Nordea-huijaus Suomessa

Wintikka

Jabba the Hutt
Mode
Ikä
55
Kaupunki
Stadi
Illalla tuli sähköpostiin englanninkielinen viesti, joka näytti tulleen nordealta, ja siinä pyydettin "ovelasti" varmistamaan tunnusluvut yms. paskaa ....

Toivottavasti kukaan pakkislainen ei moiseen lankaan mene. Ruotsissa tohon lankaan meni jengiä.

Onneksi Nordealla on vaihtuva salasanasysteemi ;-)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hassua toisaalta tommonen hakuammunta kun mä en ainakaan muista laittaneeni mihinkään tai muista missään että olis maili osotetta kysytty nordean puolesta...?

IsoDino sanoi:
Kai olet ilmoittanut joko Nordeaan tai polliisille!?!?

On toi kuulemma jo tiedossa "päättävillä elimillä". Joku "korealais-jengi" vaan spammaa Nordean asiakkaita ja yrittää saada tilitietoja. Ruotsissa meni yllättävän moni tohon jekkuun. Veikkaan että Suomessa ei mene....

Wintikka sanoi:
On toi kuulemma jo tiedossa "päättävillä elimillä". Joku "korealais-jengi" vaan spammaa Nordean asiakkaita ja yrittää saada tilitietoja. Ruotsissa meni yllättävän moni tohon jekkuun. Veikkaan että Suomessa ei mene....

Juu, mutta kai se olis hyvä ilmoittaa vaikka Nordealle, niin tietäis nekin kuinka paljon tälläsiä tapauksia on.

En kyllä voi ymmärtää, kuinka joku antaa pankkitietojaan salaamattomassa yhteydessä. Itse hoidan joitakin henk.kohtaisia pankkia-asioita myös sähköpostin välityksellä pankin kanssa, mutta se tapahtuu solon kautta eli turvattuna.
Normaalilla sähköpostilla ainoastaan sovitaan esim. tapaamisaikaa pankkineuvojani kanssa.

Wintikka sanoi:
Mä ikävä kyllä olen pessimistempi. Niin paljon on mustia dollareita tässäkin maassa pesty. Sitten vielä lisätään soppaan suomalaisten sokea usko auktoriteetteihin ja monien ymmärtämättömyys tietokoneasioissa.

Itsekkin olen saanut vasta kaksi kappaletta tätä mailia.

Niin, olematta ollenkaan nordean asiakas.. :rolleyes:

Kattelinkin aamulla että mitä helvettiä Nordea lähettää minulle ja vielä englanniksi. Hälytyskellot alkoi piipata saman tien ja roskikseen lensi koko viesti. Thunderbird oli jo viisauksissaan laittanut sen junk mail -kansioon.

On se kumma miten herkkäuskoisia ihmiset vieläkin ovat netin suhteen. Jotkut kaverit lähettelevät erilaisia kiertokirjeitä missä kerätään rahaa jollekkin vammaiselle lapselle ja pyydetään vielä lähettämään sama viesti eteenpäin viidelle kaverille. Samaan hengenvetoon ihmettelevät miksi postilaatikko on aina täynnä spammia.

Mutta mitä noilla luvuilla edes tekee? Nordeallahan on tuo kiinteä "käyttäjästunnusluku" ja sitten sen lisäksi tuo lista josta aina viivataan se nelinumeroinen luku yli joka on käytetty. No näillä luvuilla pääsee vain katsomaan tilitietoja ja siirtämään rahaa omalle toiselle tililleen. Jos maksaa jotain niin tarvitaan vielä se vahvistusluku, joka voi olla mikä tahansa noista luvuista ihan randomilla.

Eli pitäisi antaa kaikki nuo luvut A-U jotta sieltä voisi rahaa siirtää vaikka omalle tilille.

Kyseisestä sähköpostiviestistä oli TV1:sen aamu-uutisissa (klo 08.00) juttu, viranomaiset ovat tietoisia asiasta kuten myös Nordean tietoturvasta vastaavat tahot.

Tukeva DELETE -näppäimen isku viestin kohdalla ja haisevat terveiset sen lähettäjälle/jille.

Timba79 sanoi:
Mutta mitä noilla luvuilla edes tekee? Nordeallahan on tuo kiinteä "käyttäjästunnusluku" ja sitten sen lisäksi tuo lista josta aina viivataan se nelinumeroinen luku yli joka on käytetty. No näillä luvuilla pääsee vain katsomaan tilitietoja ja siirtämään rahaa omalle toiselle tililleen. Jos maksaa jotain niin tarvitaan vielä se vahvistusluku, joka voi olla mikä tahansa noista luvuista ihan randomilla.

Eli pitäisi antaa kaikki nuo luvut A-U jotta sieltä voisi rahaa siirtää vaikka omalle tilille.

Itsekkin odotin että tämä ei voi kuitenkaan toimia juuri tuon vahvistusluvun takia. Kuitenkin tällä huijaussivulla pyydettiin aluksi käyttäjätunnus, dropboxista yritys/yksityinen tili, muistaakseni 8 seuraavaa toimivaa tunnuslukua ja lopuksi vielä 8 varmistustunnusta.

Vron sanoi:
Itsekkin odotin että tämä ei voi kuitenkaan toimia juuri tuon vahvistusluvun takia. Kuitenkin tällä huijaussivulla pyydettiin aluksi käyttäjätunnus, dropboxista yritys/yksityinen tili, muistaakseni 8 seuraavaa toimivaa tunnuslukua ja lopuksi vielä 8 varmistustunnusta.

Just ja jos joku antaa nuo 8 varmistuslukua, niin on melkein 50 % todennäköisyys että rahat lähtee tililtä.

Tai vähän varmaan isompikin, tuossahan taitaa käydä niin, ettän on monta mahdollisuutta kokeilla kun toimivia tunnuslukujakin on 8 kpl.

Hieman asiaa ja offtopic myös. Itselleni ei tullut tuota viestiä mutta viimeviikolla kyllä kun yritin päästä nordean sivuille niin virustorjunta herjasi ja blokkasi jonkun ohjelman kerran + minut pois sivuilta. Sitten yritin uudestaan niin millään en päässyt verkkopankki>henkilöpalvelut kohdasta eteenpäin. Kokeilin varmaan 10 kertaa ja millään ei sivut auenneet. Sitten samana päivänä sitten myöhemmin uudelleen kun kokeilin niin pääsin omalle tililleni sitten yrityspalveluiden kautta mutta koska ne sivut olivat ne vanhan malliset niin hieman haiskahti että nämä nyt oikein joten poistuin sivuilta.

Onko muuten teidän mielestä nuo uudistuneet verkkopankin sivut paremmat kuin edelliset? Vai toisinpäin?

japa sanoi:
Hieman asiaa ja offtopic myös. Itselleni ei tullut tuota viestiä mutta viimeviikolla kyllä kun yritin päästä nordean sivuille niin virustorjunta herjasi ja blokkasi jonkun ohjelman kerran + minut pois sivuilta. Sitten yritin uudestaan niin millään en päässyt verkkopankki>henkilöpalvelut kohdasta eteenpäin. Kokeilin varmaan 10 kertaa ja millään ei sivut auenneet. Sitten samana päivänä sitten myöhemmin uudelleen kun kokeilin niin pääsin omalle tililleni sitten yrityspalveluiden kautta mutta koska ne sivut olivat ne vanhan malliset niin hieman haiskahti että nämä nyt oikein joten poistuin sivuilta.

Onko muuten teidän mielestä nuo uudistuneet verkkopankin sivut paremmat kuin edelliset? Vai toisinpäin?

:offtopic: Uusi Nordean verkkopankki sukkaa mun mielestä, huomattavasti epäselvemmät kuin ennen....

Wintikka sanoi:
:offtopic: Uusi Nordean verkkopankki sukkaa mun mielestä, huomattavasti epäselvemmät kuin ennen....

Jep, mä laitoin sen uudistuksen jälkeen joka kerran kun niillä sivuilla niin aika negatiivista palautetta ja nyt sitten ei enää sitä palaute linkkiä enää edes löydy:) Liekö tullut muiltakin palautetta niin paljon?

valitettavasti hyväuskoisia ihmisiä on, ja paljon. Tästä hyvänä todistuksena se, että olen viime päivinä saanut ison kasan viestejä ihmisiltä jotka vastaavat nokian "haluatko ilmaisen puhelimen"-ketjuviestiin. Tarkoituksena lähettää parillekymmenelle ihmiselle viesti nokian nimissä, ja näin saa sitten ilmaisen puhelimen. Tuohon lankaan menee ihan törkeä määrä ihmisiä, uskomatonta!

Tietysti ihan eri kaliiberia kuin pankkitietojen lähettäminen, mutta tuokin kertoo mielestäni siitä että ihmiset eivät vieläkään ole järin valveutuneita roskapostin suhteen.

Noin tyhmät ihmiset jo melkein antaitsee menettää rahansa. Vaikka onhan se ihan pirun todennäiköistä että Nokia jakaa mäihällä ilmaisia puhelimia tai että Nordea haluaa noita kaikkein salaisimpia tietoja sähköpostin avulla.

Sittenhän oma lukunsa on feikit nettisivut jotka näyttävät vaikkapa siltä pankin sisäänkirjautumissivulta. Jos osoitepalkissa lukee jotain outoa niin kannattaa lopettaa sisäänkirjautuminen siihen. Muistaakseni ainakin Yahoo ja Hotmail ovat joutuneet tällaisen feikkauksen kohteeksi ja käyttäjiltä on saatu sähköpostien salasanoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom