nopeat tai hitaat hiilihydraatit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jontsu
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Elikkä kaverin lukion bilsan tunnilla oli seuraavan laite väite opettajan taholta:

hiilihydraatit voidaan jakaa hitaisiin TAI nopeisiin sen mukaan, minkälaisen ruoka-aineyhdistelman kanssa se syödään?

Eli osaisiko joku täällä hieman perustella/kumota em. väittämyksen ?
täällä:
http://www.hyvaterveys.fi/sivu.asp?path=1;613;564;644
itseasiassa tuo väittämä myös löytyy.
Minkä kanssa mikäkin sitten on nopea tahi hidas ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun käsittääkseni hiilarit jaetaan ryhmiin niiden siältämän "sokerilaadun" perusteella. En oo varma nimist, tyyliin hedelmäsokeri, maitosokeri etc. Ja ne sit imeytyy eri nopeuksin ja siitä käsittääkseni tulee nopeat ja hitaat hiilarit -nimitys.

I think :piis:

Lyhyesti: Sokeri yksinään hyvin nopea. Sokeri proteiinin ja rasvan kanssa hitaampi. Esimerkiksi erään mittauksen mukaan Snickersin GI on vaivaiset 41.

Mutta sinänsä tuo väite ei ole kovin paikkaansa pitävä, koska monet muutkin asiat kuin pelkkä ruoka-aineyhdistelmä vaikuttaa hiilarin nopeuteen.

Puntteri sanoi:
Mun käsittääkseni hiilarit jaetaan ryhmiin niiden siältämän "sokerilaadun" perusteella. En oo varma nimist, tyyliin hedelmäsokeri, maitosokeri etc. Ja ne sit imeytyy eri nopeuksin ja siitä käsittääkseni tulee nopeat ja hitaat hiilarit -nimitys.

I think :piis:

fruktoosi ja sakkaroosi kait. :D Kokkinahan tuohon vastata pitäisi minun osata vastata monen puuduttavan ravintoainaopin tunnin jälkeen. ;)

hubbaa sanoi:
fruktoosi ja sakkaroosi kait. :D Kokkinahan tuohon vastata pitäisi minun osata vastata monen puuduttavan ravintoainaopin tunnin jälkeen. ;)
Se maitosokeri on kyllä ihan tuttavallisesti laktoosi. :arvi:

Tarkoituksenmukaisia nopeusmittareita on hiilihydraateille vaikea löytää. Esimerkiksi tavallisen sokerin GI on vain 65, fruktoosin 20, glukoosin 100 ja maltodextriinin 100 (nämä ulkomuistista). Tavallisen sokerin (disakkaroosin) kohdalla on hämäävää se, että kyseessä on kaksiosainen molekyyli, jossa on heikolla sidoksella toisiinsa kiinnittyneinä yksi glukoosimolekyyli ja yksi fruktoosimolekyyli. Aineenvahdunnassa sokerimolekyylit irtoavat toisistaan ja glukoosi aiheuttaa nopean verensokerin piikin ja fruktoosi antaa verensokerikäyrälle sitten "hännän". Sakkarooosi onkin oikeastaan glukoosilla terästettyä fruktoosia. Sakkaroosin GI arvo 65 on vain fruktoosin ja glukoosin laskennallinen keskiarvo.

Oleellista onkin imeytyminen vatsalaukusta, eli hiilihydraatit kannattaa nauttia prosessoimattomassa muodossa, kokojyväviljatuotteina, proteiiniin ja kuituun yhdistettynä ja mahdollisimman pitkäketjuisena imeytymisen hidastamiseksi, jos vakaa verensokeri on tavoitteena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom