Notkeaksi vaikka väkisin...(venyttelyä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chuckie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sattuipa silmään tuo "...vaikka väkisin"; esim. method putkistolla ei tuota suuriakaan ongelmia saada myös nivelsiteitä venymään, jonka jälkeen ei kellään ole enää kivaa... Joten tiettyä varovaisuutta kannattaa noudattaa.

Kerropa Tuomas vaaranpaikat (pahat venytykset sen aitajuoksijavenytyksen lisäksi)? Viimeksi eilen otin oppia kyseisestä kirjasta. Mikä Putkistosta tekee niin erikoisen vaarallisen?

Nivelsiteiden venymistä ei kauheasti taida itse tuntea joten varoitus on ihan paikallaan.

Originally posted by JackOfAllTrades
Enpä menisi vannomaan. Mielestäni Painonostajilla on aika hyvä liikkuvuus ihan ilman erillistä venyttelyä.

Painonnostajat ovat yleensä tunnollisia sen venyttelyn kanssa. Eivät olympianostot sinänsä lisää liikkuvuutta, kangistavat kyllä vähemmän kuin voimanostokyykky, bench ja veto.

Originally posted by JSmith
Kerropa Tuomas vaaranpaikat (pahat venytykset sen aitajuoksijavenytyksen lisäksi)? Viimeksi eilen otin oppia kyseisestä kirjasta. Mikä Putkistosta tekee niin erikoisen vaarallisen?

Nivelsiteiden venymistä ei kauheasti taida itse tuntea joten varoitus on ihan paikallaan.

Meikäläinen taitaa taas liikkua hiukkasen vaarallisilla vesillä näiden kommenttieni kanssa...
Tsasoulinen ja Putkiston kirjoista en kyllä löytänyt muuta, kuin varoituksia aiheesta. Tsasouline viittasi kipuun nivelessä ja Putkisto "negatiiviseen kipuun".
Testailin putkistoa viime keväänä; kyllä sillä saa liikkuvuutta lisättyä ja se liikkuvuus pysyy, vaikka venyttelyn lopettaisikin. Epäilenpä vain eräänä "¤%%"#-tyylisenä päivänä, kun ei taas jaksanut keskittyä mihinkään, saaneeni jonkunnäköisen vaurion aikaiseksi oikeaan olkaniveleen. Nyt alkaa tosin olla jo paranemaan päin.
Eikai siinä Putkistossa pitäisi niin suuria vaaroja olla, jos muistaa vaan "kuunnella" kehoaan. Hengitys-, mielikuva- ja ym. tekniikoilla lihaksen saa rentoutumaan niin totaalisesti, ettei venytysrefleksi ja muut suojakeinot enää ole suojaamassa paikkoja.
Niistä erityisen vaarallisista liikkeistä en kyllä osaa mitään ihmeempää sanoa; mun polvet ei ainakaan siitä aitajuoksijavenytyksestä diggaile.

Originally posted by tuomas
mun polvet ei ainakaan siitä aitajuoksijavenytyksestä diggaile.

Munkin mielestä se venytys on huono. Mulla tuppaa kramppailemaan tuosta pakaran vierestä, ulkosyrjästä, jos koetan aitajuoksijavenytystä tehdä. Mikä lie, mutta mä en sitä venytystä ole vuosiin tehnyt, ikävän tuntuinen. Siinä lienee tarkoitus takareittä venyttää ja siihen tarkoitukseen on vaikka kuinka monta muutakin (toimivampaa) venytystä.

Voi esim. kääntää sen ei venytettävän jalan toisinpäin, eli esim., jos oikea jalka on venytettävänä, niin vasemman jalan jalkapohja oikean jalan sisäreiteen kiinni eli jalka linkkuun just toisin päin, mitä ns. aitajuoksijavenytyksessä. Mun makuun paljon miellyttävämpi asento ja venytettäväksi tarkoitettu lihas (oikea takareisi) venyy aivan hyvin.

aitajuoksijavenytyksestä

Abysmaalinen kipu aitajuoksijavenytyksessä on merkki lanneselän ja lonkan aliliikkuvuudesta. Voisi pitää hyvänä nyrkkisääntönä, että mikäli pystyt menemään aitajuoksija-asentoon siten, että polvi ei särje ja molemmat pakarat koskettavat maata, on lanneselän liikkuvuus riittävä.

Aliliikkuvuus lanneselässä johtaa ennen pitkää pakaroiden ja alaselän lihasten liikkuvuuden vähenemiseen ja tulehduksiin alaselässä. Pahimmissa tapauksissa aina käyräluun suoristumiseen... Eli mun mielestä aitajuoksija-asento on tuiki tarpeellinen venytys, mutta siinä olette oikeassa, että etujalan takareiden venytykseen se ei sovi ja jalan kääntäminen on hyvä vaihtoehto senkin takia, että alaselän lihakset venyvät samalla.

Mikäli aitajuoksija-asento sattuu polvessa, kannattaa tehdä se sängyllä tms. pehmeällä ja lisätä liikkuvuutta erittäin varovaisesti hitailla ja varovaisilla venytyksillä. Miten on Iivili, pystytkö olemaan tuossa asennossa siten, että molemmat pakarat ottavat maahan? Tarkoitus ei ole maalailla mitään kauhukuvia, mutta itsellä tuo huono liikkuvuus johti piiitkään pakkolepoon ja kuntouttaminen maksoi maltaita.

Selvennökseksi: www.fitness.gov/activity/activity2/digest_dec1999/fig_5.gif on venytys mistä keskustellaan.

Mulla tuntuu pistävää kipua takajalan lonkan sivulla, suunnilleen samassa paikassa kuin Iivilillä. Mitä tekemistä tällä on selän puolen lihaksistossa, eiks tämä ole kireyttä tai heikkoutta lonkan ulospäin kääntäjissä (external rotators)? Sinne selän puolelle kai nekin kyllä kiinnittyvät, että lanneselän lihaksista voi puhua.

BTW, tuossa toinen hyvä lonkanvenytys, painoa ja yläkropan asentoa säätelemällä voi saada sen osumaan mm. noihin hankaliin rotaattoreihin: http://www.bodyresults.com/E290-90.asp

Lieneekö saunassa käynti tarpeeksi hyvää "lämmittelyä",jonka jälkeen sitten noita pidempikestoisia venyttelyjä rupeaa vääntämään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tosta kylmänävenyttelystä vielä, että mä ainakin tykkään tehä vatsalihaksia jotain 50-100 kipaletta, niin sen jälkeen tuntuu ainakin jalkojen venyttely paljon mieluisammalta ja tuntuu että venyy myös pidemmälle.. Tiedä sitten mistä johtuu mutta niin teen ;)

Re: aitajuoksijavenytyksestä

Originally posted by ilmari
Abysmaalinen kipu aitajuoksijavenytyksessä on merkki lanneselän ja lonkan aliliikkuvuudesta. Voisi pitää hyvänä nyrkkisääntönä, että mikäli pystyt menemään aitajuoksija-asentoon siten, että polvi ei särje ja molemmat pakarat koskettavat maata, on lanneselän liikkuvuus riittävä.

Myös minulla tuntuu kipu koukussa olevan jalan lonkan sivulla, toinen pakara ei ulotu lattiaan. Tämä ilmeisesti rakenteellinen lonkka'vaiva' masensi joskus aikoinani taistelulajia vähän aikaa harrastettuani kun sivuttaisvenytykset sattuivat vain lonkkiin ja ei se liikkuvuus siitä parantunut, lonkat vain kipeytyivät jos yritti niitä venyttää. Pikainen gallup kahdelta tutultani paljasti ettei kumpikaan pääse tuohon määrittelemääsi riittävän liikkuvuuden osoittavaan asentoon ilman kipua. Sattumaa ehkä, mutta luulisin kuitenkin ettei normaalielämässä tuollaista liikkuvuutta tarvita. Kaikki lisäinfo aiheesta kuitenkin kiinnostaa, ja siitä, jos tuota liikkuvuutta oikeasti voi parantaa ilman että jokaisen venyttelysession jälkeen lonkat on kipeät viisi päivää. Jotenkin vaan pessimistinä on sellainen mutu että tuollaisia paikkoja 'venyttelemällä' saisi enemmän vahinkoa kuin hyötyä aikaan.

Mulla on kanssa uskomus että lonkkien liikkuvuus on melko paljon ihmisestä kiinni. Olen kyllä lukenut jonkun stretching-oppaan lupaukset että kuka tahansa saa sivusplitin jos vain treenaa puoli vuotta, mutta en olisi ihan vakuuttunut. Sitten on kysymys siitäkin että mitä lonkan seudulla oikeasti kannattaa venyttää - lonkan pitääkin olla stabiili nivel, eli venytysten tulee kohdistua vain ja ainoastaan lihaksiin, joita menee lantion seudulla ristiin rastiin paljon päällekkäin -> kohdistaminen hankalahkoa.

Mun rakenteella ainakin on tosi hankala päätellä mikä lonkassa pistää vastaan - lihas vai nivelside, vai pelkästään rakenteellinen juttu jossa itse luurakenne tulee esteeksi. Saattaa olla että olen vain sikajäykkä, mutta joku taekwondo olisi tuskaa meikäläisen lonkille.

Joo, sori. Mulla puskee aina välillä toi kunfu-todellisuus päälle ;) Itse olen vääntänyt nimenomaan kamppailulajeja koko elämäni ja sitä toisinaan unohtaa, että kaikki ihmiset eivät päivästä toiseen yritä potkia toisiaan.

Mutta pysyn vielä kannassani, sillä itsekin olin mielestäni "toivoton tapaus" tuon venyttelyn suhteen. Sitten kun selkä sanoi RÄKS ja aloin sitä kuntouttamaan fysioterapeutin kanssa, kävi ilmi, että se liikkuvuus on todellakin löydettävissä. Ihmisillä on tapana hyväksyä aika suuriakin kipuja ja perustella sitä kahvipöydässä, että perkele kun on noi lonkat kankeat.

Niin kauan kun ei ole suurempia kipuja, kaikki on hyvin, mutta vanhana tuomiopäivän julistajana, venyttely on tärkeää, ilman sitä noutaja tulee pyörätuolilla ;)

Re: aitajuoksijavenytyksestä

Originally posted by ilmari
polvi ei särje ja molemmat pakarat koskettavat maata, on lanneselän liikkuvuus riittävä.

Noniin, eilen reenin jälkeen venyttelin ja kokeilin aitajuoksijavenytystä piiitkästä aikaa. Oikea jalka edessä suorana ei ollut suurempaa ongelmaa, pakarat lattiassa, ei kramppailuja. Toisin päin (vasen jalka eessä suorana) meinasi ensin kipua tuntua oikean nilkan eturistisiteessä (vai mikä nivelside siinä ny olikaan?). Pyörittelin ja venyttelin vähän nilkkaa, niin tokeni. Nippanappa pakarat maassa tuossakin. Molemmin päin polvessa tuntui ikävästi vääntöä -> toi venytys EI VOI olla polville hyväksi! Molemmissa asennoissa tuntui myös lonkankoukistajissa melko kiree fiilis, vaikka nekin olen aina venytellyt omasta mielestäni kunnolla -> väärin kumminkin?

En tiedä, ehkä pitäisi vain tehdä tuotakin venytystä useammin, ehkä siihen tottuisi, mutta mä olen aika allrginen sille, että jos polveen kohdistuu kiertävää vääntöä tai yleensäkään polveen kohdistuvan ylimääräisen rasituksen suhteen.

Mitä tekemistä polven tuntemuksilla muuten voi olla lanneselän alueen kanssa??

Aliliikkuvuus lanneselässä johtaa ennen pitkää pakaroiden ja alaselän lihasten liikkuvuuden vähenemiseen ja tulehduksiin alaselässä. Pahimmissa tapauksissa aina käyräluun suoristumiseen... Eli mun mielestä aitajuoksija-asento on tuiki tarpeellinen venytys,

Huh!! :eek:
Pahalta kuulostaa! Eikö tuolle ole mitään vaihtoehtoja? Ei kai toi venytys VOI olla Se Ainoa Oikea tuon alueen venytys, pakko on olla vaihtoehtoisia venytyksiä.

Totesin muuten eilen, kun tein tuon JSmithin linkin (bodyresults.com) venytyksen, että siinä on yläkropan asennolla paljon merkitystä. Aiemmin mulla on ollut rinta polven päällä, nyt siirsin rinnan säären päälle -> paljon tehokkaamman tuntuinen venytys :) Toi on kurkovenytys muutenkin, sopii hienosti jalkareenin jälkeen vaikka pidempänä (1-2min) versiona, on helppo tehdä, silti tehokas. :thumbs:

Re: Re: aitajuoksijavenytyksestä

Originally posted by Iivili
Totesin muuten eilen, kun tein tuon JSmithin linkin (bodyresults.com) venytyksen, että siinä on yläkropan asennolla paljon merkitystä. Aiemmin mulla on ollut rinta polven päällä, nyt siirsin rinnan säären päälle -> paljon tehokkaamman tuntuinen venytys :) Toi on kurkovenytys muutenkin, sopii hienosti jalkareenin jälkeen vaikka pidempänä (1-2min) versiona, on helppo tehdä, silti tehokas. :thumbs:

Joo, rintaa säären päälle painamalla se venyttää sisäreittä/nivusia ja lonkan ulko-osia. Sitten kun kääntää rinnan sinne polven puolelle, niin venytys siirtyy etujalan pakaraan. Tuossa kun vähän aikaa istuskelee vuorotellen eri asennoissa, niin huomaa kuinka eri puolilla lonkkaa alkaa vähitellen paikat irtoamaan ja venytys elää ja liikkuu aina sen mukaan mikä kohta on vielä tiukilla.

En tiedä, ehkä pitäisi vain tehdä tuotakin venytystä useammin, ehkä siihen tottuisi, mutta mä olen aika allrginen sille, että jos polveen kohdistuu kiertävää vääntöä tai yleensäkään polveen kohdistuvan ylimääräisen rasituksen suhteen.
Minulle ovat viisaammat neuvoneet, että jos liikkuvuus on hyvä, painetta polveen ei pitäisi tulla niin paljon. Itse aloittelin sängyllä tekemään tuota venytystä ja pikkuhiljaa pystyin tekemään sen myös lattialla. En oo mikään asiantuntija, mutta toi liike toimi mulla (ja olen myös tietoinen seikasta, että moni varoittelee aitajuoksijavenytyksen vaaroista)...

JSmithin välittämä venytys venyttää suunnilleen samoja paikkoja, joten sitä kannattaa käyttää. Itse kokeilin sitä vasta eilen ensimmäisen kerran.

Tuli tuosta aitajuoksijavenytyksestä mieleen sellainen huomio että kun teen kyseistä venytystä tarpeeks pitkään ja rauhallisesti, alkavat polven takaosassa olevat jänteet, jotka kiinnittävät pohjelihaksen ja takareiden polveen, ikään kuin "nousta" esiin. Elikkä jos ihoa ei olisi niin jänteiden alta mahtuisi työntämään vaikka kaikki sormet polven ja jänteen väliin. Mietinpähän vain että jos vielä yrittää tästä parantaa venyvyyttä, niin voivatko kyseiset jänteet alkaa oireilla tai esim. revetä kuinka helposti? Tällä hetkellä juuri ne ovat kuitenkin se syy miksi en taivu enempää kuin taivun.

Latest posts

Back
Ylös Bottom