Nokian kaupungin vesiongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.s.s.
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
YLE Uutisten tietojen mukaan Nokian vedestä otetuista näytteistä on löydetty adeno-virusta. Kyseessä on ensimmäinen saastuneesta vedestä tehty viruslöydös.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Adenovirus

Kyllä alkaa käydä sääliksi Nokialaisia. Täällä Jyväskylän suunnalla kun syksyllä oli tuo vesi ongelma, tuntui sekin jo päivä rutiineissa. Oli mukava salille lähtiessä juoda kuumaa keitettyä vettä palkkariin kun pullovesi oli loppu. Sekin on pientä verrattuna Nokian ilmeisesti pahaan tilanteeseen tällä hetkellä. Pitääkö siellä lähteä naapuri kaupunkiin suihkuunkin kohta?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Adenovirus

Kyllä alkaa käydä sääliksi Nokialaisia. Täällä Jyväskylän suunnalla kun syksyllä oli tuo vesi ongelma, tuntui sekin jo päivä rutiineissa. Oli mukava salille lähtiessä juoda kuumaa keitettyä vettä palkkariin kun pullovesi oli loppu. Sekin on pientä verrattuna Nokian ilmeisesti pahaan tilanteeseen tällä hetkellä. Pitääkö siellä lähteä naapuri kaupunkiin suihkuunkin kohta?

no jyväskylässähän ei ollut kun "vaan" sitä norovirusta tai mitälie(e: rotavirusta) joka on vaarallista vaan lapsille ja vanhuksille.. joo kävi vanhempia sääliks kun kaikki vesi piti keittää ja niillä oli jotkut kohtuullisen isot juhlat siihen aikaan.. (ja jossain todettiin että ennenkään se uv-puhdistus ei välttämättä ole aina toiminutkaan niin kuin on luultu...)

tämä nokian homma alkaa olla jo aikamoinen katastrofi..

:arvi:

Sinne on tykitetty 7 kertainen määrä klooria eikä se kuitenkaan ole vettä puhdistanut, vaan bakteerien määrä on edelleen valtava. Eli ei se nyt ihan niin helppoa ole!

Vettä ei saa juoda eikä käyttää ruuanlaittoon keitettynäkään. Edes peseytymistä vesijohtovedellä ei suositella. Uudet ohjeet ovat Nokian kaupungin internetsivuilla. Hanoista on tullut osassa kaupunkia aamulla ruskeaa vettä.Putkirikko on saanut liikkeelle putkistossa olleen sakan, minkä vuoksi hanavesi on aamulla ollut monin paikoin ruskeaa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1462675

No shit sherlock!

Mä oon vesihuoltoinsinööri ammatiltani, joten luulen tietäväni jotain vesihuoltoverkostoista, vedenpuhdistuksesta ja vedenjakelusta. Mä kun pienessä päässäni kuvittelin että Nokialla käydään ostamassa litran purkki kloriittia ja kaadetaan se verkostoon ja that´s it...

e. ja tosiaan klooria ei käytetä veden puhdistamiseen vaan desinfiointiin :arvi:

Näin monta päivää meikäläinen onnistui pysymään terveenä vaan nyt sitten maha on sekaisin ja hissi liikkuu rivaskasti ylös päin jos erehtyy mahaan jotain kiinteää laittamaan. Sen sijaan että väki alkaisi parantua sairastuneita tulee koko ajan lisää, meidän 6 hengen perheestä ei ole enään kuin yksi terve ja me emme asu edes etelä-nokialla jossa on pahin tilanne.
Veden totaali käyttö kielto aiheuttaa entistä pahemman ongelman varsinkin kun pullo vettä ei löydy koko kaupungista ja kuka hullu uskaltaa käyttää kaupungin tarjoamaan kloori vettä. Hampaita olen sillä pessyt koska jos se vesi valkaisi naapurin lakanat niin kyllä se saa varmaan hampaatkin hohtamaan. Suihkussa käynti on hirvittänyt koska päänahkaan on ilmaantunut ihme paukamia samoin kuin kasvoihinkin, mutta jossain on Nokialaisenkin peseydyttävä vähät pullo vedet ovat juomiseen.
Siitä muuten tietääkin, että asiat eivät ole kovin hyvin kun pullo veden kaupasta löytäminen aiheuttaa suunnattoman euforian tunteen ja pelon että ei saa haalittua sitä tarpeeksi. Enpä ihmettelisi jos kaupungilla tulisi tällä menolla vesi mellakka jossa ihmiset tappelisivat pullovesistä kuin josain katastrofi leffassa...Tunnelmat alkavat olla jo sen suuntaiset...28 päivää myöhemmin...
Jaa näinhän se homma (lue katastrofi) etenee...kaveri soitti ja kerto että armeija olis kuulemma tulossa apuun, elämme jännittäviä aikoja...

Joo kyllä säälittää Nokialaiset, siskon kanssa jutellu kun niitten perhe 3 lapsen kanssa alkaa olla vaikeuksissa. Kun koulut ja päiväkodit suljetaan, alkaa hankaluudet siinä, että mistä lapsille hoitajat. Muutenkin työpaikoilla alkaa olla pula työntekijöistä, kun osa on sairaslomalla, ei voi oikein itsekään jäädä kotiin...aikamoinen sirkus siellä meneillään. kauanko tollasen verkoston puhdistuminen sitten mahtaa kestää? tai kukapa sitä tarkkaan osais arvioida.

En tiedä onko ollut jo: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/12/588658

"Torstaina 29. marraskuuta perheenäiti soitti Nokian kaupungin terveystarkastajalle ja pyysi tätä kotiinsa ottamaan näytteet vesijohtovedestä. Äidin mukaan vesi haisi selvästi paitsi viemärivedeltä myös pyykinpesuaineelta.

Terveystarkastaja kertoi iltapäivän olevan jo niin pitkällä, että hänen virka-aikansa loppuu, eikä hänellä ole aikomusta tulla ottamaan näytteitä. Hän ei myöskään osannut neuvoa, mihin näytteet voisi virka-ajan ulkopuolella viedä. "

Perus meininkiä kaupungilla/kunnalla. :hyvä:
On kyllä niin uskomatonta toimintaa, kun on uutisia seurannut, että on ihme, jos ei tässä ala ns. "päitä putoilemaan" tuon asian tiimoilta. Outoa että asiasta ei kuitenkaan uutisoida kovin "räväkästi", vaikka tietääkseni siellä on jo tuhansia sairastunut ja lisää tulee koko ajan ja vesi on edelleen paskan ruskeaa.

edit: Muropaketista lainattu kuva jonkun nokialaisen kraanavedestä
http://img475.imageshack.us/my.php?image=nokianvesibe8.jpg

Sinne vaan kylpemään. :D

Ja jotkut on sitten ihan vapaaehtoisesti juonu tuon väristä vettä??

tässä kuvaa keitetystä vedestä tältä aamulta.

Liitteet

• vesi.jpg
    vesi.jpg
    5,2 KB · Katsottu: 458
No shit sherlock!

Mä oon vesihuoltoinsinööri ammatiltani, joten luulen tietäväni jotain vesihuoltoverkostoista, vedenpuhdistuksesta ja vedenjakelusta. Mä kun pienessä päässäni kuvittelin että Nokialla käydään ostamassa litran purkki kloriittia ja kaadetaan se verkostoon ja that´s it...

e. ja tosiaan klooria ei käytetä veden puhdistamiseen vaan desinfiointiin :arvi:

Oletko se sama vesi-insinööri joka ilmoitti Nokian terveyskeskukselle, että korkeintaan 200 ihmistä sairastuu?? :worship:

Viittasin itse vesilaitoksen tiedotteeseen jonka mukaan klooraus ei ole tehonnut ja vedessä olevien bakteerien määrä ei ole merkittävästi laskenut kloorauksesta huolimatta. Eli ei se ongelma nyt sillä kloorillakaan ihan noin vain katoa.

Insinöörinä voitkin nyt muuten valaista, että pitääkö paikkansa väite jonka mukaan lämminvesivaraajiin saattaa tulla vikaa runsaasta kloorista? Eli joko sekin kohta vuotaa...

Yleisesti mielenkiintoista kun moni vieläkin vähättelee ongelmaa. Siis eihän täällä nyt (kai) mikään ebola leviä, mutta 30.000 kaupungille on melkoinen isku kun 15.000 asukasta vääntää kurapaskaa ja oksentaa. Tuotantolaitokset on suljettu tai sulku uhkaa, nyt kun PV vielä ilmaantuu jakamaan vettä niin näkymä on kuin sodassa.

Armeija apuun Nokialle
5.12.2007 13:51
Terveyskeskus ei enää pysty hoitamaan yksin hätääntyneitä ja sairaita ihmisiä, Aamulehti kertoo.

Aiemmin tänään kävi ilmi, etteivät Nokian terveyskeskuksen ensiapu ja päivystys enää pysty vastaamaan paisuvaan puheluiden tulvaan eikä vastaanotto vedä lainkaan.
Läänin sosiaali- ja terveysneuvos Pekka Paatero pelkää, että pyhien aikana Nokian kriisi äityy entistä vaikeammaksi.

Terveyskeskus ruuhkautui täysin
Nokian omat terveyspalvelut ovat ruuhkautuneet, koska hätääntyneet paikkakuntalaiset kaipaavat paitsi puhdasta vettä, myös muun muassa tietoa siitä, miten he pääsevät laboratoriokokeisiin tai saavat lääkärintodistuksia.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan Nokia on jo saanut apua Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä ja kansanterveyslaitokselta.

Sairaanhoitopiiristä on lähetetty Nokialle infektiolääkäri ja hygieniahoitaja, kansanterveyslaitokselta infektiolääkäri.

Lääninhallitus on jo jättänyt Nokian kaupungille selvityspyynnön terveyspalveluiden toiminnasta vesikriisin aikana.

Nokialta pyydetään vastausta jo tänään.

Asiasta kertoi Aamulehti.

Oletko se sama vesi-insinööri joka ilmoitti Nokian terveyskeskukselle, että korkeintaan 200 ihmistä sairastuu?? :worship:

En. En ole kunnallisella puolella töissä.

Viittasin itse vesilaitoksen tiedotteeseen jonka mukaan klooraus ei ole tehonnut ja vedessä olevien bakteerien määrä ei ole merkittävästi laskenut kloorauksesta huolimatta. Eli ei se ongelma nyt sillä kloorillakaan ihan noin vain katoa.

Enpä mä nyt niin olettanutkaan, että kaikki ongelmat katoaa kuin tuhka tuuleen heittämällä vähän klooria verkostoon. Kyllä mulla, vaikka insinööri olenkin, maalaisjärkikin sen verran toimii.

Insinöörinä voitkin nyt muuten valaista, että pitääkö paikkansa väite jonka mukaan lämminvesivaraajiin saattaa tulla vikaa runsaasta kloorista? Eli joko sekin kohta vuotaa...

En oo LVI-insinööri. Suunnittelen maanalaisia, yleensä isoja, putkistoja. Mun toimialue päättyy maanpintaan ja rakennusten seiniin. Sun tarvii kysyä tuota LVI-puolen kaverilta. Mutu-tuntumalla voisin heittää, että kloori voi kyllä haurastuttaa terästä, mutta kloorin vaikutuksesta rosteriin en osaa tarkasti sanoa.

Yleisesti mielenkiintoista kun moni vieläkin vähättelee ongelmaa. Siis eihän täällä nyt (kai) mikään ebola leviä, mutta 30.000 kaupungille on melkoinen isku kun 15.000 asukasta vääntää kurapaskaa ja oksentaa. Tuotantolaitokset on suljettu tai sulku uhkaa, nyt kun PV vielä ilmaantuu jakamaan vettä niin näkymä on kuin sodassa.

Tästä tapauksesta huomaa, että itse teen ainakin työtä, jolla on merkitystä...

En tiedä onko ollut jo: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/12/588658

"Torstaina 29. marraskuuta perheenäiti soitti Nokian kaupungin terveystarkastajalle ja pyysi tätä kotiinsa ottamaan näytteet vesijohtovedestä. Äidin mukaan vesi haisi selvästi paitsi viemärivedeltä myös pyykinpesuaineelta.

Terveystarkastaja kertoi iltapäivän olevan jo niin pitkällä, että hänen virka-aikansa loppuu, eikä hänellä ole aikomusta tulla ottamaan näytteitä. Hän ei myöskään osannut neuvoa, mihin näytteet voisi virka-ajan ulkopuolella viedä. "

Perus meininkiä kaupungilla/kunnalla. :hyvä:
On kyllä niin uskomatonta toimintaa, kun on uutisia seurannut, että on ihme, jos ei tässä ala ns. "päitä putoilemaan" tuon asian tiimoilta. Outoa että asiasta ei kuitenkaan uutisoida kovin "räväkästi", vaikka tietääkseni siellä on jo tuhansia sairastunut ja lisää tulee koko ajan ja vesi on edelleen paskan ruskeaa.

edit: Muropaketista lainattu kuva jonkun nokialaisen kraanavedestä
http://img475.imageshack.us/my.php?image=nokianvesibe8.jpg

Sinne vaan kylpemään. :D
Toivottavasti tuo terveystarkastaja saa vielä kuulla tekemisistään.
Mä en oo nokialainen, mutta ei kait kukaan edes juo hanasta tuon väristä vettä joka kaiken lisäksi haisee?
Ylipäätään en kyllä keksis mitään tilannetta missä tota vettä vapaaehtoisesti käyttäisin.

Ylipäätään en kyllä keksis mitään tilannetta missä tota vettä vapaaehtoisesti käyttäisin.
Jotkut tykkäävät varmaan käydä silloin tällöin suihkussa, tehdä ruokaa (esim keittää perunoita) ja monet myös juovat vettä. Pullotettua vettäkään ei loputtomasti ole, joten siinä on vaihtoehdot vähissä.

Tässäshän se just mättää:

vesi oli jotenkin outoa, mutta vesilaitos ilmoitti perjantain Aamulehdessä isolla jutulla, että vesi on puhdasta. Lauantaina aamulla vesi oli hyvän näköistä. Vedin heti ensimmäiseksi puoli litraa tyhjään mahaan ja kävelin telkkariin ääreen. Laitoin tekstitv:n päälle ja eilisistä kotimaan uutisista löytyi tieto, että vettä ei saa juoda!!!
Illalla lensi sitten laatta ja sunnuntai aamuna olin neljä kiloa kevyempi.

Jotkut tykkäävät varmaan käydä silloin tällöin suihkussa, tehdä ruokaa (esim keittää perunoita) ja monet myös juovat vettä. Pullotettua vettäkään ei loputtomasti ole, joten siinä on vaihtoehdot vähissä.
Toisin sanoen, sä vapaaehtoisesti peseydyt, teet ruokaa ja juot paskasta vettä käyttäen? Kyllä mä tossa vaiheessa olen mieluummin viikon paskasena, kun käytän vettä joka ei näytä, ei haise eikä varmaan maistukaan normaalilta?

Tässäshän se just mättää:

vesi oli jotenkin outoa, mutta vesilaitos ilmoitti perjantain Aamulehdessä isolla jutulla, että vesi on puhdasta. Lauantaina aamulla vesi oli hyvän näköistä. Vedin heti ensimmäiseksi puoli litraa tyhjään mahaan ja kävelin telkkariin ääreen. Laitoin tekstitv:n päälle ja eilisistä kotimaan uutisista löytyi tieto, että vettä ei saa juoda!!!
Illalla lensi sitten laatta ja sunnuntai aamuna olin neljä kiloa kevyempi.
Tuo nyt on jo todella paska juttu, onko tässä sitten joku vastuuhenkilö koettanu edelleen vähätellä ongelmaa?

Ilmeisesti joltain radiokanavalta tulee tiedotteita, mutta kukaan ei ole kertonut mikä kanava on kyseessä.

Pelkkää valehtelua ja paskanjauhantaa! Vahvan grillihuhun mukaan tota paskavettä on Nokian vesiverkkoon päässyt jo aikaisemmin, mutta kun kunnon epidemiaa ei ole tullut niin ei asiasta ole kerrottu. Tiedä näistä sitten..

Juu, ei tuo historian ensimmäinen kerta ole, kun tuollaista on käynyt. Nyt vaan on päässy niin paljon tuota juomakelvotonta vettä verkostoon, ettei se ole laimentunut tarpeeksi. Ei noista yleensä kovin kovaan ääneen huudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom