Notkeaksi vaikka väkisin...(venyttelyä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chuckie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mahtaiskohan joku osata tehdä oikeen pirullisen TEHOKKAAN venyttely ohjelman kun olen kyllästynyt siihen että paskallakin tulee hiki...:D

Joku taistelulajien harrastaja vois esim kertoo harjoituksissa suoritettavista venytyksistä ja niiden pituuksista...

myös linkit ovat toivottavia!

On vähän muutenkin palstaa selatessa tullut sellainen olo, ettei venyttely ole oikeen arvossaan täällä...:confused:

oiskohan tälläsen 110 kilosen tukin vielä mahdollista joskus päästä edes lähelle vaikkapa spagaattia??

Method Putkisto. Hae sellainen kirja ja video kirjastosta tai kirjakaupasta.

Originally posted by chuckie
On vähän muutenkin palstaa selatessa tullut sellainen olo, ettei venyttely ole oikeen arvossaan täällä...:confused:

Kyllä on arvossaan! Joka ikisen reenin jälkeen, siis n. 1-2 tuntia jälkeen (ja muunkin kuin punttireenin jälkeen) huolellinen venyttely, myös dynaamista venyttelyä, ei pelkkiä staattisia venytyksiä. Menee semmonen 20-30min. Yleensä koko kropan venyttelen, mutta keskityn siihen, mitä olen justiinsa reenannut. Jalkareenin jälkeen esim. kiinnitän erityistä huomiota reisiin ja alaselkään, penan jälkeen tietenkin ojentajiin, rintalihoihin ja olkapäihin.

Mitään ohjelmaa en osaa oikein sanallisesti selostaa (liian työlästä:rolleyes: ), koska venyttelen sen mukaan, mitä junnuna opin judossa ja mitä olen sen jälkeen kirjoista ite opiskellut. Eikun netistä hakemaan hyviä saitteja ja kirjastosta kirjoja. Putkisto voi olla ok, mutta lainaa toki muitakin. Kaikista yleensä oppii jotain uutta.

Pavel "The Evil Russian" Tsatsouline on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Beyond Stretching, Russian flexibility breakthroughs. Sieltä kyllä löytyy tehokkaimmat metodit miten päästä venyväksi. Pavel on toiminut mm. KGB:n erikoisjoukkojen valmentajana. Shutdown threshold isometrics -metodilla yli kolmekymppiset jäykät ukot ovat taipuneet täyteen spakaattiin puolessa vuodessa, mutta...pitää olla valmis sietämään tuskaa. :D

Muutenkin nämä länsimaiset käsitykset venyttelyssä, mitä meille kaikille on koulussa, urheiluseuroissa ym. opetettu, ovat aika köyhät.

Jooh, toi Stadionin saitti on kova sana. Voin lämpimästi suositella sitä Thomas Kurzin kirjaa Stretching Scientifically. Avainsana on isometrinen venytys...

Originally posted by PattiPete
Pavel "The Evil Russian" Tsatsouline on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Beyond Stretching, Russian flexibility breakthroughs.

Löytyykö toi ihan kirjastoista vai pitääkö tilata jostain?

Originally posted by mammoth
Löytyykö toi ihan kirjastoista vai pitääkö tilata jostain?

En tiedä, mutta epäilen että ei löydy kirjastoista. Itse tilasin Sakelta SSpowerista, mutta sillä ei näköjään ole sitä enää ainakaan tuolla katalogissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitäpä sillä "paksulla" lihaksella sitten tekee jos se on ihan tukossa ja toimii puolella teholla.??

Kyllä itselleni ainakin tulee venyttelystä senverran hyvä olo että on vaikea kuvitella sen olevan pahasta.
muutenkin pitempi lihas supistuu kovemmalla teholla (muistaakseni).

juu

Originally posted by boyracer
Eikös venyttely oo haitallista? Kun lihas venyy se myös ohenee - ei hyvä!

Palautuu paremmin ja venyttelemällä myös ehkäiset vammoja kuten venähdyksiä, revähdyksiä jne.

Originally posted by Raven
Palautuu paremmin ja venyttelemällä myös ehkäiset vammoja kuten venähdyksiä, revähdyksiä jne.

Tätähän sitä asiaan perehtymättömät aina hokevat kuin mantraa.

Tutkimustulos joka pyrkii todistamaan venyttelyn hyödyttömyyden sekä kipujen että vammojen ehkäisemiseksi.

http://bmj.com/cgi/content/abstract/325/7362/468?lookupType=volpage&vol=325&fp=468&view=short

(Linkki julkaistu palstalla aikaisemmin, siellä myös lisää keskustelua aiheesta)

Myös Helsingin Sanomien uutisessa British Medical journalissa julkaistussa laajasta tutkimuksesta tuntui tulevan samat tulokset. En tiedä onko kysymyksessä sama tutkimus, muistan vain kyseisen uutisen.

-
Edit:
PS "Oops" heti kun postasin tulin katsoneeksi Urlia ja mikäs muukaan bmj olisi kuin British Medical Journal ... DOH.

Isäni sattuu muuten olemaan lääkäri (samoin kuin kohta siskoni) ja hän on aina tuntunut olevan tilaaja kyseiselle lehdelle ja uskoisin sen olevan melko suosittu suomalaisten lääkärien piirissä.
-

Myös siinä todettiin että loukkaantumisen ehkäisylle ei ole riittävää näyttöä.

Tämähän ei tietenkään merkitse että venyttely olisi hyödytöntä mutta hyöty näkyy lähinnä parempana venyvyytenä uskoisin :).

Itse olen myös ollut aina jäykkä kuin lauta ja joskus vielä tulen yrittämään merkittää parannusta suorituskykyyn tältä osin. Katsotaan koska jaksan aloittaa *hehe*

Lainasin kirjastosta Bob Andersonin kirjan Venyttely. Olipa muuten HUONO kirja! Siinä vain jauhetaan koko ajan että venyttelyssä ei ole tarkoitus kilpailla toisten kanssa, venytyksen ei saa tuntua pahalta, älä jousta, plaa plaa plaa. Ei ollu liikelaajuuksia parantavista pitemmistä venytyksistä sanaakaan.

:jahas:

Noita kahta jälkimmäistä kirjaa ei ole ilmeisesti suomennettu? siis Stretching Scientifically ja Beyond Stretching? Saako niistä englanninkielisistä opuksista hyvin selvää tälläinen kohtalaisesti englantia osaava?

Lämmittelyä!!!!!!!

Omaan useiden vuosien kokemuksen kamppailulajien treenaamisesta ja on tullut joskus venyteltyäkin. Tuli tällainen homma mieleen et älä ikinä ala venyttelemään kylmiä lihaksia, siitä ei tule kuin paha mieli. Aina ennen venyttelytuokiota (20-30 min) pieni hiki pintaan niin alkaa 110 kiloinenkin tukki venymään!

Originally posted by AG+
Tutkimustulos joka pyrkii todistamaan venyttelyn hyödyttömyyden sekä kipujen että vammojen ehkäisemiseksi.http://bmj.com/cgi/content/abstract/325/7362/468?lookupType=volpage&vol=325&fp=468&view=short
Tämähän ei tietenkään merkitse että venyttely olisi hyödytöntä mutta hyöty näkyy lähinnä parempana venyvyytenä uskoisin :).
Itse olen myös ollut aina jäykkä kuin lauta ja joskus vielä tulen yrittämään merkittää parannusta suorituskykyyn tältä osin. Katsotaan koska jaksan aloittaa *hehe*

Eikös tuossa ole tutkittu juuri ennen suoritusta suoritetun venyttelyn vaikutusta luokkaantumisten ehkäiyssä? Oletko sinä näin asiaan perehtyneenä varmasti ymmärtänyt lukemasi? En pikaisella lukemisella löytänyt yhtään viittausta venyttelyyn/notkeuteen yleensä. Oikeastaaan kova venyttely on haitallista ennen suoritusta, se heikentää voimia ja korditinaatiota. Notkeuden tuomia etuja taas yleensä ei tarvinne mainostaa.

Itse en kyllä lähtisi harrastamaan varsinkaan omaa ykköslajiani ilman venyttelyä lämmittekyssä, oli se sitten dynaamista tai jotain muuta. Ei kuulosta hirmu toimivalta idealta alkaa monottelemaan vastustajan päätä kylmiltään.

Kyllä kylmiä lihaksia voi venyttää, muttei mitään äärivenytyksiä voi tehdä. Jos kylmiltään lähtee venyttelemään, niin ajan kanssa ja alkuvenytys todella kevyesti. Itse olen esim. televisiota katsellessa istunut lattialla ja venytellyt jalkoja ja alaselkää siten, että pikkuhiljaa venytystä lisäten päätyy lopulta ihan samanlaiseen venytykseen kuin lämmitellyinkin lihaksin, aikaa vaan menee alun toistakymmentä minuuttia.

Venyttelemättömyyttä voi puolustella, mutta puolustelijat tietävät kyllä itsekin perustuuko se faktoihin vai laiskuuteen. ;)

- JjP

Originally posted by AG+

Tutkimustulos joka pyrkii todistamaan venyttelyn hyödyttömyyden sekä kipujen että vammojen ehkäisemiseksi.

http://bmj.com/cgi/content/abstract/325/7362/468?lookupType=volpage&vol=325&fp=468&view=short

(Linkki julkaistu palstalla aikaisemmin, siellä myös lisää keskustelua aiheesta)

Myös Helsingin Sanomien uutisessa British Medical journalissa julkaistussa laajasta tutkimuksesta tuntui tulevan samat tulokset. En tiedä onko kysymyksessä sama tutkimus, muistan vain kyseisen uutisen.

-
Edit:
PS "Oops" heti kun postasin tulin katsoneeksi Urlia ja mikäs muukaan bmj olisi kuin British Medical Journal ... DOH.

Isäni sattuu muuten olemaan lääkäri (samoin kuin kohta siskoni) ja hän on aina tuntunut olevan tilaaja kyseiselle lehdelle ja uskoisin sen olevan melko suosittu suomalaisten lääkärien piirissä.
-

Kyllä sanoisin, että venyttelystä on todellakin hyötyä. Ite olen kilpaillut eri lajeissa 5-vuotiaasta lähtien ja kyllä niitä vammoja tulee helpommin, kun on venyttelemättä.
Jos joku on kankea kuin kanki ja lähtee yrittämään 100metrin spurttia, niin suuremmalla todennäköisyydellä kankealla paikat revähtää helpommin kuin sillä ketä on venytellyt säännöllisesti.

Latest posts

Back
Ylös Bottom