Notkeus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaapa hyviä vinkkejä miten saada notkeutta. Itse oon karatea harrastanut 7 vuotta ja yhä oon sellainen persejalka, että kiertopotku ei nouse edes mahan korkeudelle. Kyseessä on superkankeat lonkkanivelet, jotka paukkuu heti kun yrittää kinttua nostaa. Ikää on jo 21-vuotta, joten onko tässä vaiheessa jo myöhäistä haaveilla lisänotkeudesta?

Luurankomies sanoi:
Ikää on jo 21-vuotta, joten onko tässä vaiheessa jo myöhäistä haaveilla lisänotkeudesta?
Noei, Itte olen 24v aloittanut thaiboxingin(ju-jutsun 2krt/vko ei riittänyt, joten lisää piti saada treeniä) ja jo puolessa vuodessa venyvyys kasvoi älyttömästi. Ennen ei lonkat antaneet yhtään myöten potkia päähän. En venyttele muuten kuin treeneissä... tosin treenaan 6krt/viikko.

21 v. on vielä poikanen ;-) eli nyt vain säännöllistä venyttelyä ja vuodessa saat spagut, jos et riko paikkojasi. Kaiken A ja O on jaksaa venytellä säännöllisesti.

Jotta potkut alkaa nousemaan nopeasti niin 1. Paljon potkuharjoittelua. 2. Säännöllinen venyttelyohjelma osaksi harjoittelua, pääpaino dynaamisessa venyttelyssä. 3. Potkimisessa käytettävien lihasten vahvistaminen vaikkapa kuntosaliharjoitteilla.
Nämä kaikki harjoitteet yleensä kuuluvat ainakin täyskontakti lajien ohjatuille tunneille, joten huomattavaa parannusta yleensä saa osallistumalla aktiivisesti oman lajinsa harjoituksiin. Mikäli näin ei ole, esimerkiksi karate taitaa olla vahvasti käsipainotteinen niin esimerkiksi normaaliharjoitusohjelman lisäksi 1-2 krt viikossa erillinen liikkuvuusharjoite, jossa aluksi kevyt lämmittely, sen jälkeen potkutekniikkaharjoittelua hetki ja liikkuvuusharjoitteet (esim. jalan nostot eteen ja sivulle, lonkan pyöritys sisäkautta ulos) siihen päälle staattiset venytykset pohkeet, etureisi, pakara, takareisi, sekä keskivartalo, vatsa, kyljet, alaselkä. Kun venytyksiin on saanut parin viikon treenin jälkeen hyvän tuntuman, on hyvä vaihtaa pitkät staattiset venytykset JRV-tyyliseen (jännitys, rentoutus,venytys) mallisiin.
Keskittymällä potkuharjoitteluun ja venyttelyyn huomaat varmasti edistymistä hyvinkin lyhyellä aikavälillä harjoittelussasi.

Sulla on samalaiset lonkat kun mulla. Kannattanee jalkoja venytellä kunnolla useampi kerta viikossa. Hiljaa hyvää tulee, ei kannata repiä.

Itsellä ainakin on auttanut sitkeä persielihasten venyttely ja hillitön määrä potkuja säkkiin. Mulla oli kans ennen tuo ongelma, että lonkat ei oikein venyneet ja päähän monottaminen oli teknisesti vaikeaa vaikka jalka sinne nousikin.

No niin täytyypä ruikuttaa lisää näin kohta puolen vuoden tauon jälkeen. Ongelma on yhä sama kirottu lonkkanivelten kankeus. Olen yrittänyt venytellä aktiivisesti useita kertoja viikossa, mutta kehitystä ei tapahdu, päinvastoin joskus paikat on edellisten venytysten jäljiltä kankeammassa kunnossa.

Jokin lonkissani mättää ja pahasti, sillä lihakset ovat kyllä notkistuneet, koska kinttu nousee vaivatta pään korkeuteen, mutta heti jos yrittää kiertopotkua(mawashigeria)edes mahan korkeuteen, ottaa nivelen taipuisuus heti vastaan ja potkusta tulee joko "perse-edellä"-tyyliin tehty sohaisu alaviistoon tai melkein suoralla vartalolinjalla monotus yläviistoon ilman lantion hyväksikäyttöä.

Sitä haluaisi vielä uskoa notkistuvansa, mutta kun vuosikausien harjoittelun jälkeen, on taso yhä lähes lähtötilanteessa, niin voiko asialle enää mitään tehdä? Voivatko ihmisten kehot olla niin eri tavalla rakentuneita, että joillekin vähäinenkin tietyn nivelen notkistuminen on mahdotonta?

Luurankomies sanoi:
Jokin lonkissani mättää ja pahasti, sillä lihakset ovat kyllä notkistuneet, koska kinttu nousee vaivatta pään korkeuteen, mutta heti jos yrittää kiertopotkua(mawashigeria)edes mahan korkeuteen, ottaa nivelen taipuisuus heti vastaan ja potkusta tulee joko "perse-edellä"-tyyliin tehty sohaisu alaviistoon tai melkein suoralla vartalolinjalla monotus yläviistoon ilman lantion hyväksikäyttöä.

Oletko varma, että potkutekniikkasi on kunnossa? Monesti näkee ihmisiä, jotka ovat notkeita kuin pirut, mutta he yksinkertaisesti eivät osaa potkia. Ongelmat tuntuvat olevan juuri lantiossa, mutta ongelma minun silmään on tukijalan käytössä, lantion ja vartalon "avauksessa" ennen potkua. Siis nimenomaan mawashigerista kyse.

Oma notkeuteni on mallia rautakanki ja pitkään taistelin juuri mawashigerin kanssa, kunnes joskus peilin edessä harjoitella hiffasin miten se menee, kuinka se lantio toimii ja potkut alkoivat lähtemään. Se oli sellainen ahaa-elämys. Mulle se aukesi, kun harjoitteli siten, että ensin nopea hämy mawashigeri alas ja samantien (ei siis palautusta jalalle kuin ainoastaan polvi koukkuun välissä) nosto korkealle ylös mawashigeriin. Tuolla alun alas hämypotkulla sain tukijalan ja lantion oikeaan asentoon, mistä pystyin sitten nostamaan ylöskin sen potkun joka aiemmin jäi aina lantion tasoon. (plus samalla opin helpon hämyn, joka menee läpi yllättävän monelle)

TJJ sanoi:
Oletko varma, että potkutekniikkasi on kunnossa? Monesti näkee ihmisiä, jotka ovat notkeita kuin pirut, mutta he yksinkertaisesti eivät osaa potkia.

Kyllä sen pitäisi olla kunnossa, ainakin kun muut potkut(maegeri, sokutogeri, ushirogeri, kakatogeri, mikazugeri, uramawashigeri)onnistuvat vähintäänkin mahan korkeuteen. Mawashigerista vielä sen verran, että oikea puoleni on notkeampi ja sen myötä parempi(vaikka olen vasenjalkainen)ja potkussani ei juurikaan vikaa huomaa jos monotan vastustajaa, säkkiä yms. koska tällöin palautukseen ei tarvi niinkään paljon kiinnittää huomiota, mutta ilmaan potkiessa perustekniikanomaisesti, ei potku luonnistu millään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Potkujen korkeuteen auttaa korkealle potkiminen, voimistaaksesi lonkan ja kylkien lihaksia sekä venyttely. Itselläni auttoi joskus venyttelyn tehokuuri; aamulla jalan nostoja eteen, taakse ja sivulle ja illalla staattinen venyttely pienen lämmittelyn jälkeen. Dynaamiset, eli jalannostot joka päivä ja staattiset kolme kertaa viikossa. Asiat eivät tapahdu viikossa eikä kahdessakaan, mutta kuukaudessa huomaa jo edistymistä. Hieman kankeammille ihmisille pelkkä reeneissä tapahtuva venyttely ei ole tarpeeksi vaan tarvitaan erillisiä venyttelyreenejä.

Ilmaan potkiminen on taas oma taitolajinsa, niinkuin tuossa viimeisessä postauksessa täsmensitkin. Tukijalkasi ja lantiosi tähtäävät mahdollisesti pidemmälle, mihin jalkaasi pysäytät ja vedät palautukseen. Tukijalan ja lantion työskentelyyn ja ajoitukseen panostamalla opit ehkä tuon ilmaan potkimisenkin.

Luurankomies sanoi:
Kyllä sen pitäisi olla kunnossa, ainakin kun muut potkut(maegeri, sokutogeri, ushirogeri, kakatogeri, mikazugeri, uramawashigeri)onnistuvat vähintäänkin mahan korkeuteen.

Niin, mutta mulle ainakin tulee sellainen käsitys, että nimenomaan mawashigerisi tekniikassa on tekemistä. Toki mahdoton sanoa näkemättä, mutta ei ole 1 eikä 2 eikä edes 3 kertaa kun näkee harrastajan, joka osaa muut potkut hyvin, on notkea, mutta mawashigeri ei vain suju. Monesti vika on siinä välillä, kun jalka irtoaa lattiasta - lantion "avaaminen".

Mielestäni aamulla kannattaisi venytellä, koska silloin keho on kankeimmillaan. Ja itse olen sitä yrittänyt aina aamuisin harjoittaa. Toisaalta jos ei ole tavaksi päässyt muodostumaan meinaa venyttely unohtua.

Aamuvenyttelyitä yritin itsekin kokeilla, mutta tuppas pahasti unohtumaan.. Harmittaa kun pienempänä poikana olin taekwondossa niin notkeus oli jotain uskomatonta ja piti sekin lopettaa. Eipä tarvittu kuin muutaman vuoden tauko venyttelyssä ja -tsadam- samaa tasoa rautakangen kanssa. Noh, onneksi nyt on alkanut paikat pikkuhiljaa notkistua..

Luurankomies sanoi:
Kertokaapa hyviä vinkkejä miten saada notkeutta. Itse oon karatea harrastanut 7 vuotta ja yhä oon sellainen persejalka, että kiertopotku ei nouse edes mahan korkeudelle. Kyseessä on superkankeat lonkkanivelet, jotka paukkuu heti kun yrittää kinttua nostaa. Ikää on jo 21-vuotta, joten onko tässä vaiheessa jo myöhäistä haaveilla lisänotkeudesta?

Helvetin kivuliasta ja kovaa venyttelyä vaan. Mitä enemmän lihakset venyy, sitä notkeammaksi tulet. Esim. fitness-kilpailija Tuija Kankainen venytteli tunnin päivässä joka päivä valmistautuessaan kisoihin ja notkeutta tuli rutkasti lisää :worship: !

Ihmettelijä sanoi:
Helvetin kivuliasta ja kovaa venyttelyä vaan. Mitä enemmän lihakset venyy, sitä notkeammaksi tulet. Esim. fitness-kilpailija Tuija Kankainen venytteli tunnin päivässä joka päivä valmistautuessaan kisoihin ja notkeutta tuli rutkasti lisää :worship: !

Eka postaus, pakko kai se on joskus aloittaa.

Mun fysioterapeutti oli hieman eri mieltä näistä kivuliaista venytyksistä. Sillä hänen mukaansa, jos venyttely on siis todella kivuliasta, voi jokin hermo olla puristuksissa ja kivulias venytys aiheuttaa vielä pahempaa "jumia", joka siis todellisuudessa olisi hermon venymisestä aiheutuvaa kipua. Ehdotti tällaisiin tilanteisiin sellaista kevyesti nykivää (en osaa paremmin selittää) venyttelytapaa, että mahdollinen hermon puristuminen saataisiin laukaistua ja keskityttyä itse lihaksen venyttämiseen. Sitä en tiedä, että onko tässä tapauksessa kyse hermon puristumisesta.

Aloittajalle: Luulisi, että jo puolen vuoden aktiivisella venyttelyllä olisit saanut selkeää edistystä aikaan. Jospa kävisit asiantuntevan fysioterapeutin tykönä kertomassa tuosta ongelmasta ja varmaan saisit ainakin uusia ideoita vaivan korjaamiseksi. Kyllä sen lonkan saa hyvin liikkuvaksi oikeanlaisella harjoittelulla. Itsekin olen siitä vaivasta joskus kärsinyt ja kivuliasta se on, varsinkin potkiessa.

Tuupataanpa omakin lusikka tähän soppaan

Mulla oli kans pitkän aikaa tosi tuskaa koipien venyttely ja notkeutta ei vaan tahtonut tulla.
Myöhemmin muutin venyttelyn ajankohtaa. Sen kovan treenin jälkeen vain tosi kevyt ja nopea venyttely, ja enemmän ravistelua yms. Sitten muutaman tunnin päästä/seuraavana päivänä rauhalliset ja pitkäkestoiset staattiset venytykset. (Tuntuu että ei venu mihinkään mutta seuraavissa treeneissä olo on kuitenkin notkeampi).

Treeneissä tietenkin koitin tehdä dynaamista venytystä aina mahdollisimman paljon.

Samalla huomasin että mun ongelmakohta oli helevetin jäykkä alaselkä, jonka vuoksi perslihakset olivat usein aivan jumissa. :whip: Paljon alaselän ja perssiin venyttelyä niin avot. Johan parani taas.

Ja kun kankeana oli ollut vähän pakko opetella potkutekniikka mahdollisimman oikein niin notkeampana oli sitten tosi helppo potkia sparrikaveria daijjuun. :D :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom