Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Eli perusasiat on kunnossa? Pää pysyy alhaalla, tanko tulee jalkoja pitkin, jalat eivät mene suoraksi ennen aikojaa, paine pysyy vatsassa, lannerangan lordoosi ei katoa, yläselkä ei mene löysäksi yms??

Pää pysyy alhaalla? En mä lattioita kattele samalla kun vedän? Katse/pää on hieman yläviistoon. Mitä tarkoitat "lannerangan lordoosion katoamisella"? Muuten kaikki on ok.

Paljon on kovin rauta mitä oot vetänyt?

Eipä tässä tosiaan kovia rautoja ole päästy vetämään, koska kuten protonillakin, vetely on loppunut aina hyvin nopeaan, jonka jälkeen on tullut yli kuukauden lepo. Mutta 180x4 vyöllä ja ristiotteella on paras sarja.

e:
Ja kertoisitteko ystävällisesti minkälaisista raudoista puhutaan?? Jos täällä heitellään jotain selkävammoja alle 250kg sarjapainoilla niin väittäsin että tekniikassa tai sen puutteessa on vika 95%:sti

No yllättäen :lol2: Mitähän helvetin merkitystä niillä sarjapainoilla nyt on? Päteekö tuo sama "sarjapainoluokitus" myös naisiin? Entä roinaajiin?

protoni, olisiko se sit skolioosi? kerro ensin miten remmit vähentävät riskiä? Sitä en ole vielä keksinyt.
Mutta jos vedät remmeillä kovaa rautaa mitä et pystyisi ilman remmejä niin esimerkiksi tilanne jossa voima loppuu mutta ote pitää remmien ansiosta lisää melko tuntuvasti aikaa jännityksessä, ja se ei tee välttämättä yhtään hyvää esimerkiksi lannerangan asennolle koska harvalla treenaajalla jotka remmejä käyttävät riittää ruuti ja kokemus siihen.

En mä mitään selkokielistä diagnoosia muista saaneeni koskaan. On vaan neuvottu olemaan tekemättä tai tekemään myötäotteella, jonka jälkeen ongelmia ei enää ole ollutkaan siinä määrin.

No mulla remmit vähentää riskiä sen takia, että mun maksimiraudat ei pysty näpeissä ilman remmejä myötäotteella, jonka takia taas joutuisin käyttämään ristiotetta, joka puolestaan lisää mun loukkaantumisriskiä.

E: 240kg taisin ottaa joskus ~5 vuotta sitten, jonka jälkeen nuo ykkösrautojen vedot on jääny tekemättä em. vaivoista johtuen. Tekniikkaa on ehditty taatusti hiomaan ihan riittävän kauan. Vertailun vuoksi, mikäs on Fuhrerin natikkamaksimi?

Se taitaa olla niin, että oletusarvosesti sairas on aina terveen mielestä luulosairas. Raittiinkin mielestä alkoholisti on vaan perso viinalle.

Ei pahalla, mutta juuri tätä tarkotin.
Ja lääkärit ei yleensä osaa sanoakkaan muutaku että tee kevyemmin tai älä ollenkaan. Osaatko sanoa edes varsinaista syy/seuraus-suhdetta mistä "vammautuminen" johtuu? Ja mikä osa sieltä vammautuu?

Pää pysyy alhaalla? En mä lattioita kattele samalla kun vedän? Katse/pää on hieman yläviistoon. Mitä tarkoitat "lannerangan lordoosion katoamisella"? Muuten kaikki on ok.

Eipä tässä tosiaan kovia rautoja ole päästy vetämään, koska kuten protonillakin, vetely on loppunut aina hyvin nopeaan, jonka jälkeen on tullut yli kuukauden lepo. Mutta 180x4 vyöllä ja ristiotteella on paras sarja.

e:

No yllättäen :lol2: Mitähän helvetin merkitystä niillä sarjapainoilla nyt on? Päteekö tuo sama "sarjapainoluokitus" myös naisiin? Entä roinaajiin?

En jaksa alkaa kirjottaa uudelleen mitään tekniikkajuttuja, selaa tätä trediä taaksepäin, siel on pitkät keskustelut tekniikasta.
Ja jos et ymmärrä mitä merkitystä on sarjapainoilla ja sillä että millä raudalla loukkaantuu ja miten ne liittyvät tekniikan heikkouksiin ni sillen en voi mitään.

E: sorry, olikin tredissä mave.

Ei pahalla, mutta juuri tätä tarkotin.
Ja lääkärit ei yleensä osaa sanoakkaan muutaku että tee kevyemmin tai älä ollenkaan. Osaatko sanoa edes varsinaista syy/seuraus-suhdetta mistä "vammautuminen" johtuu? Ja mikä osa sieltä vammautuu?

No kirjotin jo aikasemmin, että vahvin teoria oli että kaikki vaivat johtuvat toisesta jalasta joka on jonkin verran lyhyempi kun toinen. Ja sitä kun ei ole sen koommin suostuttu sen pidemmälle tutkimaan, koska se levolla korjautuu lähes kokonaan. Yksityisellä tuo varmaan onnistuisi jos ei olisi rahasta kiinni. Sillon nuorempana väläyteltiin toisen jalan pidennystäkin, joka ei liiemmin napannut kun näin sen toimenpiteen tehtävän yhdelle naapurin tytölle.

Olisin itse just ehdottanu tuota eripituisia jalkoja.. mut täällä onkin jo keretty niin pitkälle. Käypäs etsimässä itelles hiton hyvä omt-fysioterapeutti. Varmaan sinulla on mahallasi maaten ns lepoasennossa ranka pikkuisen kiero eripituisten jalkojen takia. Sopivilla pohjallisilla pystyy tuota korjaamaan aika paljon.

"Muuten kaikki on ok."
Sillä että kattelet ylöspäin vetäessä on aika vitun iso merkitys koko vedon kulkuun. Mietippä sivulta esimerkiksi kaularangan asentoa jos vertaat ylöspäin ja alaspäin suunnattuja silmiä?

Ja toinen juttu, kropalla on tapa seurata päätä, jos lähet pää pystyssä vetämään sinulla suuntautuu vetosuunta taakse, eikä ylös, joka jo sinällään on virhe.

Kyllä ristiotteellakin voi vetää, jos vain muistaa käyttää sitä kumminkin päin. Jos aina vetää kädet samoin päin ristiotteella niin varmasti menee pidemmän päälle selkä rikki kun tulee lihasepätasapainoa.

Tuostakin voidaan olla eri mieltä. Ite oon aina vetänyt ristiotteella enkä ole edes kokeillut vaihtaa käsien asentoa. Tähän mennessä loukkaantumiset 0.
Ja vaikka loukkaantuisinkin niin en tosiaankaan vaihtaisi käsien paikkaa.

Se nyt on silkkaa tyhmyyttä jos esim. loukkaantuu salilla, tiedostaa syyn miksi loukkaantuu ja jatkaa silti vanhaan malliin vaikka tekniikkaa muuttamalla ja esim. vyötä ja remmejä käyttämällä pysyisi paikat ehjinä.

silkkaa tyhmyyttä on ajatella niin dogmaattisesti että remmit on ainoa asia mikä auttaa.

Mulle tulis ekana mieleen vahvistaa tukilihaksistoa ja jalkoja jolloin selän suhteellinen osuus työstä vähän muuttuisi.
Kun teet vatsasta vahvemman niin selkä saa paremman tuen. Ja silloin se ei luonnollisesti loukkaannu niin herkästi.

silkkaa tyhmyyttä on ajatella niin dogmaattisesti että remmit on ainoa asia mikä auttaa.

Mulle tulis ekana mieleen vahvistaa tukilihaksistoa ja jalkoja jolloin selän suhteellinen osuus työstä vähän muuttuisi.
Kun teet vatsasta vahvemman niin selkä saa paremman tuen. Ja silloin se ei luonnollisesti loukkaannu niin herkästi.

No toivottavasti kukaan ei näin ajattele. Mulla remmien käytössähän oli alunperinkin kyse siitä, että myötäotteella ei pysy sama rauta näpeissä mikä remmien kanssa. Vahvempi vatsa tai jalat tuskin jeesaa mun otteeseen niin paljoa.

Ite oon aina vetänyt ristiotteella enkä ole edes kokeillut vaihtaa käsien asentoa.

Mulla oli aiemmin selkeä ero otteiden välillä, kunnes aloin vaihdella otetta jokaiseen sarjaan. Nykyisin se aavistuksen parempi ote onkin eri kuin alunperin, ihan mielenkiintoista.

vihtis, samaa mieltä. Sarjoissa jotka on kevyempiä kuin 5rm ei tulisi käyttää vyötä, varsinkaan jos tarkoitus ei ole mennä kovempiin samassa treenissä.

Vyötä ei tarvii, jos paketti on reenattu kunnolla kokonaisvaltaisesti :)
http://www.youtube.com/watch?v=wh-ikyBAQr8

Sanoisin et aika heikosti on treenit hoidettu, jos selkä napsahtaa heti kun ei vyötä käytä sarjassa. Maksimiyritykset erikseen.

Vähän sama asia kun syö terveellisesti niin ei koskaan sairastele.

vihtis, samaa mieltä. Sarjoissa jotka on kevyempiä kuin 5rm ei tulisi käyttää vyötä, varsinkaan jos tarkoitus ei ole mennä kovempiin samassa treenissä.

Pitää varmasti paikkansa kunhan ei ole mitään selkävaivoja, ei ole niihin taipuvainen ja on muutenkin terve. Samat säännöt kun ei välttämättä päde 1:1 kaikille terveille, sairaille, vanhoille, nuorille jne.

Testasin kerran kyykys ihan huvikseen ja tuki kyl hyvin, mut en kehtaa tälläsenä kyniksenä laittaa vyötä jos salil on muita:david:

Mä en ole osannut oikeen koskaan käyttää varusteita. Oikeastaan hyvä olisi tällä selällä käyttääkin, ainakin silloin kun painot on reilusti omaa ruumiinpainoa enemmän... Liian usein saa omaa tyhmyyttään itkeä selkäsärkyä.

Back
Ylös Bottom