Nollasta aloittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spini
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sori jos tällainen triidi on jo jossain olemassa, mutta en ainakaan haulla löytänyt.

Täällä tuntuu pääasiassa olevan salilla koko ikänsä kulkenutta väkeä, joille saliharrastus on elämäntapa. Aloittelijoiden osiossakin saa lukea viestejä, joissa 15-vuotiaat pitää itseään heikkona, kun ei nouse kuin jotain 60 kiloa penkistä. :rolleyes:

Itse olen aina ollut hyvin laiha ja sain vuodenvaihteessa otettua itsestäni niskasta kiinni ja raahasin itseni salille. Olen pitkään suunnitellut aloittavani, mutta en ole 'kehdannut' mennä salille. "Oon niin ruikku että ei sellaisia siellä kaivata" ja muita tekosyitä käyttäen.

Täältä kyllä vaikuttaa löytyvän todella hyvät ohjeet tuolta FAQ:sta. Otin sieltä rungon ruokavalioon ja 2-jakoisen ohjelman, jota tulee tehtyä 3 kertaa viikossa. Lisäksi käyn 2 kertaa viikossa n. 45 minuutin lenkillä.

Olisi mukava kuulla, jos täällä on muita joskus nollasta aloittaneita, ja paljonko olette pystyneet kehittymään. Olisi hyvä saada vertailupohjaa, josta voisi päätellä, mitä voi realistisesti lähdä tavoittelemaan. Esim. itse sain armeijan lihaskuntotestistä huonon tuloksen ja penkissäkin sarja on tällä hetkellä 3*10*30kg :lol2:

Nollasta kai kaikki joskus aloittavat. Itse raahaudin reilu vuosi sitten ensimmäistä kertaa salille ja siitä sitten jonkin sortin innostus alkoi. Kunto oli tuolloin aika surkea. Olen aina ollut heiveröinen.

Aloitin tekemällä HST -ohjelmaa. Hyvä aloittelijalle, koska se vahvistaa päälihasryhmiä tehokkaasti. Merkittäviä tuloksia aloin huomata muutamassa kuukaudessa. Etenkin yläselän lihakset ja hauikset kasvoivat huomattavasti puolessa vuodessa. Penkkimaksimi nousi suuntaa-antavasti 35 -> 60. Se tosin kannattanee sanoa, etten suorittanut voimaohjelmia.

Muutaman kuukauden päästä aloitin myös lenkkeilyn. Siinä huomaa kunnon kasvun pikaisesti. Nyt pystyn menemään 10 km n. 50 minuuttiin, kun alussa 5 km lähes 40 min.

Nyt armeijaa käydessäni on ollut suvanto vaihe. Lihaskuntotestistä sain tyydyttyvän ja coopperista P-kaudella 2350, E-kaudella 2450 ja pian koittavassa kotiutuscooperissa uskon ylittäväni 2600 helposti.

Spini sanoi:
Itse olen aina ollut hyvin laiha ja sain vuodenvaihteessa otettua itsestäni niskasta kiinni ja raahasin itseni salille.

Täältä kyllä vaikuttaa löytyvän todella hyvät ohjeet tuolta FAQ:sta. Otin sieltä rungon ruokavalioon ja 2-jakoisen ohjelman, jota tulee tehtyä 3 kertaa viikossa. Lisäksi käyn 2 kertaa viikossa n. 45 minuutin lenkillä.

Olisi mukava kuulla, jos täällä on muita joskus nollasta aloittaneita, ja paljonko olette pystyneet kehittymään. Olisi hyvä saada vertailupohjaa, josta voisi päätellä, mitä voi realistisesti lähdä tavoittelemaan. Esim. itse sain armeijan lihaskuntotestistä huonon tuloksen ja penkissäkin sarja on tällä hetkellä 3*10*30kg :lol2:

Noh. Ainakin minä olen aika nollasta aloittanut. Joskus ammattikoulussa oli kuntosali-kurssi, joka kesti muutaman kuukauden ja viime kesän hyppäsin kolmesti viikossa salilla. Syksyllä se sitten jäi, mutta marraskuussa aloitin taas ja tuntui kaikki kesällä tapahtunut kehitys tehokkaasti nollautuneen.

Olen positiivisesti yllättynyt, kuinka nopeasti kuitenkin kehitystä tuntuu tapahtuvan. Vuodenvaihteen jälkeen sain esim. penkistä revittyä häävit 40 kiloa 3*8 ja nyt menee jo 52,5 Kg. Kaikissa muissakin käyttämissäni liikkeissä olen saanut sarjapainoja korotettua keskimäärin 5 - 10 Kg parin kuukauden aikana.

Myös kun olen pikkuhiljaa alkanut laittamaan ruokavaliota kondikseen olen onnistunut tiputtamaan painoa 98 -> 92 Kg noiden samojen parin kuukauden aikana. Pituutta on n. 183 joten ihannepaino lienee jossakin 80 paikkeilla ja sinne tässä koko ajan yritetään. Sitten kun se on saavutettu, voi alkaa miettiä joitakin bulkkaus juttuja, mutta en kunnon jääkaappipakastimeksi halua kasvaa. Pikemminkin kiikarissa on sopusuhtainen kroppa, jolla jaksaa ja pystyy.

Ja kunhan tässä ilmat vähän lämpenevät, voi alkaa taas käydä kävelyllä. Pakkanen on hanurista!

Antaa muiden repiä omilla painoillaan. Minä revin omillani. ;)

Nollasta tosiaan kaikki aloittavat ja väitänpä että tämänkin palstan lukijoista iso osa on vasta-alkajia tai korkeintaan vuoden treenanneita. Tottakai ne enemmän treenanneet ja kokeneet kirjoittaa enemmän ja hyvä niin, silleen aloittelija oppii uutta.

Ja noista keikenmaailman tulosketjuista on turha välittää, joka toinen unohtaa että ei mennyt kuin 20-30 kg siitä maagisesta penkistä kun aloitti, sitä nettilisää on aina ollut ja tulee aina olemaan, joten ei kannata tosta stressata yhtään.

Hyvin olet Spini hommat aloittanut kun ruokavaliokin on kuvioissa heti alusta asti. Eli ei muutakuin kovaa treeniä ja riittävästi hyvää sapuskaa ja vuodenpäästä peilistä katsoo jo ihan eri ukko!

Kovat perusliikkeet heti käyttöön, kyykky, veto, pena ja kulmasoutu. Joku kokenut kaveri opettamaan tekniikat kuntoon. Kevyttä painoo alussa vaan ja tunnustelua, että jänteet kehittyy.

Pääliikkeissä yrität sarjapainoja pikkuhiljaa nostella (toistot 6-8) ja sit apuliikkeet eli (käsipainot, taljat) pidempää sarjaa (10-15).

Opettele syömään paljon laadukasta safkaa 2-3h välein. Reppu mukaan jos ei muu auta. Tolleen jo massaa haluat, voimaa tulee sivussa varmasti.

nollasta aloittanut

Spini Minä ajattelen vieläkin joka treenissä että nollataan kaikki ja aloitetaan alusta! Oman kehon tunteminen on niin vaikeaa että saisi kaikki voimavarat esille,pitäisi ottaa joka treeni uutena asiana muuten ei kehitystä tapahdu.Se on hyvä että sinulla on joku ohjelma että pääset alkuun !Treeni terveisin Reijo

Useimmiten tuntuu, että vieläkin olen nollassa, vaikka toisinaan tuonne salin puolelle on tullut eksyttyä :)

JHM sanoi:
Useimmiten tuntuu, että vieläkin olen nollassa, vaikka toisinaan tuonne salin puolelle on tullut eksyttyä :)
Älä kuule välitä ite oon käyny sen vuoden kohta vieläkin tuntuu siltä:lol2: Ja isäntä kyllä palauttelee mua maan pinnalle melkeenpä joka päivä:jahas:

Spini sanoi:
Täällä yksi joka alotti täysin nollasta. Mä oon aina ollu suht pienikokoinen ja heikko yläkropasta, vaikka urheilutaustaa löytyykin monen vuoden ajalta. 2004 aloin kärsiä syömishäiriöstä ja minä :david: kuihdutin itseäni lihaksista reilu 10 kg lenkkeilemällä päivittäin ja syömällä päivässä vain salaattia tai keittoa ym. alle 1000 kcal/pvä. (Oli kivaa, kun sikspäkki näky :wall: )

2005 löysin pakkiksen ja alotin treenaamisen parin kuukauden lukemisen jälkeen. Alussa tein esim. penkissä kovia kymppejä selvästi alle 30 kilolla ja voin sanoa, että turhautti ja vitutti. Myös kyykyssä oli ihan naurettavat painot. Nyt painoa on tullut pahimmasta tilanteesta reilu 20 kg lisää ja silti päkki näkyy ja jotain lihaksiakin on havaittavissa joka puolella kroppaa. Heikko olen edelleen, mutta sarjapainot penkissä on silti lähes kolminkertaiset. Kyykkyssäkin menee suht pitkiä sarjoja, vaikka malmia tangossa melkein satanen.

Salille vaan ja kunnolla puhdasta ruokaa (kohtuus kaikessa) niin kehitystä tulee. Tsemppiä sulle reeneihin! :thumbs:

Edit: ja tietysti lepoakin tarvii...

Jos nyt otetaan vaikka penkki tähän vertailtavaksi, niin kun silloin joskus aloitin ohjelman kera treenaamaan, niin penkkimaksimi oli 60kg. Toki oli pari vuotta sellaista "sitä sun tätä"- treeniä alla, että siinä kehityin hieman. Penkkiä ja hauista se oli yleensä. Mutta kun aloin tosiaan ohjelman kanssa treenaamaan, niin penkkimaksimini on noussut tuosta 60kg --> 82kg. Siinä meni ehkä jotain puoli vuotta, puolitoista vuotta.

Ohjelmia vaihtelin sitten aika paljon ja etsiskelin sitä oikeaa (ohjelmaa)

Kunhan vaan muistat syödä hyvin, etkä huijaa itseäsi. Kyllä se satanen siinä penkissä sitten joskus pomppii, kun vaan jaksat treenata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pakkis on maailman hienoin netti sivu... tuskin mun tulokset ja paino ois ilman tätä edes noussut :haart: :rock:

tänään tulee täyteen 2kk kunnon sali treeniä ja paino noussut 38(päivä painosta)
44 aamu painoon :)

ja penkki on noussut tuossa ajassa 7.5kg :) olen ihan tyytyväinen vaikka tuoa aika paska onki 2kk nousuksi..:david: :nolo:

Mukava huomata, että muutkin ovat aloittaneet samalta tasolta, ja kehitystä on tapahtunut selvästi. Antaa motivaatiota kummasti lisää. :thumbs:

Template sanoi:
Aloitin tekemällä HST -ohjelmaa. Hyvä aloittelijalle, koska se vahvistaa päälihasryhmiä tehokkaasti.
Tjaa, ihan mielenkiintoiseltahan se vaikuttaa. En tiennytkään tuollaisesta ohjelmasta. Vois kokeilla jossain välissä.

Rommi sanoi:
Kovat perusliikkeet heti käyttöön, kyykky, veto, pena ja kulmasoutu. Joku kokenut kaveri opettamaan tekniikat kuntoon. Kevyttä painoo alussa vaan ja tunnustelua, että jänteet kehittyy.
Jos tarkoitat vedolla maastavetoa, niin sitä lukuunottamatta on kaikki liikkeet käytössä. Tai siis SJMV:tä tulee tehtyä, mutta nehän ei taida aivan samoja paikkoja kuormittaa.

Kaveri, joka on kokeneempi näissä jutuissa, on neuvonut kyykyissä ja muissa hankalemmissa liikkeissa ja luulisin hallitsevani ne aivan kohtuullisesti, koska ainakin ne tuntuvat siellä, missä niiden pitäisikin tuntua.

Ei hätää Spini, meitä on paljon muitakin nollasta aloittaneita... ja päälle minä jonka aloitus oli jopa alta nollan :)

Itse pidän tärkeimpänä kehityksen mittarina omaa kehonpainoa ja se on kasvanut vuosien varrella noin 58 kg:stä nykyiseen 76 kiloon ja rasvat eivät ole tässä matkan aikana ainakaan lisääntyneet. Sinulla on lisäksi etuna se, että olet paljon nuorempi kuin minä aloittaessani, joten tulet vuodessa parissa hurauttamaan satasta ohitseni.

Ja kuten tuolla aikaisemminkin sanottiin niin noihin poikain penkkipainoihin kannattaa suhtautua suurella varauksella... En ole koskaan nähnyt salilla niin paljon sata + penkkaajia kuin täällä foorumilla ;) Jos penkkiin tahdot laittaa tavoitetta, niin ensimmäinen realistinen ja hyvä tavoite on oman painon nostaminen penkistä.

Onnea matkaan ja nauti tästä upeasta harrastuksesta, jossa pystyy kehittymään jatkuvasti ja tarvitsee kilpailla vain itseään vastaan :thumbs:

littledragon67 sanoi:
Ei hätää Spini, meitä on paljon muitakin nollasta aloittaneita... ja päälle minä jonka aloitus oli jopa alta nollan :)

Itse pidän tärkeimpänä kehityksen mittarina omaa kehonpainoa ja se on kasvanut vuosien varrella noin 58 kg:stä nykyiseen 76 kiloon ja rasvat eivät ole tässä matkan aikana ainakaan lisääntyneet. Sinulla on lisäksi etuna se, että olet paljon nuorempi kuin minä aloittaessani, joten tulet vuodessa parissa hurauttamaan satasta ohitseni.

Ja kuten tuolla aikaisemminkin sanottiin niin noihin poikain penkkipainoihin kannattaa suhtautua suurella varauksella... En ole koskaan nähnyt salilla niin paljon sata + penkkaajia kuin täällä foorumilla ;) Jos penkkiin tahdot laittaa tavoitetta, niin ensimmäinen realistinen ja hyvä tavoite on oman painon nostaminen penkistä.

Onnea matkaan ja nauti tästä upeasta harrastuksesta, jossa pystyy kehittymään jatkuvasti ja tarvitsee kilpailla vain itseään vastaan :thumbs:

Aivan niin, tuohon ei ole paljonkaan lisättävää. Tsemppiä Spini kyllä se siitä lähtee! Paneudut asiaan, syöt kunnolla, treenaat kovaa ja muistat levätä.

Spini sanoi:
Sori jos tällainen triidi on jo jossain olemassa, mutta en ainakaan haulla löytänyt.

Täällä tuntuu pääasiassa olevan salilla koko ikänsä kulkenutta väkeä, joille saliharrastus on elämäntapa. Aloittelijoiden osiossakin saa lukea viestejä, joissa 15-vuotiaat pitää itseään heikkona, kun ei nouse kuin jotain 60 kiloa penkistä. :rolleyes:

Itse olen aina ollut hyvin laiha ja sain vuodenvaihteessa otettua itsestäni niskasta kiinni ja raahasin itseni salille. Olen pitkään suunnitellut aloittavani, mutta en ole 'kehdannut' mennä salille. "Oon niin ruikku että ei sellaisia siellä kaivata" ja muita tekosyitä käyttäen.

Aloitin itse täysin nollasta. Painoa oli ~73 ja pituutta 183. Olin siis perinteinen kynänniska (taidan kyllä olla edelleen :)). Ikääkin oli 25 ja olin tosi heikko. Nyt on tullut parissa vuodessa ~12 kiloa lisää ja voimakin lähtenyt kivasti nousuun. Aluksi tein penkkiä 30 kilolla ja nyt nousee jo huimat (:rolleyes: ) 85 kiloa, ja enemmänkin nousis ellei kyynärpää olisi paskana. Eli ikinä ei ole liian myöhäistä. Kaikki on susta kiinni. Tsemppiä!

Spini sanoi:
Itse olen aina ollut hyvin laiha ja sain vuodenvaihteessa otettua itsestäni niskasta kiinni ja raahasin itseni salille.
Eikun tsemppiä vaan, sama vika, kyllä se siitä lähtee. Itsekin pistin vuodenvaihteessa elintapoja uusiksi.

Koko 28 ikävuoteeni en ollut "oikeasti" harrastanut mitään fyysistä, enkä ole koskaan ollut mikään kova poika syömään. Tosin kun pienelle ruoalle tottuu, niin samalla radallahan se jatkuu. Ulkoinen olemus oli lähinnä sellainen keskitysleiri-juutalainen ja jos sattu oleen parempi ruokaviikko takana, eli Hesburgeria ja muuta kuraa, niin sitten sellainen vatsapöhö-nälkiintyvä-etiopialainen luukki... vitun siistiä. Itteensäkin hävetti.

Nyt kun pisti syömiset kuntoon ja alkoi ravaamaan 3krt viikossa puntilla, niin sen lisäksi että "tulosta" syntyy, niin on tässä muutenkin virkeempi ja energisempi kuin koskaan ennen.

Eli miltei syömättömyys muuttui siten, että pari kertaa päivässä lämmin kotiruoka, järkevät aamu-, väli- ja iltapalat sekä sopivat lisäravinteet. Nupiksi "varmuuden vuoksi" aamulla omega rasvahappoja sekä monivitamiininappi. Ja muutoinkin vähän katsoo mitä kitaansa ahtaa.

Spini sanoi:
Meillä on saman verran historiaa takana (2kk), niin ehkä tämä on nyt hyvä vertailupohja. Toistaiseksi vielä omalla mikä-tänään-tuntuu-hyvältä -ohjelmalla vedettynä muutosta seuraavasti...

Lähtötilanne: paino 74kg ja "penkkimittari" 3x8x32,5kg ==> Tänään: 78kg ja 3x8x45,0kg

Eli juu, ei tässä mitään Nyyssölöitä olla mutta kuitenkin päivä päivältä parempi minä :rolleyes: .

juu.. mäki alotin salilla käynnin vasta tossa reilu 4kk sitte.. oon käyny nyt joka viikko vähintään 3krt salilla duunailemassa ohjaajan duunaamaa ohjelmaa.. ja ainaski omasta mielestä oon kasvanu.. :) paino oli alottaessa n. 83 kg ja nyt paino on about 89kg.. ja mun mielestä oon pikkasen jopa kiristyny.. tuloksista ei kauheesti oo kerrottavaa.. mut sanotaa et alus penkkiä meni tosi heikosti mut nyt menee oman painon verran, jota pidän ihan hyvänä tuloksena 4kk ajalta.. maaginen 100kg tavoitteena.. joskus :)
Jalat on jääny pahasti paitsioon 4kk aikana ku oli akillesjänne leikkaus sotkemassa kuvioita mut ku toi kapula taas kuntoon tulee ni sit kauhee reeni jaloille...

ei muutaku tsemiä jatkoon.. itekki tunnen itteni niin pieneks salilla kaikkien korstojen keskellä, mut onhan neki kai joskus ollu pieniä :)

hölkkääjä sanoi:
pakkis on maailman hienoin netti sivu... tuskin mun tulokset ja paino ois ilman tätä edes noussut :haart: :rock:

tänään tulee täyteen 2kk kunnon sali treeniä ja paino noussut 38(päivä painosta)
44 aamu painoon :)

ja penkki on noussut tuossa ajassa 7.5kg :) olen ihan tyytyväinen vaikka tuoa aika paska onki 2kk nousuksi..:david: :nolo:

ihan vitun hyvähän toi on 2kk nousuksi:) :) :)

Nollasta aloitin 3kk sitten. Taustaa: Röökiä meni tuhottomasti, vähintään aski päivässä, rapakunnossa(cooper tuskainen 1900m), pituutta 179cm painoa 79 ja mukavasti fläsää :rolleyes: Lopetin tupakoinnin ja muutama viikko sen jälkeen eksyin pakkikselle. Luin forumia joku pari viikkoa ja yksi kerta tuli vaan sellainen olo että nyt jumalauti riitti, mä en enää oo se rapakuntoinen pyöreähkö poika! :curs:

Siispä salille. Ekalla kerralla masensi, penkki maksimi 45kg ja 3*8 30kg, syväkyykky 3*8 45kg, haukkarit z- tangolla 3*8 25kg ym. Voimia ei siis ollut käytännössä yhtään. Ekan kerran säheltämisen jälkeen poimein pakkikselta ohjelman pienin muokkauksin ja myös sain tietoa ruokailusta. Nyt on ollut ruoka+ treeni+ lepo hyvällä mallilla sen 3kk. Tulokset on nuossut omasta mielestä todella hyvin: penkkki 1*75kg, haukkarit z-tangolla 3*8 37,5kg, syväkyykky 3*8 80kg :hyper: Paino noussut 79->85 josta osa nesteitä, mutta fläsää ei ole tullut (juu, ei varmasti :rolleyes: ) Mutta, kyllä se jo peilissäkin hitusen näkyy. Aerobista kuntoa aloin kohottamaan joku kuukausi sitten ja olen käynyt 2 kert viikossa lenkillä. Tänään meni 6,5km 32min, tekee muuten joku 2,4km/ 12min, joten cooperiin luulisin juoksevani jonkun 2,6km koska en juossut edes tota lenkkiä täysillä. Aerobinen kunto kohoaa vielä rutkasti nopeammin kuin "punttikunto". Olen niiiin tyytväinen että aloitin kuntoilun. Koko ajan vaan motivaatio kasvaa, viikon huippuhetkiä on salilla käymiset :D

Suosittenlen kaikille lämpimästi. Alussa (ainakin) tulokset nousee niin lujaa, että ei meinaa edes uskoa todeksi. Ei se vaadi paljoa panostusta, 10 kertaa helpompaa kuin tupakoinnin lopettaminen. :D

Loppuun vielä tälläinen :david: kommentti: Kiitti pakkis, tää forum on muuttanut mun elämän. :thumbs:

Kaikista parasta sulle olis tuossa vaiheessa olla joku kaveri jonka kanssa treenata (ellei ole jo).

Joku joka kannustais (tai toppuuttelis menoa tarvittaessa), pitäis yllä motivaatiota, opettais liikkeet sekä muuta tietoa ravinnosta ynnä muusta ja muutenkin olis kaverina salilla.

Esimerkiksi jos olisit mun kaveripiirissä niin olisin kannustanu sua käymään salilla jo useamman vuoden. Mutta eipä nuo vaan rupea käymään :(

Homehtukoot koneittensa ääressä, joku päivä ne tajuavat että olis kannattanu. :curs:

Back
Ylös Bottom