Nopea vs. perinteinen hidas dieetti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liian vähän kaliumia ja magnesiumia elimistössä altistaa lihasnykinöille. Dieetin aikana kun syödään yleensä suhteellisen vähäsuolaisesti, niin pitoisuudet elimistössä laskevat.

Loppuyhteenveto

No niin. Nyt alkaa dieetti olla ohi. Tässä pieni yhteenveto, jospa siitä on hyötyä jollekin dieettiä aloittelevalle.

Lähtötiedot:
Pituus 188, paino 88,5, iso pötsi, reilut jenkkakahvat.
Salitreeniä takana kymmenisen vuotta.

Alussa pyrin pitämään kalorit noin 2000 kcal/vrk, mutta käytännössä ne asettuivat noin 1600 kcal/vrk. Ruokavalio koostui pääosin Ehrmann-rahkasta, jota olen syönyt dieetin aikana noin 70 kg. Dieetti kesti 11 vko ja painoa lähti kilo per viikko. Nyt dieetin lopussa se on vähän alle 78 kg. P/HH/R suhde on ollut noin 50/30/20 saadusta energiasta. Joka päivä on tullut otettua lusikallinen kalaöljyä.

Painon pudottaminen oli yllättävän helppoa eikä nälkää ole pahemmin tarvinnut kärsiä. Treenitulokset ovat pudonneet lähtötilanteesta noin 7 %. Uskon tulosten palautuvan muutamassa viikossa. Treenasin dieetin aikana normaalisti eli kaksijakoisella ohjelmalla 1-on 1-off tyylillä. Toistot alueella 6-15.

Olo tuntuu säälittävän laihalta, mutta toisaalta on mukavaa kun vatsapömppö puuttuu ja lihakset erottuvat selvästi. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan kehitystä maltillisilla plussakaloreilla.

Vaikeinta dieetissä tuntuu olevan sen lopettaminen. Vieläkin tuntuu, että voisi pudottaa 2-3 kg, että lihakset erottuisivat todella hyvin. Toisaalta viimeisen 3 kilon aikana on voimataso alkanut laskea, joten nyt on aika ryhdistäytyä ja alkaa syömään vähän plussan puolella.

Niin, ja tavoitteenani ei ole suuri lihasmassa vaan hoikan lihaksikas vartalo.

Viimeksi muokattu:
Hyvä thread kaikenkaikkiaan; antaa potkua omiinkin kiristelyihin. Lähden noista määristä hieman tuumailemaan omiakin sopivia miinuskaloreita, saa nähdä mitä tulee. :)

Liian vähän kaliumia ja magnesiumia elimistössä altistaa lihasnykinöille. Dieetin aikana kun syödään yleensä suhteellisen vähäsuolaisesti, niin pitoisuudet elimistössä laskevat.

Kannattaa syödä ylimääräistä suolaa dieetillä niin loppuu krampit ja elohiiret.

Imuttelen kyllä nyt offillakin treenatessa merisuolalla terästettyä vettä. Eipä tuosta tunnu haittaa olevan, kun muutenkin tulee päivänmittaan vettä juotua.

Ihmetyttää nuo pudotuslukemat, itsellä ekan 5 viikon jälkeen oli paino tippunut jotain 3 kiloa, vaikka miinuskalorimäärän perusteella olisi pitänyt lähteä se 5 kiloa :( Ärsyttävää. Itse olen kyllä yrittänyt pitää noin -1000kcal vajetta (lepopäivinä jopa -1500), niin on sitten ollut "puskuria" jos onkin ihan pakko jotain pientä ylimääräistä syödä ;) Ja viikottain sitten ollut yksi tai välillä kaksi nollavajepäivää juurikin sen "säästöliekkimoodin" estämiseksi.

Ei ilmeisesti sitten kovin toimiva tapa loppupeleissä, mutta itsellä "minivaje" ei tahdo onnistua kun silloin on vaikea pitää motivaatiota, ja kun helposti jo kalorilaskuissa menee sen verran metsään (kun en jaksa kaikkea niin pirun tarkalleen laskea, arvelisin että ainakin +/- 10% heittoa) että se luultu 500kcal vaje onkin tosiasiassa nollavaje.

No niin. Nyt alkaa dieetti olla ohi. Tässä pieni yhteenveto, jospa siitä on hyötyä jollekin dieettiä aloittelevalle.

Lähtötiedot:
Pituus 188, paino 88,5, iso pötsi, reilut jenkkakahvat.
Salitreeniä takana kymmenisen vuotta.

Alussa pyrin pitämään kalorit noin 2000 kcal/vrk, mutta käytännössä ne asettuivat noin 1600 kcal/vrk. Ruokavalio koostui pääosin Ehrmann-rahkasta, jota olen syönyt dieetin aikana noin 70 kg. Dieetti kesti 11 vko ja painoa lähti kilo per viikko. Nyt dieetin lopussa se on vähän alle 78 kg. P/HH/R suhde on ollut noin 50/30/20 saadusta energiasta. Joka päivä on tullut otettua lusikallinen kalaöljyä.

Painon pudottaminen oli yllättävän helppoa eikä nälkää ole pahemmin tarvinnut kärsiä. Treenitulokset ovat pudonneet lähtötilanteesta noin 7 %. Uskon tulosten palautuvan muutamassa viikossa. Treenasin dieetin aikana normaalisti eli kaksijakoisella ohjelmalla 1-on 1-off tyylillä. Toistot alueella 6-15.

Olo tuntuu säälittävän laihalta, mutta toisaalta on mukavaa kun vatsapömppö puuttuu ja lihakset erottuvat selvästi. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan kehitystä maltillisilla plussakaloreilla.

Vaikeinta dieetissä tuntuu olevan sen lopettaminen. Vieläkin tuntuu, että voisi pudottaa 2-3 kg, että lihakset erottuisivat todella hyvin. Toisaalta viimeisen 3 kilon aikana on voimataso alkanut laskea, joten nyt on aika ryhdistäytyä ja alkaa syömään vähän plussan puolella.

Niin, ja tavoitteenani ei ole suuri lihasmassa vaan hoikan lihaksikas vartalo.

Oliko vatsapalikat jo näkyvissä kun lähdit kiristelemään..?

swampmonster: Ihmetyttää nuo pudotuslukemat, itsellä ekan 5 viikon jälkeen oli paino tippunut jotain 3 kiloa, vaikka miinuskalorimäärän perusteella olisi pitänyt lähteä se 5 kiloa Ärsyttävää. Itse olen kyllä yrittänyt pitää noin -1000kcal vajetta (lepopäivinä jopa -1500), niin on sitten ollut "puskuria" jos onkin ihan pakko jotain pientä ylimääräistä syödä Ja viikottain sitten ollut yksi tai välillä kaksi nollavajepäivää juurikin sen "säästöliekkimoodin" estämiseksi.

Ei ilmeisesti sitten kovin toimiva tapa loppupeleissä, mutta itsellä "minivaje" ei tahdo onnistua kun silloin on vaikea pitää motivaatiota, ja kun helposti jo kalorilaskuissa menee sen verran metsään (kun en jaksa kaikkea niin pirun tarkalleen laskea, arvelisin että ainakin +/- 10% heittoa) että se luultu 500kcal vaje onkin tosiasiassa nollavaje.

Melkein kyllä suosittelisin todella tarkkaa kirjanpitoa syömisistä. Jos kovasti lähtee arvioimaan määriä, menee helposti metsään. Paikkaansapitämättömistä arvailuista ei ole mitään hyötyä. Itse esimerkiksi tarkalla laskennalla sain selville peruskulutukseni: Kun 1700 kcal laihdun kilon viikossa, niin ylläpitokalorini ovat noin 2700. Jatkossa jos haluan kiristellä, niin voin suhteuttaa kalorimäärän suoraan ja ilman arvailuja peruskulutukseeni. Mielestäni ei ole syytä pitää viikottain yhtä tai kahta nollavajepäivää, menee vain hyvä dieetti pipariksi.

Neuvoa kaivataan

Terve,

Haluaisin kysäistä pari asiaa tässä threadissa.

Olen nyt pari viikko vetänyt reeniä ja pitänyt kalorit korkealla. Itse asiassa en ole laskenut niitä, mutta päivittäinen ruokamäärä on koostunut seuraavasti:

Aamu: puuro
Iltapäivä: lounas ja paljon hiilareita ja leipää
Ilta: salin jälkeen palkkari + kotona kunnon ruoka-annos + tonnikalaa
Ilta: Pari Ehrmann-rahkaa ja leipää

Nyt olen päättänyt torstaista lähtien pitää kahden viikon "pikadieetin", siten, että lasken kalorit alas. Tarkoitus on käydä kaksi kertaa viikossa puntilla ja kaksi kertaa lenkillä. En haluaisi kadottaa nyt parissa viikossa hieman kasvaneita lihaksia, vaan tiristää rasvaa pois.

Mitä pitäisi muuttaa tuohon ruokailuun? Yksi ateria päivässä + ehrmannia ja tonnikalaa paitsi salipäivinä kaksi ateriaa? Vihreää teetä? Hedelmät? Ruisleipä?

Kertokaa!

Tämän kahden viikon jälkeen on taas aikomus pitää kaksi viikkoa suurilla kalorimäärillä ja kaksi viikkoa pienillä kalorimäärillä ennen joulukuuta, jolloin dieetti ei vaan onnistu =)

Kiitos!

Tässä minulla tyypillinen dieettipäivä:

kcal pr hh r
8:00 Ehrmann rahka 250 g 145 25 10 0,5
Mehukeitto 250 g 22,5 0 11 0
Kaurahiutaleet 0,5 dl 117 4,5 19 2,3
Yht 284,5 29,5 40 2,8

11:00 Ehrmann rahka 250 g 145 25 10 0,5
Yht 284,5 29,5 40 2,8

15:00 Ehrmann rahka 250 g 145 25 10 0,5
Yht 284,5 29,5 40 2,8

18:00 Kanan rintafile 2 kpl 240 g 272 54,4 1 2
Tomaattimurska 2 dl 70 2 13 1
Basmatiriisi 2 dl 125 4,8 60 1,8
467 61,2 74 4,8

20:00 Kanan rintafile 2 kpl 240 g 272 54,4 1 2
Tomaattimurska 2 dl 70 2 13 1
Basmatiriisi 2 dl 125 4,8 60 1,8
467 61,2 74 4,8

21:00 Kalaöljyä 1 rkl 7 g 63 0 0 7

Koko päivä yhteensä 1850,5 210,9 268 25

:confused: Riippunee varmaan siitä milloin olet viimeksi syönyt... Jos "proteiini drinkillä" meinaat esim. hera + malto niin malto vaihtoon ja öljyä tilalle. Sit naamariin vaan.

:confused: Riippunee varmaan siitä milloin olet viimeksi syönyt... Jos "proteiini drinkillä" meinaat esim. hera + malto niin malto vaihtoon ja öljyä tilalle. Sit naamariin vaan.

Pelkkää heraa meinasin.. en juo maltoa illalla, vain treenin jälkeen.

Mulla on ongelmaa.
Tavoitteena olisi pudottaa pari kiloa painoa ja saada vatsamakkarat vähän pienemmiksi.
Haluan pudottaa painoa terveellisesti ja mahdollisimman pienellä lihasmassan kadotuksella.
No, olen tässä yrittänyt pudotusta reilun kuukauden kaloreita laskemalla.

Eri laskurit näyttävät vähän erilaisia tuloksia, mutta noin karkeasti peruskulutus on noin 1600-1650 kcalia. Olen aika lyhyt, joten eipä painoa muutenkaan voi kamalasti olla. ;)
Olen syönyt 1400 kcal päivässä.
Liikun 2 krt viikossa kuntosalilla, käyn yhtenä päivänä jumpassa (1,5 h) ja 6 krt viikossa kevyellä "rasvanpolttosauvakävelyllä".
Proteiinia olen syönyt "liikaa" - yleensä yli 2 g/painokilo.
Rasvansaantia pitäisi lisätä, kun on välillä jäänyt sinne 20 grammaan. Hiilareita menee 130-170 g/päivä.
Paino ei tosiaan putoa. Kyllähän minä tiedän, että salitreenikin hidastaa, mutta silti.
Ideoita?

Vähennät vain kaloreita kunnes paino alkaa menemään pikku hiljaa alaspäin. Laskiessa kaloreita ja ravintoaineita kannattaa olla tarkkana, eli punnita digitaalivaa'alla kaikki ruoka-aineet. Jos lähtee arvioimaan, niin pieleen menee.

Ostin tuossa äsken semmosen hauskan kirjan jossa on ideoitu että paras dieetti on 2 viikon välein vaihdeltava systeemi, 2 viikkoa syödään 500 - 1000 kaloria yli kulutuksen, sen jälkeen 2 viikkoa sama alle kulutuksen. Järkeä? Kuulostais ainaki sen verran simppeliltä että yrittää vois.

Vähennät vain kaloreita kunnes paino alkaa menemään pikku hiljaa alaspäin. Laskiessa kaloreita ja ravintoaineita kannattaa olla tarkkana, eli punnita digitaalivaa'alla kaikki ruoka-aineet. Jos lähtee arvioimaan, niin pieleen menee.

Huih, pitäisi kai sitten vähentää..

Enkat paukkuu nytten, vaikka dietti jatkunu ~7kk. Osassa tosin tulokset laaha, mutta tärkeintä, että mave kulkee :)

Juurikin tuossa on hitaan dieetin ongelma kiteytettynä. Itse en ole vetänyt ikinä 10vko pidempää dieettiä ja viimeeksi 10vko = -25kg, treenipainot säilyi suhthyvin viimeiseen -5kg:hen asti siinäkohtaa romahtivat, ensikerralla osaan varoa ehkä tuota :rolleyes:. Lihaskadon suuruudesta en osaa sanoa, mutta jollain netin laskurilla kun vertaa alkuperäistä lihan (mukamas)määrää siihen mitä (muka)jäi niin olisikohan tuo ollut joku -8kg eli ei paha mielestäni kun kuitenkin muutos ulkoisesti oli lihavasta -> kireäksi ja sen laskurin mukaan rasva% jotain 27(?) -> 8-10(?) en muista tarkasti kun siitä on jo vuosi aikaa.

Ninjaedit: Dieettinä atkins, tiukasti hiilareita tarkkaillen ja paskat kaloreista. Viikottain ehkä aika tasaiset kalorit mutta päivittäin viskoi jotain 800-4-6k

Ninda: Jos peruskulutuksesi on jo 1600 kieppeissä, ja lisäksi sauvakävelet ja kenties hyötyliikut senkin päälle, saatat hyvin olla jopa 2000 kalorin tuntumassa. Näin ollen tuntuisi loogiselta pitää tavoitekaloreita välillä 1500-1700 kcal? (Vrt. tuo "Mieli kireenä, kroppa ei"-threadia) Protskut ja rasvat vaan kunniaan!

Edit: Ketjun nimi.

Suositut

Back
Ylös Bottom