Kaupungit on kyllä oheisen videon mukaan ihan aidosti 3D-mallinnettu. Mallinnus on tehty
LIDARilla. Miten tuo tieto ja kuvat yhdistetään onkin sitten mielenkiintoinen ongelma toteuttaa niin, että netin yli siirrettävää dataa olisi järjellinen määrä. Aika turhaa on esim. säilyttää 3D mallia jokaisesta matkan varrella tallennetusta puusta.
Informaatiotahan käsittelemättömässä raakadatassa on älyttömästi. Käytännössä, jotta saataisiin 3d-malli tekstuuripinnoilla internettiin ja streamattavaan muotoon täyttyy tehdä hieman esikäsittelyä.
Tapoja on muutamia, mutta tässä yksi:
Pistepilvestä tehdään pintamalli, eli se kolmioidaan. Kolmiointi voidaan tehdä joko täydestä pistepilvestä tai jo harvennetusta. Monestikkaan tarkkuus ei juurikaan paljoa huonone vaikka pudottaa tässä vaiheessa pistemäärän vaikkapa 10%:iin alkuperäisestä jo ennen kolmiointia. (kertoo jotain pistemäärästä.. esimerkkitekniikalla taidettiin mitata n. 1,3 miljoonaa pistettä per sekunti.)
Kun kolmiointi on tehty voidaan kolmionnista tehdä edelleen karsittu/siistitty versio pistemallista laittamalla koneen etsimään tai luomaan pistemallista ns. taitepisteet. Ts. mallin kannalta välttämättömät pisteet, koska pisteitähän nyt on aivan liikaa. Kun tämä on tehty, voidaan tehdä tästä karsitusta pistemallista tehdä uudelleen kevyt pintamalli.
Pintamallin tekstuurina käytetyt kuvat ovat jo automaattisesti asemoitu. Ne lienee täytyy pakata(jos ei ole jo pakattu) ja näyttää käyttäjille streamattuina, kuten varmaankin myös pintamallikin. Eli tarkennetaan sitä mukaan kuin netti antaa myöten ja käyttäjä siirtyy lähemmäs.
Puut, ruohot, aluskasvillisuus yms voidaan poistaa tarvittessa suht helposti tai vähentää niiden mallinnustarkkuutta käsittelemällä ne erikseen. Lidar-formaatin ominaisuuksiin kuuluu mm. eri intesiteettitasojen tallentuminen. Eli formaatiin tallentuu tapa millä heijastus tulee takaisin, jolloin voidaan helposti eritellä mikä piste on mikäkin materiaali. Säde kun luonnollisesti heijastuu eri tavalla takaisin eri pinnoista. Automaattifilttereitä löytyy monenlaisia yleensä noista LIDAR-mallien käsittelyohjelmistoista, ja ohjelmisto osaa semihyvin lajitetella pistejoukon erilaisiin ryhmiin automaattisesti. Maasto, aluskasvillisuus, puusto, rakenteet jne.. Ikinä ei tosin käsipeliltä vältytä.