Nostovyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ranska
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nyt alkaa olla se aika, että olis pakko hommata itellekin sellainen nostoyvyö. Minkälaisia kokemuksia niistä? Mitkä merkit havaittu hyväksi ja järkevä hintahaitari olis kans tervetullut. Mä joskus kokeilin muistaakseni wrangelta jotai halvinta vyötä ja se oli aivan paska. Toisella käymistäni saleista on jotai ikivanhoja nahkavöitä mutta ne vaikutti aivan asiallisilta. Merkki/malli suosituksia vyöhankitaan ja myös linkit olis oikein hyvä juttu!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
ranska sanoi:
Nyt alkaa olla se aika, että olis pakko hommata itellekin sellainen nostoyvyö. Minkälaisia kokemuksia niistä? Mitkä merkit havaittu hyväksi ja järkevä hintahaitari olis kans tervetullut. Mä joskus kokeilin muistaakseni wrangelta jotai halvinta vyötä ja se oli aivan paska. Toisella käymistäni saleista on jotai ikivanhoja nahkavöitä mutta ne vaikutti aivan asiallisilta. Merkki/malli suosituksia vyöhankitaan ja myös linkit olis oikein hyvä juttu!

miks on pakko hommata se vyö??:jahas:

lyhyt kertaus perusasioista:

- jos ei ole selkävikaa, niin vyötä kannattaa välttää viimeiseen asti
- jos on harrastuksessaan jo ehtinyt pitkälle, niin vyötä kannattaa silti käyttää vain kovissa nostoissa (paino yli 90% 1-maksimista).
- nämä siksi, että keskivartalon tukilihakset saisivat tehdä työtä nostoissa ja täten vahvistuisivat
- voimanostovyö on järkevämpi hankinta kuin bodausvyö (ja tietysti voimanosto lajina järkevämpi kuin bodaus ;))
- painonnosto on paras laji
- pakkis on paras palsta

pevelius sanoi:

- jos on harrastuksessaan jo ehtinyt pitkälle, niin vyötä kannattaa silti käyttää vain kovissa nostoissa (paino yli 90% 1-maksimista).
- nämä siksi, että keskivartalon tukilihakset saisivat tehdä työtä nostoissa ja täten vahvistuisivat
- voimanostovyö on järkevämpi hankinta kuin bodausvyö (ja tietysti voimanosto lajina järkevämpi kuin bodaus ;))
- pakkis on paras palsta

-vyötä kannattaa käyttää jo ennen selkävikaa
-vyötä ei tarvi kuin kyykyssä mavessa ja hacksissa
-bodausvyö on koriste!! voimanostovyhön voi tukea vatsalihaksilla
-kehonrakennus on parempi kuin voimanosto
-kilpabodaus on paras laji

pevelius sanoi:

- pakkis on paras palsta

Joo, olen samaa mieltä. Itellä ainaki alaselkä voimistunu mavessa tosi paljon, ei oo minkäännäkösiä alaselkävaivoja ollu, ei ees pieniä. Pari kertaa oon vyöllä koittanu, mut ei tunnu oikee hyvältä. Tuntuu vaan et sisäelimet rutistuu ja meinaa laatta lentää.

Gillyanne sanoi:
Ei sitä "selkävian" tuloa vyöllä ehkäistä, vaan hyvällä suoritustekniikalla.

Nimenomaan eikä vyönkäyttö ainakaan edesauta oikean nostotekniikan oppimista. Usein juurikin päinvastoin. Muutenkin peveliuksen kanssa samoilla linjoilla. Korsetin tasaisen vahvistumisen kannalta vyönkäyttöä kannattaisi välttää viimeiseen asti kaikissa nostomuodoissa.

Olen muutaman kerran kokeillut vyön käyttöä ja se on tuntunut todella luonnottomalta, samoin on tuntunut vetoremmienkin käyttö (sallivat "liian" isojen painojen käytön esim. maastavedossa). Mutta, mutta; selän terveys tietenkin kiinnostaa tällaista vanhaa romua: joten onko vyön käytöllä todella merkitystä vammojen välttämisen kannalta? Jos näin on niin totta hemmetissä ryhdyn ko kapinetta käyttämään, muussa tapauksessa jatkan paljaalla vetämistä.

littledragon67 sanoi:
Olen muutaman kerran kokeillut vyön käyttöä ja se on tuntunut todella luonnottomalta, samoin on tuntunut vetoremmienkin käyttö (sallivat "liian" isojen painojen käytön esim. maastavedossa). Mutta, mutta; selän terveys tietenkin kiinnostaa tällaista vanhaa romua: joten onko vyön käytöllä todella merkitystä vammojen välttämisen kannalta? Jos näin on niin totta hemmetissä ryhdyn ko kapinetta käyttämään, muussa tapauksessa jatkan paljaalla vetämistä.

Mulla on ainakin se periaate että se minkä jalat tuo sen pitää keskivartalon kestää. Muutoin on lihasepätasapainosta tai liian isoista romuista kyse.

Kyllähän niihin ylirautoihin pääsee vaikka millä vippaskonsteilla, vyöt, siteet, remmit, vajaat nostot jne. joita kaikkia voi perustella turvallisuudella mutta minusta se on lyhytnäköistä ajattelua. Aika luonnollista, että jos vaikkapa kyykyssä keskikroppaa teennäisesti tuetaan vyöllä, niin se ei kehity samassa suhteessa jalkojen kanssa.

Näin siis kun ei olla lavalle kisaamaan nousemassa eikä ole sellaisia vammoja joilta pitäisi nostamisessa suojautua.

littledragon67 sanoi:
...joten onko vyön käytöllä todella merkitystä vammojen välttämisen kannalta? Jos näin on niin totta hemmetissä ryhdyn ko kapinetta käyttämään, muussa tapauksessa jatkan paljaalla vetämistä.

http://www.olmagazine.citymax.com/albums/album_image/1214515/348380.htm

ei se ihan pakollinen ole :) ja paljaallahan on aina mukavampi vedellä ;)

mutta tosiaan sitten kun raudat kasvaa, niin vyö on hyvä kovissa ykkösissä/kakkosissa. nimenomaan auttaa saamaan painetta sinne vatsan puolelle, ettei ne välilevyt pullahda sinne. kokonaan eri asia sitten onkin, että onko niin kovia rautoja tarpeen ottaa koskaan. bodarin ei ole, mutta bodarit on outoja lintuja joten käyttäköön vyötä jos haluavat.

toiset vetää kaiken ilman vyötä huipullakin. esim. hesan mm-kisoissa (voimanosto) muistelen nähneeni telkusta jonkun kyykkäilevän ilman vyötä. ja rautaa oli kuitenkin pitkälti yli 400 kiloa. että kai se on miehestä enemmän kiinni, että miten sen treeninsä hoitaa ja minkälainen fysiikka sattuu olemaan.

en mä halua ottaa vastuulleni tietenkään kenenkään selkävaivoja, joten suosittelen käyttämään vyötä jos siltä oikeasti tuntuu. itse vedän ilman kunnes toisin totean.

ja gilly on siinä oikeassa, että tekniikka on kaikki kaikessa kun turvallisuudesta puhutaan. mutta gilly onkin informatiivisuudessaan :arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kerpele, kylläpäs täälä tuli nopiaan kovat keskustelut. Tosiaan maastavetoa en oo kovinkaan hirveästi vielä harrastanut ja SELKÄVIAN pelko mua sen vyön hankkimiseen on ajanu. En tosiaan ittekkää tiedä kumpi olis parempi ilman vyötä vai sen kans. Oon jonkun verran kokeillu molempia..Satasella tai 120 oon nykiny sarjoja ettei selkä katkee.. Omas mave-tyylis on kyllä pirusti parantamisen varaa. Pitäis saada joku karpaasi viereen kattomaan mikä mättää eniten mun tekniikas.. kiitti jo palautteesta täs vaihees..

Zone-sarja -42%
Vyöllä tulee kiloja lisää sekä kyykkyyn että vetoon ja siksi se on maksimeissa täysin perusteltua. Se miten sitä sarjoissa käyttää on sitten ihan henkilökohtainen kysymys.

mun selkäranka menee jotenkin ihan vinoon ja työantajalta kyselin siitä niin sano että vyötä pitää tästä lähtien joka liikkeessä (missä selkä voi vaurioituu) kuulemma mäihä ollu ettei vielä oo tullu mitään isompaa, eli Bodaus vyö vai voimannosto vyö siis kumpi tukee selkää paremmin?

Wanhan nostoa, itse en vyötä käytä, mutta harvemmin yli 80% nostankaan. Pistää vaan silmään kun selailee facessa powerlifting ryhmiä, järjestään joka jamppa (ja myös naiset) käyttää vyötä, vaikka osa tekee pitkääkin sarjaa, myös varmistajalla usein vyö päällä. Onko kyseessä joku ameriikan erikoisuus, eivät vissiin lue Pakkista?

Toisaalta miksei käyttäisi. Vyön käyttöäkin voi opetella ja parantaa siitä saatuja hyötyjä. Keskivartalo ei sen paremmin vahvistu ilman vyötäkään ja joidenkin lihasten suhteen aktivointi on jopa tehokkaampaa vyön kanssa kuin ilman. Toki joidenkin lihasten osalta vaikutus voi olla päinvastainen, mutta erot ovat joka tapauksessa suhteellisen pieniä, joten keskivartalon surkastumista on vyön kanssa turha pelätä.

Vyön kanssa yleensä voidaan liikuttaa enemmän rautaa, joka toisaalta johtaa mahdollisesti parempiin tuloksiin. Itse kyllä käytän myös vyöttömiä variaatioita omassa harjoittelussani jos ei muun niin vaihtelun vuoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom