Notkeaksi venyttelemällä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt ottanut kunnon venyttelyn mukaan treenaukseeni. Mutta oon vähän lukenu että jos haluaa parantaa kunnolla venyvyyttä niin ei kannata tolla ihan perinteiselle +30 sec venytyksillä sitä koittaa. Eli venyttelen koko kropan läpi kahdesti viikossa ja jalat vielä erikseen jalkapäivänä. Mutta kun haluaisin venyä tohon spagaattiin ja spiraaliin vielä jonain päivänä ja muutenkin parantaa varsinkin jalkojen venyvyyttä. Koitin kyllä searchilla ettiä ja löysinkin linkkejä aiheeseen, mutta mitään yksinkertaista ohjetta en löytänyt. Mutta ajattelin että ei se nyt niin isoa vaivaa tarvitsisi, jos joku neuvoisi tähän vaan että milloin ja montako sarjaa niitä venytyksiä kannattaisi tehdä? Jostain olen jotain lukenut että n. 5 sec venyttää lihasta niin pitkälle kun menee niin venyis, mutta en löytäny enään sitä linkkiä. Ja kannattaako tämmöistä "venyttävää venyttelyä" tehdä sen normaalin venyttelyn kanssa 2H treenin jälkeen?

Tulipas taas sekava teksti.. No toivottavasti tajusitte. Mutta, nyt venyttelemään :)

Millainen on spiraali?

Jonkinlainen venyttelyohjelma, jota jaksaisi seurata, olisi kiva. Tuuppaa muuten jäämään kaikki venyttelyt välistä.

Mä olen tykännyt method putkistosta, syvävenyttelyä. Löytyy esim kirjastosta. Kirjassa on hengitysharjoituksia ja liikkeillä on ihan ihme nimet, mutta hyviä liikkeitä.

No itse ainakin kun aikoinaan spagaatin opettelin pidin venytystä päällä jopa yli tunnin ja spagaatti meni parin viikon harjoittelun jälkeen, eli en voi olla noiden lyhyiden venytysaikojen kannalla, mutta toisaalta en niitä kyllä kokeillutkaan.
Itse ainakin venyn spagaattiin parhaiten heti reisitreenin jälkeen. Kannattaa kokeilla. Kaikenlisäksi kun lihasta ympäröivät kalvot muutenkin pumpin vuoksi tavallista venyneemmässä tilassa, kun siihen päälle tulee vielä venyttelyn aiheuttama lisävenytys niin kyllä ainakin lihaskalvoihin tulee reilusti uutta tilaa. Kivunsietokynnyskin on jalkatreenin päälle tosi korkea, verrattuna että koittaisi venyä spagaattiin kylmiltään. Itse olen venynyt spagaattiin yli 15-vuoden ajan koska tahansa, mutta helpointa ja kivuttominta se on aina jalkatreenin jälkeen tai sen aikana. Eipä siinä tietenkään mitään uutta ole että venyttely kannattaisi tehdä paikat lämpöisenä. Jalkatreenin korvaisi tietysti juoksulenkki, jos vaan sellaista harrastaa.

Itse ainakin teen 10-15 sekuntia pitkiä venytyksiä. Treenipäivinä vaan venyttelen. Ensin pientä lämmittelyä salilla ja siihen sitten venytystä. Sitten treenit ja sen jälkeen uudet venyttelyt. Kylmää lihasta ei kannattaisi venyttää ettei satu loukkaantumisia siinä. Venyttelen ihan kevyesti ja myös lämmittelen tuossa sarjojen välissä kun treenaan. Pääasiassa venyttelyt kyllä ennen ja jälkeen treenin. Itsekkin mielelläni ohjeita ottaisin venyttelyyn kun tässä minun systeemissäkin varmaan on paljon parantamista? Venytysohjeita katson yhestä venytysohjelmasta jonka sain joskus liikunnanopettajalta.

v-selkä76 sanoi:
No itse ainakin kun aikoinaan spagaatin opettelin pidin venytystä päällä jopa yli tunnin ja spagaatti meni parin viikon harjoittelun jälkeen

Siis millaisessa asennossa olit? ihan jalat haarallaan ja maasta tai jostain tukea pitäen vai? Kun kuulin että spagaattia voi harjoitella myös niin, että menee istumaan johonkin ja ja jalat levälleen ja painaa päätä siitä alas.

Ja tosta putkisto methodista luin tuolta "hartioita ylemmäs venyttelemällä" -threadista, niin oliko se niin että esim. sitä liikettä ei saisi tehdä samana päivänä kun treenaa hartiat eikä sen jälkeisenä päivänä?

Venyminen onki aikasta paljon taas ihmisestä kii :) Ite oon venyny mihin vaan spakaatteihin ym siitä lähtien kun olen älynnyt miten ne ovat :P Sitten taas jotkut vaan vuosi kaupal venytellä että venyy johonki.. mutta päiväs kun 15-20min jaksais nii kyllä se siitä alkaa vetreytyy.. Ja ei kannata ihan heti reenin jälkeen 1h-2h päästä...

ei sitä tarvii niin tarkka olla.
ite sain viime talvena aika paljon venyvyyttä kun yksin kertaisesti vain venyttelin oikeastaan jokapäivä,sillein miten ite tuntuu hyvältä,tällä hetkellä ei ihan mee munat lattiaan(liian pienet :anssi: ) eikä jalkanouse niin rivaksasti mutta kyllä tässä taas kerkee kun vaan alottaa.

fore sanoi:
Kankeus on voimaa :rock:

Kankeus on perseestä. Meikä on varmaan Suomen kankein äijä. En pysty edes ite sitomaan kengännauhoja. Ois vitun hauskaa olla semmonen vetreä äijä. Olokin ois varmaan paljon rennompi, kun ei kiristäis kokoajan jostain.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jotain perusjuttuja nyt tähän kun en ehdi pitempää kirjottamaan:

-Lämmitä venytettävät lihakset aina ennen venyttelyä.

-Mikäli toinen puoli (esim. jaloista) on kankeampi venytä se puoli aina ensimmäisenä.

-Älä nyi tai pidä asentoa liian syvällä, venytys ei saa tuntua kipuna.

-yli 20 sekunnin (- 2min) venytykset auttavat notkistumaan, mikäli haluat venytellä ennen
urheilusuoritusta on venytyksien hyvä olla vain 5-10 s. pitkiä.

-ÄLÄ venytä lihasta voimakkaasti, voima tai muun raskaan harjoituksen jälkee koska lihas saattaa vaurioitua. Venyttelyn voi aloittaa n. 2 tuntia harjoituksen päätyttyä.

Venyttelystä on olemassa lukuisia kirjoja joita löytyy varmaan myös kirjastosta.

Sale sanoi:

-Mikäli toinen puoli (esim. jaloista) on kankeampi venytä se puoli aina ensimmäisenä.

-yli 20 sekunnin (- 2min) venytykset auttavat notkistumaan, mikäli haluat venytellä ennen

-ÄLÄ venytä lihasta voimakkaasti, voima tai muun raskaan harjoituksen jälkee koska lihas saattaa vaurioitua. Venyttelyn voi aloittaa n. 2 tuntia harjoituksen päätyttyä.

:thumbs:
Lisätä/selkeyttää voisin vielä, että ei sitten todellakaan ennen treeniä kannata venyttää yli 15 sekkaa, sillä silloin lihas relaksoituu ja silloin lihakset eivät ole mahdollisimman suorituskykyiset. Heti treenin jälkeen on aika turha venytellä, sillä lihas palautuu kuitenkin sen jälkeen "pumppiin". Vasta noin parin tunnin päästä on hyvä tehdä loppuvenyttely, jolloin venytysten tulisi olla noin puoli minuuttia. 15 sekunnin venytykset ovat liian lyhyitä ja toisaalta taas ei ole juurikaan eroa, venyttääkö puoli minuuttia vai viisi minuuttia (eli n. 30s on optimi).

Sale sanoi:
QUOTE]

Sanoisin kyllä tähän ettei venyttely välttämättä mitään mukavaa ole jos haluaa kehittyä. Monessa venytysasennossa oleminen on mielestäni paljon tuskallisempaa kuin raskaan sarjan tekeminen painoilla loppuun asti.

Pistävää kipua ei saa tuntua, mutta kyllä yleisesti jos haluaa kehittyä pitää tuskaa sietää. Jos venyttely on liian mukavaa ei kehity... tai sitten on kyse lahjakkaasta kaverista joka venyy teki mitä vaan.

Tietenkin venyttely pitää tehdä kaikinpuolin järkevästi, varoivaisesti ja varata siihen kunnolla aikaa ettei tule vammoja. Mutta hyvän venyvyyden saavuttamiseen tarvitaan hikeä, vaivaa ja tätä tuskaa.

Suosittelen kokeilemaan kaikenlaista: dynaamisia venytyksia, "pakkovenytyksiä" kaverin avustamana ja todella pitkiä venytyksiä. En usko että monikaan pääsee tavoitteisiinsa 30-60 sekunnin perusvenytyksillä.

Mielestäni venytellä ei tarvitse mitenkään kello kaulassa, vaan sen verran mitä tuntuu hyvältä. Ennen suorituksia lyhyitä venytksiä, jotta paikat aukeavat. Jos tekee liian pitkiä, niin lihakset väsyvät. Heti treenien jälkeen voi venytellä, mutta mielellään vasta 1-2h treenin jälkeen. Venyttelyt kannattaa tehdä esim TV:n ääressä, sillä muuten homma alkaa maistua puulta. Suuren osan venytyksistä voi tehdä jopa sohvalla maaten/istuen. Kannattaa ottaa tavakseen venytellä päivittäin, tai vähintään aina urheilemisen jälkeen.

Venyttelystä on olemassa lukuisia kirjoja joita löytyy varmaan myös kirjastosta.

Hyvää tekstiä. Ja juurikin ne pitkäkestoiset venytykset lisää liikkuvuutta. Eli pitää olla jopa yli tuon kaksi minuuttia, että liikkuvuus lisääntyy. Tietystikään se kipu ei saa olla ns. hermokipua. Hermokivun tuntee siitä, että se säteilee eteenpäin esim. raajassa.

Itse olen nyt käynyt joka torstai ohjatussa venyttelyssä ja on tehnyt hiton hyvää! Jotenkin sitä on niin saatanan laiska venytteleen muuten. Tossa ohjatussa tehdään ensin n. vartti keskivartalon syvien lihasten harjoitteita alkulämmöiksi ja sitten noita pitkiä n. 2-3 minuutin venytyksiä jalkoja ja selkää painottaen.

Mutta ois kyllä kiva nuo spakaatit ja spiraalit saada joskus tehtyä. Miten niitä kannattaa harjotella?

^missäs päin käyt tossa ohjatussa venyttelyssä? ja uteliaisuudesta kysyn, että onko sille miksi haluaisit saada vaikka spakaatin tehtyä niin joku syykin muuta ku että näyttää siistille? :D

^missäs päin käyt tossa ohjatussa venyttelyssä? ja uteliaisuudesta kysyn, että onko sille miksi haluaisit saada vaikka spakaatin tehtyä niin joku syykin muuta ku että näyttää siistille? :D

Elixiassa treenaan ja siellä on tollanen miehille tarkoitettu venyttelytunti nykyään. Ei tuolla siis mitään spakaateja yms. tehdä, mutta tuli vain mieleen, että oishan tuokin joskus hyvä saada tehtyä.

Ei siis mitään sen kummempaa taikaa, yksi turha saavutus siinä kuin vaikka satasen penkki joskus pentuna. Ja nykyään ois tavoitteena taas 150 penkki. Eli pitää niitä turhia tavoitteita olla, joilla ei loppupelitä ole suurempaa merkitystä.

Pääasia itselläkin, että on venyttely alkanut kiinnostaa. Ennen tuli venyteltyä ehkä 3 kertaa vuodessa nyt jopa kerta viikossa kunnolla. ;)

Kankeus on perseestä. Meikä on varmaan Suomen kankein äijä. En pysty edes ite sitomaan kengännauhoja. Ois vitun hauskaa olla semmonen vetreä äijä. Olokin ois varmaan paljon rennompi, kun ei kiristäis kokoajan jostain.
Itekki sanoit sen, kankeet on äijiä.
Ei mikää notkee hyppynukke oo äijä.
Se on sellane pikkuhintti :D

Asiaan;
Hyviä venytysohjelmia voi kyllä laittaa, itse venyttelen pelkästään jalkapäivinä hikiset yhteensä kolmen minuutin venytykset treenin jälkeen :F
Ei oikee venyttely maistu.
Yläkroppaa venyttelen vaan jos on sietämättömiä lihskipuja.

Asian vierestä;
Miten latseja saa venyteltyä parhaiten?
Itellä kipeytyy pirun helposti.

Siinä oli hyvää asiaa. Vielä semmosta lisää että venytellä voi kyllä heti liikuntasuorituksen jälkeen jotta lihakset palautuvat oikeisiin mittoihin. Noin. 5 sekunnin venytyksiä, mutta ei voimakkaasti niinkuin edellä mainittiin. Jalkapallo aikoina meillä oli ainakin 0,5h-2h treenin jälkeen 30-90sekunnin venytyksiä ja 2h eteenpäin voi venytellä normaalisti notkeutta lisäävästi 30s-180s.

http://www.protraining.fi/fitness/venyttely/fitvenyttely.htm
http://www.kotinet.com/timo.haapajoki/Venyttely.htm
http://www.punttis.net/venyttely.html

Tossa pari linkkiä, googlella löytyy vaikka kuinka paljon lisää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom