangolla + levypainoilla. kirjottele noita liikkeitä vaikka googleen tai pakkotoiston hakuun niin kyllä löytyy kuvia ja ohjeita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom