Norjan lohi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dona
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Norjan lohen maine terveysruokana on jo pitkään ollut kyseenalainen terveyspiireissä, mutta nyt tieto alkaa tulla laajemmin esiin valtamediassakin. Itse lopetin kasvatetun norjan lohen syömisen jo vuosia sitten katsottuani norjalaisen tutkijan dokkarin, missä paljastettii melko karuja juttuja kasvatusmenetelmistä, elinoloista ruokinnasta jne.

Ylen MOT paneutuu asiaan tuoreessa jaksossa:

Norjalainen lohi on suomalaisten suosikkikalaa, mutta ympäristösyistä kannattaisi valita kotimaista lohta mielummin. Norjalainen lohi on sairas: yli 50 miljoonaa kalaa kuolee vuosittain stressiin ja sairauksiin — jopa kalojen sydämet ovat epämuodostuneita, kun mekaaniset loishoidot rasittavat niitä. Norjassa kala-altaista pääsee luontoon loisia ja vuonoihin kaadetaan loislääkkeirä — lohibisnes on sekä kaloille että merelle tuhoisaa. Aiheesta lisää kertoo uusin MOT:

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Junnuna olin eräällä jalostamolla käsittelemässä ja pakkaamassa näitä pussilohia, tästä siis jo kohta 20v ja paskaa ne lohet oli jo silloin. Toki tuolloin kilohinta fileenä oli 5€ luokkaa ja vastasi laatua, ihan ok protskun lähde. Nykyiset alkaen 15€/kg hinnat lähinnä naurattaa. Taitaa yhden käden sormet riittää kun laskee, et montako filettä on tullut ostettua viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Ennemmin syön esim kuhaa tai siikaa, toki mieluusti vielä itse pyydettynä.

Lohta ei voi oikein verrata valkoiseen kalan lihaan, on niin eri asia, eli ei voi suoraan sanoa että lohi versus kuha.
Tuo on ihan totta, kuha ei ole järin rasvainen kala. Muutoinhan kuha on mitä mainioin protskun ja muidenkin ravintoaineiden/hivenaineiden/vitamiinien lähde, joskin ei mikään kaikkein maukkain ja siihen nähden imo ylihintainen.

Kassilohella tosin rasvahappoprofiili on jo todella kaukana luonnossa kasvaneesta lohesta, joka tankkaa krilliä ja villakuoretta, ollen muutoinkin kalamaailman alfa-porukkaa :giggle: Kasvatettu kala kun on kutakuinkin sitä mitä sille syötetään.

Onneksi on hemmetin innokas, ja toki taitava, kalastaja. Ei huoli tätä asiaa meidän perheessä murehtia.

Lohta ei voi oikein verrata valkoiseen kalan lihaan, on niin eri asia, eli ei voi suoraan sanoa että lohi versus kuha.
Aivan totta, en siis ymmärrä alkuunkaan, että miksi niitä vertailet?

Minä kun vain ilmaisin, että itse ennemmin syön kuhaa tai siikaa, kuin rehuporsasta eli norjan lohta, näistä kun siika ja kuha on kaloja joita jopa minä saan saaliiksi ihan itse kalastaen.

Syön minäkin toki lohta, jos ja kun sitä sattuu olemaan paikallisilla kalastajilla tarjolla. Tarjonnan aikaikkuna vaan tuppaa olemaan verrattain lyhyt tuoreena ostettaessa. On muuten ihan eri elukka villinä kasvanut lohi jos vertaillaan noihin norjan rehuporsaisiin, joita kaupassa lohena myydään.

Eipä ole tullut lohta ostettua koko vuotena.Tiistaina verkot nostin ylös ja keväällä taas verkkokalastus jatkuu.Nyt pakkaset täynnä ahventa ja kuhaa.
Viimeisellä reissulla tuli 19 kuhaa ja 10 hyväkokoista ahventa.Fileeksi ja vakumiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom