Notkoselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ezez
  • Aloitettu Aloitettu
Sellaisesta asiasta kyselisin, että omistin ennen todella huonon ryhdin, mutta ryhti on iän ja pituuskasvun myötä parantunut, mutta notkoselkä vaivaa vielä..
Tai ei siitä mitään vaivaa ole, mutta olishan se kiva saada kunnon ''suora'' selkä, koska runsaasti itselläni se notkolla on..
Ehkä se ryhtikin siitä parantuisi sitten..

Millaisia neuvoja tähän?
Tiettyjä liikkeitä tms?

kiitos :rolleyes:

Itsellä sama ongelma. Näyttää läskiltä kun selän ollessa notkollaan vatsa "työntyy" eteenpäin. Olisi tosiaan kiva tietää onko tähän parannusta. Venyttelyä on suositeltu mutta sekin on vain väliaikainen ratkaisu :(

Ja heitetäänpä tähän samaan vielä kysymys; onko notkoselästä haittaa salilla käydessä esim. jotain tietty liikettä(penkki?) tehdessä?

Kumpaa nyt tarkoitatte? Yleensä kun selkä on notkolla niin tarkoitetaan kaarta, eli vähän ylitaittuvaa, Ja sitten köyryselkä taas on pyöreä.

Siis jos toi yläselän kyfoosi tai pyöreäksi taipuminen on kyseessä, niin se voi johtua hyvinkin siitä, että hartiat on liian edessä. Monilla punttailijoilla näkee tätä kun tehdään penkkiä, penkkiä, penkkiä ja ehkä vielä vähän leukoja, jotka pahentaa tilannetta. Sinne lapojen väliin kun saa lihaa, niin tilanteen pitäisi parantua - leveillä kulmasouduilla ja alataljalla. Sori jos oli turha posti ja ongelma ei ole lähellekkään tämän tapainen :)

Omalla kohdallani kyse ainakin on ymmärtääkseni lordoosista. Näyttää käytännössä siltä, että perse olisi puoli metriä selän ja muun yläruumiin takana ja selkä on ( muotoinen. Pitää toivoa, että vatsalihasten ja selän treenaaminen suoristavat selkää ja ryhtiä :(

Itelläni on ainakin niin, että kun normaalisti seison niin alaselkä kaartuu eteenpäin.. tai hmm.. mitenkähän sen selittäisi niin, että ymmärtää..
No kun menee selkä seinää vasten nojaamaan niin perseestä hiukan ylemmäs, missä sijaitsee '' alaselkä '' niin sinne mahtuu nyrkki seinän ja selän väliin..

Yllättävän vaikea selittää, mutta toivottavasti tajusitte :D
Olisi aivan loistavaa jos olisi keinoa, miten tämä ulkoisuus korjata..

Itelläni on ainakin niin, että kun normaalisti seison niin alaselkä kaartuu eteenpäin.. tai hmm.. mitenkähän sen selittäisi niin, että ymmärtää..
No kun menee selkä seinää vasten nojaamaan niin perseestä hiukan ylemmäs, missä sijaitsee '' alaselkä '' niin sinne mahtuu nyrkki seinän ja selän väliin..

Yllättävän vaikea selittää, mutta toivottavasti tajusitte :D
Olisi aivan loistavaa jos olisi keinoa, miten tämä ulkoisuus korjata..

Jep, näin se on. Itselläni esim. penkkiä tehdessä selin makuulla ollessa selän ja alustan väliin mahtuu nyrkki helposti. Olen todella lähellä alipainon rajaa, ja silti näytän raskaana olevalta naiselta. Ei mielestäni se hauskin asia maailmassa :itku:

Jep, näin se on. Itselläni esim. penkkiä tehdessä selin makuulla ollessa selän ja alustan väliin mahtuu nyrkki helposti. Olen todella lähellä alipainon rajaa, ja silti näytän raskaana olevalta naiselta. Ei mielestäni se hauskin asia maailmassa :itku:
joo juuri sama homma itselläni!
Äskeisessä postissasi pistit, että selkä näyttää tältä (, mutta mielestäni se näyttää tältä ), koska alaselkä kaartuu ns. eteenpäin? ja kun persettä lähennyttäessä selkä menee niin, että perse '' korostuu '' paremmin.. helvetin vaikea selittää :D mutta eiköhän nyt ymmärretä mitä tarkoitamme..

joo juuri sama homma itselläni!
Äskeisessä postissasi pistit, että selkä näyttää tältä (, mutta mielestäni se näyttää tältä ), koska alaselkä kaartuu ns. eteenpäin? ja kun persettä lähennyttäessä selkä menee niin, että perse '' korostuu '' paremmin.. helvetin vaikea selittää :D mutta eiköhän nyt ymmärretä mitä tarkoitamme..

Eikös se riipu siitä kumpaan suuntaan naama osoittaa?:D Mutta joo, tarkoitin siis, jos oletetaan että seisot naama vasemmalle(<- tonne siis) päin, selkä näyttää ( tältä!

Mulla on vähän samaa ongelmaa, mutta se on parempi nyt, kun pyrin pitämään lantion edessä. Alussa oli aika vaikeaa keskittyä "työntämään" lantiota eteenpäin, mutta ei menny kauan kun se meni jo automaattisesti. Kyllähän selkäranka on vielä vähän notkolla, mutta ei se niin ongelma ole. Pahinta tuossa on jos oikein köyristää aina selkää ja pitää persettä takana.

muistaakan tehdä myös poikittaista vatsaa niin pysyy se korsetti helpommin pystyssä. Muutenkin kannattaa koittaa päivän mittaan aktivaatiota pitää vatsan seutuvilla, niin lihasadaptaation ansiosta pysyy paketti kasassa enempi tiedostamatta. Ei tarvitse sitten koko ajan pidätellä sitä tuskan hiki otsalla. Tuollein saa sen pienen pömpönkin pois vatsan edestä.

Itelki notkoselkä tullu varmaa sen takii, kun normipäivänä koneel menee helposti 10h+ paskassa asennos päiväs. "Makuuhaavojaki" seläs sen takii

Ai eikö tähän muita apuja ole, kuin vain pitää sitä selkää suorana ja keskittyä siihen?
Eihän se notko siitä katoa mihinkään? :P
Ei varmaan auta vatsojen ja selkien tekeminen mitenkään..

Itse väittäisin että perussyitä ovat mm. ylikireät lonkankoukistajat, jotka dominoivat voimasuhteiltaankin pakaroita, ylikireät rintalihakset jotka kääntävät olkapäitä eteenpäin ja vielä korostavat mahdollista kyfoosia. Lisäksi jos treeni on punnerrusvoittoista niin sekään ei auta..
Rinnan ja lonkankoukistajien, takareisien, päännyökkääjien ja pohkeiden venyttely/liikkuuvuuden lisääminen auttaa jo jonkun verran.
Lisäksi pakaroihin on hyvä saada voimaa.
Ulkokiertäjien eksta-treenaaminenkaan ei välttämättä ole huono vaihtoehto. Vähentää vielä olkapäiden loukkaantumisriskiäl.

Ylikireydet ja pahat voimaepätasapainot on syytä hoitaa todella nopeasti.
Kropalla on tapana kompensoida sitä muuttamalla jotain muuta. Jos esim juuri lonkat ovat ylikireät niin kompensaatio menee luultavasti takareisien kautta alaselkään, jossa se tuntuu kipuna.
esim pohkeiden ylikireys saattaa tuntua pääkipuna..

Entäs nukkuminen notkoselän kanssa?

Kysymykseni juontaa siis juurensa siitä, että itsellä tahtoo olla hieman ongelmia saada nukutuksi koska alaselän/lonkan seutu puutuu jonkin aikaa sängyssä maatessaan, eikä alaselkä koske sänkyyn. Ongelmaa lievittää paljon se, että laittaa tyynyn reisien alle. Kuitenkin paras asento selän kannalta olisi kun saisi reidet nostettua lähes 90-asteen kulmaan sänkyyn nähden.

Varsinaista notkoselkää ei ole todettu, mutta alaselän oireiden (puutuu seistessä/kävellessä pidempään & ongelmat nukkumisen kanssa) perusteella jotain häikkää on jossain. Lonkankoukistajissa olen havainnut pientä kireyttä, joten sekin saattaa ilmeisesti riittää ongelman aiheuttajaksi.

Minulla on notko selkä, ja ainut keino mitä olen itse keksinyt on se, että pyrkii pitämään selkää suorassa. Eihän se alussa helppoa ollut ja unohti sen unohti kokoajan, mutta kyllä se lopulta helpottui. Pyrkii vaan pitämään selän suorassa ja ikäänkuin työntää lantiota eteenpäin. Nyt selkä on aika hyvällä mallilla, eikä ärsytä enää minua. Tosin ammattilaiselta voisi kysyä paremmin, jos sieltä vaikka hyviä neuvoja saisi. Itse ei ole tullut käytyä vaikka ehkä kannattaisi.

Sama vika täällä. Ongelmaa voi kuitenkin lievittää ja ryhdin voi varmasti saada oikein hyväksi. Kaikki riippuu vaan siitä, kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa. Tärkeimmät jutut on kuitenkin lonkankoukistajien ja etureisisien venyttely, sekä takareisien, perseen ja vatsalihasten vahvistaminen. Ja nimenomaan vatsalihasten treenaaminen, EI yläkropan nostelu lonkankoukistajilla.

Sama vika täällä. Ongelmaa voi kuitenkin lievittää ja ryhdin voi varmasti saada oikein hyväksi. Kaikki riippuu vaan siitä, kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa. Tärkeimmät jutut on kuitenkin lonkankoukistajien ja etureisisien venyttely, sekä takareisien, perseen ja vatsalihasten vahvistaminen. Ja nimenomaan vatsalihasten treenaaminen, EI yläkropan nostelu lonkankoukistajilla.
Minulla ei ole hajuakaan miten noita venytellään niin opastakaa joku hyviä venytysliikkeitä?

Back
Ylös Bottom