Nukkumisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha L.
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ihmisen pitää nukkua riittävästi, jotta kasvuhormonia erittyisi elimistöömme. Olen kuullut monien suosittelevan noin kahdeksan tunnin yöunia. Ilmeisesti siitäkään ei ole haittaa vaikka nukkuisi 11 h?

Toinen asia on se, että pystyykö kasvuhormonin eritystä lisäämään niin, että nukkuu kahdessa osassa? Olen kuullut, että kaikkein eniten kasvuhormonia erittyisi tunti nukahtamisen jälkeen, joten pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin kuinka pitkä tuo tauko pitäisi olla? Auttaisi varmasti, että joisi sillä tauolla proteiinipitoista juomaa mutta onko pelkästä unen kahteen osaan jakamisesta mitään hyötyä?

Huh, prohifistelyä. :D

Kahdeksan tuntia on optimaalinen aikuiselle. Viikonloppusin varsinkin huomaa usein, kun nukkuu "vahingossa" +10 tuntia, ettei päivästä tule mitään = väsyttää yms. Ja sitten on poikkeuksia, joille 10 tuntia ei edes riitä vaan kroppa & mieli vaatii sen 11 tuntia. huom ääritapaukset.

Ihmisen pitää nukkua riittävästi, jotta kasvuhormonia erittyisi elimistöömme. Olen kuullut monien suosittelevan noin kahdeksan tunnin yöunia. Ilmeisesti siitäkään ei ole haittaa vaikka nukkuisi 11 h?

Toinen asia on se, että pystyykö kasvuhormonin eritystä lisäämään niin, että nukkuu kahdessa osassa? Olen kuullut, että kaikkein eniten kasvuhormonia erittyisi tunti nukahtamisen jälkeen, joten pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin kuinka pitkä tuo tauko pitäisi olla? Auttaisi varmasti, että joisi sillä tauolla proteiinipitoista juomaa mutta onko pelkästä unen kahteen osaan jakamisesta mitään hyötyä?

Woot :)
Eikös se ollu neljän ensimmäisen yöunitunnin aikana.
Emt kantsiisks mitään taukoja pitää mutta jotkuthan herää keskel yötä ottamaan jonku protskudrinksun et pysyy katabolia poissa!

Ei kannata rueta liikaa hifistelemään. Eli nuku se 8 tai mikä nyt nukuttaa kerralla eikä mitään heräämisiä yöllä. Itse jos herään yöllä niin se on yleenä kusihädän takia ja olen ottanut vessaan aina valmiin purkin prodea että jos herään niin sitten lisään veden ja otan sen ja nopeasti nukkumaan.
Mitään haittaa ei varmasti ole jos nukkuu yli sen 8h. Itse olen huomannut että minulle riittävä määrä unta on talviaikaan noin 9h ja kesällä hieman vähempi noin 8. Eli mistä olen tuon unen määrän oppinut tuntemaan? Nyt olen lomalla ja jos illalla käyn nukkumaan tuossa 22.30 niin aamulla herään noin 7.30-8.15 välisenä aikana. Mutta kun kävin nukkumaan yhtenä iltana vasta n23.30 niin heräsin vasta tuossa 8.45. Eli tuosta voi laskea. Sitten kun kun kesä koittaa ja valoisuus alkaa kunnolla niin alan herätä joka aamu jo tuossa 6.30-7.30 väliin riippumatta että olenko käynnyt missä välin 22-24 nukkumaan. Hieman tietenkin vuorotyö sotkee vakituista unirytmiä mutta näin lomalla huomaa sen sopivimman ja unentarpeen.

mutta jotkuthan herää keskel yötä ottamaan jonku protskudrinksun et pysyy katabolia poissa!

Ainakin Cutler ja Stallone, aika protouhua sanoisin.. Mutta ei tavantallaajan tarvii hifistellä noin.

Itse jos herään yöllä niin se on yleenä kusihädän takia

Vähän :offtopic:

Toikin kuselle herääminen on vähän miten rakkonsa opettaa. Mulla oli tässä vähän aikaa sitten hyvä suora päällä, ettei tarvinnut yöllä herätä kuselle kun ei tuntunut siltä että pitäs mennä. Nyt kun on tullut nukuttua vähän kevyemmin niin olen sitten jotenkin vaistomaisesti käynyt kusella ja nyt saa sitten ravata joka yö kusella.

Kohtuu raivostuttavaa nousta yöllä kuselle vaikka ei edes hirveästi kuseta, mutta kun on siihen itsensä "opettanut" niin ei voi minkään. Pitäs olla vaan menemättä.

Joo, mulla sama.Tämän vuoden puolella olen aina klo 01.30 herännyt kuselle! Oon ihmetelly et mistä moinen tapa on tullu :D

Vähän :offtopic:

Toikin kuselle herääminen on vähän miten rakkonsa opettaa. Mulla oli tässä vähän aikaa sitten hyvä suora päällä, ettei tarvinnut yöllä herätä kuselle kun ei tuntunut siltä että pitäs mennä. Nyt kun on tullut nukuttua vähän kevyemmin niin olen sitten jotenkin vaistomaisesti käynyt kusella ja nyt saa sitten ravata joka yö kusella.

Kohtuu raivostuttavaa nousta yöllä kuselle vaikka ei edes hirveästi kuseta, mutta kun on siihen itsensä "opettanut" niin ei voi minkään. Pitäs olla vaan menemättä.

Mulle tuo on sitten aivan satunnaista ja riippuu hieman siitä että miten olen nesteitä nauttinut päivällä ja olenko dietillä jne.

Tuo että alkaisi tauottamaan uniaan alkaa olemaan jo niin HIFIä että huh. Siinä pitää olla kyllä ruokailukin jo niin vimosen päälle ettei paremmasta väliä. Ja treenit menee muuten elohopean hajoamiseen perustuvan kellon mukaan.

Ainahan noita voi miettiä mutta sitten on kyllä oltava kisat tähtäimessä ja koko elämä pyhitetty lihaskasvun optimointiin.

Ekaa kertaa dietillä kun olen niin huomasin, että pirusti sillon kusettaa, siinä ekan ja tokan viikon välis varmaa 2 kertaa yössä kävin kauheet litramäärät kusee pyttyy.
Ja ohan tässä jo kuukaudessa lähteny 3½ kiloa ni ihan hyvä se kai on. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos illalla juo 3l nestettä, niin sitten ehkä herää yöllä, ei muuten. Joten ei kannata yötä vasten hirveästi nesteitä tankkailla.

Tuo että alkaisi tauottamaan uniaan alkaa olemaan jo niin HIFIä että huh.

Komppaan! Jos tosissaan miettii unien tauottamista paremman lihaskehityksen saavuttamiseksi niin ollaan kyllä jo niin pahasti HIFImetsässä että ei mitään rajaa..

Mä suosittelen ensin laittamaan ravinnon, reenin ja levon 100 % kondikseen.. Sen jälkeen alkaisin miettimään noita unien tauottamisia yms. älyttömyyksiä.

<3 Cipe

Eipä onneks tartte heräillä yöllä kuselle, menee 12h unta hyvin ilman kusitaukoja. :rock: Mulle riittää 6-8h, viikonloppuna tulee nukuttua 9-12h ja veto on ihan pois.

Huh, prohifistelyä. :D

Kahdeksan tuntia on optimaalinen aikuiselle. Viikonloppusin varsinkin huomaa usein, kun nukkuu "vahingossa" +10 tuntia, ettei päivästä tule mitään = väsyttää yms. Ja sitten on poikkeuksia, joille 10 tuntia ei edes riitä vaan kroppa & mieli vaatii sen 11 tuntia. huom ääritapaukset.

Tunnistin itseni tekstistä!:hyper: Huonona puolena pitkään nukkumisessa pidän kyllä sitä että päivä menee kohtuu nopeaa ohi ja sit ruokailut kasaantuu melko tiheille ajoille jotta sais ravintoa tarpeeksi.. pitänee alkaa aiemmin herään, tänään kyllä jo kymmeneltä nousin sägystä, eli nukuin vaan 10h, niin voin olla ylpeä itsestäni;)

Suositut

Back
Ylös Bottom