Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heh, kukas sen kirjoitti, että "the best argument against democracy is a five minute conversation with an average voter."
Musta on hassua puhua Venäjän liittämisestä EU:hun. Katsoo sitä melkein miltä kantilta tahansa, jos jonkin sortin liittymisiä tapahtuisi, se menisi enemmänkin niin päin että EU liitettäisiin Venäjään. Sitä en usko että kukaan EU:ssa haluaa.
Ööh Miten sitä noin voi ajatella? Onko sulla hieman väärä kuva nyt jostain? Eu on taloudellinen ja poliittinen liitto, niin oikea näkökanta lienee taloudelliset perusteet ja EU:n bkt on noin 12 000 miljardia dollaria ja venäjän 1200 miljardia dollaria. Eli EU:n bkt on aika tarkalleen 10 kertaa venäjän vastaava. Bkt kuitenkin kertoo aika paljon siitä minkä verran jokin valtio/liittouma voi maailman markkinoita määräillä. Ja yksittäisistä EU maista saksa, ranska, britit ja italia on venäjää edellä bruttokansantuotteessa.
Vai niinku miltä kantilta katsottuna eu liittyisi venäjään eikä päin vastoin.
Ei Suomi nyt vallan puolueeton ollut MS2:n aikaan. Ensin tehtiin liitto Saksan kanssa että pärjättiin Neukkuja vastaan. Ja sitten "liitto" NL:n kanssa niin etteivät hyökkäisi uudestaan. Käytännössä siis sodanjälkeinen hallitus oli aika punaista ja persettä nuoltiin ahkerasti. Mutta säilyttiin itsenäisenä ja homma meni 100x paremmin kuin neukuilla itsellään. Käytännössä IMHO hyvä juttu että oli oikeistoa joka halusi sotia ja vasemmistoa joka kumarteli. Jos jompaa kumpaa olisi ollut liikaa niin who knows mitä olisi tapahtunut. Joko oltaisiin liitytty Neukkuihin vapaaehtoisesti tai sitten hävitty Saksan kanssa -> NL olisi varmaan tehnyt kuten Puolalle, Itä-Saksalle jne.
Sen näkee mielestäni ihan vaan jos karttaa katsahtaa. Webistä ei löytynyt hyviä esimerkkikarttoja, paitsi yksi joka tekee EU:n alueesta vielä pienemmän näköisen kuin mitä se jo valmiiksi on Venäjän rinnalla. Venäjän ala on 17,075,200 neliökilometriä ja EU:n 4,324,782. Aivan huima ero. Ajatus siitä, että Venäjä liitettäisiin EU:hun on jo sen perusteella huvittava.
BKT ei minusta kerro tässä tarpeeksi esimerkiksi vallan kannalta. Sotilaallisesti käsittääkseni Venäjällä on pakollinen asepalvelu, joka kestää 3 vuotta. Käsittääkseni Venäjällä on myös ydinaseita enemmän kuin EU:lla, vaikka meillä onkin pari valtiota joilla on moiset aseet, sekä jossain vaiheessa NATO oli pistänyt parit myös parin ylimääräisen EU-jäsenvaltion alueelle.
EU:lla ei myöskään ole vahvaa johtajaa kuin Venäjällä. Energiassakin taitavat voittaa, Venäjällä on myös enemmän liittolaisia energialähteisiin.
Ainoa asia, missä ollaan tasoissa on ehkä se, että YK:ssa EU:n jäsenmailla on ääni lisää turvallisuusneuvostossa, mutta mitä sillä tekee kun Venäjällä on vetomahdollisuus. Onhan meillä enemmän populaatiotakin, mutta se on mielestäni toisarvoista. Ehkä meillä on monta toimivampaa tapaa hoitaa kriisitilanteita sun muita, hyvä demokraattinen tilanne ja vähemmän korruptiota ja salailua sun muuta epämääräistä toimintaa, mutta mielestäni EU on kuitenkin monessa mielessä sellainen kärpäsenpaska joka työntyy ison kärpäsen, Venäjän, perseestä.
Onneksi mitään moisia liittymisiä ei olla kummaltakaan puolelta halukkaita tekemään.
Venäjän ja EU:n tiiviimmän yhteistyön voin todellakin kuvioida tulevaisuuden näkymäksi. Nimenomaan juuri energiapolitiikan, sekä markkinoiden kannalta.
Mutta jos Venäjän ja EU:n markkinat yhdentyisivät, lakeja pitäisi yhdenmukaistaa. Sitä pidän jokseenkin ylitsepääsemättömänä haasteena, että Venäjä muuttaisi kansallista säännöstöään vastaamaan EU:n vaatimuksia, ja se nyt on täysi mahdottomuus että EU muuttaisi perustavia sopimuksiaan yhden valtion takia. Myöskään oligopolien tainnuttamista EU:n toimesta Venäjällä en pidä mahdollisena, en näe että EU saisi valtaotetta Venäjästä kilpailudirektiiveillään tai vastaavilla.
Hieno aate se olisi yhtenäistää markkinoita, mutta 25 vuotta on aika optimistinen aika-arvio mielestäni, on sen verran suuret erot EU:n ja Venäjän välillä.
Toki myös konfliktien mahdollisuuden minimalisointi on hyvä aate yhdentymisten takana, mutta juuri noiden lakien ja yleisen valtion instituutioiden ja rakennelmien yhteensopimattomuus tulee vastaan vaikeana, ellei mahdottomana haasteena.
Itse liittymistä kumpaankaan suuntaan en ole akateemisissa keskusteluissa törmännyt mitenkään vakavastiotettavana vaihtoehtona.
No onhan se nyt sinänsä "oikein" sanottu jos huutaa esim. naapurin invaa vammaiseksi, järkevyys on sitten jo toinen juttu...Ja itse aiheeseen: Venäjä todellakin on haaste Suomelle. Koko Euroopalle jos tarkkoja ollaan. Se oli Häkämieheltä ihan oikein sanottu.
No onhan se nyt sinänsä "oikein" sanottu jos huutaa esim. naapurin invaa vammaiseksi, järkevyys on sitten jo toinen juttu...
Venäjällähän on tällä hetkellä aika helvetin sekava lainsäädäntö varsinkin energiasektorilla. Riippuu TÄYSIN tulkinnasta, onko toiminta luvallista vai lyödäänkö toiminnan harjoittamisesta linnaan vrt Jukos ja Hodorkovski. Lainsäädäntöä pitäisi siis joka tapauksessa järkiperäistää. Joitain lainsäädännöllisiä asioita Venäjä on ottanut EU:lta, mutta ei sellaisenaan, vaan muokannut niitä, koska mikään ei ole velvoittanut ottamaan lakeja käyttöön sellaisenaan.
Muutenkaan en ymmärrä miksi lainsäädännön harmonisointi olisi niin ylitsepääsemätön asia? Entiset suurvallat kuten Iso-Britannia sekä Saksa ja Ranska ovat lähteneet harmonisointiin mukaan muiden joukossa. Harmonisointihan vaatii neuvostossa valtion päämiehiltä yksimielisen päätöksen, joten aika paljon tässä on jo saatu aikaan Euroopan tasolla. Tämä helpottaisi oletettavasti venäläisten firmojenkin toimintaa Euroopassa, jos pelisäännöt olisivat yhtenäiset.
Siinä olet ihan oikeassa, että on vaikea sanoa, kuinka paljon EU voisi vaikuttaa venäläisten energiafirmojen nykytoimintaan. Oletettavasti sisämarkkinakehitys Venäjän ja EU:n välillä etenisi/etenee hitaasti.
Itselläni on vaan pieniä ongelmia ymmärtää, miten voisimme harmonisoida EU:n ja Venäjän oikeuslähteitä. Venäjän olisi tehtävä se täysin itsenäisesti EU:sta. Itse EU- ja kansainväliseen oikeuteen erikoistuneena näen tämän vaikeuden melkein ylitsepääsemättömänä. EU:n sisäisiä sopimuksia ei voi laajentaa Venäjän alueelle, ellei Venäjä olisi EU:n jäsenvaltio. Ja sitähän se ei tule olemaan. Jos EU ja Venäjä tekisivät kahdenkeskisen sopimuksen, että Venäjä tästedes noudattaa länsimaisten kilpailulakien periaatteita, se sopimus olisi mitätön. Mitään lainmukaista keinoa Venäjän ulkopuolelta Venäjän sisäisiin oloihin vaikuttamiseen en tiedä. Lainsäädäntöä voisi aina järkiperäistää, mutta se on täysin Venäjän sisäinen juttu eikä pienellä EU:lla ole siihen paljoa sanomista.
Jos Venäjä on ojentanut kättä EU:lle jonkin sortin instituutioidenväliseen yhteistyöhön, oli se jossain mielessä hölmöä rejektoida, yhteistyö olisi kaikkien kannalta hyvä asia. Mutta kyllä niiden kanssa pelaillessa tulisi varmasti vastaan jonkinsortin byrokratiaongelmia, vaikka millaisen sopimuksen toiminnoista laatisi. Kai heidän kanssa on tehtävä lähempää yhteistyötä tulevaisuudessa, saas nähdä millaisen kaavan kautta siihen päädytään.
Euroopassakin on ollut ongelmia sen välillä, onko eurooppaoikeus ylempiarvoista suhteessa perustuslakeihin, eikä suhde ole vissiin vieläkään ongelmaton kaikkien maiden osalta.
Niin tai näin, maailmassa ei taida juuri lakeja olla olemassa joita ei voitaisi muuttaa joko helpon, normaalin tai vaikean kaavan mukaan?
EU:n kantava periaatehan on ollut, että tehdään asioita nimenomaan talouden näkökulmasta ja annetaan politiikan kehittyä siinä mukana. Tämä on mielestäni osoittautunut kestäväksi periaatteeksi verrattuna siihen, että politiikka olisi yhteisön ensisijainen päämäärä.
Mutta eipä näissä ole yhtä oikeata vastausta, rakenteellisesti lähempi yhteistyö ja lakien harmonisointi ja vastaava ovat romanttisia ideoita mutta omasta mielestä eivät kovin realistisia.