Nopein tapa löytää psykiatri tms pk-seudulla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Isokala
  • Aloitettu Aloitettu
Alennusta saa siis käsittääkseni, jos on "vakituinen suhde" psykiatriin. Siis käy terapiassa. Ei siis lääkkeistä tai siitä yhdestä kerrasta.

Joo.. Alennusta.. Just..

KELA:n tukemaan Psykoterapiaan täytyy kuitenkin täyttää "vaatimukset", että sitä peräänkuulutettua "alennusta" saa..

www.kela.fi

Kuntoutuksen myöntämisen edellytyksenä on, että

- Työ- tai opiskelukyky on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna.
- Kuntoutujalla on ollut psykiatrisen diagnoosin tekemisen jälkeen vähintään 3 kuukautta jatkunut asianmukainen hoitosuhde ennen Kelalle tehtyä kuntoutushakemusta. Hoitosuhteella tarkoitetaan julkisessa terveydenhuollossa tai yksityissektorilla hoitoa, joka sisältää psykiatrin arviot diagnoosista ja kuntoutustarpeesta.
- Hoitosuhteen tulee jatkua yksilöllisen tarpeen mukaan.
- Terapian tarve perustuu hyvän hoidon ja yksilöidyn kuntoutuksen tarpeen ja -tavoitteen kuvaavaan psykiatrin laativaan arviointilausuntoon.
- Muiden hoito- ja kuntoutusmuotojen (esim. kriisiterapia) mahdollisuudet on selvitetty.
- Asianmukainen hoitosuhde psykiatriin, jos terapiaa antaa muu kuin psykiatri.

Kuntoutuksena tuetaan 1 - 2 kertaa viikossa tapahtuvaa psykoterapiaa.

Kun toi lista on täytetty voi sitä sitten lähte porskuttamaan kohti Kelan tukemaa pitkä- tai lyhytkestoista terapiaa.. Lyhyt = puoli vuotta, maksimissaan 25 käyntiä. Pitkäkestoinen = 1-2 istuntoa/ vko, maksimisaan 3 vuotta. Saadakseen tuen sun tulee sitoutua tohon terapiaan.

3 vuotta 2 istuntoa per viikko on yhteensä 300 istuntoa.. Mulla sekois kuuppa jo pelkästään tosta terapian määrästä..

Kela ei tosiaan korvaa tota hoitoa kokonaisuudessaan, vaan tukee. Yleisesti ottaen jengille jää maksettavaksi >10 €/ istunto..

Ei se ainakaan mitään halpaa ole..

Vielä nyanssiana on mainittava, että psykologin kanssa käydyt keskustelut ei ole terapiaa ennen kuin psykiatria on sen hoidoksi määritellyt, ainakaan Kelan silmissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pahoittelut.. Toivottavasti veikka tulee kuntoon! Nää netti keskustelut nyt on vähän tällaisia.. Sitä vaan lukee tekstiä eikä pahemmin ajattele, että lukemansa tekstin takana on oikee ihminen.. Tarkoitukseni ei missään nimessä ollut loukata/ aukoa päätä.

Sorry!

Ei se mitään :) kiitos tuesta...

Nuo terapialuvut on vielä aika maltillisia psykoanalyysin rinnalla. Mulla on nyt takana reilu 4 vuotta psykoanalyysiä 4 x viikko, noin 42 viikkoa / vuosi (vuosi jää käytännössä aina vajaaksi terapeutin lomien ja satunnaisten peruutusten vuoksi). Näköjään olen käynyt yksityisellä psykiatrillani tähän mennessä vajaa 700 kertaa. :rolleyes:

Onneksi sentään kelan tukemaa koko ajalta.

Kyllähän tuo vie aikaa, maksaa ja on raskastakin, mutta ei sen väliä, jos hoito on sopiva. Olin aikanani tosi rikki.

Edit: Offtopic politiikkaa. Mielen häiriöiden vakavuuteen nähden on aika hassua, miten paljon hoidoista joutuu itse maksamaan jos hoitoa haluaa.

No hitusen kieltämättä häiritsee, että kutsut kommenttiasi "nykylääketieteen näkemyseksi". :rolleyes:

Hmm... Psykoanalyysi on menettänyt tasaisesti suosiotaan 50-luvulta eteenpäin. Nk. Kognitiivinen vallankumous ja sen vaikutukset ovat aiheuttaneet sen, että psykoanalyysi on menettänyt enenevissä määrin suosiotaan.

Apan jaosto 39 ei myöskään ole suosituimpia jaostoja.

Ehkä tuo "nykytiede" oli hieman liioiteltua, mutta tosiasiassa on niin, että trendinä on ollut jo pitkään, että klassinen PA on menettänyt suosiotaan.

Voitko pistää tähän faktat väitteittesi tueksi? Mielipidekyselyt psykiatrien ja psykologien näkemyksestä psykoanalyysista sekä varsinkin psykoanalyysistä tehdyt tutkimukset. Ei taida kauhean varteenotettavia tutkimuksia löytyä.

Suurin ongelma psykoanalyysissä on se, että sitä hallitsee tietty persoonallisuudenkäsitys, jota ei voi mitenkään falsifioida eikä todentaa. Se aiheuttaa ongelmia. Myös monien ko. suuntauksen edustajien "tapa" nähdä kaikessa piilomerkityksiä ei vakuuta monia muita terapian ammattilaisia.

Pitkien terapiakestojen puitteissa on mahdotonta sanoa, mikä vaikuttaa potilaan mahdolliseen paranemiseen terapian aikana. Viiden vuoden aikana tapahtuvia muutoksia kun ei voi välttämättä linkittää psykoanalyysin aikaansaamisiksi.

Suoraa linkkiä mihinkään tutkimukseen minulla ei nyt ole enkä sellaista ehdi kaivaa. Katsotaan, jos ehdin maanantaina.

Psykoanalyysiä kohtaan on esitetty kritiikkiä ja kyllä kai tähän on syytä tutustua, jos analyysiä harkitsee. Hyvä kuitenkin muistaa, että kritisoijien joukossa on niitä, jotka haluaisivat yhteiskuntaan lyhyitä (halpoja) terapioita mieluummin kuin pitkiä, sekä niitä, jotka ovat ottaneet psykoanalyysin vastustamisen elämäntehtäväkseen löydettyään omassa analyysissään jotain, mitä eivät itsessään haluaisi nähdä. (Enkä nyt väitä, että Mäyräkoira olisi yksi näistä.)

Hyvä, ettet väitä, sillä en ole ollut ikinä psykoanalyysissä. ;)

Sanoisin yleisesti ottaen, että kannattaa tutustua eri terapiamuotoihin ja valita niistä itselleen sopivin.

Ei muuten ole mikään tosiasia, että muut terapiat olisivat aina lyhyitä ja halpoja. Terapian kesto riippuu aina ongelmasta. Kognitiivinen terapia voi olla yhtälailla pitkä.

Monet kritisoivat analyysia sen pituuden, vaikeasti mitattavissa olevien (ehkä jopa olemattomien) hyötyjen, asiakkaalle kalliin hoidon, freudilaisen persoonallisuusteorian etc. vuoksi.

Omassa hoitosuhteessani tapaamani psykiatrit (2 kpl) ja psykologit (1) eivät ole suhtautuneet psykoanalyysiin kielteisesti. Tosin toinen noista psykiatreista on mun analyytikko, joten hänen suhtautumisensa ei ole iso yllätys.

Analyytikolle itselleen psykoanalyysi on hyvä ja rahakas bisnes.

EDIT: Ja olen muuten hirveässä lääkepöhnässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom