Noudatatko laskurien arvioimaa kokonaiskulutusta dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja esni
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Kauhu. Ajattelin yrittää kiristellä maltillisesti ja poikkesin kalorilaskurilla merkattuani 1,5 viikkoa ruokailujani ylös ja laskettuani kaloreita. Ajattelin, että hyvinhän tämä menee, vaikka joinain päivinä on kyllä ollut aivan tajuton nälkä, kun lisäsin hiilareita taas ruokavalioon (olin hetken ketolla, siis todella hetkisen). Kalorilaskuri tylysti napsautti mun lepokulutukseksi 1670 kaloria. Hemmetti mun aamupuurossa on sen verran! :wall: Jotenkin ajattelin, että tuo olisi se mun dieetillä syötävä määrä, eikä mikään peruskulutus. Mutta niin on elämä julma. Kuinkahan monta kertaa päivässä mun pitäisi käydä salilla, että saisin dieetattua vain sillä, kun en tuosta lähtisi ainakaan ruokaa vähentämään.

Luotatteko itse kalorilaskurien määrittelemään energiankulutukseen vai miten määrittelette dieetin kalorimäärän? Tuntuu, että useat punttimimmit vetää siellä 2000 kcalin rajoilla dieetilläkin (ei tulisi kuuloonkaan kyllä, lihoisin saman tien +100). Uskallanko vetää tällä 1700 kcalilla, vaikka kalorilaskuri väittää sitä liian paljoksi? Tuntuu, että fläsää on tässä 1,5 vkossa lähtenyt jonkin verran noin silmämääräisesti, mutta vaakaa ei ole ja ympärysmitoissa nyt ei ole vielä muutoksia tapahtunut.

RAVINTOPUOLI
Olen syönyt aika perussettiä Aamupuuro&raej., kana&tumma riisi/salaatti, tuna/maitorahka/raejuusto, paistettuja kasviksia&prodea jossain muodossa, maitorahka&kaakaojauhe&vadelma + normipalkkari treenin jälkeen. Olen syönyt kyllä välillä myös mm. kolmioleipää, kahvilan kaakojuomaa, suklaata, mutta (hifistelyketjun ajatuksen mukaisesti) olen pitänyt sitä ihan normaalina ortoreksian välttämisenä ja vanteen kiristymisen ehkäisynä ja siis laskenut kokonaiskulutukseen, tietty.

TREENIPUOLI
Treeniä tulee olemaan 4 kertaa viikossa (2 kertaa kroppa läpi /vko) yhä edelleen, joten tarpeeksi pitää syödä. Ajattelin nyt lisätä myös aerooppista (olen kuullut, että se on mukavaa ajanvietettä :rolleyes: ) joka treenin perään sellaset 20 minsaa ja sit tuntuman mukaan lepopäiville kans (ja kiristymisen edistymisen mukaan).

Projetki saa mun puolesta kestää tonne heinäkuun loppuun eli mikään kiire mulla ei ole. Ne jotka syövät dieetillä tarpeeksi, eivät ole koko ajan nälkäisiä ja vihaisia ja ovat jotenkin ratkaisseet ratkaisemattoman (lihaksikkaan tytön kulutuksen laskemisen) voisi nyt astua esiin ja tulla avuksi. Tuntuu, että kuitenkin melko pienikin heilahdus kaloreissa (+100 kcal vaikkapa) saattaa kääntää laskusuhdanteen noususuhdanteeksi :eek: ja siksi apu on tarpeen...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Luotatteko itse kalorilaskurien määrittelemään energiankulutukseen vai miten määrittelette dieetin kalorimäärän? Tuntuu, että useat punttimimmit vetää siellä 2000 kcalin rajoilla dieetilläkin (ei tulisi kuuloonkaan kyllä, lihoisin saman tien +100). Uskallanko vetää tällä 1700 kcalilla, vaikka kalorilaskuri väittää sitä liian paljoksi?

En omalla kohdallani esimmäistä pätkääkään. Syön laskureitten mukaan reilusti yli kulutuksen ja paino pysyy samassa. Dieetillä ehkä tulos olisi oikeampi mutta sillonkin ennemmin laskisin ruoka-aineet ja katsosin mihin suuntaan paino viikossa liikahti, onko pakko luopua saunajuomasta? Ja biotekniikan perusopinnoilla en usko geeni-ihmeisiinkään.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Mulla on samantyyppiset peruskulutuslukemat kuin sullakin, ja kyllä söin viime keväänä painoa pudottaessa liikuntapäivinä 1800-2000 kcal, tai enemmänkin, jos esim. pitkä lenkki jolla hujahtaa helpolla 800 kcal. Lepopäivinä vähän vähäisemmin, mutta en takuulla alle 1400! Tämän lisäksi oli kerran parissa viikossa herkkupäivä (kohtuudella) ja koko dieetti (helmikuu-kesäkuu) oli jaksottaista, eli väsyin siihen aina noin kolmen viikon välein :D Sit söin viikon vapaammin ja jatkoin taas. Hyvin tippus reilu 6 kg normaalipainon sisällä.

Nyt on tarkoitus toistaa sama. Alunperin en aatellu dieetata keväällä, mutta ei tässä muutakaan voi kun jatkuva vammoittuminen ja kipeys on estäneet täysipainoisen treenin ja siten olen kohta se "kävelevä voi" jos en rupea vahtimaan syömisiä.

kalorilauskuria käytän melkein joka päivä. se on rutiinia jo. syön 1800-2000 mikä on treenipäivinä +/- 0 -200kcal riipuen sitten treenin määrästä. Lepopäivinä vähemmän. Herkuttelen niissä rajoissa. Eilenkin meni 2 pala pannaria ja laskurinlukema 1888kcal yhteensä. Ens viikosta alkaa dieetti :) vähennän 1600-1800 ja katon miten menee...

Mä dieettaan parhaillani normaalipainon sisällä ja kirjaan kaiken kalorilaskuriin. Mä painiskelen ihan samojen pulmien kanssa kun esni. Mun kalorit menee mitoilla 166/57 treenipäivinä siinä 1500-1800 ja lepopäivinä meinaa pää hajota, kun en tiedä mitä tekis. Enhän mä herranjumala voi laskea mun kaloreita sinne 1100, jos pitäis miinuksilla elää!!!

Eli toisin sanoen diettaan n. 5-6 päivää ja lepään yhden minkä meen ylläpitokaloreilla. Välipäivinä (salia 4krt/vko) on pakko vetää aamulenkki, jotta saa edes vähän miinuksia... Mä en todellakaan laihtuis millään 2000 kalorilla, mutta itse en kyllä pysty senkään vertaa syömään ilman painon lisääntymistä.

Paino ei tällä hetkellä kyllä tunnu liikkuvan suuntaan eikä toiseen ja nälkä on oikeestaan koko ajan. Kaloreita ei voi nostaa vaikka toi ainainen nälkä vähän siihen viittaakin..:jahas: Syön kuitenkin suht usein..

Mun kohdalla siis noi kalorilaskurin antamat luvut varmaan pitävät paikkansa, mutta taitaa olla nyt vaan diettaajassa vikaa vaikkei siihen itse syytä keksikään.

Mä olen havainnut, ettei pienellä kalorimäärällä aina ole hyvä idea yrittää syödä useita kertoja päivässä. Yhdestä ateriasta tuppaa tällä tavoin meneteltynä tulemaan liian pieni, eli silloin on tosiaan koko ajan nälkä. Olkoon kuinka kerettiläistä hyvänsä, niin itse pärjäilen paljon paremmin muutamalla vähän isommalla satsilla kuin jatkuvalla muutaman suupalan mussuttamisella. En ollut millään kisadieetillä, mutta harvempi syöminen ei kohdallani koitunut aineenvaihdunnan tai lihasmassan turmioksi.

Mullakin tulee lepopäiville jotain 1200 kcal mitä saa syödä... oon sen ratkaissut niin etten pidä lepopäiviä:( , paitsi yhden...jolloin meneeki sitte kivasti ylikaloreilla :jahas: . Mutta jokaisena muuna päivänä liikun jotta saisin syödä...kevytkin liikunta lisää tällä painolla kalorisaldoa kivasti.

Mutta eipä oo painokaan pudonnu koko dieetillä yhtään... (tammikuun alusta):itku:

Mä olen havainnut, ettei pienellä kalorimäärällä aina ole hyvä idea yrittää syödä useita kertoja päivässä. Yhdestä ateriasta tuppaa tällä tavoin meneteltynä tulemaan liian pieni, eli silloin on tosiaan koko ajan nälkä. Olkoon kuinka kerettiläistä hyvänsä, niin itse pärjäilen paljon paremmin muutamalla vähän isommalla satsilla kuin jatkuvalla muutaman suupalan mussuttamisella. En ollut millään kisadieetillä, mutta harvempi syöminen ei kohdallani koitunut aineenvaihdunnan tai lihasmassan turmioksi.

AAMEN! Tätä mä hain takaa jo tuolla yleisellä puolella. Mä tykkään ruuasta ja "isoista" annoksista. Mä unohdan tästä lähin hyvällä omallatunnolla syö usein-säännön ja keskityn noihin kolmeen pääateriaan. Kivaa, että joku muukin ymmärtää mun ajatukset. Näillä kaloreilla tosiaan on annokset aika pieniä, kun oon yrittäny kellon mukaan syödä usein.

Mä oon vasta opetellut käyttämään laskuria ja yleensä teen niin että lasken valmiiksi jonkun tietyn muotin ja elän sen mukaan, en joka pv erikseen laske. Sit jos muutan sapuskoja niin sitten tarkistan, että kalorit on suht ok edelleen. :)

Jos pitää kirjaa siitä mitä syö (paljonko tulee kaloreita), niin mihin niitä laskureita tarvitaan? Kalorit on kulutuksen mukaan kun paino ei muutu, liian vähän kaloreita kun paino alkaa laskea jne. Ja nämä siis pitkällä tähtäimellä (2-3 viikkoa ainakin), koska harva syö jatkuvasti ihan tasaisesti ja elimistö pystyy kompensoimaan täät vaihtelua jonkin verran.

Edit: vaikka laskuri siis sanoo että syöt yli kulutuksen mutta paino pysyy samassa, laskuri on väärässä. Elimistö ei voi olla väärässä. :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tuo peruskulutushan on se määrä minkä kroppa kuluttaa kun makaat koko päivän sängyssä, tekemättä mitään. Kun aamulla nouset ylös niin jo rupeaa kulutuskin nousemaan. Pelkkä istuminen on kuluttavampaa kuin makaaminen. Siihen sitten päälle kävely, pikkupuuhastelu, työnteko, salitreenit yms.

Kannattaa huomioida että peruskulutus on yksilöllinen. Mikään laskuri ei sitä voi täysin oikein laskea. Peruskulutukseen vaikuttaa:
1.lihasmassa (mitä lihaksekkaampi henkilö, sitä enemmän näiden lihaksien ylläpito ja huolto vie energiaa)
sekä
2.aineenvaihdunta. (Vauhdikas aineenvaihdunta kuluttaa kaloreita enemmän per päivä, hidas taas ei.)

Eli: jos olet lihakseton yksilö, jolla tosi huono aineenvaihdunta niin voi hyvinkin olla että peruskulutus on lähempänä jotain tonnia. Jos taas olet lihaksikas ja/tai hyvällä aineenvaihdunnalla varustettu niin peruskulutus on varmasti lähempänä kahta tonnia. Ja nyt puhutaan siis naisista (miehillä lihasmassaa on enemmän, siksi peruskulutuskin on aivan toista luokkaa kuin naisilla). HUOM: peruskulutuksen laskeminen ei ole näin "mustavalkoista" eli tuon tonnin ja kahden tonnin välillä on paljon porukkaa!

Oikenlaisella syömisellä on mahdollista "huijata" kroppaa tehostamaan toimintaansa (lisäämään kalorinkulutusta). Ihmisen kroppa on viimeisen päälle tehostettu syöntikone: energiaa kerätään ja säästetään tehokkaasti pahan päivän varalle. Energiapihit yksilöt ovat selvinneet kautta aikojen, oli ruokaa miten vähän vain saatavilla. Muutos niukkudesta nykyiseen notkuviin herkkupöytiin on ollut niin nopea että kroppa ei ole sitä huomannut - elimistömme pelkää edelleen kuolevansa nälänhätään - se voi yllättää jo ensi viikolla!

Tärkeintä tehostuksessa on opettaa kropalle että sitä ruokaa tulee, ovista ja ikkunoista, tasaisin väliajoin. Suomeksi: Monta pientä ateriaa päivässä, riittävästi vitamiineja ja hivenaineita, protskua ja hiilaria - rasvaa unohtamatta. Oppiminen on hidasta, tässä kohtaa tulee olla kärsivällinen. Kroppa uskaltaa alkaa tehostamaan aineenvaihduntaa pikkuhiljaa, ei viikossa tai parissa. Huom: tehostuminen ei välttämättä onnistu miinuskaloridietillä, tämä kannattaa tehdä mieluiten ennen diettiä kun syöt "riittävästi".

Jokaisen diettaajan tulisi opetella oman kroppansa "käyttäytymismalli". Emme ole koneita, vaan yksilöitä. Se mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi juuri sinulla.

Moni säätää vuositolkulla ruoan protsku/hiilari/rasvajaukaumaa itselleen sopivaksi huomioimatta sisältöä (mitä syödään) ja ajoitusta (milloin syödään). Eikä pääse tätä kautta kuin ojasta allikkoon.

Itse olen kokeillut kaikenmaailman vähähiilariset, semihiilariset ja korkeahiilariset. Jokikinen on mennyt päin prinkkalaa, kunnes löytyi se oikea tapa syödä: korkeahiilarinen jossa SISÄLLÖLLÄ ja AJOITUKSELLA on äärimmäisen tärkeä asema. Ei riittänyt että määritellään kalorit, protsut & hiilarit & rasvat grammoina - piti tehdä aikataulu ja jako jossa kroppa sai grammalleen tarvitsemansa aina tiettyyn kellonaikaan.

Minulla suurin muutos aikaisempaan oli ateriakoot ja niiden ajoitus: ei todellakaan syöty samankokoisia aterioita pitkin päivää. Dietillä ollessa treenasin aina 16.00 ja ruokavalio tehtiin tehostamaan treeniä: suurimmat ateriat ennen treeniä. Eli aamiaisella ja välipalalla kohtuu pienet (nälkä!) ja sitten lounas ja iltapäivän välipala olivat tuhteja. Sitten treeni, palautusjuoma ja päivällinen kohtuu tuhtina. Iltapala kevyt. Tämä jako ei tällaisenaan varmastikaan toimi jokaisella, se pitää aina mukauttaa omaan treenaamiseen.

Ja tottahan se sisältö (mitä syödään) on tärkeää. Minun diettilistallani oli dietin alussa eri juttuja mitä dietin lopussa. Aluksi söin aamiaisella kaurapuuroa, raejuustoa ja ananasta. Muuten riisiä, kanaa, ananasta, rahkaa ja mansikoita. Välivaiheessa karsittiin pois kaurapuuro ja raejuusto. Lopuksi myös rahka ja mansikka. Tämä toimi tosi hyvin - ruokavalio koostui "puhtaista" ravintoaineista, jotka vauhdittivat aineenvaihduntaa. Toki nälkä oli välillä ihan mieletön, mutta toisaalta se oli hyvin opettavainen kokemus - eläissäni en ole moista nälkää kokenut. Siellä notkuvien herkkupöytien äärellä...

Muutama tärkeä pointti:
- Lihas kasvaa levossa. Palautuminen tapahtuu levossa. Älkää hyvät ihmiset syökö lepopäivinä 1100 kcal - silloin PITÄÄ syödä joko samanverran kuin normipäivänä, tai hivenen vähemmän. Eihän se kroppaa muuten pysty palautumaan! Palautumiseen tarvitaan rakennusaineita. Ilman laastia ei tule jykevää kivitaloa!
- Kalorivaihtelut: Kaloreiden pudottaminen esim 100-200 kcal ei ole aina oikea ratkaisu. Ota mieluummin käyttöön kalorivaihtelut! Eli esim. jos olet syönyt 1900 kcal päivässä tähän asti niin syö jatkossa esim.: ma 2200, ti 1900, ke 1600, to 2200, pe 1900, la 1600, su 1900. Näin viikon keskiarvoksi tulee tuo 1900 kcal.
- Vaihtele ruoka-aineita! Kuka sanoo, että sinun pitäisi syödä aina pastaa ja jauhelihaa, tai riisiä ja kalkkunaa? Tai raejuustoa jos et siitä pidä? Joskus kroppa ei vaan toimi tietyillä ravintoaineilla. Vaihda ne toisiin ja testaa pari viikkoa (pidä huoli että syöt saman verran protskuissa, hiilareissa ja rasvoissa - 50 grammaa riisiä ei ole sama asia kuin 50 g pastaa).

Meneeköhän aiheen vierestä...?

miks mua alko ahdistaa tää keskustelu...?(ekana tuli mieleen että onneks itellä ei oo tarvetta diettalla,seuralla kaloreita hirveen tarkkaan)

itelle kokisin ainakin hirveen ahdistavaks jos tarviis tuntea huonoa omaa tuntoa nälästä ja sillon mahollisesta syömisestä.Niinkun se paino, nuo kalorinkulutus systeemit on kanssa vaan numeroita.Mä en ainakaan haluu alkaa syömään vaan "numeroita", tyyliin että "nyt on varaa syödä 150kcal mites saisin itteni mahollisimman täyteen sillä" KAMALA ajatus!!!!
Mä edelleen ite uskon et jos ruokavalion perusrunko on kunnossa ,liikuntaa harrastetaan ja levätään, keho ei kauheen överin näkönen voi olla!
Jokainen nainen varmasti kattoo itteensä 10 000 kertaa kriittisemmin kun muut,ihan tosi. jos mun ois tarkotus laihduttaa vaikka 5kg ja se tietäis kalorilaskurien avulla sitä et "saisin" syödä vaikka 1400kcal päivässä ja liikkua "täytyis" viikossa vaikka 9h, ni luulen että siinä vaiheessa arvostaisin enemmän omaa hyvin vointiani, koska tiedän ite että 1400kcal ei riitä pitämään mua kylläsenä alkuunkaa,oisin kiukkuinen enkä jaksais liikkua -> en nauttis saatikka kestäis koko hommaa.

ymmärrän et kun laihdutetaan nälkä on varmasti osittain mukana,mutta sietämätöntä ja kiljuvaa sen ei tarvi olla.Elämän ei tarvi olla helvettiä vaan painon pudotuksen takia.

Joten mimmiskäiset, syödään perusterveellisesti,liikutaan iloksemme ja haistatetaan kaloreille pitkät peet ;)

Ettei nyt menisi puurot ja vellit sekaisin...

Lepokulutus (perusaineenvaihdunta) = makaat koko päivän sängyssä
Peruskulutus = Lepokulutus + normaali aktiivisuus
Kokonaiskulutus = Peruskulutus + esim. liikunnan tuoma lisä tavanomaiseen arkiaktiivisuuteen

Kattavammin aiheesta....

Meneeköhän aiheen vierestä...?

miks mua alko ahdistaa tää keskustelu...?(ekana tuli mieleen että onneks itellä ei oo tarvetta diettalla,seuralla kaloreita hirveen tarkkaan)

itelle kokisin ainakin hirveen ahdistavaks jos tarviis tuntea huonoa omaa tuntoa nälästä ja sillon mahollisesta syömisestä.Niinkun se paino, nuo kalorinkulutus systeemit on kanssa vaan numeroita.Mä en ainakaan haluu alkaa syömään vaan "numeroita", tyyliin että "nyt on varaa syödä 150kcal mites saisin itteni mahollisimman täyteen sillä" KAMALA ajatus!!!!
Mä edelleen ite uskon et jos ruokavalion perusrunko on kunnossa ,liikuntaa harrastetaan ja levätään, keho ei kauheen överin näkönen voi olla!
Jokainen nainen varmasti kattoo itteensä 10 000 kertaa kriittisemmin kun muut,ihan tosi. jos mun ois tarkotus laihduttaa vaikka 5kg ja se tietäis kalorilaskurien avulla sitä et "saisin" syödä vaikka 1400kcal päivässä ja liikkua "täytyis" viikossa vaikka 9h, ni luulen että siinä vaiheessa arvostaisin enemmän omaa hyvin vointiani, koska tiedän ite että 1400kcal ei riitä pitämään mua kylläsenä alkuunkaa,oisin kiukkuinen enkä jaksais liikkua -> en nauttis saatikka kestäis koko hommaa.

ymmärrän et kun laihdutetaan nälkä on varmasti osittain mukana,mutta sietämätöntä ja kiljuvaa sen ei tarvi olla.Elämän ei tarvi olla helvettiä vaan painon pudotuksen takia.

Joten mimmiskäiset, syödään perusterveellisesti,liikutaan iloksemme ja haistatetaan kaloreille pitkät peet ;)

Niinpä, täähän olisikin se ihanteellinen ajatusmalli mitä haluaisi noudattaa. Kuitenkaan jokaisen vartalo/ pää ei anna tämmöiselle ajattelulle mahdollisuutta. Mä olen karistanut elopainostani tiukan itsekurin avulla 25 kiloa mitkä oikein odottavat nurkan takana takaisin vyötärölle pääsyä. Jos hellitän otteeni alkaa kilot kerääntyä. Koettu! Esim. sulla näyttää kroppa taas aika rasvattomalta ja tavoitteet on saada ilmeisesti lisää painoa..Eroja on tässäkin tapauksessa ihmisten välillä aika paljon. Mulle tuo tiettyä rauhallisuutta tämä kontrolli ja joitain se taas ahdistaa... Jokainen tyylillään.

Perusterveellinen ja liikkuva tyttö tiedän olevani, mutta mä en voi haistattaa kaloreille pitkiä jos toivon saavuttavani sen mitä haluan.

Tarkoitus ei ole kohdistaa tätä pelkästään sinuun vaan muistuttaa että on olemassa myös meitä entisiä oikeasti ylipainoisia, joille kalorit on arkipäivää nyt ja aina.:haart:

Moni on täällä puhunut siitä päivittäisen kalorimäärän koostamisesta ynnä muusta. Assis oikeastaan puhui sitä asiaa, mitä olin kysymässä - olisin vaan toivonut, että olisi joku keino ennakoida, kuinka paljon kaloreita voisin syödä maltilliseen kiristelyyn. Monta kertaa olen yrittänyt aloittaa kristelyn, mutta koska tuloksia ei olekaan oletetulla kalorimäärällä tullut, (olen siis syönyt kulutuksen verran) on kiristely unohtunut ja ollaan päädytty ylläpitoon. Mutta mun täytyy siis vaan hiljentyä kuuntelemaan mun kroppaa. En edes halua pois hirveän paljon tai dramaattisesti. Kunhan saisi hiukan lihaserottuvuutta, niin tulisi motivaatiota taas sekä treeniin että hyvin syömiseen. :)

Olen vetänyt Topokatin kanssa nyt kovaa treeniohjelmaa ja tarpeen on ollut syödä tarpeeksi; perusasiat, kuten tarpeeksi usein syöminen tai oikeista lähteistä on todellakin kondiksessa jo treenin vaativuuden takia. Muutenkin kropalla on kova työ palautua, kun se käydään 2 kertaa viikossa läpi; ruoasta ei voi tinkiä ja olen nukkunutkin poikkeuksellisen paljon (9-11h).

Hyvää tekstiä Buttikselta, mutta sepä se juuri; kuka sen mahdollisen lepo-, perus- tai kokonaiskulutukseni sitten määrittelee? Sitäpaitsi mun perusaktiivisuus on kyllä aikalailla tietokonetuolilla istumista, kun työ on tätä - kirjoittamista... Mulla ei myöskään ole enää vaakaa itselleni tai ruoalle, joten mittanauha, peili ja pakkausmerkinnät on mun tietoutta. Pitää sitten kai olla tyytyväinen jos peilissä näkyy muutosta, sinnehän sitä usein on kaikista vaikeinta saada, vaikka vaaka näyttäis mitä. :thumbs:

olisin vaan toivonut, että olisi joku keino ennakoida, kuinka paljon kaloreita voisin syödä maltilliseen kiristelyyn.

Mä hommasin vaa'an, kun aloitin kiristelyn eli dieetin. Pidin tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja heitin kalorit aika hatusta, mutta kun tulosta tuli hitaasti mutta varmasti niin siinäpä se sit olikin. Nyt tiedän senkin, paljonko yleensä kulutan (koska laihtumisvauhdista pystyy laskemaan paljonko ollaan miinuksilla). :D Mitat 163/56,7 ja rasvaprosentti 19 (pihdeillä mitattu). Kiloja putosi 2-3 (vaaka tuli vähän myöhässä) ja rasvaprosentti 2 yksikköä (marraskuussa 22,3%). Kokonaiskulutus varmaan parin tonnin luokkaa (en laske kaloreitani normaalisti).

Laske paljonko normaalisti syöt, laske vaikka 4 päivän syömiset. Siinäpä sitten onkin mukava arvio kulutuksestasi, josta alat vähentämään kaloreita. Osan kalorivajeesta voit tietysti tehdä lisäämällä liikuntaa.

Edit: vaa'alla on helpompi vahdata pieniä muutoksia ja huomata nopeasti, ollaanko menossa oikeaan suuntaan. Mittanauha taitaa olla vähän hidas vaikka pitkällä tähtäimellä hyvä onkin.

Niinpä, täähän olisikin se ihanteellinen ajatusmalli mitä haluaisi noudattaa. Kuitenkaan jokaisen vartalo/ pää ei anna tämmöiselle ajattelulle mahdollisuutta. Mä olen karistanut elopainostani tiukan itsekurin avulla 25 kiloa mitkä oikein odottavat nurkan takana takaisin vyötärölle pääsyä. Jos hellitän otteeni alkaa kilot kerääntyä. Koettu! Esim. sulla näyttää kroppa taas aika rasvattomalta ja tavoitteet on saada ilmeisesti lisää painoa..Eroja on tässäkin tapauksessa ihmisten välillä aika paljon. Mulle tuo tiettyä rauhallisuutta tämä kontrolli ja joitain se taas ahdistaa... Jokainen tyylillään.

Perusterveellinen ja liikkuva tyttö tiedän olevani, mutta mä en voi haistattaa kaloreille pitkiä jos toivon saavuttavani sen mitä haluan.

Tarkoitus ei ole kohdistaa tätä pelkästään sinuun vaan muistuttaa että on olemassa myös meitä entisiä oikeasti ylipainoisia, joille kalorit on arkipäivää nyt ja aina.:haart:

Useaan otteeseen olen viimeaikoina tällä palstalla lukenut kommentteja, siitä "että on sen tyyppinen ihminen, että kilot kertyy heti jos ei koko ajan kyttää/kontrolloi". Miten te naisihmiset tämän käytännössä huomaatte? Uskotteko, että teidät on tuomittu syömään 1600kcl päivässä lopun ikäänne ja jos söisitte 2000kcl, enemmästä puhumattakaan lihoisitte sotanorsuksi parissa viikossa? Ei voi pitää paikkaansa. Okei faktaa on, että ihmiset on erilaisia, mutta moniko "lihoamista pelkäävä" punttaava ja muutenkin paljon liikkuva nainen on oikeesti kokeillut syödä vaikka puolisen vuotta yli 2000kcl? Vasta pidemmän ajan jälkeen voi sanoa, että mitä tapahtuu. Toki paino aluksi nousee jos rupee syömään 2000kcl sen 1500 sijaan, mutta jossain vaiheessa tilanne saattaa hyvinkin tasaantua. Aineenvaihdnta paranee, lihas kasvaa ja näin ollen kehonkootumus paranee, kiloista viis :)

Uskon, että moni nainen "pilaa" oman aineenvaihduntansa syömällä vuosi väärin ja liian vähän. Sitten, kun satunnaisesti syödään enemmän esim jouluna niin tietysti se paino lähtee heti nousuun. Kroppa alkaa varastoida, kun on ihmeissään, kun saa niin paljon sapuskaa. Mutta ei se lihoaminen jatku loputtomasti...

Itse olen hyvä esimerkki siitä, miten itseään voi kituuttaa vuosia 1000-1200kcl. Liikkua 2h päivässä, eikä paino silti radikaalisti putoa. Ihmettelin vaan miksen kiinteydy tai saa sixpackiä. Onneksi tajusin alkaa syödä enemmän. Hiljalleen nostin kaloreita ja vasta sitten aloin kehittyä :) Toki aluksi painoa tuli lisää, mutta tasaantui sitten. Oikei tunnustan olevani edelleen tosi tarkka ja takaraivossa on lihoamisen "pelko" ja edelleen olisi varaa nostaa kaloreita. Olenkin ajatellut, että hilaan syömismäärät niin ylös kuin mahdollista, ilman että rasvaa alkaa liiaksi kertyä. Uskon vakaasti, että aineenvaihduntaansa pystyy parantamaan.

Mun löpinät meni nyt hieman :offtopic: Toivottavasti ymmärsitte pointtini. Tarkoitus ei ollut loukata ketään. Mutta älkää sokeasti luottako noihin laskureihin. Itse olen aloittanut omat kisadiettini n.2200kcl:sta ja alimillaan olen mennyt 1600kcl keskiarvoilla. Perusaineenvaihduntani on laskenallisesti tällä painolla n.1340kcl tähän lisään sitten kulutustani laskiessa työn, hyötyliikunnan, treenit ja muut puuhastelut. Diettiä ei kannata aloittaa liian pienillä kaloreilla, jotta sitten on mistä pudottaa. Samoin kun dietiltä palataan "offille" niin kaloreita on järkevintä nostaa hitaasti :)

Moni on täällä puhunut siitä päivittäisen kalorimäärän koostamisesta ynnä muusta. Assis oikeastaan puhui sitä asiaa, mitä olin kysymässä - olisin vaan toivonut, että olisi joku keino ennakoida, kuinka paljon kaloreita voisin syödä maltilliseen kiristelyyn. Monta kertaa olen yrittänyt aloittaa kristelyn, mutta koska tuloksia ei olekaan oletetulla kalorimäärällä tullut, (olen siis syönyt kulutuksen verran) on kiristely unohtunut ja ollaan päädytty ylläpitoon. Mutta mun täytyy siis vaan hiljentyä kuuntelemaan mun kroppaa. En edes halua pois hirveän paljon tai dramaattisesti. Kunhan saisi hiukan lihaserottuvuutta, niin tulisi motivaatiota taas sekä treeniin että hyvin syömiseen. :)

Olen vetänyt Topokatin kanssa nyt kovaa treeniohjelmaa ja tarpeen on ollut syödä tarpeeksi; perusasiat, kuten tarpeeksi usein syöminen tai oikeista lähteistä on todellakin kondiksessa jo treenin vaativuuden takia. Muutenkin kropalla on kova työ palautua, kun se käydään 2 kertaa viikossa läpi; ruoasta ei voi tinkiä ja olen nukkunutkin poikkeuksellisen paljon (9-11h).

Hyvää tekstiä Buttikselta, mutta sepä se juuri; kuka sen mahdollisen lepo-, perus- tai kokonaiskulutukseni sitten määrittelee? Sitäpaitsi mun perusaktiivisuus on kyllä aikalailla tietokonetuolilla istumista, kun työ on tätä - kirjoittamista... Mulla ei myöskään ole enää vaakaa itselleni tai ruoalle, joten mittanauha, peili ja pakkausmerkinnät on mun tietoutta. Pitää sitten kai olla tyytyväinen jos peilissä näkyy muutosta, sinnehän sitä usein on kaikista vaikeinta saada, vaikka vaaka näyttäis mitä. :thumbs:

Ihan simppeli peruskaava arvioida omaa kulutusta on kertoa ensin paino 24:llä ja jos teet kevyttä työtä kerrot lukeman 1,3:lla. Sitten lisäilet tuohon lukuun hyötyliikunnan ja treenit. Saat suunnilleen lukeman jonka kulutat päivässä ja syömällä tuon X määrän et liho, etkä lahdu. Ainakaan teoriassa :D

Esimerkiksi 60 kiloinen nainen=1440x1,3=1872kcl + punttitreeni 300kcl+ 30min hyötyliikuntaa +150kcl=2322kcl.

Tietysti jos olet syönyt paljon alle oman energiantarpeesi niin paino saattaa aluksi hieman nousta jos syöt tuon määrän. Siksi suosittelenkin, että ennen diettiä pidä vaikka parin kuukauden ylläpito vaihe. Syö ainakin laskennallisen kulutuksesi verran. Äläkä pelästy aluksi painonousua. Mieti vasta tämän "ylläpidon" jälkeen diettiä. Jos ylläpidossa söisit tuon 2300 niin dietin voisit aloittaa 2000kcl:lla.

Energynetissä on muuten sellainen kokonaisenergian laskenta. Siihen syötetään kaikki liikkumiset, nukkumiset, ikä, paino jne. Kokeile!

Ihan simppeli peruskaava arvioida omaa kulutusta on kertoa ensin paino 24:llä ja jos teet kevyttä työtä kerrot lukeman 1,3:lla. Sitten lisäilet tuohon lukuun hyötyliikunnan ja treenit. Saat suunnilleen lukeman jonka kulutat päivässä ja syömällä tuon X määrän et liho, etkä lahdu. Ainakaan teoriassa :D

Esimerkiksi 60 kiloinen nainen=1440x1,3=1872kcl + punttitreeni 300kcl+ 30min hyötyliikuntaa +150kcl=2322kcl.

Tietysti jos olet syönyt paljon alle oman energiantarpeesi niin paino saattaa aluksi hieman nousta jos syöt tuon määrän. Siksi suosittelenkin, että ennen diettiä pidä vaikka parin kuukauden ylläpito vaihe. Syö ainakin laskennallisen kulutuksesi verran. Äläkä pelästy aluksi painonousua. Mieti vasta tämän "ylläpidon" jälkeen diettiä. Jos ylläpidossa söisit tuon 2300 niin dietin voisit aloittaa 2000kcl:lla.

Energynetissä on muuten sellainen kokonaisenergian laskenta. Siihen syötetään kaikki liikkumiset, nukkumiset, ikä, paino jne. Kokeile!

Siis, kuten aikaisemmassa postissani sanoin, olen syönyt todella hyvin ja tarpeeksi pidemmän aikaa - ja olen siitä varma, koska olen samalla treenannut ja nälkä on ollut kova (ja huoli ylikunnosta tai ei-palautumisesta). Mutta en itse asiassa tiedä, kuinka paljon kaloreita olen syönyt ylläpitokaloreina... Hmmm...

Juu, niitä laskureita olen joskus vääntänyt ihan työksi asti. Kai niitä sit taas saa tapailla. Ehkä sieltä tulee kannustavampia lukemia, kun voi laskea viikon keskiarvon liikuntakulutuksineen jne.

Ymmärrän oikeen hyvin pointtis, ja se että munkaan ei ehkä kannattais tähän keskusteluun puuttua kun tavotteet on niin erilaisia.mua vaan itteä kauhistuttaa ajatus että joku joutuu jokaisen gramman ja kalorin niin tarkkaan laskemaan :( liekö syynä siihen että sillon kun ite sitä harrastin hölmönä,mun paino humahti 10kg alaspäin ja syömishäiriön sain siinä sivutuotteena tuolloin.
Itellä oli vaan tarkotus seurata omaa kulutustaan ja ettei läskiä ala kertymään,mutta toistepäin kävi,olikin niin tyydyttävää (SAIRASTA!) ku huomas et perkele,näillä konsteillahan mä voin hallita elämääni.
Että mä oon ehkä joku yksilö kelle nuo ei pitäny paikkaansa ja ite hölmönä sain itteni ahdistumaan niistä.

Lähinnä mun postilla oli tarkotus luoda tsemppiä sellasen oman hyvän olon kuuntelemiseen ja ehkä itsetuntoonkin näis asioissa.

Hieno painon pudotus sulla muuten jo takana :)

Yhteeenvetoa: ollaan kaikki erilaisia kroppinemme päivinemme,mutta samanarvosia <3

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom