Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Kyseenalaistit enemmin vyön käytön mavessa kuin pohkeita seisten tehdessä? :D

Todellakin kyseinalaistan enemmin vyön käytön mavessa kuin pohkeita seisten tehdessä. Pohkeet seisten liikkeessä pystyy käyttämään niin jäätävän suuria painoja, että alaselkä on vaarassa jos vähänkin herpaantuu keskittyminen. En tosin tiedä auttaako se vyö siinä oikeasti. Yleensäkkin ite käytän vyötä enemmän juuri niissä liikkeissä missä alaselkä on staattisesti paikallaan eikä sinäänsä osallistu liikkeeseen. Kuten esim. kulmasoudussa.

Kulmasoudussa ei itse enää tule käytettyä, kun on tullut hiottua tuota selän asentoa paremmaksi kys. liikkeessä. Tosin varmaan sitten kun painot alkaa liikkumaan lähempänä 150 kuin 100 kiloa, niin voi olla taas käyttöä sillekin kapistukselle. Oikeastaan nyt kun normaali mave on ollut tauolla ohjelmasta, niin vyötä ei ole tullut käytettyä laisinkaan.

Todellakin kyseinalaistan enemmin vyön käytön mavessa kuin pohkeita seisten tehdessä. Pohkeet seisten liikkeessä pystyy käyttämään niin jäätävän suuria painoja, että alaselkä on vaarassa jos vähänkin herpaantuu keskittyminen. En tosin tiedä auttaako se vyö siinä oikeasti. Yleensäkkin ite käytän vyötä enemmän juuri niissä liikkeissä missä alaselkä on staattisesti paikallaan eikä sinäänsä osallistu liikkeeseen. Kuten esim. kulmasoudussa.

Likipitäen poikkeuksetta älyttömän suuret painot pohjeliikkeissä tulevat liikeradan kustannuksella; täydellä supistuksella ja venytyksellä painot harvoin ovat enää lähelläkään jäätäviä. Toki tämä perustuu pitkälti omiin havaintoihini, mutta tähän mennessä on sattunut silmään lähinnä pienipohkeisia ihmisiä tekemässä suhteettoman suurilla painoilla pohjeliikkeitä, joilla harjoitetaan pelkkää egoa. Tämä postaukseni ei liittynyt oikeastaan topiciin hirveästi, eikä ollut kritiikkiä sinun postauksellesi, sillä varmasti löytyy treenaajia, jotka tekevät pohkeita suurilla painoilla puhtaasti. Vielä en ole tosin montaa nähnyt. :D

Ja maasta vetäessä ei voi käyttää suuria painoja ja alaselkä ei ole vaarassa? :david: Kyllä väitän että suuremman rasituksen alaselkää saa tuolla mavella :D

Juuri tänään vetelin maasta ilman vyötä ja sit pumppasin yhen vitosen, ni eikö tullu alaselkään heti kipua. Ei mitään vakavaa, mutta kuitenkin. Tästä lähin vyö aina mavessa! :-) Etukyykyssä jatkan ilman ku ei siihe kuitenkaa nii paljo tuu romuja työnnettyä tankoon. Toivottavasti loukkaantumisvapaa salillakäynti jatkuu niinku tähänki asti.
Nimim. "6 vuotta punttia ilman mitään loukkaantumista"

Ja maasta vetäessä ei voi käyttää suuria painoja ja alaselkä ei ole vaarassa? :david: Kyllä väitän että suuremman rasituksen alaselkää saa tuolla mavella :D

Voi olla suurempi rasitus, mutta pohjenousussa riskinä on meikän mielestä selän meneminen liikaa taaksepäin kaarelle eli päinvastoin kuin mavessa. Ja mavessa ei kyllä keskittyminen keskivartaloon kovin helposti herpaannu kun taas pohjenousussa saattaa "unohtua" ja selkä päästä paskaan asentoon (myös Hulkki suosittelee pohjenousuun vyötä ;) ). Ite en ole pitkään aikaan käyttänyt vyötä missään liikkeessä mihin alaselkä osallistuu aktiivisesti ja pyrkii pyöristymään, eli kyykyt, vedot, jullet. Sen sijaan juuri näissä missä selän rooli on staattinen tai selkä tuppaa menemään taaksepäin kaarelle (esim. pystäri seisten), olen kokenut vyöstä olevan ehkä jotain pientä hyötyä. Yleisesti vyön ja kaikkien apuvälineiden käyttö on meikän treenifilosofian vastaista, niinkuin näköjään tässä ketjussa on tuolla aikaisemmin tullut postattuakin.

Fuhrer kiteytti sen hyvin;
Itse olen aina ollut, ja luultavasti tulen aina olemaan sitä mieltä että kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen.

Btw. Onkohan tätä tutkittu, että pystyykö nostovyöllä oikeasti vähentämään selkäongelmien syntyä esim. kyykyissä ja maveissa?

Mitkä olisi mielestänne parhaita keski vartalon vahvistavia liikkeitä? Onko tuo sivutaivutus mitä tehdään kyljille niin miten turvallinen liike selälle, piti jonku aikaa sit aloittaa tekee kylkiä kun ei ollu ennen ohjelmassa niin en keksiny muita liikkettä kun sen, onko kyljille muita likkeitä kun tuo?

Mitkä olisi mielestänne parhaita keski vartalon vahvistavia liikkeitä? Onko tuo sivutaivutus mitä tehdään kyljille niin miten turvallinen liike selälle, piti jonku aikaa sit aloittaa tekee kylkiä kun ei ollu ennen ohjelmassa niin en keksiny muita liikkettä kun sen, onko kyljille muita likkeitä kun tuo?

Mulla o etukyykky vahvistanu myllyä kovastikin.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kirjoitan tähän oman vyönkäyttöni.

Käytän voimanostovyötä, jonka olen kokenut antavan parhaan tuen. En vedä vyötä niin kireälle että henki ei kulje, vaan jätän löysiä sen verran, että saan tuen vyöstä vatsaa "pullistamalla". Liikkeitä, joissa vyötä käytän, ovat erilaiset kyykyt, maastaveto ja kulmassa tehtävät soudut. Joskus toki jossain muussakin. Ja tietenkään en käytä vyötä kaikissa sarjoissa, vaan vain kovimmissa sarjoissa.

Paitsi fyysisenä tukena, vyö toimii ainakin minulla myös psyykkisenä tukena. Uskallan paljon paremmin tehdä sarjaa isommilla painoilla kun minulla on vyö ympärilläni tukea antamassa. Itseluottamus on vyön kanssa parempi.

Parhaat ollut itselle etukyykky ja mave. Siihen lisäksi voimapyörä, istumaannousut lisäpainoilla ja kyljet kp, niin avot.
Kylkiä teen joskus myös smithissä, kun loppuu nuo käsipainot kesken.

Jep, tietty mavee teen kans ja seki tehny terää. Huomaa jopa penkkipunnerruksessa, mite keskikropan vahvistumine tuo tukevuutta nostoon.

Edit: Lähti taas haahuilee vähä offtopic. Sorge!

Pannaas jäitä hattuun, sillä eihän kokonaisuutta voi kukaan tietää. Itsekin iskiasvaivaisena ymmärrän hyvin kunnollisen vyön käytön kaikissa liikkeissä ja kaikilla painoilla.

Eli asia on nyt näin että olen vyötä jonkun verran käyttänyt. Mutta kun tekee maastavetoa leveellä niin vyön solki pistää nivusten viereen munien yläpuolelle. Onko vyö väärässä paikassa? Mulla on faijan vamha vyö -80-luvulta.

kyllähän se tuppaa pistämään ja painamaan vähän kyykyssä ja vähän mavessa...eipä ole mua ainaka haitannu kun olen siihen tottunut...ja aika lailla samaan paikkaa ja pariin muuhun paikkaan!!

Tai sitten voi hommata paremmin itselleen sopivan vyön, malleja kyllä löytyy. Jos vyö tuntuu hankalalta, niin kukaan ei myös käske käyttämään sitä missään (oikeasti isoja painoja nostelevat kaverit ehkä tarvitsevat sitä, mutta tällä osiolla aika harva varmaan on siinä pisteessä).

Tai sitten voi hommata paremmin itselleen sopivan vyön, malleja kyllä löytyy. Jos vyö tuntuu hankalalta, niin kukaan ei myös käske käyttämään sitä missään (oikeasti isoja painoja nostelevat kaverit ehkä tarvitsevat sitä, mutta tällä osiolla aika harva varmaan on siinä pisteessä).

vyö on ihan sopivan kokonen. tänää kävin taas kokeilemassa. Vetomaksimini on siellä 80 kg:n kieppeillä. 64 kilolla tehdessäni alko taas siihen nivusten viereen iskeä jumalaton kipu ja polte. Mutta kun otin verkkarit pois, ja kokeilin, kipua ei tuntunut ollenkaa. Olisivastko housut syy kovaan kipuun?

Unohda vyö jos vedossa nousee vaan 80kg. Kannattaa sinne keskikroppaan hankkia voimaa. Itse ainakaan en vyötä käyttäisi jos vedossa nousee pitkästi alle 200kg ilman vyötä.

Back
Ylös Bottom